Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Elisa2 schreef:Tja, daarom zou het op wacht zetten van mij best terug mogen komen, en ook graag een koppeling met de medische databank van een hengst. Als er een een erfelijk gebrek door vererft dat er tijdig ingegrepen kan worden. Maar goed, daar gaan de hengstenhouders natuurlijk nooit achter staan.
Phonix schreef:Maar zal mensen niet meer fokken met een net meer bekende hengst? Zoals le formidable, desperado en vaderland?
Dat ze daarom meer veulens hebben en daardoor meer kans heb op eentje die doorkomt? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
.
koend schreef:Het valt me ook op dat een massa mensen achter dezelfde jonge hengst aanhollen en volgend jaar weer achter de nieuwe hype.
Voor 200 euro meer heb je een hengst waarvan al veel meer geweten is.
Ik vind het jammer dat de fokwaarden dressuur niet meer bekend worden gemaakt zoals vroeger in een lijst per leeftijdscategorie. Bewezen hengsten moeten meer veulens krijgen.
Of zie ik het verkeerd.
koend schreef:Desperado had in 2023, het geboortejaar van de huidige aangeleverde hengsten maar 36 ingeschreven veulens bij kwpn.
Daarvan zijn er 2 doorverwezen. 2 op 36 is 5,9 %.
Dat is mooi, maar de vorige keer kwam hij niet op het lijstje. Zelfs bij goede verervers is het ene jaar het andere niet.
misterA schreef:koend schreef:Desperado had in 2023, het geboortejaar van de huidige aangeleverde hengsten maar 36 ingeschreven veulens bij kwpn.
Daarvan zijn er 2 doorverwezen. 2 op 36 is 5,9 %.
Dat is mooi, maar de vorige keer kwam hij niet op het lijstje. Zelfs bij goede verervers is het ene jaar het andere niet.
Daarom zegt dit lijstje eigenlijk niks. Sterker, het is zo ongeveer omgekeerd evenredig aan de meest gebruikte hengsten en het % doorverwezen zoons.
Terwijl de meest gebruikte hengsten dat niet zomaar zijn en er een valide reden voor is.
Het is ook vrij logisch te verklaren. De betrouwbaarheid is heel klein door met name de zeer geringe aantallen van een groot aantal ggk hengsten . Onvermeld in dit onderzoekje zijn de hengsten waarvan 0 zoons zijn aangemeld en als een hengst maar een paar een p[aar zoons laat zien en er toevallig nog een knappe bij is dan scoort hij meteen torenhoog.
Phonix schreef:Heb je toevallig een article geschreven for Horses? Die schreef precies hetzelvde. Of ze kijken met ons me