JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:46

linda2008 schreef:
Dag 325 vandaag, het begint ergens op te lijken :P
[ Afbeelding ]

*\o/* daar zit vordering in ! :D
Laat nog maar even wachten tot de vorst de deur uit is.

idylle schreef:
Is het dan niet zo dat je ook moet kijken naar de bouw en eventuele verbeterpunten? Of is dat bij dit stamboek anders? Omdat als er b.v. met fries gefokt wordt , wordt er gekeken naar beweging en bouw en rug e.d. daar wordt de hengst zorgvuldig bij de merrie uitgekozen. Is dat hier dan niet ook noodzakelijk? Want nu lijkt het erop dat je gewoon vermeerderd ipv serieus kijkt welke hengst bij welke merrie past. En misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik heb verder geen ervaring in en met fokken, maar ben wel benieuwd hoe het werkt en of het bij dit ras dan idd anders werkt als bv kwpn.

Nee dat is niet anders bij het nmprs , ook daar moet worden gekeken naar passende combi's wil je ook mee komen op de keuringen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:22

idylle schreef:
Is het dan niet zo dat je ook moet kijken naar de bouw en eventuele verbeterpunten? Of is dat bij dit stamboek anders? Omdat als er b.v. met fries gefokt wordt , wordt er gekeken naar beweging en bouw en rug e.d. daar wordt de hengst zorgvuldig bij de merrie uitgekozen. Is dat hier dan niet ook noodzakelijk? Want nu lijkt het erop dat je gewoon vermeerderd ipv serieus kijkt welke hengst bij welke merrie past. En misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik heb verder geen ervaring in en met fokken, maar ben wel benieuwd hoe het werkt en of het bij dit ras dan idd anders werkt als bv kwpn.

Je hebt zeker een punt je ziet bij de kleinere ponys vaak dat fokkers zelf een hengstje(s) hebben de keuze is dan beperkter als dat je echt opzoek gaat naar de match.

Maar ik neem aan dat hier ook dragend van buitenaf zijn ivm in en verkoop van partner in deze kleintjes.

linda2008

Re: JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 20:50

Zoals ik aangaf fokken wij voornamelijk voor het nmprs stamboek. De bedoeling is dat ze goed mee kunnen komen op keuringen. Dus dan moet je inderdaad op bepaalde punten letten; beweging, bouw, gezondheid, noem maar op ;)
Onze hengsten zijn speciaal uitgekozen op de merries die we hebben (en andersom). We hebben verschillende type hengsten met ieder hun eigen plus en minpunten, daarmee proberen we alsnog altijd te verbeteren, dat is natuurlijk wel het hele idee van de fokkerij. Bovendien zijn wij ook niet te beroerd om eens buitenaf te dekken… maar dat doe je natuurlijk niet met 20 merries :P

Laat ik wel zeggen dat de aangekochte dragende merries natuurlijk niet onze keuzes geweest zijn, ik koop liever een lege merrie zodat ik een eigen (hengsten)keuze kan maken. Maar dat is soms nou eenmaal niet zo. En nu wij wat meer kwaliteitsvollere merries hebben, zullen we ook beslissen om sommige ouderwetsere merries niet meer in te zetten voor de fokkerij.

Oh ja en ik wil ook nog toevoegen dat ik natuurlijk wel vertrouwen heb in de (verbeterende) kwaliteiten van onze hengsten, anders had ik ze niet staan ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 22:15

StalNollie schreef:
Maar ik neem aan dat hier ook dragend van buitenaf zijn ivm in en verkoop van partner in deze kleintjes.

Niet helemaal. De handel van mijn man staat los van onze fokkerij. Wij maken onderscheid in handelspony’s en onze eigen pony’s. Ze staan vaak niet eens op dezelfde plek ;)
Wij verkopen wel eens iets van onze eigen pony’s en dit jaar meer dan normaal omdat wij de kudde hadden uitgebreid (maar daarmee ook wisten dat er dan wel iets verkocht moest worden ook) maar normaliter is het grootste deel van onze eigen pony’s niet te koop ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 14:11

Dag 330 vandaag :O

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:40

Het is ook veel te koud :D Lekker doorbakken...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:17

Dat schiet aardig op.

Maar ben het wel eens met Winged blijf nog maar even lekker zitten veulentje

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:32

Vrijdag en zaterdag voorspellen ze heerlijk weer :P hint hint Jupi ;)

Flash zit vandaag (als het goed is) op 293 maar behalve een paar theezakjes doet zij (gelukkig) nog niks
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:55

Misschien wil Jupi toch met het mooie weer bevallen :P
Dag 331, flink gevorderd in een dag…
Afbeelding

Ik ben toch benieuwd of de theorie nog op gaat dat zij vanaf 330 dagen alleen hengstveulens geeft, dan zou het dit jaar dus weer een hengstje moeten worden…

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:08

Wat heb je liever dan merrie?

Maar die gaat goed zeg! Hoe is het met de rest van haar lijf? banden al slap genoeg?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 21:19

Ik zou van Jupi eigenlijk wel graag een merrietje willen omdat ik twijfel of we haar verder nog zullen inzetten voor de fokkerij. Zou dan stiekem wel leuk zijn als we een dochter hebben… ;) maar natuurlijk is het altijd het belangrijkste dat ze gezond zijn :j <3

Banden zeggen bij Jupi niet zo veel, die zijn al dagen slap maar dat kan zij soms al weken van te voren doen… morgen eens kijken of we al ph kunnen testen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:33

Ik hoop voor je dat se nu opeens na 330 dgn een merrie geeft.
Uier vult al mooi

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:05

Succes morgen {:}
Morgen is een mooie dag dus kak maar uit /3

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 05:55

linda2008 schreef:
Ze vonden het hoogtijd om mij alvast aan slapeloze nachten te laten wennen :o
Helaas was het geen veulen-pret, maar een ernstig koliekgeval ;( hoewel ze nog niet volledig is opgeknapt, en nog moet vasten, lijken we het ergste wel te hebben gehad… maar in dit geval durf ik zeker niet te vroeg te juichen!

(En de mensen die mij persoonlijk kennen zullen nu direct weten wie het is en waarom dat zo extreem ernstig is!)

Ik denk wel te weten welke dat dat is.
Hoop dat het in orde is inmiddels.

Vond de titel van je topic leuk en ineens viel mijn blik op één van de one-liners onder je berichten.
Raisa.....

In elk geval krijg je het druk lees ik. Ben benieuwd naar de veulentjes.
Had er zelf vorig jaar 4, wat ik al veel vond.

Succes Linda

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:52

Ik houd van het volgen van veulentopics, altijd weer een verrassing wat voor pluizenbolletje eruit komt.
Maar om nu even advocaat van de duivel te spelen...

Hoe verantwoord is het nu eigenlijk om 20 minipaardjes te gaan fokken? Naast dat onze paardenhobby natuurlijk een toch wel behoorlijke bron is van CO2 en methaan uitstoot en elk dier erbij meer vraagt van de planeet, waar komen ze uiteindelijk terecht en is dat wel diervriendelijk?

Een paar pagina's terug las ik dat de markt voor mini's slecht is. Dus kan je ze minder goed kwijt en blijven er meer bij jou zelf. Maar wat als er iets gebeurt en je er niet meer zo veel kan betalen of geen plek hebt? Waar gaan ze dan heen, een goedkope paardenmarkt op? En de rest van hun leventje onzeker? Ik snap nooit zo goed waarom mensen in zulke grote aantallen willen fokken. Zeker niet nu de markt voor paarden behoorlijk vol staat en mensen door inflatie en hogere kosten minder makkelijk paarden kunnen houden. Vooral met die minipaarden lijkt het me een onnodige keuze om zo veel te willen vermeerderen. Twee of drie per jaar kan je toch ook wat leuks mee?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 11:05

Prima2Donna schreef:
Ik houd van het volgen van veulentopics, altijd weer een verrassing wat voor pluizenbolletje eruit komt.

Hoe verantwoord is het nu eigenlijk om 20 minipaardjes te gaan fokken? Naast dat onze paardenhobby natuurlijk een toch wel behoorlijke bron is van CO2 en methaan uitstoot en elk dier erbij meer vraagt van de planeet, waar komen ze uiteindelijk terecht en is dat wel diervriendelijk?

Een paar pagina's terug las ik dat de markt voor mini's slecht is. Dus kan je ze minder goed kwijt en blijven er meer bij jou zelf. Maar wat als er iets gebeurt en je er niet meer zo veel kan betalen of geen plek hebt? Waar gaan ze dan heen, een goedkope paardenmarkt op? En de rest van hun leventje onzeker? Ik snap nooit zo goed waarom mensen in zulke grote aantallen willen fokken. Zeker niet nu de markt voor paarden behoorlijk vol staat en mensen door inflatie en hogere kosten minder makkelijk paarden kunnen houden. Vooral met die minipaarden lijkt het me een onnodige keuze om zo veel te willen vermeerderen. Twee of drie per jaar kan je toch ook wat leuks mee?

Je bent van harte welkom om te volgen indien je het leuk vind, maar als je er niet achter staat dat mensen meer dan 3 veulens per jaar fokken dan is dit niet het juiste topic voor je. Vraag je dit aan alle grotere fokkers? Of alleen aan mij omdat de gelegenheid zich nu gemakkelijk op bokt voor doet?

Wij zijn nou eenmaal een grotere fokker geworden omdat mijn man en ik dezelfde hobby hebben en alles samengevoegd hebben. Ik weet zelf dat wij goed voor onze pony’s zijn en dat ik altijd zal proberen om goede huisjes te zoeken voor pony’s die verkocht moeten worden. Maar verder ga ik mijzelf hier niet verantwoorden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:08

Prima2Donna schreef:

Ik vraag me na het lezen van jouw reactie af of je dit ook aan mensen vraagt die een 2de plus kind krijgen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:18

Opzich wel ja :+
Hoef zelf ook geen kinderen. Maargoed dat is deels om andere redenen dan het behoud van onze aarde. En vrij offtopic. Dit is niet de eerste keer dat ik deze gedachte had na het zien van een topic met veel verwachte veulens, wel de eerste keer dat ik het daadwerkelijk heb uitgetypt. Vind het niet meer van deze tijd om, met welk dier dan ook, eindeloos te blijven vermeerderen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 23:01

Prima2Donna schreef:
Opzich wel ja :+
Hoef zelf ook geen kinderen. Maargoed dat is deels om andere redenen dan het behoud van onze aarde. En vrij offtopic. Dit is niet de eerste keer dat ik deze gedachte had na het zien van een topic met veel verwachte veulens, wel de eerste keer dat ik het daadwerkelijk heb uitgetypt. Vind het niet meer van deze tijd om, met welk dier dan ook, eindeloos te blijven vermeerderen.

Dan lijkt het mij zinloos voor jou om mijn topic te volgen. We hebben een hele andere kijk op de fokkerij (en de wereld an sich) en ik wil het graag enigszins ontopic houden :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:03

Ga je ook alle boeren langs die kalfjes of lammetjes hebben?

Door dit soort opmerkingen krijg je gewoon spontaan een hekel aan de groene lobby....

Ts laat je niet ontmoedigen door dit soort berichten.
We willen veulentjes zien *\o/*

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:17

Ik volg ook mee :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:32

kiki1976 schreef:
Ga je ook alle boeren langs die kalfjes of lammetjes hebben?

Door dit soort opmerkingen krijg je gewoon spontaan een hekel aan de groene lobby....

Ts laat je niet ontmoedigen door dit soort berichten.
We willen veulentjes zien *\o/*

Heeft niets te maken met de groene lobby, waar ik zelf ook toe behoor. Gewoon je plek kennen en weten waar iets wel en niet thuis hoort.
Ik ga genieten van alle minis TS en je topic volgen.

PrimaDonna tip voor jou, start een eigen topic over dit onderwerp want dit is niet de plek ervoor.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 09:57

We gaan gewoon weer door :+

Zira 281 dagen en Chardonnay 289
Onze heksjes… Zira is gewoon een pittige tante, onze kuddeleider en Chardonnay kan je soms letterlijk op proberen te vreten :')
In ieder geval hoeven we niet te twijfelen of ze nog wel dragend zouden zijn :+

Afbeelding

Jupi had haar uier leeg laten lopen -O-
Vanmiddag weer een uier-update…

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:17

Hoe is het eigenlijk met de pups? Daar ben ik ook benieuwd naar <3

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:56

linda2008 schreef:
We gaan gewoon weer door :+

Zira 281 dagen en Chardonnay 289
Onze heksjes… Zira is gewoon een pittige tante, onze kuddeleider en Chardonnay kan je soms letterlijk op proberen te vreten :')
In ieder geval hoeven we niet te twijfelen of ze nog wel dragend zouden zijn :+

[ Afbeelding ]

Jupi had haar uier leeg laten lopen -O-
Vanmiddag weer een uier-update…

Oké hier een vraag van een fok nitwit… bedoel je dat van die uier laten leeglopen letterlijk? En kan dat kwaad?