CGJ12 schreef:Jij praat inderdaad over een ander probleem.
Het bankstel is niet vergelijkbaar met een tafel.
Maar een paard zou je dan wellicht kunnen zien als een mix.
Bankstel op lange poten. Maar die poten staan dan niet haaks op het lichaam (bankstel), maar haaks op de bodem.
Bij ongelijke pootlengte gaat het zwaartepunt van het bovenliggende lichaam een fractie naar achter, maar door die langere (en dus zwaardere voorpoten) wordt dit (voor een onbekend deel) gecompenseerd.
Daarbij komt dat de achterpoten van het paard NIET onderaan het lichaam scharnieren, maar veel verder naar boven. Dichter bij de bovenzijde dan de onderzijde, zeker bij het achterbeen. (dichter bij de staartimplant dus)
Daarom gaat die bankstel redenering net zo mank als de tafelredenering.
Het ging mij om de bankstel redenering en die heb ik onderbouwd. Of het op een paard van toepassing is, is een ander verhaal. In ieder geval klopt de tafelredenering niet: De tafelpoten gaan naar voren wijzen waardoor het zwaartepunt juist dichter bij de voorste persoon komt te liggen (invloed van de massa van de poten). Dus de voorste persoon zou dan meer gewicht te verdragen krijgen.
Citaat:
Een college Statische Mechanica / Vectoranalyse / Berekenen van (staal)constructies kun je nog wel gebruiken.
Aanbevolen opleidingen (o.a):
- Introductie Bouwkunde
- Basisopleiding bouwkunde
- Middelbare opleiding bouwkunde
- HTO- bouwkunde
...is voor mij dus niet aan de orde.