Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:01

Lovely schreef:
Sarabande, heb je er wel eens bij stil gestaan dat je een fout maakt als je talent gaat afleiden van de afstamming??
MIjn vraag was HOE je TALENT herkent in een PAARD en niet in een papier.

fout????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:03

Dus nog maar eens de vraag, misschien kan Sarabande daar gewoon antwoord op geven?
HOE herken je talent in een paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:07

Nou, beste topfokkertjes van het land, ik heb een vraag.
Stel nou dat ik een veulentje fok en beestje wordt groot, ik heb dan 3 jaar de tijd gehad om naar dat paard te kijken, HOE ga ik in die tijd (lekker ruime termijn) nou het talent in het paard herkennen?
Dus, hoe ga ik nou weten of ik al die wijze petten die knikkebollend mijn veulentje staan te beoordelen, gelijk hebben of niet?
HOE Herken je talent in je paard?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:07

Lovely schreef:
Dus nog maar eens de vraag, misschien kan Sarabande daar gewoon antwoord op geven?
HOE herken je talent in een paard??

Je vroeg aanvankelijk veulen, daar kan je naar gissen, je hebt alleen houvast aan de afstamming.

Het talent van het paard wordt voornamelijk bepaald door degene waar het terecht komt naast de door mij al eerder genoemde zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:09

Oh ja Sarabande? Waarom beoordeel jij dan al veulens zo voor de vuist weg als je alleen maar zou kunnen weten dat het 'op papier best eens een knapperd zou kunnen worden'.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:10

Lovely schreef:
Dus, hoe ga ik nou weten of ik al die wijze petten die knikkebollend mijn veulentje staan te beoordelen, gelijk hebben of niet?

Waarin gelijk hebben, geen jurylid zal jou zekerheid kunnen geven over de toekomst, er is alleen verwachting en die verwachting ligt voornamelijk bij jou zelf.

Sundancer

Mensen dat is het riscio van fokken..

Fokken is Gokken!

sarabande

Lovely schreef:
Oh ja Sarabande? Waarom beoordeel jij dan al veulens zo voor de vuist weg als je alleen maar zou kunnen weten dat het 'op papier best eens een knapperd zou kunnen worden'.

Doe ik dat, voor de vuist weg???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:13

Lovely schreef:
Elke fokker en elk stamboek worstelt slechts met 1 vraag:
"HOE herken ik WELK talent in een paard?".

Sarabande, niet mijn woorden verdraaien, ik vroeg paard. Dat paard mag van mij ook een veulen zijn. Maar misschien is het talent van de vader en moeder ook wel van belang en hoe herken je dat??? Sportresultaten doen er even niet toe, die laten we buiten beschouwing. Ik wil alleen maar weten hoe je talent herkent in het paard. Wat laat je hem/haar doen om te zien wat ie in huis heeft enzovoort.

Bijzonder dat al die topfokkers hier mij niet kunnen vertellen hoe je talent herkent in een paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:14

Het is maar wat je wilt lezen Lovely, ik ben er duidelijk in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:15

Lovely schreef:
Nou we hier toch allemaal van die briljante fokkers hebben rondbokken, HOE herkennen jullie TALENT in een veulen?? Geen vaag geouweneel, maar gewoon HOE zien jullie of een paard talent heeft voor dressuur of springen?? Talent is wat anders dan alleen aanleg die verankerd is in lichamelijke kenmerken van lange en/of korte benen of halzen, recht ruggen of niet etc.

Dit had ik gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:16

Ja, jij leidt het af van het papier. Dan zijn paarden zonder papier dus automatisch talentloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:17

sarabande schreef:
Dit had ik gelezen

Dat is fijn, maar waarom ga je een discussie aan met mij over mijn eigen woorden? Ik vroeg hoe je talent herkent in een paard en daar heb ik nog steeds geen antwoord op.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:17

jessy schreef:
Betreffende fokkers leveren paarden die huns inziens voldoen aan de eisen van de markt en vindt in het KWPN als organisatie geen goede zakelijke partner.

Ik heb in het begin van mijn column aangehaald.

Varkens ,koeien, kippen.

We leven in een zeer veranderde markt.

Het is niet meer zo dat we leven in de tijd van Mansholt in vroegere tijden.
De boer produceert en de consument moet maar consumeren wat de producent op tafel zet.

Door dat denken heeft een deel van de agrarische sector het loodje gelegd.
Nl. ze hadden niet door dat de consument anders wilde eten.
Wat deed de consument ,die ging rond shoppen.
En de producent bleef met onverkoopbare produkten zitten.

Zo ook met bepaalde stamboeken.
Die niet door hebben dat het Mansholt tijdperk al lang is afgesloten.
En dus stug door gaan wat in hun ogen goed is,nl
het is vandaag hier ook gezegd: We zijn het grootste stamboek"

Dat dacht VENDEX en AHOLD ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:19

Lovely schreef:
Ja, jij leidt het af van het papier. Dan zijn paarden zonder papier dus automatisch talentloos.

Wederom lees je niet goed. Een fokker en daar versta ik een fokker onder, probeert een paard met talent te fokken.

De gebruiker bepaald of dat talent tot uiting komt. Alle hippische sporten kennen onverwachte toppers uit volslagen onbekende ouders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:22

Lovely schreef:
Sarabande, niet mijn woorden verdraaien, ik vroeg paard.

Ik liet alleen zien dat ik jouw woorden niet verdraai. Verder heb ik jou duidelijk antwoord gegeven. Maar wellicht niet het antwoord dat je wilt horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:23

Dank voor je antwoord Sarabande, het geeft me inzicht in jou, maar niet in je vermogen om talent te herkennen in paarden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:38

Hoe herken je talent in een paard? Het antwoord hierop kun je niet zo een twee drie geven. Stambomen, afstamming etc. vormen de voorfase. Je kunt als fokker door selectie de kans vergroten op een talentvol veulen, maar het is maar de vraag of het zo uitkomt als je gedacht had.
Het herkennen van talent is een bepaalde gave. Je hoeft er geen opleiding voor te hebben gevolgd, maar je moet kunnen herkennen waar het om gaat. Het Boerke, waar ik mijn paard van heb gekocht kon niet lezen (uitgezonderd de woorden paard(en) en te koop) of schrijven en was ook nog eens hartstikke scheel. Echter een paard op zijn merites beoordelen, dat kon ie! Als je geen gevoel hebt voor harmonie en je kunt het samenwerken van de spieren met de onderliggende delen van het skelet in alle bewegingen niet juist inschatten, dan heb je een probleem. Je kunt tot op zekere hoogte het beoordelen leren, maar je moet ook beschikken over 'Fingerspitzengefühl'. Bovendien moet je het wezen van het dier kunnen 'zien'. Daarmee staat of valt tenslotte alles, want met talent alleen kom je er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:40

Dank je Buc, dat vind ik een eerlijk antwoord en is nog een antwoord op mijn vraag ook Knipoog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:40

Bucephalus schreef:
Hoe herken je talent in een paard? Het antwoord hierop kun je niet zo een twee drie geven. Stambomen, afstamming etc. vormen de voorfase. Je kunt als fokker door selectie de kans vergroten op een talentvol veulen, maar het is maar de vraag of het zo uitkomt als je gedacht had.
Het herkennen van talent is een bepaalde gave. Je hoeft er geen opleiding voor te hebben gevolgd, maar je moet kunnen herkennen waar het om gaat. Het Boerke, waar ik mijn paard van heb gekocht kon niet lezen (uitgezonderd de woorden paard(en) en te koop) of schrijven en was ook nog eens hartstikke scheel. Echter een paard op zijn merites beoordelen, dat kon ie! Als je geen gevoel hebt voor harmonie en je kunt het samenwerken van de spieren met de onderliggende delen van het skelet in alle bewegingen niet juist inschatten, dan heb je een probleem. Je kunt tot op zekere hoogte het beoordelen leren, maar je moet ook beschikken over 'Fingerspitzengefühl'. Bovendien moet je het wezen van het dier kunnen 'zien'. Daarmee staat of valt tenslotte alles, want met talent alleen kom je er niet.

Maar die kon toch ook niet zeggen of die paarden internationaal GP gingen lopen, dat kan niemand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:41

Dat was de vraag ook niet sarabande.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:42

Lovely schreef:
Dat was de vraag ook niet sarabande.

Dat versta ik onder talent, dus daar ligt ons misverstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:44

Ja vast. De vraag ging over talent en niet of een paard daadwerkelijk GP ging lopen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:46

talent 3: natuurlijke begaafdheid, bekwaamdeid, syn. kundigheid, gave:iemand met veel talent; hij heeft talent voor schilderen, voor muziek, voor voetbal (met dank aan de 'dikke' van Dale)

ik heb de kundigheid niet om meteen het 'talent' in een paard te herkennen. Daarom ben ik geen jury/fokker 'you name it''.
Bucephalus schreef het al hierboven, met talent alleen kom je er niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:47

Waar ga je komen zonder talent??
Hoeveel paarden krijgen een bepaald talent toegeschreven wat ze eigenlijk niet hebben???