JL minipaarden verwacht 10 veulentjes in 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:52

Cass 333, test niet echt betrouwbaar want was maar zo’n mini drupje… vanavond opnieuw proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Jupi 329, die is er nog niet maar ze heeft wel een grote sprong gemaakt :j

Afbeelding

Afbeelding

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Oh ja ik volg ook zeker weer! Vorig jaar ook zo meegeleefd. De eerste is alweer goed gelukt. <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:11

Nevica, leuk dat je ook weer volgt :D

Even een Gabby spam <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dieuwke_

Re: JL minipaarden verwacht 10 veulentjes in 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Heerlijk! <3

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Haha foto 3 en 5, wat een boef. :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Leuk stuiterballetje.

Maar, zijn het de foto's, moet ze nog uitvouwen of staat ze inderdaad nogal achterop de voetjes, meer hoefbal dan gewoon voetjes plat op de grond en is zsm smid even laten kijken nodig?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:45

tamary schreef:
Leuk stuiterballetje.

Maar, zijn het de foto's, moet ze nog uitvouwen of staat ze inderdaad nogal achterop de voetjes, meer hoefbal dan gewoon voetjes plat op de grond en is zsm smid even laten kijken nodig?

Ik denk dat ze nog wat moet uitvouwen. De eerste dagen is ze binnen gebleven vanwege het weer, dus ik vermoed dat het nu beter zal worden met meer beweging. Zo niet dan laten we uiteraard een hoefsmid meekijken maar dit komt wel vaker voor (bij mini’s?) ik vind dit nog niet zo schokkend als ze 3 dagen oud zijn :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Ik volg een hoefsmid school in de VS die recent deze video plaatste over aangeboren hoefstand fouten en extra werk die dat geeft. :

Dus als ik dan iets zie bij zo'n jong dier, vraag ik of dat inderdaad een aandachtspunt is ivm ook beslissing fokken met dit veulen en ook de ouders. Ook omdat het extra zorg vraagt ook al zijn ze klein en is gewicht minder een factor qua problemen met niet perfect op de voeten staan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:24

Meningen verschillen maar ik ben er voor 99 procent van overtuigd dat je hier over een paar dagen niets meer van ziet :n en dus ook niets erfelijks is ofzo…

Ze is pas 3 dagen oud, heeft nog niet zulke sterke spieren en net een ritje op de trailer achter de rug om naar deze paddock te verhuizen. Ik vind het dan niet vreemd dat ze wat vermoeid is en iets slapper op haar beentjes gaat staan… een mensenbaby kan uberhaupt niet staan de eerste maanden ;)

Daarnaast moet je niet vergeten dat wij 30+ pony’s hebben. De dierenarts en hoefsmid komen echt heel regelmatig bij ons langs en natuurlijk laten we dan kijken :j alleen ik wil haar de eerste dagen niet vermoeien, maar juist aan laten sterken. Ieder zo zijn methoden :) :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Het is zeker handiger als ze goed op 4 benen staan voordat je ze vraagt op 3 te wiebelen.
Het viel mij op en dan is het iets waar ik zeker bij een fokker naar vraag, je ziet er meer en ook juist misschien patronen qua ontwikkelen in die eerste weken bij verschillende merries of misschien juist wel nakomelingen van dezelfde hengst.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Ahh joh dat trekt wel bij. Zijn er wel bij die ergere beenstanden hebben en nog helemaal bij trekken. Veulentje kan nu lekker buiten spelen en daar wordt ze sterk van.
Magoed dat wist jezelf ook al ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:38

Oh en misschien moet ik vanuit foktechnisch oogpunt daar nog iets aan toevoegen; ik sluit deze ouderdieren absoluut niet uit voor de fok! Zeker niet met 1 veulentje wat 3 dagen oud is… maar!!! Natuurlijk nemen we dit wel mee in onze keuzes. Nu is Habbie verkocht (en heeft hij ook nog nooit 1 nakomeling gegeven met een afwijkende beenstand!) maar ik zou de combi niet opnieuw gemaakt hebben. Nogmaals, ik ben er zelf van overtuigd dat het komt door gebrek aan bespiering maar je probeert altijd te streven naar “perfectie” :j Gabby heeft zo veel goede punten, dat hoeven we ook niet te negeren ;)

Dus nee, ik sluit de ouderdieren niet uit voor de fokkerij. En nee, ik denk ook niet dat het iets erfelijks is of uberhaupt een gebrek is. Maar ja, natuurlijk houden we dit in ons achterhoofd :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:39

tamary schreef:
Het is zeker handiger als ze goed op 4 benen staan voordat je ze vraagt op 3 te wiebelen.
Het viel mij op en dan is het iets waar ik zeker bij een fokker naar vraag, je ziet er meer en ook juist misschien patronen qua ontwikkelen in die eerste weken bij verschillende merries of misschien juist wel nakomelingen van dezelfde hengst.

Dat is nu dus niet het geval…
Maar je mag hier alles roepen, vinden en vragen :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:11

Wij hadden er ook ooit eentje die pasgeboren week stond.
Flink veulen bij geboorte.
Moest ook uitvouwen en sterker worden.
Door de regen toen stonden ze ook wat meer binnen.
Maar eenmaal eruit, rennen, racen zag je het snel vooruit gaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

linda2008 schreef:
Nevica, leuk dat je ook weer volgt :D

Even een Gabby spam <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd ! Wat is ze donker !
Ben benieuwd of ze nog wat lichter zal gaan doorkleuren.

Ach die beentjes trekken straks zo bij.
Als ik dat filmpje zie zou ik mij eerder zorgen maken over de algehele conditie van die veulens.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:58

Joh ze hebben enorm opgevouwen gezeten in die buik en vooral veulens die wat groter dan gemiddeld zijn hebben het vaak wat erger.
Dit trekt 100% bij wanneer ze sterker worden