faldo's predikaat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:23

DeeWeeRrr schreef:
Nee, ART_UMA, ik wilde het misverstand rond de predikaattoekenning aan Faldo bij de bron aanpakken en dat is de voorzitter van de commissie die dat predikaat heeft toegekend. Ik wist precies hoe en waarom Faldo keur was geworden, maar vond het wel zo gepast om dat Werners nog eens te laten uitleggen.

OK dan! Daar hebben we veel aan, en sommige mensen kunnen hier nog wel een voorbeeld aan nemen (bron navragen hoe het werkelijk zit). Inderdaad... feiten en fictie rennen hier vaak kriskras door elkaar.
Een helder stuk, deze column. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de indexberekeningen via de levensnummers van de nakomelingen ging en dat de index zó belangrijk was, vandaar mijn (e.v.a.) conclusie dat het keurpredikaat van Faldo op weinig gebaseerd was.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:45

Erg leuk stuk.
maar de volgende keer kan je Nicole Werners ook wel een pb'tje sturen, zij is ook via bokt bereikbaar.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:50

Dat was al gebeurt zie FZ,dit via e-mail.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:59

Goede reclame voor bokt, maar nu wel opppassen met wat we melden, voortaan eerst maar uitgebreid onderzoek doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:01

ceasario schreef:
Nogmaals de beleving van een fokker, is volgens mij, door zelf te fokken.

Als mensen zoals ik een veulen (willen) fokken wordt je beschuldigd van vermeerderen Verward

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:39

Citaat:
Als mensen zoals ik een veulen (willen) fokken wordt je beschuldigd van vermeerderen

Ligt helemaal aan het paard waar je mee wilt fokken. Met een ezel kun je wel een muildier krijgen maar nooit een GP paard. Haha!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:45

annegti schreef:
Ligt helemaal aan het paard waar je mee wilt fokken. Met een ezel kun je wel een muildier krijgen maar nooit een GP paard. Haha!

Precies, zie mijn onderschrift.

Ik kom het vaak genoeg tegen, mensen die "even een veulentje willen fokken", en zich niet beseffen dat het waarschijnlijk helemaal niet zinvol / verstandig met hun merrie waarvan het aantal minpunten/gebreken groter is dan de kwaliteit. Kopen is dan vaak een betere (en soms goedkopere) optie.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:49

Het hangt helemaal af wat je beweegredenen zijn om een veulentje bij je merrie te fokken. Veel mensen willen van hun lieveling gewoon een nakomeling, ongeacht het resultaat. Vaak zien zij sowieso het verschil niet in bouw tussen een goed en 'minder goed' paard...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:49

annegti schreef:

grapjas, ik heb ooit geprobeerd uit mijn schimmel een veulentje te fokken (Arthos Z vv Gotthard was de beoogde vader) het veulen had ik al voor de bevruchting kunnen verkopen aan mijn (prof)springinstructeur....maar die kent de merrie.....De rest van fokkend nederland zag alleen maar een arabier waar nooit iets goed uit zou kunnen komen (maar die hadden haar niet zien springen Knipoog ) ik wil alleen maar zeggen dat er snel vooroordelen zijn als je je niet in "the in-crowd" bevind.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:55

Jij wist zelf wat je in handen had. Soms zie ik hier ook weleens de vraag: welke hengst voor mijn merrie en vervolgens verschijnt er dan een foto waar mij de tranen soms van in de ogen springen. Zulke mensen kun je dan maar beter tactisch aanraden om een veulen te kopen uit een bewezen stam.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:03

annegti schreef:
Soms zie ik hier ook weleens de vraag: welke hengst voor mijn merrie en vervolgens verschijnt er dan een foto waar mij de tranen soms van in de ogen springen. Zulke mensen kun je dan maar beter tactisch aanraden om een veulen te kopen uit een bewezen stam.

Precies, dat bedoel ik. Beetje meer objectiviteit tegenover het eigen merriemateriaal is dan zeer gewenst.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:09

MissHIS schreef:
Precies, dat bedoel ik. Beetje meer objectiviteit tegenover het eigen merriemateriaal is dan zeer gewenst.

Aan de andere kant is het wel zo dat je als fokker ook moet geloven in je materiaal. Alleen dan kun je de juiste keuze maken, anders zwalk je van links naar rechts. Je moet wel je eigen visie hebben, hoe kun je anders een lijn opzetten?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:16

Aangezien we hier veel praten en over kennis van zaken, dacht ik dit stukje poëzie maar eens te quoten (zonder daarbij in discussie te gaan of de auteur nou wel of niet geboefte is):

Donald Rumsfeld schreef:
The Unknown
As we know,
There are known knowns.
There are things we know we know.
We also know
There are known unknowns.
That is to say
We know there are some things
We do not know.
But there are also unknown unknowns,
The ones we don't know
We don't know.

De waarheid is meestal net zoals je het bekijkt. En kennis is alleen maar nuttig als het ook bruikbare kennis is Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:22

Ik moet bekennen, ik was sprakeloos Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:40

MissHIS schreef:

maar dan ga je er wel van uit dat een perfect gebouwd paard ook perfecte bewegingen heeft, springvermogen en WIL om over het hout te komen etc. en daar kun je ook (lang) over discussieren Haha!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:42

het wordt dus voortaan een beetje oppassen met wat je zegt, want het kan allemaal tegen je gebruikt worden in de bladen Knipoog Tong uitsteken

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:00

Bucephalus schreef:
Aan de andere kant is het wel zo dat je als fokker ook moet geloven in je materiaal. Alleen dan kun je de juiste keuze maken, anders zwalk je van links naar rechts. Je moet wel je eigen visie hebben, hoe kun je anders een lijn opzetten?

Mij hoor je niet zeggen dat je alleen maar met perfecte (als die er al zijn) merries moet gaan fokken. Mijn eigen merrie is ook niet perfect, maar heeft wel kwaliteit en correct (functioneel) exterieur. Maar ik ken ook een merrie die met beide voorbenen frans staat, maar zelf goed gepresteerd heeft in de sport, een ggk hengst (niet KWPN) heeft gebracht, inmiddels preferent is etc. Mij hoor je niet zeggen dat je met zo´n merrie niet moet gaan fokken vanwege de franse voorstand (ik moet wel zeggen dat bij deze merrie de franse stand zich hoogstwaarschijnlijk door milieu-invloeden zo heeft kunnen ontwikkelen). Het is een minpunt bij deze merrie, maar zij zet er veel tegen over (goede eigen prestaties, en naar later is gebleken een echte aanwinst voor de fokkerij (ze fokt de franse stand ook niet door). Concessies zullen we altijd wel moeten blijven doen, alleen we moeten proberen dit tot een minimum te beperken.

Maar je houdt het soms echt niet voor mogelijk. Hier in de buurt staat een merrie, aan 3 benen kreupel, ataxie, matige röntgens, volbloed x tuigpaard, amper stamboekwaardig, geen eigen prestaties in de sport etc. Die mensen dekken die merrie vrolijk bij Krack C met de verwachting een tweede Trento B te fokken! Want dat vinden ze toch wel zó´n leuk dier! Dan denk ik: hoe kun je uit zo´n merrie nou een goed paard verwachten? Hoe kan je zo´n merrie als interessant voor de fokkerij beschouwen? Hoe denk je een product uit zo´n merrie voor een kostendrukkend bedrag verkopen?
Naar mijn mening moet je met merries fokken waarbij het in de lijn der verwachting ligt dat je de fokkerij er mee vooruit kunt helpen. (En dan natuurlijk altijd hopen op een verbetering ten opzichte van de merrie).
Ik adviseer deze mensen dan ook elk jaar weer die merrie op te ruimen (of verkopen, dat klinkt wat vriendelijker Bloos ), en eens wat goeds te kopen. Natuurlijk heeft niet iedereen de (financiële) mogelijkheden om een goede merrie uit een interessante stam te kopen, maar aan de andere kant: als ik het kan (ondanks mijn studentenbudget, met veel sparen en werken), moet het andere mensen ook lukken (waar een wil is, is een weg!). Ook heb ik er begrip voor dat niet iedereen er alles voor opzij wil leggen, maar blijf wel realistisch. Fokken met een merrie zoals bovenstaande heeft geen enkele zin.

Maar goed, we dwalen af...excuses.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:12

@MissHIS hahaha, je laat je meeslepen Knipoog Ik ga met je mee, hoor, maar een beetje eigenzinnigheid hoort er gewoon bij. Ik heb het dan niet over zulke gevallen die jij schetst, dat is gewoon kortzichtigheid.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:13

Bucephalus schreef:
@MissHIS hahaha, je laat je meeslepen Knipoog Ik ga met je mee, hoor, maar een beetje eigenzinnigheid hoort er gewoon bij. Ik heb het dan niet over zulke gevallen die jij schetst, dat is gewoon kortzichtigheid.

Mooi, zijn we het daar over eens! Haha!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:26

Leuk om te lezen!! Ik zag bokt staan, en ik dacht meteen: we worden beroemd!! Hoe heette Dirk Willem Rosie dan op bokt? lachen zeg!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:38

chantal1 schreef:
Ik moet bekennen, ik was sprakeloos Haha!

Wat moet je bekennen?
Dat Ceasario aangehaald wordt in IDS als een leugenaar doordat Ceasario beweerde dat Faldo ten onrechte keur zou zijn verklaard.

En even daarna te zeggen dat het een misverstand is die bij de bron dient aangepakt te worden.

En dan ook nog aan het lezerspubliek vertellen dat hij alles correct heeft uitgelegd tot de levensnummers toe.

Bull DWR.

Een sterk staaltje van straathoek journalistiek.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:45

Ach Ceasario, wat voor de een de waarheid is, is voor een ander een leugen.
Daarom heb ik mijn kinderen goed geleert om goed te kijken WAT er staat en niet de helft overslaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:46

Even off topic, maar wat moet het een zegen voor Anna42 zijn dat ze al de gram over de artikelen van Rosie nu direkt naar de persoon zelf kan pben

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:47

sarabande schreef:
Even off topic, maar wat moet het een zegen voor Anna42 zijn dat ze al de gram over de artikelen van Rosie nu direkt naar de persoon zelf kan pben

Kan ik niet volgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:48

ceasario schreef:
Kan ik niet volgen.

Anna wel hoor