Fjord x ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:57

Sjuimpje"]
Hoe naief!
Dat is juist de plek waar veel van dit soort kruisingen belanden, niemand fokt toch graag voor de slacht? Ik weet ook wel dat er geslaagde kruisingen rondlopen, maar ik zie nog veel meer mislukte. Juist dan moet je dan op dit soort plekken zijn, want als je wilt fokken moet je je juist met eventuele tekortkomingen bezighouden en niet met die dieren die het wel leuk doen.
[/quote]

Je kan het naief noemen maar ik vind het erg apart dat jij naar de veemarkt gaat, kennelijk om te kijken, vragen en praten over bepaalde paarden waarvan jij denk dat het geen goede kruising is?! Daar steek jij dus je goede tijd in? Ik zou dat iets naders aanpakken maar goed ik ben dan ook wel een heel naief meisje.............

[quote="Sjuimpje"]
Ik heb zelf een Fries waar ik een aantal keer reserve kampioen van Soest mee ben geworden, dat maakt het voor mij nog geen springpaard. Het is maar net wat je onder de term springpony verstaat.
[/quote]

Je hoort mijn niet zeggen dat het daadwerkelijk een springpony is, ik zeg alleen dat het diertje verdomde goed kan springen........

[quote="Sjuimpje"]
Het is inderdaad ONZE taak om dieren te fokken die het gebruiksdoel aankunnen, ik zie veel mislukte kruisingen in de recreatie verdwijnen en ik vind dat gewon diermishandeling. Dieren die anatomisch slecht in elkaar zitten zijn niet geschikt om te berijden, dat is vragen om spierproblemen en vroegtijdige slijtage.
[/quote]

Weet je wat pas dierenmishandeling is........... zoals ik bij veel KWPNers zie dat onwijs jonge dieren al worden ingereden en dat ze op zeer jonge leeftijd al op wedstrijd gaan! Dat vind ik dierenmishandeling! De slijtage bij die paarden is zeer groot zowel in de gewrichten als in het koppie van het dier.

Er is uit onderzoek gebleken dat de gemiddelde leeftijd van een paard in nederland 15 jaar oud is. Als ik om me heen ga kijken naar de rassen die daadwerkelijk oud worden dan zit er 9 van de 10 x een kruising tussen, kennelijk zijn dat de sterkste............

[quote="Sjuimpje"]
Juist, kàn...
De onzekere factor bij dit soort fokideeën is echter vele malen groter dan wanneer je fokt met dieren die bloedaansluiting hebben of exterieurmatig aanvullend werken.
[/quote]

Kortom, je kijkt alleen naar bloedaansluiting en exterieur en dat moet voldoende zijn voor een goed paard?! Waar blijft het karakter? Ken genoeg goede paarden met een slecht karakter en ook dusdanig slecht dat hoe goed ze ook zijn gefokt na allerlei analyses ze in de praktijk uiteindelijk niet voor je willen werken............

[quote="Sjuimpje schreef:
Overigens heb ik het idee dat jij en Lunatic nu denken dat ik mij persoonlijk afzet tegen de kruisingen die er rondlopen, dat is dus niet het geval. Ik vind alleen dat er teveel slechte kruisingen rondlopen waardoor ik het niet verantwoord vind om het ‘fokken’ van dit soort dieren aan te moedigen.

Ik hoor geen positief woord uit jouw mond over een kruising, dus je kan het ons niet kwalijk nemen dat wij het idee hebben dat jij geen kruisingen wil zien................. Overigens heb ik tot op heden al aardig wat kruisingen mogen meemaken en ik heb juist alleen maar hele positieve ervaringen ermee.
[/quote]

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:13

essie79"]
Ik probeer helemaal niemand te ontmoedigen.
Ik rijd voor mezelf en niet om anderen te bewijzen dat ik wel goed kan meedoen op wedstrijden..
[/quote]

Dan ben je een van de weinigen......... Menig ruiter kan niet eens een felicitatie over zijn lippen naar een ruiter toe krijgen die een ander ras dan een KWPNer rijdt en daarmee een eerste plaats behaald!

Ik zeg ook niet dat die mensen rijden om anderen te bewijzen dat ze het wel kunnen, dat doe ik zelf namelijk ook niet. Ik rij een Lipizzaner omdat ik het ene gaaf ras vind, als ik een winstpunt haal ben ik er blij mee en als mensen achteraf naar me toe komen om te vragen wat voor paard ik heb en ze komen erachter dat het een Lipizzaner is dan is het alleen nog maar leuker.

Je hoort mij dus ook niet zeggen dat iemand die bijvoorbeeld een Fjord of een Fries of een Lipizzaner start, alleen maar start om te bewijzen dat ze mee kunnen komen. Zo word het wel vaak uitgelegd door anderen (jij draait het verhaal tenslotte ook een beetje die richting op) maar over het algemeen zijn het wel mensen die trots op hun ras zijn en vaak al heel wat nagtieve reacties moeten hebben incasseren van anderen en ja als de winstpunten dan komen dan zijn deze mensen misschien wel ene beetje extra trots

[quote="essie79 schreef:
Mijn laatste zin slaat op alle paarden die werk moeten doen waar ze relatief veel moeite mee hebben. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard, en ik snap niet waarom dat meer respect moet opleveren.

Je draait het verhaal helemaal om........... ik voel meer respect voor mensen die altijd maar negatieve reacties krijgen op hun paard tijdens wedstrijden (zoals als je start met een Fjord, Haflinger, Lipizzaner etc. etc....) dus eigenlijk gedemotiveerd zouden moeten raken, maar die stug door gaan en uiteindelijk toch de beloning krijgen van een lintje of winstpunten en die zich ondanks vaak negatieve sfeer niet laten ontmoedigen door mensen met een duur dressuurgefokt paard. (bijvoorbeeld dressuur maar dat geldt natuurlijk ook voor het springen!) Uiteraard heb ik het hier over het landelijk nivo en niet over internationaal nivo omdat ik heus wel besef dat daar de echt dure paarden zitten met helemaal geanalyseerde bloedlijnen (maar ik denk dat dat maar voor weinig bokkers is weg gelegd Knipoog )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:23

napoleon"]
Je kan het naief noemen maar ik vind het erg apart dat jij naar de veemarkt gaat, kennelijk om te kijken, vragen en praten over bepaalde paarden waarvan jij denk dat het geen goede kruising is?! Daar steek jij dus je goede tijd in? Ik zou dat iets naders aanpakken maar goed ik ben dan ook wel een heel naief meisje.............
[/quote]
Ik kom overal waar paarden staan,
Het zou stom zijn om alleen naar centrale keuringen, kampioenschappen en finales te gaan kijken. Je leert juist van de mindere goden en niet van die paar % die het apart goed doen.

[quote="napoleon"]
Weet je wat pas dierenmishandeling is........... zoals ik bij veel KWPNers zie dat onwijs jonge dieren al worden ingereden en dat ze op zeer jonge leeftijd al op wedstrijd gaan! Dat vind ik dierenmishandeling! De slijtage bij die paarden is zeer groot zowel in de gewrichten als in het koppie van het dier.
[/quote]
Alle beesten moeten met beleid opgeleerd worden, ik zeg toch ook nergens dat dat niet zo is? Je draait om mijn argumenten heen door ander wantoestanden aan te halen Verward

[quote="napoleon"]
Kortom, je kijkt alleen naar bloedaansluiting en exterieur en dat moet voldoende zijn voor een goed paard?! Waar blijft het karakter? Ken genoeg goede paarden met een slecht karakter en ook dusdanig slecht dat hoe goed ze ook zijn gefokt na allerlei analyses ze in de praktijk uiteindelijk niet voor je willen werken............
[/quote]
Nee, niet alleen. Er komen nog veel meer aspecten bij kijken alleen heb ik er 2 uitgelicht die in deze discussie van toepassing zijn.

[quote="napoleon schreef:
Ik hoor geen positief woord uit jouw mond over een kruising, dus je kan het ons niet kwalijk nemen dat wij het idee hebben dat jij geen kruisingen wil zien................. Overigens heb ik tot op heden al aardig wat kruisingen mogen meemaken en ik heb juist alleen maar hele positieve ervaringen ermee.

Dat komt omdat jij heel selectief leest denk ik,
Ik heb onlangs nog een kennis gefeliciteerd met het feit dat ze een fijne Volbloed x Haf aangeschaft hebben. Ik zou het altijd afraden om zo’n dier zelf te fokken. Maar waarom er eentje laten staan als het wel een leuk dier is?

Dat jij fijne kruisingen tegenkomt geloof ik best, maar wellicht is het een idee om je horizon iets meer te verbreden, dan zie je misschien wel die transporten naar Frankrijk en Italië. Je bent inderdaad naief als je hier je ogen voor sluit.
Verder heb ik ook niet het idee dat je rationeel in deze discussie staat, ik proef uit jouw posts vooral heel veel frustratie.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:28

Dat zijn wel een heleboel negatieve reacties bijelkaar!
Is het nog wel leuk om op wedstrijd te gaan op deze manier?
Zoals jij het beschrijft wordt je zo ongeveer het losrijterrein afgescholden.

Volgens mij zit dat meer in je eigen hoofd dan dat speelt bij de mensen die volgens jou voor de makkelijke manier kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:33

En dan ook nog.... als je een keer een paard niet leuk vindt en het is toevallig een (hmmmm, laten we een zeggen...) Fjord, dan ben je ineens Fjordenhater, zit je tot je strot vol vooroordelen en heb je meningen waar je zelf niks vanaf wist. Terwijl je dus gewoon een paard niet zo leuk vindt Verward. Je ziet ook vaak dat er van alles geconcludeerd wordt en er van alles voor je ingevuld wordt, terwijl je dat allemaal niet vindt, denkt of meent. Alle paardenrassen zijn leuk, maar soms een exemplaartje wat minder fraai of aansprekend Haha!.

Kruisingen kunnen best goed uitpakken, vooral als je bij het kruisen kijkt waar de roots van de afzonderlijke rassen liggen. In Haflinger zit bijvoorbeeld ook Arabisch bloed, als je dat kruist met Arabier, dan blijf je dicht bij huis en oorsprong en zo kun je toch een kruising leveren die niet slechter is dan de ouders, maar zelfs beter.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:40

Sjuimpje schreef:
Dat komt omdat jij heel selectief leest denk ik,
Ik heb onlangs nog een kennis gefeliciteerd met het feit dat ze een fijne Volbloed x Haf aangeschaft hebben. Ik zou het altijd afraden om zo’n dier zelf te fokken. Maar waarom er eentje laten staan als het wel een leuk dier is?

Dat jij fijne kruisingen tegenkomt geloof ik best, maar wellicht is het een idee om je horizon iets meer te verbreden, dan zie je misschien wel die transporten naar Frankrijk en Italië. Je bent inderdaad naief als je hier je ogen voor sluit.
Verder heb ik ook niet het idee dat je rationeel in deze discussie staat, ik proef uit jouw posts vooral heel veel frustratie.

Aanraden om zo'n kruising toch te kopen betekend dat je dus toch de markt uiteindelijk stimuleerd en dat er dan omdat het verkocht is de kans groot is dat er weer zo'n kruising word gefokt!

Ik sta juist open voor allerlei meningen maar ik kom steeds weer dezelfde mensen tegen die altijd maar over een bepaald onderwerp negatief zijn en dat is met name als het gaat over andere rassen dan een KWPN. Als jij vind dat ik selectief lees dan mag je weleens bij jezelf te raden gaan waar jij dan wel niet mee bezig bent.......... Selectief lezen en eigenlijk maar 1 ras voor ogen hebben en dat is het KWPN, dat vind ik niet eens selectief maar ook rechtlijnig. Er zijn nog voldoende andere mogelijkheden om een leuk paard te rijden en 1 daarvan kan een kruising zijn.

Ik denk dat ik genoeg mijn horizon verbreed op dit moment. Ik sta op een stal waar ik de hele dag met, ik mag wel zeggen zeer getalenteerde, KWPNers word omgegaan maar waar ook respect word getoond naar andere rassen en kruisingen, die aangemoedigd worden om wedstrijden te rijden e.d. en waar ik niemand zo hoor praten zoals jij doet, zelfs niet degeen die nu Grand Prix mag gaan starten.

Tevens ben ik meerdere malen op paardenmarkten, keuringen en veilingen geweest, heb ik zelfs mee gedaan aan een actie een aantal jaren geleden toen de transporten in Italie zo in opspraak waren en heb ik ook bij een dierenarts gewerkt waardoor ik veel paardenleed heb gezien! Ik sluit dus absoluut niet mijn ogen en ik denk ook zeker niet dat jij de aangewezen persoon bent om mijn te gaan vertellen dat ik dat wel doe of dat ik gefrustreerd ben! Vind het nogal denigrerend om ziets te zeggen over iemand anders alleen omdat iemand een andere mening heeft dan dat jij hebt, maar ja ik leg die opmerking voor de rest naast me neer omdat ik van mening ben dat je alleen zoiets zegt om iemand onedruit te halen, vind het geen opbouwende, ondersteunende en bijdragende kritiek voor dit topic!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:42

essie79 schreef:
Dat zijn wel een heleboel negatieve reacties bijelkaar!
Is het nog wel leuk om op wedstrijd te gaan op deze manier?
Zoals jij het beschrijft wordt je zo ongeveer het losrijterrein afgescholden.

Volgens mij zit dat meer in je eigen hoofd dan dat speelt bij de mensen die volgens jou voor de makkelijke manier kiezen.

Ik heb nog nooit een negatieve opmerking naar mijn hoofd gekregen, ik heb het in mijn reactie ook niet over mezelf, maar heb het over wat ik om me heen opmerk........... en wat ik hoor van andere mensen die wel starten met een ras wat niet zo goed in de pul valt!

Ik heb serieus nooit problemen gehad en moet heel eerlijk zeggen (en dat kunnen een aantal mensen hier op bokt zeer zeker beamen) dat ik altijd met de insteek naar wedstrijd ga van: We gaan voor een leuke dag en verder zien we het wel

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:56

napoleon schreef:
Ik heb nog nooit een negatieve opmerking naar mijn hoofd gekregen, ik heb het in mijn reactie ook niet over mezelf, maar heb het over wat ik om me heen opmerk........... en wat ik hoor van andere mensen die wel starten met een ras wat niet zo goed in de pul valt!

dan zal bij de andere mensen allicht ook wel wat meevallen schat ik zo in.
Gelukkig maar, dan valt het allemaal nog wel mee wat je door moet staan als je met een Fjord op wedstrijd gaat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:00

Lovely schreef:
En dan ook nog.... als je een keer een paard niet leuk vindt en het is toevallig een (hmmmm, laten we een zeggen...) Fjord, dan ben je ineens Fjordenhater, zit je tot je strot vol vooroordelen en heb je meningen waar je zelf niks vanaf wist. Terwijl je dus gewoon een paard niet zo leuk vindt Verward. Je ziet ook vaak dat er van alles geconcludeerd wordt en er van alles voor je ingevuld wordt, terwijl je dat allemaal niet vindt, denkt of meent. Alle paardenrassen zijn leuk, maar soms een exemplaartje wat minder fraai of aansprekend Haha!.

Het feit dat ik geen andere rassen dan WP wil, wil nog niet zeggen dat ik ze verafschuw.
Ik sta zelf bekend als een persoon die op alle rassen stapt dus dat ik maar 1 ras (beter gezegd: stamboek, als je het noemt, noem het dan goed) voor ogen zou hebben is onzin, sterker nog, volgend jaar ga ik ws. dekken bij een ander stamboek

Overigens heb ik die kennissen niet aangeraden die kruising aan te schaffen, ik ben helemaal niet bij de aankoop betrokken geweest maar als ze blij zijn met een geschikt dier zal ik de eerste zijn om ze te feliciteren. Dat zou ik achterwege moeten laten omdat ik tegen het kruisen ben?

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:21

essie79 schreef:
dan zal bij de andere mensen allicht ook wel wat meevallen schat ik zo in.
Gelukkig maar, dan valt het allemaal nog wel mee wat je door moet staan als je met een Fjord op wedstrijd gaat.

Als jij dat zegt.............Dit is weer dat typisch bagatalliseren van het onderwerp, het zal allemaal wel weer meevallen, die ruiters lopen maar wat te zeuren..........

Toevallig heb ik een Lipizzaner die niet echt "standaard" is (krijg helaas ook vaak de vraag wat voor bloedlijn er in zit en of het een KWPNer is!) ik loop dus niet zo snel tegen het probleem aan waar we het nu over hebben.

Ik weet inmiddels wel beter maar misschien komt dat ook doordat ik meer met ruiters omga die niet een standaard KWPNer hebben en die wel tegen deze vooroordelen aanlopen.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:27

Sjuimpje"]
Het is inderdaad ONZE taak om dieren te fokken die het gebruiksdoel aankunnen....
[/quote]
[quote="Napoleon schreef:

Ik heb eigenlijk geen zin meer om te reageren Zij zijn groot en ik is klein! , maar goed.
Mijn acupuncturist krijgt steeds meer jonge (rij)paarden die gewoon niet goed zijn, door fokkerij en door te jong beginnen met werk. En hij mag dat gaan opkalefateren!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:19

Dat er warmbloeden overvraagt worden maakt dat je het risico mag nemen een gehandicapt paard de wereld in te schoppen?
Wat heeft dat nou met kruisen te maken?
Zwets toch niet om de feiten heen, ik kan nog wel tig andere misstanden met paarden aanhalen die ook niet met dit topic te maken hebben. Nou en?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:25

Als ik dit zo allemaal lees zie ik meningsverschillen die je toch niet kan veranderen.. Jullie blijven allemaal bij jullie eigen standpunt, de een vind kruizen abslouut not done, terwijl de ander het misschien wel interessant vind en het wel eens wil 'proberen' (want dat blijft het toch) om met hun merrie te kruizen..

Ik ben ook tegen kruizen, vooral met fjord, ik vind dat je dat puur moet houden.. Maar als je nou zo graag je fjord met een arabier wil kruizen, wie houd je tegen.. ik heb veel leuke combinaties daaruit zien komen..
En zeker er zijn ook veel mislukkingen, maar die zijn er bij een puur ras net zo goed. Na mijn idee is er bij het kwpn ook arabier ingefokt om het ras weer te veredelen..

Het gaat in dit topic over het kruizen met een fjord en vind dat er door bepaalde berichten hierboven redelijk offtopic word gereageerd..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:27

Ik heb een paar reacties gesplitst. Ik snap dat het een beladen onderwerp is, maar hou het bij een discussie over het onderwerp en ga niet op de man spelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:39

Ruchet schreef:
Ik vind het een leuk beestje hoor , ik heb vroeger een kruising fries x arabier (pony) gehad, dat was echt een super pony, ik heb met deze pony ZZ gesprongen Z,2 dressuur en op het hoogste nivo samengesteld gereden, en ik mocht drie keer meedoen aan het Europees kampioenschap.

De jouwe was ook zelfzaam goed gelukt, mèn, wat vond ik dat een mooie pony zeg.... Daar zou je eens foto's van moeten plaatsen....

Maruschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:41

Ik blijf mijn mijn standpunt dat je paarden moet respecteren. Wat de kruising ook is. Niet alle kruisingen zijn gewild maar als ze er toch zijn, dan mag je daar wel respect voor hebben en niet zo'n felle negatieve mening! Ik hoop dat je een leuke hengst voor je merrie vind en dat we over een aantal maanden de foto's kunnen bewonderen. Wel ben ik van mening dat als je een hengst gevonden hebt je je goed moet laten informeren over de achtergrond etc. Dat je zeker weet dat er geen problemen uit voort kunnen komen. Succes!!

Maruschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:44

Citaat:
Ik vind het een leuk beestje hoor , ik heb vroeger een kruising fries x arabier (pony) gehad, dat was echt een super pony, ik heb met deze pony ZZ gesprongen Z,2 dressuur en op het hoogste nivo samengesteld gereden, en ik mocht drie keer meedoen aan het Europees kampioenschap.

Kijk, hier het bewijs dat kruisingen geen "weidemaatjes" alleen zijn! En dit is geen uitzondering (oke, dit niveau dan misschien wel maar toch Haha!). Super, een goed paard hoeft geen volle papieren te hebben!!!!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:04

Sjuimpje"]
Dat er warmbloeden overvraagt worden maakt dat je het risico mag nemen een gehandicapt paard de wereld in te schoppen?
[/quote]

Wat heeft een gehandicapt paard met kruisen te maken?! Jij doet net voorkomen dat elke kruising een gehandicapt paard is of word! Wat een klinklare volledige onzin opmerking! Ik snap werkelijk waar niet waar je het vandaan haalt! Verward

Jij doet voorkomen dat het kruisen van 2 rassen een wereldzonde is en dat je eigenlijk alleen maar kans hebt op een gehandicapt paard.........

[quote="Miekjuh schreef:
Ik ben ook tegen kruizen, vooral met fjord, ik vind dat je dat puur moet houden...

Kijk dit vind ik toch wel een heel ander argument! Dit kan ik snappen. Jij bent denk ik helemaal weg van het Fjordenras en wilt het zo puur houden als het maar kan, daar vind ik niks mis mee en vind ik een heel goed argument. Heel eerlijk gezegd zie ik ook de Lipizzaner niet gekruist worden met andere rassen omdat het al zo'n oud ras is en het mooier is als het puur blijft maar aan de andere kant heb ik al heel wat leuke kruisingen gezien met een Lipizzaner waaronder Lipizzaner x NRPS en dat werd een erg mooi veulen met zowaar op de veulenkeuring bij het NRPS een premie!

Overigens hebben we bij ons op stal een hele leuke E-pony staan, een merrie van 17 jaar oud. Er zit Arabier x Welsh x iets onbekends x lipizzaner in en het dier is toch maar mooi wel z springen geweest!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:30

Voor zo ver ik weet bestaat het KWPN uit zorgvuldig uitgezochte kruizingen, want van oudsher bestaat het KWPN paard niet....... Ik hen niet tegen kruizing maar ook niet echt een voorstander. Ik denk dat als je een veulen gaat fokken veel vooronderzoek moet doen of de aanstaande ouders goed bij elkaar passen of die nou van het zelfde ras zijn of niet..... Goed kijken wat er door gegeven word aan de veulens enzo (oa karaktereigenschappen), en natuurlijk moet je ook een zekere mate van geluk hebben. Ik ben al vele jaren blij geweest met een Quarter horse x New Forest, maar moet zeggen dat ik die combie zelf niet aangedurft zou hebben.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:35

Ik zou fjordxArabier doen...Ik heb er 1tje gezien en die was MOOI!!! En heeeeel erg lief/pittig

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:49

Naar mijn mening, moet een ieder keuzes maken met fokken, dat is heel persoonlijk.
Het hangt ervanaf wat je wil bereiken, wil je een dressuurpaard? Of een springpaard? Of misschien leuk recreatief? Is al heel doorslaggevend bij de keuze van ras of rascombinatie. Als je een Fjord hebt en je valt helemaal op het karakter van het ras, waarom dan kruisen met een ander ras?
Ik weet niet of mijn pony met opzet zo is gefokt, of dat de Fjordenmerrie per ongeluk gedekt is door een Arabier. Zelf zou ik niet gauw voor zo'n combinatie gaan. Zou ik zonde vinden van een puur ras als een Fjord en een puur ras als een Arabier.
De keus is voor mij op Romantic's Popcorn gevallen (Welsh K x NRPS), omdat hij qua kleur en type past bij mijn merrie. Daarbij is hij heel vriendelijk van karakter en heeft hij nakomelingen in de sport. Mijn pony is al een kruising, dus de keus een puur ras of een kruising erbij maakt dan niet meer zoveel uit.
Ik ben benieuwd wat je keus wordt en uiteraard wil ik dan ook foto's zien!

milobiya2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:21

Lunatic Is een geweldige Pony..!