Drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:38

Inderdaad een hele gave verzameling paarden!
Nu móet er wel een knap veulen uitkomen, anders matcht hij/zij niet met de rest :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:43

Paarden geven er juist de voorkeur aan op een (lichte) helling te bevallen. Instinctief weten ze dan kennelijk dat het veulen meer ruimte heeft om geboren te worden.
Daarom is er in NL zo'n groot risico als je je hoogdrachtige merrie in een wei met sloten zet. De rand van een sloot is tenslotte ook een helling, maar dan is de kans uiteraard heel groot dat het veulen verdrinkt.

Dus op zich is die helling niet zo'n groot probleem, tenzij je het over heel schuin hebt.
En als je erbij bent, is dat onder het hek door rollen nou ook weer niet zo erg, want dan kan je het veulen zelf uiteraard weer terug slepen/tillen/duwen

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 04:28

Weer een update.

Ik heb gisteren mare cubes gekocht dus die krijgt ze nu in aanvulling van sugarbeet, chaff, oil, salt, vitamin pellets en hi calcium pellets.

Ze is Gelukkig relaxed en nog geen tekenen dat ze gaat bevallen.

Ook een foto van de paddock waar ze nu staat, je kan zien dat het afloopt. Wat denken jullie? Is dit te steil? (Derde foto)

Ik heb nog een andere paddock beschikbaar. Voor Deleon van deze paddock:
- recht voor mijn huis en dus beter zicht
- Vlak
- Meer gras, wellicht zachter?

Nadeel:
- geen bomen, dus moeilijk met haynets

Ik zit nu te Dubben om een paal in de grond te slaan met beton zodat ze dus wel een haynet kan hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Red_ottb op 13-10-24 04:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 04:34

Ibbel schreef:
Paarden geven er juist de voorkeur aan op een (lichte) helling te bevallen. Instinctief weten ze dan kennelijk dat het veulen meer ruimte heeft om geboren te worden.
Daarom is er in NL zo'n groot risico als je je hoogdrachtige merrie in een wei met sloten zet. De rand van een sloot is tenslotte ook een helling, maar dan is de kans uiteraard heel groot dat het veulen verdrinkt.

Dus op zich is die helling niet zo'n groot probleem, tenzij je het over heel schuin hebt.
En als je erbij bent, is dat onder het hek door rollen nou ook weer niet zo erg, want dan kan je het veulen zelf uiteraard weer terug slepen/tillen/duwen

Ah dat wist ik niet. Ik heb hieronder een foto toegevoegd van waar ze dus nu staat. Ben benieuwd of dit te steil is.

Ik hoop natuurlijk bij de bevalling te zijn maar van wat ik begrijp is die kans Klein. Ik ga op zoek naar een birth alarm. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:09

Ik zou je paard zeker dichter naar huis verplaatsen. Wel zo handig als je hulp nodig hebt, iedere minuut die je verliest omdat je erheen moet lopen telt.
Gras ipv zand is niet zozeer zachter, maar schoner. Zand blijft plakken aan de navelstrengstomp. Ondanks dat je daar een scheut jodium overheen gooit, is het toch fijn als er geen zand aan blijft hangen.
Hooi gewoon op de grond voeren is geen probleem in een graspaddock lijkt me. En als er eenmaal een veulen is, wil je sowieso geen hooinetten hebben hangen. Veulenhoefjes en hooinetten zijn een slechte combinatie.
En ja, die helling in de paddock waar ze nu staat is wel heel steil.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:40

Hoe doen paarden in het wild dat dan? Die lopen op nog veel oneffener, ruwer en steiler terrein en bevallen toch ook gewoon?

Ik wil maar zeggen dat ik denk dat dat van die helling nu echt wel een beetje overdreven is.
Dat je erbij moet zijn, dat je alles paraat moet hebben om hulp te bieden etc, uiteraard volmondig ja maar dat ze niet in die Paddock mag bevallen omdat het afloopt of op een helling is, dat is er toch lichtjes over vind ik persoonlijk

Babootje

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:59

Ja ik ben het eens met Ibbel. Zet dr bij je huis, zodat je goed zicht op haar hebt. Zet haar op tijd in de andere paddock zodat de merrie tijd heeft om te wennen. Geen bomen is geen beschutting; dat zou ik wel meer een probleem vinden. Maar na de bevalling kan de merrie met veulen wel weer verhuizen naar de wei waar wel beschutting is. Als je de merrie elke dag in de hand hebt, zul je denk ik best merken dat de bevalling nadert. De merrie wordt dan (in ons geval nog aanhankelijker). Toen die van ons s nachts beviel was ze overdag heel aanhankelijk. Bleef voor het hek en wilde eigenlijk niet dat we weg gingen. Mn dochter is toen s nachts op stal gaan slapen en die nacht was het ook dus raak. Het was haar eerste veulen en moest echt wel even geholpen worden.
@Little_Gift: Paarden in het wild bevallen ook gewoon, maar dat wil niet zeggen dat dat dan altijd goed gaat. De kansen op een veulen dat er niet af komt of alle andere geboorte ellende gebeurt in het wild net zo goed, maar de kans dat merrie en veulen dan beide sterven is groter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:11

Een geboortemelder is slim. Alleen moet je daar niet teveel op vertrouwen, omdat ze niet altijd goed blijven zitten. De enige betrouwbare melder die in NL veel worden gebruikt is de melder die wordt ingenaaid aan de vulva van de merrie. Die geeft een melding als het water breekt en de bevalling begint doordat het touwtje knapt. Zo weet je zeker dat je tijdig bij de bevalling bent (als je niet te ver weg bent natuurlijk).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:13

Little_Gift schreef:
Hoe doen paarden in het wild dat dan? Die lopen op nog veel oneffener, ruwer en steiler terrein en bevallen toch ook gewoon?

Ik wil maar zeggen dat ik denk dat dat van die helling nu echt wel een beetje overdreven is.
Dat je erbij moet zijn, dat je alles paraat moet hebben om hulp te bieden etc, uiteraard volmondig ja maar dat ze niet in die Paddock mag bevallen omdat het afloopt of op een helling is, dat is er toch lichtjes over vind ik persoonlijk

Als het goed is staat in de natuur er daarna geen omheining tussen moeder en veulen mocht het stukje naar beneden rollen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:17

Ik heb best wat bevallingen gemist met merries die niet kegelden en totaal geen tekenen vooraf gaven, maar sinds ik de pH van de melk test, geen enkele meer.

Dus dat is ook nog een tip: koop pH teststrips, die op 0.1 of 0,2 pH-punt nauwkeurig zijn, in een range van pH 5 tot 8. pH strips van tussenstappen van 1 of 0,5 punt zijn niet bruikbaar, je moet echt nauwkeurige strips hebben.

Zodra je merrie uier aardig wat heeft (nu dus nog niet) kun je proberen er wat vocht uit te masseren. Doorzichtig vocht hoef je eigenlijk niet te testen, maar zodra het witter wordt wel.
Als de pH richting de 6 gaat zakken, is de kans heel groot dat het veulen binnen 24 uur geboren wordt.

Mooiste is als de merrie sowieso vanzelf al melk gaat druppelen, dat is een stuk makkelijker testen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:55

Als ze gaan druppelen duurt het toch sowieso niet lang meer ??

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:09

DubbelFun schreef:

Normaal niet,

Maar wat is lang?

Ik heb wel met een merrie te maken gehad waar het echt bijna een week druppelde al, (niet hars/kegelen, echt melk druppelen) dus er zijn altijd weer dingen die net even anders gaan dan uit het boekjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:25

Ja, dat is ook weer waar. En juist die eerste melk hebben ze ook zo hard nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:31

DubbelFun schreef:

Ik heb er één gehad die 2 weken druppelde. Overigens is wat druppelt geen biest, het wordt pas biest na de bevalling, onder invloed van de hormonen die bij de bevalling geproduceerd worden.
Dus lang melk druppelen betekent niet dat het veulen dan minder antistoffen binnenkrijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:58

Goed om te weten, al zullen er hier geen veulens meer komen :

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:05

Dat de kans klein is dat je bij de bevalling bent is niet waar. Ja, als je niet oplet wel.
Maar normaal gesproken is men zeer alert. Geboorte alarmen, ph strips, camera etc. Je wil er het liefst bij zijn en als het even kan waak je daarom.
Er zijn alarmen die betrouwbaarder zijn dan de ander. Birth alarm aan singel of halster is niet heel betrouwbaar. Een magneet alarm is al betrouwbaarder maar moet de bevalling goed beginnen. Je hebt ook temperatuur meter.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 04:13

Babootje schreef:
Ja ik ben het eens met Ibbel. Zet dr bij je huis, zodat je goed zicht op haar hebt. Zet haar op tijd in de andere paddock zodat de merrie tijd heeft om te wennen. Geen bomen is geen beschutting; dat zou ik wel meer een probleem vinden. Maar na de bevalling kan de merrie met veulen wel weer verhuizen naar de wei waar wel beschutting is. Als je de merrie elke dag in de hand hebt, zul je denk ik best merken dat de bevalling nadert. De merrie wordt dan (in ons geval nog aanhankelijker). Toen die van ons s nachts beviel was ze overdag heel aanhankelijk. Bleef voor het hek en wilde eigenlijk niet dat we weg gingen. Mn dochter is toen s nachts op stal gaan slapen en die nacht was het ook dus raak. Het was haar eerste veulen en moest echt wel even geholpen worden.
@Little_Gift: Paarden in het wild bevallen ook gewoon, maar dat wil niet zeggen dat dat dan altijd goed gaat. De kansen op een veulen dat er niet af komt of alle andere geboorte ellende gebeurt in het wild net zo goed, maar de kans dat merrie en veulen dan beide sterven is groter.

Ik heb Teddy behandelt voor maagzweren omdat ze zo 'grumpy' was. Achteraf is ze natuurlijk gewoon hartstikke drachtig haha. Wellicht wordt ze wat meer knuffelig maar ik vraag het me af hah!

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 04:18

Ik heb haar vandaag verplaatst naar de paddock voor mijn huis. Ik moet van de week nog een extra lint spannen die wat lager ligt denk ik. Verder ga ik aan de slag met die paal omdat Teddy super snel eet.. Een haynet is toch makkelijker in de komende weken om haar mentaal bezig te houden.

Verder gaat het vandaag goed.. De DA zei dat hij het vermoeden had dat ze al een veulen heeft gehad maar hij had hier geen 'fysiek' bewijs voor. Puur vermoeden gebasseerd op hoe ze reageerde tijdens het onderzoek en haar leeftijd. Dit geeft me wat hoop dat ze ervaren is.

Ik heb gisteren zelf wat meer onderzoek gedaan naar het klaar zijn voor een bevalling maar het is toch 'overwhelming'. Hopelijk gaat alles goed... !

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 07:46

Happy maternity shoot :')

Vandaag was wat suf.. Ik realiseer me hoe weinig ik weet van veulens..
- wanneer speen je ze af?
- wanneer eten ze gras/chaff
- wanneer kunnen ze bij de rest van de kudde?

Help!
Afbeelding
Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:01

Dit is echt een schattige foto <3

Sommige spenen ze af vanaf 4 maanden ik doe het toch liever vanaf 6 maanden.

En gras dat gaat een beetje vanzelf dat duurt eigenlijk niet zo heel lang.

Met die andere vraag zit ik ook, ligt denk ik ook een beetje hoe de paarden in je kudde zijn.
Ik heb een hele dominante ruin, dus dat word hem komend jaar niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:02

Als je rustige kuddegenoten hebt kunnen ze binnen een paar dagen/week bij de kudde. Ligt er beetje aan hoe de kudde is. Ze eten al heel snel gras mee met hun moeder, echt binnen enkele weken al. Afspenen is meestal tussen de 4-6 maanden maar je kan ze er ook langer bij laten. Soms (vooral hengsten) worden lastig en die wil je dan wel weg hebben hoor. Merries kunnen langer bij moeder blijven als je dat zou willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:30

Ik denk dat je een hoop op het internet kunt vinden, uiteraard ook tegenstrijdige berichten maar verschillende meningen krijg je hier ook :)

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:32

Bij mij worden ze geboren in de kudde dus vanaf dag 1 al erbij. Moeder beschermd fel in het begin. En afspenen laat ik afhangen van moeder en veulen. De meeste zijn er voor 9 maanden eigenlijk nog niet aan toe. 4 maanden vind ik dus echt belachelijk en 6 maanden minimum.
Volg je gevoel, dan gaat het helemaal goed komen! :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:36

Ik heb ze het liefst tot 6 maanden er aan. Das wel het maximale. Ik kijk ook naar de merrie. Sommige geven zich compleet weg.
Ik heb dit jaar 1 moeten spenen op 3.5 maand. Ben ik er blij mee? Nee zeker niet. De merrie was hoefbevangen geworden. En de medicatie plus van gras af was niet voldoende. Besloten om veulen eraf te halen zodat ze compleet van voer af kon. En dit werkte. Veulen is er niet minder van geworden.

Geboorte wil ik gescheiden van de rest. Het heeft zoveel stress voor de merrie als ze meteen moet beschermen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:38

Ik liet de geboorte ook apart plaatsvinden; ze mochten wel zelf kiezen op stal of in de paddock.
Wel zo handig om het veulen meteen mens-mak te laten worden, wel zo belangrijk als er eens iets is.