Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Ben ik met je eens, Jan. Hautain, want men weet precies een grens te trekken wat goed is en wat niet deugt. Terwijl het aantal ggk hengsten die de populatie echt hebben verslechterd niet op één hand zijn te tellen.

Elisa2

Re: Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Tja, daarom zou het op wacht zetten van mij best terug mogen komen, en ook graag een koppeling met de medische databank van een hengst. Als er een een erfelijk gebrek door vererft dat er tijdig ingegrepen kan worden. Maar goed, daar gaan de hengstenhouders natuurlijk nooit achter staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Elisa2 schreef:
Tja, daarom zou het op wacht zetten van mij best terug mogen komen, en ook graag een koppeling met de medische databank van een hengst. Als er een een erfelijk gebrek door vererft dat er tijdig ingegrepen kan worden. Maar goed, daar gaan de hengstenhouders natuurlijk nooit achter staan.

Het op wacht zetten is er juist vanaf gehaald omdat bijna alle hengsten die op wacht stonden uiteindelijk niet minder bleken te vererven. Het op wacht zetten bestaat nog wel maar alleen als ze iets echt negatiefs zien.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Niet alleen hengstenhouders, maar ook dierenartsen. Die verdienen natuurlijk best veel geld aan erfelijke problemen.

Ik heb gisteren alle McLarens zitten kijken. Een voor een hebben ze allemaal dezelvde kont en lendepartij. Moet eerlijk zeggen dat ik mestaal niet vinden dat ze een heel mooi lichaam hebt. Veel van ze ziet eruit als een ton met 4 benen. Ik been zeer benieuwd wat er uit mijne komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Haha, ja ze kunnen wel wat rond en kortbenig zijn soms..

Ja dat is waar, voor dierenartsen is het onbewust ook een verdienmodel maar het lijkt me dat ze nog voldoende kunnen verdienen als er gezondere paarden komen. Nu moeten fokkers het uit de wandelgangen horen als een hengst niet gezond door fokt.

Ben trouwens ook wel weg van de Opoque's en de Osaka qua model en lopen. De Secret Lovers zijn heel uniform en fijne gebruikerspaarden denk ik die zich zullen opwaarderen ohz.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:44

Ik heb ook nu weer jullie verslagen met belangstelling gelezen.
Ik heb de geselecteerde hengsten afgezet op het totaal aantal kwpnveulens van dat vaderdier uit de jaargang 2023. Ik besef best dat er ruis zit op de resultaten, maar ik zie toch een paar interessante vaststellingen.

- er waren héél veel verschillende vaderdieren. Toch wel goed qua bloedspreiding.
- enkel toto jr en extreme hebben meer dan 2 doorverwezen zonen maar als je deze afzet op hun aantal veulens 2023 zijn dit helemaal niet de succesvolste verervers.

Hieronder geef ik de percentages van de hengsten met 2 of meer doorverwezen.
Easy game 1,4 %
Extreme 1,5 %
Santiano 1,7 %
Dream boy 1,8 %
Las Vegas 2,1 %
Secret 2,3 %
Toto jr 2,6 %
Livius 2,6 %
Le formidable 2,9 %
One two three 4,4 %
Vaderland 5,4 %
Desperado 5,9 %
Opoque 6,3 %
Total mc. Laren 8,7 %
New orleans 16,7 % ( 2 van de 12 ingeschreven veulens. )

Ik vroeg me af waarom die New Orleans zo weinig gedekt had en vond naast een hengstenhouder waarvan ik nog nooit gehoord had ( ook zonder websitevermelding bij kwpn) een onderzoeksrapport met een paar opmerkingen die mij zelf ook wel zou doen nadenken: dominante hengst en tandenknarsen.
Toch was dat onderzoeksrapport verder wel erg positief met "geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel” er bovenop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

Leuk dat Opoque het zo goed doet. Was toen al een favoriet van mij. Vond het jammer dat hij werd verkocht. Ik hoop dat hij een zoon goedgekeurd krijgt en dat die wel blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:28

Zitten hele interessante tussen!

Grappig die berekeningen Koend, geeft wel een ander perspectief. Ik kan me van New Orleans nog herinneren dat ze bij het eindexamen van het VO zeiden dat het geen makkelijke was..wat toen ook goed te zien was. En volgens mij is hij inmiddels ookal gecastreerd.

Maar Totalmclaren heeft het dus eigenlijk het beste gedaan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:59

Maar zal mensen niet meer fokken met een net meer bekende hengst? Zoals le formidable, desperado en vaderland?

Dat ze daarom meer veulens hebben en daardoor meer kans heb op eentje die doorkomt? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Vindt het wel interessant dat er geen McLarens bij zit, terwijl hij best veel heb gefokt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:34

Phonix schreef:
Maar zal mensen niet meer fokken met een net meer bekende hengst? Zoals le formidable, desperado en vaderland?

Dat ze daarom meer veulens hebben en daardoor meer kans heb op eentje die doorkomt? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
.

Inderdaad, maar net daarom vergelijk ik het aantal doorverwezen hengsten met het aantal veulens van eie jaargang.
Extreme heeft er veel door, maar hij had massa’s veulens in 23. Als je het verhoudingsgewijs bekijkt, is het niet zo spectaculair.
Total mclaren heeft er maar twee door, maar ten opzichte van zijn aantal veulens van 23, is dat veel beter dan extreme.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

Het valt me ook op dat een massa mensen achter dezelfde jonge hengst aanhollen en volgend jaar weer achter de nieuwe hype.
Voor 200 euro meer heb je een hengst waarvan al veel meer geweten is.

Ik vind het jammer dat de fokwaarden dressuur niet meer bekend worden gemaakt zoals vroeger in een lijst per leeftijdscategorie. Bewezen hengsten moeten meer veulens krijgen.
Of zie ik het verkeerd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Mee eens. Ik vindt Desperado interessant op je lijst aangezien die best veel heb gefokt.

Le formidable ben ik dan weer niet zo fan van omdat ik weet dat die veel rommel fokt.

Zo een lijstje met bekende gebreken zou echt top zijn.