Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:37

Yootha schreef:
[image]

Alleen bij een paard met een excellent evenwichtige bouw (skelet) en een extreem goed functionerend lendemechanisme vertrekt het afzettende achterbeen het laatst!!!!

Maar het paard in deze afbeelding (pagina 3 meen ik) is weer een voorbeenlander! Als je deze beweging door zou laten gaan op de foto, landt hij op het voorbeen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:43

Iemand trouwens Hidalgo gezien? Ik zag dat net op het vliegtuig. Gebaseerd op een waar verhaal waarin een Amerikaanse Cowboy mee ging doen aan een endurance race in Arabië, zo'n 100 jaar geleden. De Arabieren zetten hun beste paarden in, die dus speciaal voor dit doel gefokt werden. De Cowboy wint de race met zijn mustang, een bastaardje dus.

De film ziet er verder wel onrealistisch uit. Het paard wordt gespeeld door een Pinto met een achterhand van een quarter horse. Ziet er dus meer uit als een sprinter, niet echt als een endurance paard. Daarnaast is het hele verhaal wel wat melig. Goed genoeg om halfslapend te zien in een vlucht.

Moraal van het verhaal: het feit dat Arabieren etcetera eeuwenlang een paard fokten voor een bepaald doel, wil niet zeggen dat ze ook geslaagd zijn in hun doel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:13

joostvangestel schreef:
Moraal van het verhaal: het feit dat Arabieren etcetera eeuwenlang een paard fokten voor een bepaald doel, wil niet zeggen dat ze ook
geslaagd
zijn in hun doel.

Omdat je het over "eeuwenlang" hebt ga ik er vanuit dat je het over het ontstaan van arabieren heb ? nou die zijn niet doelbewust zo gefokt hoor ! het waren gewoon heel simpel degene die het harde leven konden volhouden waarmee gefokt werd, echt survival of the fittest dus, en het doel was de vijand verslaan, niet op een renbaan, maar over alle soorten terreinen en afstanden, hetzelfde geldt in het klein voor de Russische arabieren, die de lange tocht maakte vanuit hongarije tijdens de oorlog, daarvan heeft ook de helft het niet gehaald. Daarna pasten de Russen een behoorlijk strenge selectie toe middels de renbaan, alleen de winnaars mochten blijven.

Zou e.e.a. te maken hebben met het feit dat arabieren 1 lendenwervel minder hebben dan "gewone" paarden ?

edit* had "rib"geschreven ipv wervel Bloos

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:02

Lovely schreef:
Arabieren werden toch ook vooral gefokt om mooi te wezen???

Het Arabische paard is het oudste en meest unieke WERKPAARD ter wereld. De oorspronkelijke Orientbewoners ontdekten en domesticeerden dit unieke en intelligente wezen. Zij ontdekten ongeveer 4 - 5000 jaar geleden dat de natuurlijke fysieke eigenschappen en verdedigingstechnieken van dit dier bij uitstek kon worden aangewend voor oorlogsdoeleinden, werk en vermaak.
Zonder dit paard hadden de Egyptenaren, de Babyloniers, de Assyriers, de Hittieten, de Hyksos, de Perzen, de Grieken, de Romeinen, de Arabieren en de Moren nooit hun geweldige wereldrijken kunnen vestigen. Zij ontwikkelden hoe dit dier het meest efficiënt kon worden ingezet voor de strijdwagens en onder de ruiter tijdens de oorlogen. En voor het vermaak tijdens de jacht en de wagenrennen.

Via de Romeinen, de Arabieren en de Moren vond het zijn weg naar de toenmalige bekende volken en heeft het aan de wieg gestaan van alle warmbloedrassen.
Van de Arabieren en de Moren leerden wij weer de eeuwenoude gevechtstechnieken van het Arabische oorlogspaard die wij thans de Hoge School van dressuur noemen. Zij ontwikkelden en perfectioneerden door middel van scholing de natuurlijke fysieke eigenschappen die benodigd zijn om een paard dressuurmatig op oorlogsniveau te laten operen.
Het daarom bedroevend te zien hoe deze oude bewezen klassieke manier van training, rijden en uitvoering van de dressuur (oorlogs) oefeningen verworden is tot het aanleren van geforceerde kunstjes. Die bij lange na niet de term van de klassieke dressuur verdient. Bovendien fokken we ook nog eens een zgn. modern paard dat fysiek niet meer in staat is om deze gymnastische oorlogshandelingen uit te voeren. De klassieke dressuursport wordt hiermee verheven tot een ordinair spektakel en voor de paarden is het een niet te benijden lijdensweg.
Voor het springpaard hebben de moderne hippologen een paard bedacht waarbij het dressuurmatig gaan en in de hand staan en het gymnasticeren van de ledematen, gewrichten en spieren niet meer aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:06

Anna, je post is weer eens te lang om te boeien. Zou eea ook in één korte alinea kunnen samenvatten? Wat er nu staat is echt te lang en zulke lange posts lees ik eigenlijk niet, ongeacht de poster. Minder dan 10 regels en ik ben er helemaal bij.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:08

joostvangestel schreef:
Iemand trouwens Hidalgo gezien? Ik zag dat net op het vliegtuig. Gebaseerd op een waar verhaal waarin een Amerikaanse Cowboy mee ging doen aan een endurance race in Arabië, zo'n 100 jaar geleden. De Arabieren zetten hun beste paarden in, die dus speciaal voor dit doel gefokt werden. De Cowboy wint de race met zijn mustang, een bastaardje dus.

De film ziet er verder wel onrealistisch uit. Het paard wordt gespeeld door een Pinto met een achterhand van een quarter horse. Ziet er dus meer uit als een sprinter, niet echt als een endurance paard. Daarnaast is het hele verhaal wel wat melig. Goed genoeg om halfslapend te zien in een vlucht.

Moraal van het verhaal: het feit dat Arabieren etcetera eeuwenlang een paard fokten voor een bepaald doel, wil niet zeggen dat ze ook geslaagd zijn in hun doel.

Leuke bijkomstigheid. De mustang dankt zijn oorsprong aan de conquistadores. De Spanjolen brachten hun door de Moren en Arabieren beinvloedde paarden alsmede de rijtechnieken naar het Amerikaanse continent.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:20

Anna42 schreef:
Bovendien fokken we ook nog eens een zgn. modern paard dat fysiek niet meer in staat is om deze gymnastische oorlogshandelingen uit te voeren. De klassieke dressuursport wordt hiermee verheven tot een ordinair spektakel en voor de paarden is het een niet te benijden lijdensweg.
Voor het springpaard hebben de moderne hippologen een paard bedacht waarbij het dressuurmatig gaan en in de hand staan en het gymnasticeren van de ledematen, gewrichten en spieren niet meer aan de orde is.

Zullen we eens gaan turven hoe vaak je jezelf herhaalt.
Doe je dat omdat je denkt dat door herhaling men zou kunnen gaan denken dat dit de waarheid is?

Maar ik ben blij dat je zegt WE fokken, zelfkennis is een groot goed.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:51

Op jouw verzoek.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:04

Lovely schreef:
Anna, je post is weer eens te lang om te boeien. Zou eea ook in één korte alinea kunnen samenvatten? Wat er nu staat is echt te lang en zulke lange posts lees ik eigenlijk niet, ongeacht de poster. Minder dan 10 regels en ik ben er helemaal bij.

Jammer want de paardenhistorie is eeuwen en eeuwen oud en dat kan ik helaas niet altijd in 10 of minder regeltjes samenvatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:06

Ja anna, dat is bekend, maar IK heb nog nooit geprobeerd om die geschiedenis in 1 keer te begrijpen of weer te geven, ik vind het raar dat jij dat hier wel probeert. Bovendien weet ik wel betrouwbaarder bronnen als ik de geschiedenis wil bestuderen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:08

Ga je gang.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:54

Anna42 schreef:
Het Arabische paard is het oudste en meest unieke WERKPAARD ter wereld. De oorspronkelijke Orientbewoners ontdekten en domesticeerden dit unieke en intelligente wezen. Zij ontdekten ongeveer 4 - 5000 jaar geleden dat de natuurlijke fysieke eigenschappen en verdedigingstechnieken van dit dier bij uitstek kon worden aangewend voor oorlogsdoeleinden, werk en vermaak.
Zonder dit paard hadden de Egyptenaren, de Babyloniers, de Assyriers, de Hittieten, de Hyksos, de Perzen, de Grieken, de Romeinen, de Arabieren en de Moren nooit hun geweldige wereldrijken kunnen vestigen. Zij ontwikkelden hoe dit dier het meest efficiënt kon worden ingezet voor de strijdwagens en onder de ruiter tijdens de oorlogen. En voor het vermaak tijdens de jacht en de wagenrennen.

Om te beginnen verdient de Arabier ongetwijfeld een prijs voor puurheid, maar het is verkeerd om te zeggen dat dit het oudste en meest unieke werkpaard is! Het Spaanse paard bestaat minstens zo lang is het niet langer. Spanje zou wel eens een van de gebieden kunnen zijn waar de ijstijd het paard niet uitgeroeid heeft daar archeologen het bewijs hebben gevonden van een voortdurende bevolking door paarden. Ze zijn afgebeeld op veel rotsschilderingen gemaakt door Neolithische mensen die in Spanje te vinden zijn (en ik heb ze met m'n eigen ogen gezien). Hun primitieve voorouder bestaat er nog steeds in kleine aantallen. Dit is de Sorraia-pony die veel lijkt op de Tarpan en tot op heden vandaag nog steeds in de berg gebieden Spanje-Portugal als werkpony wordt gebruikt.
4 à 5000 jaar geleden, dus pakweg 15e eeuw maakte men bijna tot overmaat van ramp al gebruik van het Spaanse paard. Spanje leed onder een invasie van Franse troepen en veel paarden werden geroofd.

Ik weet niet hoe het met de rest zit maar zeker de Romeinen maakten na hun overwinning tov de Keltisch-Iberische cavalerie gebruik van het Spaanse paard en exporteerden ze naar alle uithoeken van hun rijk inclusief hun gebieden in het Midden-Oosten.
Hetzelfde voor de Moren, toen die hun invasie begonnen in Spanje hadden ze in de eerste instantie helemaal geen paarden bij, die pakten ze van de tegenstribbelende Spanjaarden af. Pas later, na de eerste golven van veroveraars kwamen de eerste paarden van de Moren aan wal. Moorse schrijvers uit die tijd schreven dat de Spaanse paarden groter en van betere kwaliteit waren dan die van henzelf.
Hoe dan ook, toen de Moren verdreven werden namen ze veel Andalusische paarden met zich mee. Er zijn veel gevallen bekend van Spaanse hengsten die als geschenk aan Emirs in het hele Midden-Oosten gezonden werden. Iedereen (en dan vooral jij Anna) praat graag over de Oosterse invloed op paarden in het algemeen, maar vergeten het Andalusische bloed dat over de hele wereld is verspreid.

Citaat:
Via de Romeinen, de Arabieren en de Moren vond het zijn weg naar de toenmalige bekende volken en heeft het aan de wieg gestaan van alle warmbloedrassen.
Van de Arabieren en de Moren leerden wij weer de eeuwenoude gevechtstechnieken van het Arabische oorlogspaard die wij thans de Hoge School van dressuur noemen. Zij ontwikkelden en perfectioneerden door middel van scholing de natuurlijke fysieke eigenschappen die benodigd zijn om een paard dressuurmatig op oorlogsniveau te laten operen.

Dit klopt ook al niet, de Romeinen namen de Spaanse rijstijl over. Net als de Moren reden de oude Spanjaarden met korte beugels en gebruikten ze lansen, met aanvallen-en-terugtrekken tactieken. Pas later gingen de Spanjaarden "a la brida" (met lange beugels) rijden, zoals de Europeanen. De geschriften van de Romeinen zitten boordevol verwijzingen naar Spanje en de Spaanse paarden, het kost alleen enig graafwerk om ze boven water te krijgen. Toen het Romeinse Rijk ten einde liep (inmiddels schrijven we na Christus), waren de Spanjaarden "geciviliseerd" door de Romeinen. En toen de Romeinse bereden soldaten bepantsering begonnen te gebruiken, deden de Spanjaarden dat ook. Dus tegen de tijd dat de Moren in het jaar 700 hun invasie begonnen, reden de Spanjaarden als Europese ridders, met rechte benen en geharnast OP SPAANSE PAARDEN.
Nogal wiedes dus dat het het Spaanse paard is dat aan de wieg van het hedendaagse Haute Ecole staat en NIET het Arabische.

Citaat:
Het daarom bedroevend te zien hoe deze oude bewezen klassieke manier van training, rijden en uitvoering van de dressuur (oorlogs) oefeningen verworden is tot het aanleren van geforceerde kunstjes. Die bij lange na niet de term van de klassieke dressuur verdient. [knip]

Deze ouderwetse en klassieke manier van training wordt nog steeds toegepast, om te zeggen dat het tonen van deze hoge school sprongen tegenwoordig een uitvoering is van geforceerde kunstjes ben ik het met je oneens.
Hoe het er in de hedendaagse sport en fokkerij aan toe gaat spreek ik me niet over uit.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:06

Pipo schreef:
Leuk hoor, zo bewerkte foto.

Bewerkte foto? Ik zie helemaal geen bewerkte foto Verward

Had ik er misschien Warmbloed bij moeten zetten? Gezien die niet deze reacties krijgen ...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:12

Hierbij wil ik dan ook nog even mijn topic aanhalen, aangezien het betrekking heeft op het bovenstaande:

[FA] Nasrullah/Nearco

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:23

Aangezien er vaak wordt gedaan of sprinters en stayers mijlen ver van elkaar af staan:

http://www.members.shaw.ca/angoss1/fardaamiga.html :

In fact, interpreting pedigrees and implementing breeding strategies is far more difficult because there are no rules like "I" before "E" except after "C". Full brothers are often completely different in ability and type. To completely befuddle even the most knowledgeable thoroughbred analyst, a stallion may produce foals whose best distances are at the other end of the spectrum from that of the stallion himself (sprinters produce plodders, plodders produce sprinters).

I knew that top-class stamina sires often showed high-class speed themselves as 2yos (Prince John, Stage Door Johnny, Hail To Reason, etc.). With the right mix and match using this type of sire, a late-developing high class 2yo has a terrific chance into becoming a classic winner. Farda Amiga is the direct result of our original plan.

Apparently, Northfields was now being booked to more compatible stock. To me, he always had the makings of a top-class broodmare sire on paper and a probable source of stamina, unlike his half brother Habitat who looked to be more of an influence for speed. His recent improvement as a stallion was icing on the cake.

Ook stayers moeten sprint componenten hebben, anders krijg je paarden die niet in staat zijn een ander paard voorbij te gaan, een eindsprint kan ook bij een langere afstand bepalen of een paard wint of verliest.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:03

De bouw van winnaars van de St. Leger, een race van 2400 meter die sinds 1776 wordt gelopen door driejarigen. Is de bouw van de klassieke (stayer) Volbloed werkelijk zoveel veranderd? Zou het niet zo zijn dat je altijd al compleet uiteen lopende types Volbloeden hebt gehad? Wel of geen zware bespiering zegt ook niet altijd iets over sprint/stayer vermogen. Je hebt ook niet zo zwaar bespierde sprinters.
De paarden zijn in ren conditie gefotografeerd, uit training verandert het lichaam veelal enorm.
http://www.tbheritage.com/TurfHallmarks/stleger.htm

Kilwarlin (1887)
Afbeelding

Persimmon (1896)
Afbeelding

Flying Fox (1899)
Afbeelding

Pretty Polly (1904)
Afbeelding

Rock Sand (1903)
Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:53

Hier staat overigens dat stayers een korte rug hebben en geen lange. Dus al met al is er hiervoor heel wat onzin uitgekraamd, als ik het met mijn informatie vergelijk.
http://www.tbheritage.com/Portraits/Soninlaw.html

Son-In-Law was one of the best stayers and sires of stayers of the first part of the 1900s. Writing in Sire Lines, author Abram S. Hewitt described him as "the best source of stamina in the British Isles." In Ulbrich's Peerage of Racehorses, he is described as "one of the principal influences for stamina in the modern thoroughbred."

Son-In-Law was a strong, handsome, masculine type with the leggy, short backed look of a stayer. His shoulder was tremendous but his withers were low. His hindquarters were strong, although with a high point of hip and marked drop to the croup, giving the appearance that he was lacking something behind. His front legs were not perfect, being a little steep in the pasterns. His head was long and elegant with a bright, alert, kind expression. He had no face marking and a white pastern on the right hind.

Son-in-Law, along with his sire, Dark Ronald, is seen more frequently in the pedigrees of the top 100 international show jumpers in the past decade than any other horse from any studbook. Their influence is primarily through the Holstein studbook. Son-in-Law was highly influential through his grandson, Cottage Son (by Young Lover), seen fourteen times in the pedigrees of sires of the top 100 show jumpers of the 1990s. Son-in-Law's daughter, Maureen, was the dam of Furioso, who sired Olympic medal winning and World Champion show jumpers, and was significant in Selle Francais, Oldenburg and Hanoverian breeding. Son-in-Law's son, Tourist II, won the American Grand National twice, and was a good sire of top steeplechasers in America. Another son, Within-the-Law, sired 1947 Grand National winner Caughoo.

http://www.tbheritage.com/Portraits/DarkRonald.html

Dark Ronald also had a major influence on warmblood breeding, primarily through the Holstein studbook through horses that were linebred to him, including Cor de la Bryere, Landgraf I, and Lord, all influential sires and sires of sires.

Dark Ronald was a good-looking, masculine, well-balanced individual with a powerful physique, shoulders and hindquarters, with the low withers so characteristic of this male line. He died at the German National Stud in the spring of 1928 at the age of 23

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:30

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:55

Link:De ervaring van Lee:

Conclusion
This should more likely sum up the most common misunderstanding and miscommunication between x-racehorses and riders/handlers who are not familiar with the life of a racer. There is much more to know but no one can teach you that better than the horse himself. Learn to "listen" and "there is no boss in dancing with a partner"!

In conclusion, a racehorse will undoubtedly deliver the ultimate experience of his nature to a man. One day when you will visit a race track, try to stand somewhere between the 3/16 pole and the quarter pole (if possible) when there is a full field of horses going by. Try to separate the noise of the crowed from the sounds of the running field. You can close your eyes and only listen to the sounds of horses full of run, the whips and the jockey's voices. Hopefully, this may give you some idea what these horses are going through. Racehorse is today the closest thing to a "war horse" from the past and to be a part of it requires a huge heart at the animal's end and much bigger than a man's. The bigger the heart, the bigger the courage of the animal which demonstrates itself and its beauty at every opening of a starting gate on every track in the world. As most admire the fascinating beauty of this animal in full run, you should learn to "hear" his heart for it is not surpassed by any other Devine creature of this Earth.
Of course, like in any other horse industry, there are many "chicken hearted horses" among the racing stock as well and it is these that you more likely get, as the greater racehorses will take part in reproduction. Never the less, accept this horse with respect if not only for what he went through. It is much harder for the coward to get through a war than it is for a brave heart. Where there is no fear, there is no courage and it is the fear that makes heroes. These "little chicken hearts" are the true heroes of this "sport of kings" and they will need your brave heart to lean on.

Uit:

Link: Before you buy a Thoroughbred off the track you should know…

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:12

Allemaal heel erg mooi van die verhalen, maar is er geen vertaling van?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:16

joshua schreef:
Allemaal heel erg mooi van die verhalen, maar is er geen vertaling van?

Met respect .
Maar Ned. is geen wereldtaal. En ik werk niet bij het Taleninstituut. Knipoog

Gewoon beginnen te lezen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:34

Persoonlijk vind ik een vleugje volbloed niet erg, mits het type maar blijft van het orginele paard.

Daarom vind ik het Holsteiner paard ook zo geweldig, deels omdat ik ook niet de ervaring heb met andere rassen op het kwpn na.

Holstein heeft nog zat bloed en heeft ook hengsten die rassig zijn en die rassig fokken.

Ze blijven het type behouden, natuurlijk zijn de merries rassiger dan tig jaar geleden.

Maar ze hebben allemaal een goed bewegingsverloop (op misschien een paar na) en ze kunnen ook nog springen.

Het easp is jong en moet de tijd krijgen om te groeien.
Van fouten moet men leren en daarvoor heb je geen individuen nodig die het prettig vinden om steeds negatief uit de hoek te komen.

Een positieve stimulans draagt veel meer bij aan de ontwikkeling van een stamboek.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:22