Sjuimpje"]
Hoe naief!
Dat is juist de plek waar veel van dit soort kruisingen belanden, niemand fokt toch graag voor de slacht? Ik weet ook wel dat er geslaagde kruisingen rondlopen, maar ik zie nog veel meer mislukte. Juist dan moet je dan op dit soort plekken zijn, want als je wilt fokken moet je je juist met eventuele tekortkomingen bezighouden en niet met die dieren die het wel leuk doen.
[/quote]
Je kan het naief noemen maar ik vind het erg apart dat jij naar de veemarkt gaat, kennelijk om te kijken, vragen en praten over bepaalde paarden waarvan jij denk dat het geen goede kruising is?! Daar steek jij dus je goede tijd in? Ik zou dat iets naders aanpakken maar goed ik ben dan ook wel een heel naief meisje.............
[quote="Sjuimpje"]
Ik heb zelf een Fries waar ik een aantal keer reserve kampioen van Soest mee ben geworden, dat maakt het voor mij nog geen springpaard. Het is maar net wat je onder de term springpony verstaat.
[/quote]
Je hoort mijn niet zeggen dat het daadwerkelijk een springpony is, ik zeg alleen dat het diertje verdomde goed kan springen........
[quote="Sjuimpje"]
Het is inderdaad ONZE taak om dieren te fokken die het gebruiksdoel aankunnen, ik zie veel mislukte kruisingen in de recreatie verdwijnen en ik vind dat gewon diermishandeling. Dieren die anatomisch slecht in elkaar zitten zijn niet geschikt om te berijden, dat is vragen om spierproblemen en vroegtijdige slijtage.
[/quote]
Weet je wat pas dierenmishandeling is........... zoals ik bij veel KWPNers zie dat onwijs jonge dieren al worden ingereden en dat ze op zeer jonge leeftijd al op wedstrijd gaan! Dat vind ik dierenmishandeling! De slijtage bij die paarden is zeer groot zowel in de gewrichten als in het koppie van het dier.
Er is uit onderzoek gebleken dat de gemiddelde leeftijd van een paard in nederland 15 jaar oud is. Als ik om me heen ga kijken naar de rassen die daadwerkelijk oud worden dan zit er 9 van de 10 x een kruising tussen, kennelijk zijn dat de sterkste............
[quote="Sjuimpje"]
Juist, kàn...
De onzekere factor bij dit soort fokideeën is echter vele malen groter dan wanneer je fokt met dieren die bloedaansluiting hebben of exterieurmatig aanvullend werken.
[/quote]
Kortom, je kijkt alleen naar bloedaansluiting en exterieur en dat moet voldoende zijn voor een goed paard?! Waar blijft het karakter? Ken genoeg goede paarden met een slecht karakter en ook dusdanig slecht dat hoe goed ze ook zijn gefokt na allerlei analyses ze in de praktijk uiteindelijk niet voor je willen werken............
[quote="Sjuimpje schreef:Overigens heb ik het idee dat jij en Lunatic nu denken dat ik mij persoonlijk afzet tegen de kruisingen die er rondlopen, dat is dus niet het geval. Ik vind alleen dat er teveel slechte kruisingen rondlopen waardoor ik het niet verantwoord vind om het ‘fokken’ van dit soort dieren aan te moedigen.
Ik hoor geen positief woord uit jouw mond over een kruising, dus je kan het ons niet kwalijk nemen dat wij het idee hebben dat jij geen kruisingen wil zien................. Overigens heb ik tot op heden al aardig wat kruisingen mogen meemaken en ik heb juist alleen maar hele positieve ervaringen ermee.
[/quote]
) 
.

, maar goed.