gerechtigheid!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:05

Ik meende dat er wel een Lowina gefokt is, naam van de fokker stond in IdS.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:07

Inderdaad,
er is gewoon een Lowina van Faldo gefokt.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:07

Nee, dat was volgens mij de fokker van Lady, en er was een fokker die aan t woord kwam die als Zoer was voorgedragen als fokker van Lowina en die was een beetje verstrooid en had zoiets van 'ik dacht al dat t niet zo was maar ja, Zoer zei het, dus.."

Wie heeft er een oude IDS bij de hand??

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:10

Weet iemand wanneer dat ongeveer was? Er waren twee fokkers bij betrokken geloof ik.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:15

Sjuimpje schreef:
Inderdaad,
er is gewoon een Lowina van Faldo gefokt.

Volgens mij niet....waarom denk jij van wel!

Het was volgens de KWPN-site ene half jaar geleden dat t in de IDS stond....

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:16

Dhr. Bremmer en Dhr. Berends (fokker van Lady).

Even verder lezen staat inderdaad dat er Dorina (orthos) geen veulen van Faldo had.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:21

KEB M!!!! oliebol nou moet ik typen.

Kop: "Fokker Berends van merrie Lady: "Ik zag haar terug onder de naam Lowina".

En verder over de heer Bremmer: "Arend Zoer zei tegen mij dat ik de fokker van Lowina was, maar ik heb direct gezegd: dat geloof ik niet. 't Kwam mij zo gek voor omdat Dorina eerst drie veulens van Conceyer had gehad en daarna vier veulens van Creool".

En verder: Als deze bewering van de heer Bremmer juist is, dan zoogde Dorina tien jaar geleden, toen Lowina een veulen was, een afstammeling van Creool. Met zekerheid valt dit echter niet te zeggen omdat de heer Bremmer zelf nooit tot registratie van zijn veulens overgaat. De KWPN-computer kent dus geen afstammeling van Dorina die geboren is in 1993.

Verder wordt die me3vr Berends aangehaald die Lady herkende als Lowina.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:22

Als er geen Lowina van Faldo bestaat......waarom maakt de KWPN zich dan druk? en de AID? immers is het paspoort geen afstammingsbewijs... en heeft dus ook geen meerwaarde.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:25

Ik heb dat opgemaakt uit de tekst van KWPN die zeggen dat Lowina en Lady dezelfde aftekeningen hebben en uit een kleine voetnoot in de IDS.
Het is dus nu echter zo dat Lowina eigenlijk Lady v. Farmer is, en dat de èchte Lowina niet van Faldo kan zijn maar van Creool moet afstammen?
Laatst bijgewerkt door ibikus op 14-07-04 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:27

Die voetnoot was om duidelijk te maken dat de aftekeningen van Lowina (Lady dus in het echt) overeenkwamen met de aftekeningen die op het papier van Lady stonden.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:29

Gail schreef:
Volgens mij niet....waarom denk jij van wel!

Ik dacht dat omdat ik me herinnerde dat er twee fokkers genoemd werden, dus ik dacht dat er daadwerkelijk twee paarden waren verwisseld. Wat ik denk is dat ze dat Creool veulen voor het gemak (of vergissing) aan Faldo hebben toegeëigend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:32

KWPN schreef:
Lady en Lowina bleken over identieke kleur en aftekeningen te beschikken.

ik lees daar dat er dus 2 paarden zijn met identieke aftekeningen..

wat ik dan ook niet begrijp: hoe kan een paard in de IDS verschijnen die geen papier heeft?
Kan dan iedereen die maar een vader bedenkt bij zijn papierloos paard in de IDS komen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:33

Dat zou dus inderdaad moeten GJ,
alleen bleek dat Creool veulen, wat voor een Faldo door moest gaan, in de praktijk zeker tegen en hebben ze een andere merrie het papier van het Creool veulen gegeven.

Nu loopt er dus ergens een Lady v. Farmer rond, die dus oorspronkelijk van Creool zou moeten zijn? (als ze nog niet geconsumeerd is)

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:36

Alane schreef:

Niemand schijnt iets van de echte Lowina te weten, dus ook niet de aftekeningen. Dhr. Bremmer kan zich al nauwelijks meer herinneren door wie zijn merrie gedekt is, dus de aftekeningen zal hij dan al helemaal niet weten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:38

Volgens het stukje dat Gail getypt heeft registreerde die fokker nooit geen veulens...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:41

Alane schreef:

wat ik dan ook niet begrijp: hoe kan een paard in de IDS verschijnen die geen papier heeft?
Kan dan iedereen die maar een vader bedenkt bij zijn papierloos paard in de IDS komen?

Wat er staat is niet dat er 2 paarden zijn met identieke aftekeningen, maar dat de Lowina die wij kennen de zelfde aftekeningen heeft als de Lady van het stamboekpapier!

En ook onbekende paarden kunnen in de IDS komen. ALs er volgens de gegevens een KWPNér ergens in Amerika loopt of een Amerikaanse ruiter zegt dat hij op een KWPNér rijdt wordt dat volgens mij geplaatst. Ik denk dat er nooit een Lowina heeft bestaan. De vraag is dus niet hoe komt een Lowina zonder papier in de IDS, maar hoe komt een Lowina zonder papier aan een KNHS-paspoort met afstamming Faldo.

En het KWPN maakt zich niet druk: Punt. En terecht. En als het KWPN zich wel druk gaat maken is dat ook terecht want die moet de belangen van de leden behartigen. En als alles waar is heeft Zoer de fokkers belazerd die bij Faldo zijn gaan dekken én Punt benadeeld.
Laatst bijgewerkt door Gail op 14-07-04 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:41

Maar dit keer is er dus wel een veulen geregistreerd, blijkbaar door Zoer zelf.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:42

Alane schreef:
Volgens het stukje dat Gail getypt heeft registreerde die fokker nooit geen veulens...

Daarom.

"Ik heb destijds een grote koppel jonge paarden naar Polen gedaan", aldus Zoer. "Die hebben daar drie jaar gelopen en toen ze terugkwamen zijn we daar meteen mee aan de slag gegaan. De mogelijkheid bestaat dat er toen twee paarden zijn verwisseld. Maar het papier van die andere merrie heb ik niet meer. Ik heb nooit beweerd dat ze (Lowina red.) van Faldo was, omdat er nooit DNA is onderzocht. En dat gaat ook niet gebeuren."

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:46

Fokker Berends van Lady: "Wij hebben haar verkocht aan Van Wijk uit Tijnje en ik heb gezien dat Albert Zoer met haar sprong toen ze vijf was. En toen heette ze Lowina. In die tijd belde Zoer me zelfs op met de vraag of ik nog meer paarden uit die stam had."...........

Aha... Bloos!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:50

Ik vraag me af wie er dan wel beweerd heeft dat Lowina van Faldo was...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:54

Blijkens het keurschap en indexscore van Faldo het KWPN.

DeeWeeRrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:58

holly schreef:
Dus in feite heeft de fokster aan de bel getrokken.
Nee, beste holly, dat was ik. En dat heb ik namens mijn werkgever, het KWPN, gedaan. Ik was er achter gekomen dat er bij het KWPN helemaal geen merrie bestond, afstammend van vader Faldo en grootvader Orthos, althans niet met zo'n hoge klassering in de springsport.
Ik ben getipt door iemand die mij vertelde dat hij dacht dat Lowina een Farmer x Kibrahim was. Vervolgens heb ik alle Farmers uit een Kibrahim-moeder uit onze database geselecteerd en daar zat er één bij met exact dezelfde kleur, dezelfde grillige aftekeningen, ook een merrie en geboren in 1993. Toen heb ik de fokster van dit paard, de merrie Lady, gebeld en zij bevestigde mij dat ze in Lowina haar fokproduct Lady, de Farmer x Kibrahim, herkende. Bovendien vertelde mevrouw Berends uit Jubbega dat zij wist dat haar fokproduct bij de firma Zoer terecht was gekomen.
Toen heb ik de heer Zoer gebeld en hem voorgesteld om DNA-onderzoek te doen, om aan alle twijfels een einde te maken. Want, zoals je misschien weet: DNA-onderzoek geeft 100 % zekerheid, mits er materiaal is van zowel vader als moeder; dit in tegenstelling tot het bloedgroepenonderzoek uit de tijd van Alexis!
Zoer wilde helaas niet meewerken en toen heb ik het artikel over Lady Lowina in IdS geplaatst.
Voor de duidelijkheid: er heeft nooit een Faldo x Orthos met de naam Lowina bestaan; dit gefingeerde paard is in het leven geroepen door het foutieve KNHS-paspoort dat voor het paard van Albert Zoer is uitgeschreven. Lowina is dus gewoon Lady, zo is gebleken uit het onderzoek van de AID. Gelukkig blijft Lady echter voortbestaan onder haar eigen sportnaam Lowina. Alleen dan met haar échte afstamming op de startlijsten.
Ik hoop dat Albert met haar de Grote Prijs van Aken wint, ik ga ze deze week van harte aanmoedigen. En daarna Athene. Als dat zou kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:59

Opmerking sloeg nergens meer op Haha!

Welkom DWR Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-04 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:00

GertJan schreef:
Ik vraag me af wie er dan wel beweerd heeft dat Lowina van Faldo was...
Degene die het paspoort bij de FEI heeft aangevraagd??

Zoer neemt het niet zo nauw met regeltjes. Neem bijvoorbeeld de leerplicht van zijn kinderen..

Ik kan me niet voorstellen dat het predikaat alleen is gebaseerd op Lowina. Ze zijn bij het KWPN écht niet achterlijk...Als ze dit al vermoeden gaan ze zo'n beest toch niet meetellen?

En wat betreft de veel genoemde rankings: volgens mij gaan die op stamboeknummer dus heeft Lowina nooit mee kunnen tellen voor bijv. een eerste plaats van het KWPN in de wereld voor sportstamboeken.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:06

Gail schreef:
Degene die het paspoort bij de FEI heeft aangevraagd??

Ja, dat zal wel, maar daar heeft Zoer als eigenaar toch ook iets over te zeggen, als hij het zelf al niet heeft aangevraagd. Zo van: Wie is de vader? Geen idee, doe maar Faldo.