Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:42

Ik zie wel heel veel veulens nog te koop inderdaad. Ook veulens waarvoor ik in maart interesse had getoond, maar te horen kreeg dat er al geïnteresseerden waren, die staan nu juist te koop := Maar, gelukkig ben ik ook al voorzien :D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:29

Ja een veiling is dan wel een risico inderdaad. Word bij mijn ras niet eens gedaan. Hier ging de verkoop redelijk vlot. Ik vind zelf mijn prijzen niet heel hoog. En kreeg al vaak te horen dat ze het teveel vinden.

Maar paspoort zelf is al 98 euro.
Chippen dierenarts zit al op zo 45 euro.
Chip zelf kost ook nog zo 70 euro.

(Duitsland) Chip bestel je los. Dit incl alle papieren neem je mee naar de dierenarts. Die chipt , vult alles in ect.
Daarna krijg je paspoort weer.

Dit is dan alleen simpel paspoort kosten.

Papieren ect komt er inderdaad allemaal bij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:25

Quir: wij hebben een Nationaal veulen, hij behoort tot de beste Gelderse hengstveulens die dit jaar op de keuring kwamen. Is dat dan een 'gewoon' veulen? Ik hoor iedereen over de slechte markt, ook de grote bedrijven die echt wel op kwaliteit selecteren en kwaliteit aanbieden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:43

Gelderse is niet echt iets waar ik in thuis ben, maar dat is ook wel een kleinere markt.

Met goede bedoel ik dus eigenlijk echt de aparte, die verkopen altijd (in welke crisis dan ook). Afgelopen week nog een veulen voor 325.000 verkocht.

Maar de markt is niet goed nee (is ook niet wat ik überhaupt gezegd heb), alleen voor de koper nu.

Hier is het een beetje de omgekeerde wereld, echt zooo enorm veel vraag naar m. :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:09

Hier groeit het gestaag door, 5 maanden nu. Vandaag eerste keer mee bij de smid, ze was braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 11:47

Valt mij ook op dat er nog veel veulens te koop staan. Met name hengstveulens wat ik tegenkom en daar zijn ook echt hele leuke bij. Jammer dat het zo op z'n gat lijkt te liggen. Ik ben ook benieuwd hoe zich dat de komende jaren gaat ontwikkelen.

Mijn tuttebel moet bijna bukken om nog bij de melkbar te kunnen _O- , ben je ook 5 maanden oud.
Afbeelding

Afbeelding

Vorige week ons eerste wandelingetje van het erf af gemaakt. <3
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:50

Wat een joekel eej!! Die gaat moeders toch wel ruim voorbij dadelijk?

Thioro, leuke foto's! Toont ook groot voor 5 maanden zeg!

Quir, ik heb even in je berichten gespiekt maar jij fokt wel hele leuke ponies zeg!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:18

Gister hebben mijn twee jongens voor het eerst samen gestaan, Chef (zwarte halster) is van 17 april, zijn moeder is overleden toen hij net 2 maand oud was en staat nu 2 maanden bij ons. Eerst alleen bij mijn oude dame en inmiddels staat de hele groep ongeveer een maand samen.
Cyseau (lichtblauwe halster) is van 26 april en heb ik zelf gefokt. De jongens hebben dezelfde vader en de moeders zijn (half) zussen van elkaar.

Cyseau heeft serieus pogingen gedaan om Chef te dekken. Chef bijt niet van zich af en gaat dan rennen. Dus het was ff heel onrustig, toch maar weer in stal erbij gegaan om Cyseau een beetje in toom te houden, dat leverde toch wel mooie plaatjes op.

Afbeelding
Zo hoor je kennis te maken

Afbeelding
Lief samen uit hooinet eten (hooinet gaat uiteraard weg zodra ze samen in de stal blijven staan, dan gaan de voeropeningen open).

Afbeelding
Chef zegt: help! Cyseau wil zoooo graag dichterbij en spelen en en en.. *\o/*

Vanavond maar weer proberen…

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:52

Hier gisteren bezoekje gebracht aan Nova had er echt nood aan na een heftige gebeurtenis op stal wat was ik blij dat ik ze zag. Tranen kwamen al weer naar boven. Ze doet het goed en heeft de leiding over de kudde. Zij is blijkbaar degene die het voor het zeggen heeft :P ze heeft het van geen vreemde :=

De eerst 5 min liep ze gewoon weg tot in haar kon kriebelen dan bleef ze gewoon staan en had ze het door wie ik was. Ook mega grappig verhaal gehoord. De buurman was bezig met haag de snoeien was Nova heel nieuwsgierig maar iedere keer als hij de snoeischaar aanlegde spurte ze weg. In het begin waren de twee andere ook telkens mee maar Nova bleef nieuwsgierig en bleef er naar toe sluipen en weer wegrennen :+

Ze konden ook gewoon naar buiten maar bleven lekker bij ons staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:36

wat leuk! ik meld me ook met mijn ''kleine'' meid!

U Never Know C.K.W.
geboren 13-06-2024

toen ze geboren was was ze 1,05 m
3 maanden 1,35 m

1 dag oud
Afbeelding

1 maand oud ( op de keuring, gewonnen van eigen groep. geplaatst in de kopgroep van de dag )
Afbeelding
Afbeelding

3 maanden oud:
Afbeelding
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:11

Muronia , Jeetje wat is die kleine van jou vooral niet klein meer :wow:

Thioro , fijn zon goede ervaring bij de smid.

Sanet , Chef moet nog een beetje voor zichzelf gaan opkomen dus. Cyseau voelt zich wel een mannetje haha. Wel verschillende veulens zo te zien ondanks de familieband.

Anso : ooh heftige gebeurtenis op de stal waar nova staat ? Fijn dat je haar hebt kunnen zien. Ze klinkt als een lekker nieuwsgierig aagje.

Kimwilliam , mooi veulen heb je.

Hier groeit de boel ook goed. Zal ze eerdaags nog even opmeten. Maar de dames zullen tussen de 1.25 en 1.30 zitten denk ik zo.

Lootah <3
Afbeelding

sookie verhuisd aankomend weekend,

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:05

Lootah is knap zeg. Is ze roan of vertekend de foto?

Afbeelding

Net uit de babyvacht en hop, we beginnen aan een wintervacht :') .

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:35

Thioro ja hier gaan ze ook al naar de wintervacht. Wat heeft die van jou mooie lichte Manen.

Klopt lootah is idd een red Roan overo. Momenteel word ze weer donker.
Moeder is ook een Roan , al kleur die niet heel extreem door. Die word vooral heel wit op de kont en beetje op het lichaam.
En ja ik vind haar ook heel knap. Ze heeft ook wat hoger percentage Engels volbloed in haar wat je wel terug ziet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 14:01

Verklaart waarom ik haar knap vind.
Hier is het ook 50% Engelse volbloed :+ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:29

Sanet wat een knapperds en leuk om ze zo dan samen te zien eten..

Ansodm wat vervelend dat er iets naars is gebeurd. Heel veel sterkte en fijn dat Nova je even kon opvrolijken. Heel herkenbaar dat nieuwsgierige..

Kim wat een knapperd ook die van jou. Snap wel dat die het goed heeft de gedaan op de keuring!

Toushie die van jou mogen er ook wezen.

Thioro die van mij is nu heel erg aan het verharen maar krijg nog niet echt een dikke vacht. Heb wel het idee dat hij donkerder gaat worden. Maar als hij de vacht van zijn moeder krijgt blijft hij kort in de haren..

Vandaag voor het eerst wezen wandelen zonder moeder. Het andere veulen ook mee. Die was dat nog niet gewend dus die heeft de hele weg achter ons lopen dribbelen zowat. Cover was heel braaf en hele weg voorop gelopen. Alleen 1x toen iemand in een wei ging staan met de honden vond hij het eng. Super trots op mijn ventje.
Vorige week gemeten en was 1,44 en op zijn kruis 1,50 dus die groeit lekker door en hij is pas 6,5 maand.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:03

Hier zou vanmiddag iemand komen kijken maar die schitterde in afwezigheid. Gelukkig mooi weer dus heerlijk in de zon gelegen. Maar stom is het wel. Je maakt toch tijd vrij, houd rekening met je planning.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:36

Snap niet dat mensen niet eens het fatsoen hebben om af te zeggen. Je maakt inderdaad tijd vrij en dan komen ze niet opdagen!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:23

Wat worden ze allemaal al snel groot! <3 :oo maar Muronia, die van jou spant wel de kroon!! Geweldig gaaf!

Y’ur is momenteel 96 centimeter hoog :')
Hij doet het wel echt fantastisch. Wat een kleine boef is het :)) we zijn zo gek met hem.

Afbeelding

Jeetje wat flauw dat mensen niet gewoon het fatsoen hebben om af te bellen/berichtje doen. Is toch niet meer dan normaal zou je denken -O-

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:14

lonniejj: Wat een verschil. Hij is al zoveel veranderd zeg!

belle_boef: Zo erg dat mensen niet eens iets laten weten. :( Maak je speciaal tijd voor.

kiko: Wat leuk dat hij het goed doen met de wandelingen. Samen met zijn vriendje. Wel leuk zo

Thioro: Hah ja die wintervacht. Nova stond ook al weer mooi dik in haar.

Toushie: Wat is Lootha een knap ding! Heb altijd wel een zwak gehad voor red roans.

En nee, was niet waar nova staat maar bij ons op stal waar Mira (moeder van Nova) staat. Lang verhaal kort. Mira had nieuw vriendinnetje voor op de wei, omdat deze alleen kwam te staan. Ik haalde ze binnen en dat paard was heel raar aan het doen werd al snel duidelijk wat, koliek. Na bellen eigenaar, DA die onmiddellijk gekomen is en nog naar de kliniek gereden (ik heb gereden) konden ze helaas daar niets meer doen. In 2u tijd was het gedaan er mee. Gat in de darmen en tijden de rit naar de kliniek moet haar maag waarschijnlijk ook gesprongen zijn. Heel sneu voor het beestje, ze was maar 7 jaar oud. Ik zie het nog steeds voor mij, de eigenaar helemaal van de kaart. Weten dat zij (de eigenaar) er nog om ong 14u30 daar nog geweest is en ze nog helemaal gezond was. Ze heeft ook nog een ander paardje van 31 jaar dus je bereid je daar zo op voor dat die eerst zou gaan moet ze haar jong paard laten gaan. Daarom heel blij dat ik Nova in mijn armen kon nemen die donderdag. Ondertussen ben ik er toch wel al wat van bekomen maar het is iets waar ik voor altijd zal meedragen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:53

Lonniejj , agh die y'ur wat een enorm schatje is dat zo zeg. Te lief.

Ansodm , Och heden dat is enorm schrikken en snap wel dat dat geen leuke ervaring is en of gevoel achterlaat.

Hier hebben we vanochtend Sookie naar de nieuwe baas gebracht. Dus nu is lootah alleen over.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:18

Is ze rustig onder het vertrek van Sookie?

AnsoDM; wat een heftig verhaal! Ik snap dat je dit nooit zal vergeten! Sterkte!

Lonniejj, ik volg jullie ook op insta. Wat een heerlijk mannetje is Y'ur.

Belle_boef, wat balen dat er niemand kwam opdagen. Heb je nog gegadigden gehad inmiddels?

Kiko, lekker gewandeld met de jongens! En wat groeit hij hard zeg!

Over een paar weken is het zo ver, dan komt mijn veulen met jaarling vriendinnetje deze kant op! Spannend! :):)

Ik ben ook heel benieuwd hoe mijn 2 merries op het kleine spul gaan reageren :=.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:22

AnsoDM wat een heftig verhaal zeg. Het kan inderdaad heel snel gaan. Met die van mij ging het ook zo snel. Sterkte voor de eigenaar en jou!

Jaa hij groeit als kool. Gister is hij gewogen en gemeten. 292kg en 1,44m hoog.
Hij vond het wel spannend maar uiteindelijk ging hij er toch zelf op.
Zijn vriendje is van de week aan een overbeet geopereerd en heeft nu een beugel waardoor hij helaas niet op het gras mag zolang die erin zit dus helaas staan de veulens nu in de bak. En gaan ze dus ook niet naar de opfok. Volgend jaar gaan ze de ochtend samen en de middag gaat die van mij dan de wei in. Alleen kijken hoe we dat gaan doen want ze zijn wel erg kleefaan en vooral die ander.

Toushie hoe gaat het met Lootah?

Zeker spannend Dais maar ook wel fijn om thuis te hebben. Ik ben toch wel blij dat die van mij niet naar de opfok gaat nu ik al die verhalen van de wolf zie. Nu kan die lekker de nacht op stal en hoeft hij niet met slecht weer (onweer enzo) buiten te staan.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:22

Dais: oeeh spannend en ontzettend leuk natuurlijk. Hailey was de eerste dag was zoekende. En onrustig. Maar dat kwam denk mede doordat de paarden van de buurman erg onrustig waren en veel hinnikten volgens mij juist die dag afgespeend... Momenteel is ze weer rustig en niks aan de hand. Uier is nog dik maar verder prima aan te raken.

Kiko , zo die groeit ook flink dan. Wat jammer dat zijn vriendje geopereerd moest worden. Dat was het aangekochte maatje ? Was het bekend ?

Lootah voelt zich een beetje eenzaam nu Sookie weg is. Maar staat nog bij moeders. Heb ze gister weer naar huis gehaald. Deels nieuw zand erbij dus ze zijn helemaal blij.

Vandaag gemeten en ze heeft met 5 maanden een mooie 1.30m dus dat zou volgens de groei tabel tussen de 1.56 en 1.63 moeten worden en dat zou helemaal ideaal zijn.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:46

Toushie dat veulen is niet van mij maar toen hij hem kocht wist hij wel dat hij een overbeet had alleen wisten we niet dat het zo erg was. Dus de prijs was er ook naar. Hij heeft een leuk papier en kan leuk lopen. Alleen kan hij nu niet goed eten en je ziet hem nu terugvallen. Heb al geprobeerd zijn brok te weken maar dat hoeft hij niet en zemelen wil hij ook niet. Dus dat is nog wel een dingetje.
Ja Cover is net een langpootmug en kan heel hard rennen en bokken met die benen..

Arme Lootah.. gelukkig staan ze nog samen!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:16

Mag ik mij hier ook melden om mee te kletsen en ervaringen te delen? Na twee jaar zonder paarden heb ik nu een veulen gekocht. Hij komt morgen naar de opfok vlakbij mij en wordt dan dus officieel van mij.

Het is een kruising Franse draver x Fries (een oeps veulen). Ik zocht een fijn recreatie / gezinspaard en ben dus heel erg benieuwd hoe hij uit gaat groeien.

Afbeelding
Net geboren

Afbeelding
Paar weken geleden

En hopelijk kan ik de komende weken als hij dichtbij staat wat meer foto’s maken en z’n ontwikkeling vast leggen :)