Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:41

Goed bezig ts, dat ziet er beter uit. Fijn dat ze met droge pootjes kunnen eten

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:46

Fijn dat je oplossingen probeert te vinden. Ik begrijp dat je intentie goed is, die van mij ook, zou graag je paarden gelukkiger zien vandaar mijn kritiek.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 19:59

fjordjes schreef:
Goed zo, TS. Knap hoe je ermee omgaat, de foto hierboven ziet er keurig uit. Je paard kan lekker droog staan en eten.

Dank u! Morgen naar den boerenbond voor paaltjes en draad, anders ligt mijn knipperen weer omver _/-\o_

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:18

O, goed bezig!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:56

Duhelo schreef:
tot 50 cm mag je gewoon wijzigen. Ik heb hier op kleigrond 140 kubiek scheldezand gestort, en dit geeft een prima paddock waar ze niet in wegzakken. (nog niet perse droog, maar ze zakken niet weg, maar ze kunnen droog in de stal.)

Ben je zeker? Waarom is aanleg van een buitenpiste dan normaal gezien vergunningsplichtig? Dat heeft DLV ons toch wijsgemaakt op een infodag, of proberen ze hiermee duur betalende klanten te ronselen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:02

hwn schreef:
Duhelo schreef:
tot 50 cm mag je gewoon wijzigen. Ik heb hier op kleigrond 140 kubiek scheldezand gestort, en dit geeft een prima paddock waar ze niet in wegzakken. (nog niet perse droog, maar ze zakken niet weg, maar ze kunnen droog in de stal.)

Ben je zeker? Waarom is aanleg van een buitenpiste dan normaal gezien vergunningsplichtig? Dat heeft DLV ons toch wijsgemaakt op een infodag, of proberen ze hiermee duur betalende klanten te ronselen?

https://www.vlaanderen.be/omgevingsverg ... ijzigingen
Omdat het niet zo simpel is als Duhelo stelt. De regels zijn afhankelijk van gemeente, welk type grondgebied het is en nog veel meer. Dus nee je mag niet zomaar 50cm afgraven over een geheel perceel en ‘vervangen.’
Het kán dat dat mag afhankelijk van je perceel maar dat is dus niet zeker en reken maar dat je terug aan het graven bent als het niet mocht waar je het doet.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 00:15

[/quote]
https://www.vlaanderen.be/omgevingsverg ... ijzigingen
Omdat het niet zo simpel is als Duhelo stelt. De regels zijn afhankelijk van gemeente, welk type grondgebied het is en nog veel meer. Dus nee je mag niet zomaar 50cm afgraven over een geheel perceel en ‘vervangen.’
Het kán dat dat mag afhankelijk van je perceel maar dat is dus niet zeker en reken maar dat je terug aan het graven bent als het niet mocht waar je het doet.[/quote]

Ik vond het al bizar dat het mocht?
Want onze buren mogen hun zandbak weghalen :') _O- hadden geen vergunning aangevraagd

En wij hebben het vlaggen met enkele bomen om te doen _O-

Haviland verveelt zich :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:18

Ik zit op twee weilanden waar het echt niet zomaar mag. :) eentje mag ik zelfs geheel geen wijzigingen aanbrengen. Zelfs geen mud control platen leggen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 02:00

Ik vind/vond het beeld van TS er echt niet fijn uit zien, maar imo staan er momenteel heel veel paarden in de blubber buiten, dat ik er langs rijd en denk.... ja ik ben nog steeds blij dat mijn paarden droog op stal staan. Want er zijn echt heel veel mensen die roepen liever in de blubber dan op stal, mijn paard MOETEN buiten lopen....

Ik hoop oprecht ts dat je een goede permanente oplossing vind, als ik mijn paarden zo zou hebben lopen kunnen ze na een week niet meer lopen van de mok...
Ik moet je wel de credits geven hoe relaxt je met alle commentaar om gaat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 02:24

TS, ik snap het commentaar, maar je gaat er echt goed mee om, dat is super knap.

En soms kan je ook niet altijd gelijk overal iets aan doen. Het eerste jaar hier hebben we wel een buitenste track gemaakt en aangekeken hoe de bodem zich overal hield. 1 kant was echt een ramp, dus afgesloten en gelukkig snel iets aan kunnen doen. Maar we liggen onder maaiveld en water staat er soms echt bovenop.

En dan hebben we bijv ook al meerdere keren een paard in mindere staat gekregen, oudere 25+ paarden en dan weten mensen niet altijd wat je allemaal doet.

We hebben nu ook slechte plekken, maar nog ruim voldoende droge plekken. Toch staan ze ook wel op de slechte plekken of moeten ze daar doorheen. Ik ga daar dan echt geen foto's van delen.

Mensen weten dan niet dat ze overdag op stal staan te eten en 's nachts op stal komen.

Ik ben het niet eens met Duhelo.

Mijn merrie is een ex stalpaard, maar wil echt niet graag op stal. Na een tijdje accepteert ze het wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. We hebben al geschoven met welke stal of naast wie ze het liefste staat, de deuren open en laten kiezen, wel contact of dicht en er is voor meer dan 1 nacht hooi. Heb haar nu 5jr en blijft een ding.

Daarbij is op stal staan helemaal niet zoveel beter voor de hoeven. Dan moet je toch echt een paar keer per dag uitmesten. Hier staan ze ongeveer 7 uur op stal en dan ligt er meer dan genoeg mest, daar staan ze ook in net als de urine.
En dan bewegen ze dus niet, wat slecht is voor de darmwerking en dus ook de weerstand. Een slechte weerstand is de basis van alle genoemde ellende.

Op echt hele slechte dagen waar ze alleen maar staan te schuilen en elkaar gaan pesten, zet ik ze bij uitzondering al in de middag op stal. Dan haal ik ze in de avond er nog uit en moeten ze inderdaad nog een tijdje de benen strekken in de bak en mest ik weer uit.
Kan me dus echt niet voorstellen dat stallen schoon zijn waar paarden er zo weinig uit komen.

Het is veel extra werk, maar we gaan desnoods wandelen of ik laat ze toch een keer uitrazen aan de longe. Dan zie ik dat eentje het echt zat wordt en dan doe ik het liever even begeleid dan als de bodem nat is. Waar we dus echt slechte stukken wel afsluiten. Het nadeel is dat als je alleen maar grond hebt, de andere stukken weer meer belast worden en vaak slechter worden. Ik beperk ze dan tot zand.

Kan je evt een roundpen maken? Dan hou je het zand netjes en kan je even wat met ze doen. Dat is vaak fysiek en mentaal wel fijn.