Nu móet er wel een knap veulen uitkomen, anders matcht hij/zij niet met de rest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Paarden geven er juist de voorkeur aan op een (lichte) helling te bevallen. Instinctief weten ze dan kennelijk dat het veulen meer ruimte heeft om geboren te worden.
Daarom is er in NL zo'n groot risico als je je hoogdrachtige merrie in een wei met sloten zet. De rand van een sloot is tenslotte ook een helling, maar dan is de kans uiteraard heel groot dat het veulen verdrinkt.
Dus op zich is die helling niet zo'n groot probleem, tenzij je het over heel schuin hebt.
En als je erbij bent, is dat onder het hek door rollen nou ook weer niet zo erg, want dan kan je het veulen zelf uiteraard weer terug slepen/tillen/duwen
Little_Gift schreef:Hoe doen paarden in het wild dat dan? Die lopen op nog veel oneffener, ruwer en steiler terrein en bevallen toch ook gewoon?
Ik wil maar zeggen dat ik denk dat dat van die helling nu echt wel een beetje overdreven is.
Dat je erbij moet zijn, dat je alles paraat moet hebben om hulp te bieden etc, uiteraard volmondig ja maar dat ze niet in die Paddock mag bevallen omdat het afloopt of op een helling is, dat is er toch lichtjes over vind ik persoonlijk
DubbelFun schreef:Als ze gaan druppelen duurt het toch sowieso niet lang meer ??
DubbelFun schreef:Als ze gaan druppelen duurt het toch sowieso niet lang meer ??
Babootje schreef:Ja ik ben het eens met Ibbel. Zet dr bij je huis, zodat je goed zicht op haar hebt. Zet haar op tijd in de andere paddock zodat de merrie tijd heeft om te wennen. Geen bomen is geen beschutting; dat zou ik wel meer een probleem vinden. Maar na de bevalling kan de merrie met veulen wel weer verhuizen naar de wei waar wel beschutting is. Als je de merrie elke dag in de hand hebt, zul je denk ik best merken dat de bevalling nadert. De merrie wordt dan (in ons geval nog aanhankelijker). Toen die van ons s nachts beviel was ze overdag heel aanhankelijk. Bleef voor het hek en wilde eigenlijk niet dat we weg gingen. Mn dochter is toen s nachts op stal gaan slapen en die nacht was het ook dus raak. Het was haar eerste veulen en moest echt wel even geholpen worden.
@Little_Gift: Paarden in het wild bevallen ook gewoon, maar dat wil niet zeggen dat dat dan altijd goed gaat. De kansen op een veulen dat er niet af komt of alle andere geboorte ellende gebeurt in het wild net zo goed, maar de kans dat merrie en veulen dan beide sterven is groter.