Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:30

Niet alle bloed paarden zijn druk!
Hier staat een NRPS met 87½% arabisch bloed, maar er is (nog) niets van te merken dat hij arabisch bloed heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:36

ceasario schreef:

Maar nu hebben we een probleem.
Wat moet de gewone "schijters-gebruikers" met bloed.
Dit land zit vol watjes en angsthazen.
Wie verteld me wat te fokken.????????????

.

Dus jij signaleert dat ook?
Het ergste is dat IK het altijd aan de stok krijg met zulke schijtzakken, want ze verhalen hun angst op mij, ik moet me volledig aanpassen aan hun aanwezigheid, en dat doe ik dus mooi niet.

Ik wil daarom mijn bloedmerrie kruisen met de gelderse hengst Koss. Mocht ik het veulen toch ooit moeten verkopen, dan kunnen de mensen er tenminste op rijden (hopende het karakter van de vader te erven).

Ik kan wel met mijn bloedmerrie overweg, ben verre van een schijthaas. Maar mooi dat ik haar niet verkocht kreeg toen ik het nog wilde....
De mensen willen nu eenmaal een paard waar ze zo mee weg kunnen rijden. En mijn merrie is niet zo, die is heel heet. (en dat is wat mij betreft een eigenchap van een ECHT bloedpaard, dat hij heet is)

Ik hoef voor mezelf in principe ook geen topper, laat ik reeel zijn. Ik rijd dat er toch niet uit. Geef mij maar een fijn gebruikspaard waarmee ik op mijn eigen niveau kan dressuren, springen en buitenritje mee kan maken. Mijn fokdoel is dan dus ook zo'n paard.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 06-05-04 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:37

Donnerhall gaat terug op Gambo. Kreeg gisteren nog een oud boekje in de handen.

Wat voor paard is een Oldenburger;
Reeds in de 17e eeuw fokte men in Oldenburg een sterk zwaargebouwd paard. Door kruising met Spaanse en Napoletaanse hengsten ontstond tenslotte de tegenwoordige Oldenburger warmbloed; een sterk trekpaard dat echter ook als rij- en springpaard zijn kwaliteit heeft bewezen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:00

Ik denk nochtans dat veel van die toppers ook liever een paard hebben dat niet zo kijkerig en schrikkerig is in de ring. Ook een dressuur en springpaard in de top moet koel in het hoofd zijn.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:11

Sjonniej schreef:
Niet alle bloed paarden zijn druk!
Hier staat een NRPS met 87½% arabisch bloed, maar er is (nog) niets van te merken dat hij arabisch bloed heeft.

Helemaal mee eens. Bloed, en zeker Arabisch bloed, staat bij mij voor intelligentie, onvermoeibaarheid en hardheid.

Ik was ooit op zo'n paardengebeuren. Er kwamen 20 Fjorden in de ring, en ze werden door de omroeper geroemd omdat ze zo braaf en vriendelijk zijn. Het applaus klonk en allemaal gingen ze er vandoor, bokkend.
Daarna kwamen er een stel Arabieren, zo van de renbaan, en de omroeper vertelde dat het zulke felle beesten waren, en niet betrouwbaar.
Weer applaus, en alle 6 verroerden ze geen vin.
Tja.

Ik heb jaren met Arabieren en Anglo's gewerkt, en er bestaan geen eerlijkere en intelligentere paarden.

De rotzakken komen van verkeerde keuzes en ondoordacht handelen.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:11

Desiree, mogen die 'schijtzakken' dan niet rijden ofzo??
Zij kunnen er toch ook niks aan doen dat ze bang zijn. Laat ze lekker hun hobby uitoefenen. Waarom krijg je het aan de stok met ze dan?
Ik heb ook een hete merrie, maar nooit last gehad van bangerds.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:26

caranthir schreef:
Desiree, mogen die 'schijtzakken' dan niet rijden ofzo??
Zij kunnen er toch ook niks aan doen dat ze bang zijn. Laat ze lekker hun hobby uitoefenen. Waarom krijg je het aan de stok met ze dan?
Ik heb ook een hete merrie, maar nooit last gehad van bangerds.

Maar wat kan IK er aan doen dat ZIJ bang zijn? Nou, in de bak, als ze erbij aan het rijden zijn. Op het moment dat ik al mijn concentratie op mijn paard moet vestigen omdat het zich lastig gedraagt, gaan ze me storen met de vragen om uit hun buurt te blijven. MAar ja, de ruimte in de bak is zo beperkt dat elkaar tegenkomen evident is. >En dan heb ik des te meer concentratie nodig om mijn paard bij me te houden.

Of zeggen datje niet mag galopperen of zo en of mag springen... want dan schrikt hun paard (nee, ze hebben ZELF schrik) Boos!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:49

Citaat:
Volgens mij fok je nooit echt een topper, een topper moet gemaakt worden.

Citaat:
Bloederige paarden zijn veel makkelijker te rijden, ook voor mindere ruiters. Ze zullen in het begin nog wel wat vlug zijn, maar het zijn wel dieren die blijven lopen! Het luie trage van paarden is veel gevaarlijker!

Citaat:
Wat hebben we dan nog over enkele jaren voor de "angsthazen"

Er zullen altijd paarden zijn die geschikt zijn...

Citaat:
Hoe komt het eigenlijk dat veel mensen zo graag op DOnnerhall en Rubinstein bloed wegrijden. Daar hoor je altijd zeer veel lovende dingen over!

Ook paarden met 'bloed', in de zin dat ze zeer electrisch zijn, zeer rittig, ... en een HEEEEL goed mewerkend karakter hebben. Knipoog

Citaat:
Omdat die veel geld kosten en over het algemeen zijn de mensen die wat meer geld voor een paard over hebben ook de mensen die de beginselen wel een beetje onder de knie hebben.

Verward Verward denk ik niet hoor. Gewoon veel paarden die goed meewerken, en veel mogelijkheden hebben. Vandaar waarschijnlijk ook een evenredige prijs... Maar ook dat hoeft niet hoor. Laatst kocht iemand hier in de buurt een Rubinstein-merrie. Niet veel geld hoor, wel goede rijpaardmerrie!

Citaat:
Die ik ken omdat ze een super meewerkend karakter hebben, maar zeker niet bloederig in het lopen eerder flegmatiek !

Bij Donnerhall, ja zou kunnen dat er wel flegmatieke zijn van gekomen. Rubinstein naar mijn mening niet.

Citaat:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:54

Ik vind dat het topic een beetje een wending neemt dat bloedpaarden lastige onberekenbare schrikkerige watjes zijn. Het valt mij op dat altijd dezelfde mensen schrikkerige paarden hebben. Ik denk eerder dat het aan de mensen ligt als aan de paarden hoor. Veel mensen met paarden zijn stronteigenwijs en denken dat ze zelf de wijsheid in pacht hebben.

Doe mij maar een 'bloedpaard' hoor, ik rijd graag met mijn verstand en niet met een paar schoppende benen. (daar wordt je moe van)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:56

annegti schreef:
Doe mij maar een 'bloedpaard' hoor, ik rijd graag met mijn verstand en niet met een paar schoppende benen. (daar wordt je moe van)

OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:57

annegti schreef:
Ik vind dat het topic een beetje een wending neemt dat bloedpaarden lastige onberekenbare schrikkerige watjes zijn. Het valt mij op dat altijd dezelfde mensen schrikkerige paarden hebben. Ik denk eerder dat het aan de mensen ligt als aan de paarden hoor. Veel mensen met paarden zijn stronteigenwijs en denken dat ze zelf de wijsheid in pacht hebben.

Dat is ook nog eens een voordeel, een bloedpaard hoef je niet zo hard op te werken Haha!

Maar verder ben ik het eens. Het zijn altijd dezelfde mensen waarbij de paarden lastig worden, en dat ligt altijd aan de paarden Scheve mond

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:57

Citaat:
ritselige sekreten
Haha!
Hier ken ik er wel wat van. Mooi om te zien áls ze eenmaal lopen ... Ik ben zeker geen schijterd maar ik heb geen zin om mijn leven te wagen voor een bloedmooi paard. Dan maar wat minder en ook eens een lekkere bosrit kunnen maken. Ik denk dat een hoop mensen dat wel met me eens zijn ?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:59

Citaat:

Ik denk ook dat het dit is wat het KWPN wil zeggen. Op het absolute topniveau, is het gewoon gemakkelijker dat je bv in het springen één hebt die zelf meedenkt, maar er ook aan trekt in het parcours. En niet ééntje die je van de paddock het parcours moet inschoppen. Dit laatste zie je meer voor komen bij paarden die minder bloed voeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:06

Nou, jullie zullen van nature allemaal wel geweldige ruiters zijn, maar ik ben dat niet. Ik heb echt moeten leren rijden op mijn bloedmerrie, die altijd onder me vandaan liep, waarbij tempocontrole ontbrak (rem niet goed werkte) en die vaak tegen de hand in kwam. Nu moet ik erbij zeggen (en dat kon mijn instructeur ook niet ontkennen) dat ze super gecompliceerd is.

Overigens, ik heb haar leren rijden, en inderdaad; nu ik het kan mannen heb ik liever een heet paard dan een wat flegmatiek paard. Een loperig paard heb je sneller naar je hand toe gereden, omdat die van zichzelf voorwaarts is. Nu ik er aan gewend ben, wil ik niet anders meer.

OVerigens, rijd ik dit voorwaartse paard toch met meer been, dan mijn luie ruin. Rij ik hem teveel met been, stopt mij met lopen zodra ik stop met drijven. Dat is de omgedraaide wereld. Ik heb bij hem uiteraard wel veel meer overtuigingskracht nodig dat hij toch echt wel moet lopen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:56

Ik heb ook liever een bloedpaard, maar ik ken er dus ook een paar die naar mijn smaak téveel bloed hebben, en bij het minste of geringste écht helemaal over de rooie gaan, en dat bedoel ik dus met "mijn leven wagen".

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:20

Wat ik graag zie in een paard is de kracht, de instelling (dus er moet karakter voor mij zijn), intelligentie, doorzettingsvermogen, uitstraling en ook het sensibele zie ik graag. Dat zie je vaak in paarden met bloed ook zijn ze snel en alert. Ik werk graag met zulke paarden. Zodra dat een "bloedpaard" je vertrouwt en voor je wil werken gaan ze blindelings voor je door het vuur. Ook moet je respect voor ze hebben en geduld.

Missouri schreef:

Dit vind ik toch wel wijsheid, het voorbeeld heb ik zelf hier ook en dat is niet altijd makkelijk omgaan en dit is overigens geen rotzak maar een paard waar af en toe niet weet wat hij met zichzelf aan moet. Maar er is wel mee om te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:36

ceasario schreef:
En dat is nu net waar mijn opening over ging.

Hebben we werkelijk bloed nodig?
Zoals het in de Strengen werd vertaald.

En als dat ja is.
Wat hebben we dan nog over enkele jaren voor de "angsthazen". Huilen
Want ook hun paard gaat een keer Cabouchon achter na.

We hebben het hier toch over toppers? En de conclusie was dat de toppers van nu veel bloed voeren. Dat die paarden niet geschikt zijn voor de gemiddelde amateur is een ander verhaal.
Als je top sportpaarden wilt fokken dan is het advies van het KWPN om veel bloed te gebruiken. Wil je een paard fokken voor de amateur dan is er genoeg keuze aan andere hengsten en wil je een recreatiepaard fokken dat moet je misschien eens gaan kijken bij een ander stamboek.
En wie zegt dat je het beleid van het KWPN moet volgen er zijn nog meer stamboeken in Nederland? Je hebt toch zelf ook wel een eigen visie mag ik hopen?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:49

Het gaat inderdaad om de toppers. Maar wat als die topper net geen topper blijkt te zijn ? Dat is dus een moeilijke keuze voor de fokker. Want dan zit je met een paard wat niet goed genoeg is voor de topruiter, en moeilijk te rijden voor de recreatieruiter. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:03

Daarom moet je fokken waar je verstand van hebt. Als je verstand hebt van topsportpaarden dan fok je dat. En ook al wordt je fokproduct dan niet die absolute topper waar je op hoopt, er zit altijd nog een heel gat tussen de top-sport en de amateurs.
Als je fokproduct meer geschikt is voor de recreant [wat capaciteit betreft], dan moet je als fokker, nog maar eens bij jezelf te rade gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:13

Jippie schreef:
Daarom moet je fokken waar je verstand van hebt. Als je verstand hebt van topsportpaarden dan fok je dat. En ook al wordt je fokproduct dan niet die absolute topper waar je op hoopt, er zit altijd nog een heel gat tussen de top-sport en de amateurs.
Als je fokproduct meer geschikt is voor de recreant [wat capaciteit betreft], dan moet je als fokker, nog maar eens bij jezelf te rade gaan Haha!

Toppers worden niet geboren, die worden gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:24

Pipo schreef:

Eehm ja, dat is wel zo maar het ene paard laat zich makkelijker tot topper maken als een ander paard. Zowel in lichamelijke als psijchische opzichten. Een paard wat het lichamelijk niet in huis heeft om aan de top mee te doen kan nog zo braaf zijn maar die haalt het nooit. Het zeer getalenteerde bloedpaard kan het wel lichamelijk aan maar hij moet het ook in zn hoofd aankunnen en daarom sturen alleen de wereldruiters en amazones met deze paarden een GP door. Die kunnen dat managen.

Ik ben ook een absolute voorstander van een bloedpaard, al jaren. Ook toen een aantal jaren terug men grote imo trage bokken wilde zien. Toen wilde ik al graag een bloedpaard (fokken) want die vind ikzelf het fijnste rijden en voldoen in mijn ogen meer aan de eisen die ik stel dan bijv. paarden met meer gelders bloed. Paarden moeten uit zichzelf willen blijven lopen, met veel souplesse, zelfhouding en lossigheid. En als ie dan een keer flipt...nou ja daar kan ik wel mee leven. Beter dan een paard wat ik constant aan moet douwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:30

Suzanne F."]
[quote="Pipo schreef:

Eehm ja, dat is wel zo maar het ene paard laat zich makkelijker tot topper maken als een ander paard. Zowel in lichamelijke als psijchische opzichten. Een paard wat het lichamelijk niet in huis heeft om aan de top mee te doen kan nog zo braaf zijn maar die haalt het nooit. Het zeer getalenteerde bloedpaard kan het wel lichamelijk aan maar hij moet het ook in zn hoofd aankunnen en daarom sturen alleen de wereldruiters en amazones met deze paarden een GP door. Die kunnen dat managen.
.
[/quote]

Het is natuurlijk vrij begrijpelijk dat je niet met een Tinker op wereldnivo kan meedraaien. En een paard moet een functionele bouw hebben met functionele bewegingen.

Maar in de context waarin Jippie schrijft dat alleen topfokkers zich bezig moeten houden met topsportpaarden begrijp je misschien waarom ik zeg dat toppers gemaakt worden en niet geboren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:30

Uit de reakties blijkt ook dat veel paarden voor gebruikers te veel bloed hebben.
En moet je de gebruiker aanduwen uit de kantine naar de stal.

Honderden in de lande. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:30

Jippie schreef:

Verstand krijg je ergens van door het veelvuldig te doen. Dus de mensen die er nog geen verstand van hebben zullen ergens moeten beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:43

Pipo schreef:
Verstand krijg je ergens van door het veelvuldig te doen. Dus de mensen die er nog geen verstand van hebben zullen ergens moeten beginnen.

De Trail and Error-fokmethode volgens Pipo?

Of helemaal geen methode want Toppers worden immers gemaakt?
En met dat laatste antwoord zijn ook alle fokkerij vragen en problemen opgelost Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-04 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt