Lovely schreef:Sarabande, heb je er wel eens bij stil gestaan dat je een fout maakt als je talent gaat afleiden van de afstamming??
MIjn vraag was HOE je TALENT herkent in een PAARD en niet in een papier.
fout????
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lovely schreef:Dus nog maar eens de vraag, misschien kan Sarabande daar gewoon antwoord op geven?
HOE herken je talent in een paard??
Lovely schreef:Dus, hoe ga ik nou weten of ik al die wijze petten die knikkebollend mijn veulentje staan te beoordelen, gelijk hebben of niet?
Lovely schreef:Elke fokker en elk stamboek worstelt slechts met 1 vraag:
"HOE herken ik WELK talent in een paard?".
Lovely schreef:Nou we hier toch allemaal van die briljante fokkers hebben rondbokken, HOE herkennen jullie TALENT in een veulen?? Geen vaag geouweneel, maar gewoon HOE zien jullie of een paard talent heeft voor dressuur of springen?? Talent is wat anders dan alleen aanleg die verankerd is in lichamelijke kenmerken van lange en/of korte benen of halzen, recht ruggen of niet etc.
jessy schreef:Betreffende fokkers leveren paarden die huns inziens voldoen aan de eisen van de markt en vindt in het KWPN als organisatie geen goede zakelijke partner.
Lovely schreef:Ja, jij leidt het af van het papier. Dan zijn paarden zonder papier dus automatisch talentloos.
Bucephalus schreef:Hoe herken je talent in een paard? Het antwoord hierop kun je niet zo een twee drie geven. Stambomen, afstamming etc. vormen de voorfase. Je kunt als fokker door selectie de kans vergroten op een talentvol veulen, maar het is maar de vraag of het zo uitkomt als je gedacht had.
Het herkennen van talent is een bepaalde gave. Je hoeft er geen opleiding voor te hebben gevolgd, maar je moet kunnen herkennen waar het om gaat. Het Boerke, waar ik mijn paard van heb gekocht kon niet lezen (uitgezonderd de woorden paard(en) en te koop) of schrijven en was ook nog eens hartstikke scheel. Echter een paard op zijn merites beoordelen, dat kon ie! Als je geen gevoel hebt voor harmonie en je kunt het samenwerken van de spieren met de onderliggende delen van het skelet in alle bewegingen niet juist inschatten, dan heb je een probleem. Je kunt tot op zekere hoogte het beoordelen leren, maar je moet ook beschikken over 'Fingerspitzengefühl'. Bovendien moet je het wezen van het dier kunnen 'zien'. Daarmee staat of valt tenslotte alles, want met talent alleen kom je er niet.