Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:21

De hengsten die je voorstelt zijn van Don Schufro en Rohdiamant Lachen
Dus die bevallen je toch als vaderdier?
Misschien een niet te jonge hengst nemen wiens kinderen je bevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:42

petraaken schreef:
Hebben we het al over gehad. Ik vind hem niet sterk genoeg in de achterhand en dat komt tot uiting in zijn piaffe en passage. Vind hem bovendien ook belachelijk duur. Er lopen betere rond voor minder geld.

Niet sterk genoeg in de achterhand................jesus heb je dat dier weleens zien piafferen en passageren Verward Kijk de video eens na, daar kan Rubiquel nog HEEL veel van leren.

Don Schuffro komt super van de grond!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 22:50

Maar smaken verschillen Pipo. Niet qua voetjes van de vloer, maar het gewoon niet vallen op de hengst zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:55

holly schreef:
Maar smaken verschillen Pipo. Niet qua voetjes van de vloer, maar het gewoon niet vallen op de hengst zelf.

Sterk zijn in de achterhand is een feit en heeft niets met smaak te maken.

Ik zeg ook niet dat je met Don Schufro moet dekken. Ik ken jou merrie niet namelijk, ik weet niet hoe ze beweegt en ik ken de moederlijn niet. Dus van mij zul je zeker geen namen van hengsten horen als advies. Begin daar niet aan.

Maar ik zeg wel: Ga naar een oudere hengst, die zichzelf bewezen heeft en waar informatie over bekent is. En ga niet puur naar wat je een leuk hoofdje vind hebben.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:57

Ik sluit me bij Pipo aan...
Probeer dit jaar zoveel mogelijk beesten te bekijken die qua bloedopbouw overeenkomsten hebben met jouw merrie. Ga daarbij kijken op veilingen, keuringen etc. zodat je weet wat voor afstammelingen je aanstaan.

Dit topic is namelijk echt weer des Bokt, het lijkt wel hengstenbingo.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:22

Hengstenbingo mag hoor, maar ik ben het die de uiteindelijke keus maakt Haha!
Heb nu 2 foto's van veulens gezien, die al om te smullen waren, en heb zojuist nog eens 2 filmpjes gevonden van veulens. Dat swingt de pan uit hoor. Zitten van achter, enorm gebruik van achterbeen en een heerlijk soepel voorbeen. Jep helemaal mijn smaak Vingers aflikken
Heb ook een stuk of 4 filmpjes van Romanov veulens gezien, maar dat valt me wat tegen, ook wel goed bewegend, maar niet allemaal even swingend en mooi gebouwd.( op de Romanov x Don Schufro na)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:30

Kijk liever nog naar de veulens die op Marktplaats en Horses staan...
Van de gewonere veulens wordt je veel wijzer dan van de veulens die gebruikt worden voor de promotie van een hengst.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:39

Wie in hemels naam heeft het nu over promotie van de hengst.
Dus jij kijkt liever naar wat er te koop staat?
Laten het nu 1 foto en 2 filmpjes zijn van te koop zijnde veulens.
De andere foto is van een veulen op de veiling welke als duurste de deur uit is gegaan.
Dan heb ik zojuist nog een veulen gevonden wat als 10de is geeindigd op de kampioenschappen. Ook niet verkeerd denk ik zo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:43

Sjuimpje schreef:
Kijk liever nog naar de veulens die op Marktplaats en Horses staan...
Van de gewonere veulens wordt je veel wijzer dan van de veulens die gebruikt worden voor de promotie van een hengst.

Dan hangt het helemaal van de fotograaf af (als je tenminste alleen op de foto afgaat) kan je er wel een leuk voorbeeldje van laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

beide foto's zijn een half uur na elkaar gemaakt.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:45

Als we allemaal naar puur en alleen naar de oudere hengsten gaan lopen die bewezen hebben en al nakomelingen hebben dan zullen we binnenkort geen enkele nakomeling meer kunnen gaan bekijken buiten die van de hengstenboer zelf aangezien we jonge hengsten geen kans meer willen geven om te dekken. Ik heb de video van Don Schurfo al 1000 keer bekeken en hij heeft geen goede piaff en passage op de beelden die ik heb. Wat minder negatief over die jonge hengsten mag ook wel vind ik. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:06

petraaken schreef:
Als we allemaal naar puur en alleen naar de oudere hengsten gaan lopen die bewezen hebben en al nakomelingen hebben dan zullen we binnenkort geen enkele nakomeling meer kunnen gaan bekijken buiten die van de hengstenboer zelf aangezien we jonge hengsten geen kans meer willen geven om te dekken. Ik heb de video van Don Schurfo al 1000 keer bekeken en hij heeft geen goede piaff en passage op de beelden die ik heb. Wat minder negatief over die jonge hengsten mag ook wel vind ik. Boos!

Waar word negatief gedaan over jonge hengsten dan Verward Nergens!

Er word hier alleen gezegd, dat als je niet weet hoe je merrie fokt dat het verstandig is om een oudere bewezen hengst te kiezen. Als je over een paar jaar weet hoe dat dier fokt, dan kan je gerust een jonkie nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:08

holly schreef:
Dus geen kwpn papiertje?

Een KWPN A-register papiertje.
Paard kan dan gewoon naar de KWPN (veulen)keuringen en wil je het als 3 jarige met "vol"papier wil laten opnemen moet het aan de eisen voldoen waar zijn vader niet aan voldaan heeft bij het KWPN (kunnen foto's, cornageonderzoek, aanlegtest, enz..zijn).
Staat heel duidelijk beschreven in de "Stamboekrichtlijnen".

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 15:08

Pipo schreef:
Waar word negatief gedaan over jonge hengsten dan Verward Nergens!

Er word hier alleen gezegd, dat als je niet weet hoe je merrie fokt dat het verstandig is om een oudere bewezen hengst te kiezen. Als je over een paar jaar weet hoe dat dier fokt, dan kan je gerust een jonkie nemen!

Nee hoor, idd word het gezegt als advies, en ik maak me er dan ook niet druk om Tong uitsteken

Wat ik niet begrijp is als ik niet weet hoe mijn merrie fokt, wat is dan het verschil tussen jong of oud? De gok blijft toch nog steeds?

Ilandra, De bedoeling is eigen gebruik, dus in feite maakt mij het papier niet uit.
Stal dus dat het oldenburg word, en een merrie, als ik het dan laat dekken door een KWPN hengst, dan kan het weer wel een kwpn papiertje worden, of toch ook niet? (Hier word duidelijker uitgelegd dan op de site)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:11

holly schreef:
Nee hoor, idd word het gezegt als advies, en ik maak me er dan ook niet druk om Tong uitsteken

Wat ik niet begrijp is als ik niet weet hoe mijn merrie fokt, wat is dan het verschil tussen jong of oud? De gok blijft toch nog steeds?

Ilandra, De bedoeling is eigen gebruik, dus in feite maakt mij het papier niet uit.
Stal dus dat het oldenburg word, en een merrie, als ik het dan laat dekken door een KWPN hengst, dan kan het weer wel een kwpn papiertje worden, of toch ook niet? (Hier word duidelijker uitgelegd dan op de site)

Van een jonge hengst is de nafok niet bekend. Van een oudere hengst wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:15

holly schreef:

Als je een reg. A merrie laat dekken door een KWPN hengst krijgt het veulen idd een gewoon KWPN papier.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:25

Ilindra Haha! Het is me helemaal duidelijk

Pipo, dat snap ik, maar wat doet mijn merrie daarmee? Dus blijft het alsnog een gok Haha!
Daarnaast wil ik zeker ook wat meer te weten komen over zowel een wat oudere als een jonge hengst.
Dat gaat wel hoor, alleen bij een jonge hengst moet je wat beter zoeken.

Maar zoals jij het zegt, bv Trento B is ook erg jong en dus een gok, maar toch graag gezien.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:31

Over Painted Black heb je die info, weet je ook wat de fouten van de moeders waren. Van de nakomelingen van de hengsten die je opnoemde heb je dat niet.
Pipo bedoelt denk ik: als je niet weet hoe merrie vererft en je neemt een jonge hengst dan weet je niks, neem je een hengst die een stempel drukt op z'n nafok dan is het toch al minder gokken Lachen...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:54

Zannekin schreef:
Over Painted Black heb je die info, weet je ook wat de fouten van de moeders waren. Van de nakomelingen van de hengsten die je opnoemde heb je dat niet.
Pipo bedoelt denk ik: als je niet weet hoe merrie vererft en je neemt een jonge hengst dan weet je niks, neem je een hengst die een stempel drukt op z'n nafok dan is het toch al minder gokken Lachen...

Jawel ik snap het, zoals bv Farrington blijkt te doen met zijn kinderen.

Als er dan toch zoveel wijzen hier zijn, dan kan ik deze vraag ook wel even stellen.
Als Farrington zoveel door heeft gegeven aan mijn merrie, is het dan ook zo dat mijn merrie dat deel weer sterk doorgeeft? Of is dat complete lariekoek?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 22:18

Snuffel snuffel Haha!
Heel wat foto's bekeken en het valt me eigenlijk op dat je bij Farrington kinderen heel veel de zelfde dingen ziet. Is hij zo sterk dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:34

holly schreef:
Als Farrington zoveel door heeft gegeven aan mijn merrie, is het dan ook zo dat mijn merrie dat deel weer sterk doorgeeft?

Dat ligt aan de combinatie, als jij er een sterk doorfokkende hengst op zet wellicht minder dan een hengst die een groot deel aan de merrie overlaat. Het kan, maar hoeft niet.
Lastig hè fokken Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 23:01

Nee niet lastig, leerzaam

Dus Farrington speelt een grote rol in het uitzoeken van een geschikte hengst.
Maar speelt daarin de stokmaat die hij aan mijn merrie heeft doorgegeven ook een grote rol, of gaat alleen via mijn merrie en niet meer via hem?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:34

Staat Farrinton soms bekend om kleinere nakomelingen te geven? Indien ja moet je daar inderdaad wat rekening mee houden. Uniform geeft over het algemeen wel de grotere paarden.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:06

Zo valt een boel bij te lezen als je een paar dagen in Zeeland hebt gezeten. Wat mij opvalt is dat er nu echt alleen nog maar duitse hengsten over de pagina vliegen en echt de 1 na de ander.. het is geen kunst om zoveel mogelijke mooie duitse hengsten de revue te laten passeren hoor het gaat er volgens mij om wat bij Holly's paard past en daar hoor ik weinig over.. alleen maar dat dit ook een mooie is en die goed loopt en nummer 3 het bloed van alle duitse tophengsten in 1 paard bij elkaar heeft. Volgens mij raken "we" het spoor een beetje bijster... en hoewel ik best ervoor ben om "vreemd" bloed toe te voegen zijn er ook genoeg mooie KWPN hengsten en daar zitten ook wel een aantal geschikte tussen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 21:36

Toscana, ik denk dat het mijn keuze is, ik ben weg van een aantal duitse hengsten. Denk dat er aan de hand daarvan met me mee gedacht word.

1 punt wat ik belangrijk vind, oftewel een keuze die ik gemaakt heb voor mezelf, is dat ik de moederlijn van mijn merrie zo wel voldoende vind, en er niet mee door wil gaan.

Tuurlijk moet ik kijken naar wat er zou passen, ondanks de foto's hier en de hulp die ik krijg, zal ik de enige zijn die weet wat past.
Tot nu toe ben ik nog steeds weg van Don Romantic en van wat ik erover te weten ben gekomen is ook nog goed. Past het? Dat probeer ik nog verder te bepalen, ik ga ook niet over 1 nacht ijs.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:51

Dat je gecharmeerd bent van duitse hengsten was me al duidelijk Haha! maar dan zijn er nog een aantal leuke KWPN-ers met duits bloed heel kort in de stamboom. Bijvoorbeeld Obelisk, Tschaikovsky en Don Primaire. En dat je niet over 1 nacht ijs gaat geloof ik wel hoor is gewoon leuk en goed om uitgebreid te orienteren.