eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:23

Padoertje schreef:
Blij! De 408 is van mijn schoonzoon *\o/*

Gefeliciteerd! Dat vond ik de beste van die groep.

Las Vegas nakomelingen zijn maandag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:24

manubres schreef:
Earth bedankt voor je inspanning en al je werk.
Weet iemand welke hengsten (afstamming) er mogen op programma staan? Las Vegas?
Hopelijk een betere dag, vond het vandaag echt matig.

Ik vond het wel mee vallen vergeleken bij woensdag dan. Donderdag heb ik niet gezien.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:18

manubres schreef:
387...ja, we hebben weer een echte. Mss mag achterbeen in draf nog wat meer naar voren gebracht...maar wat een prachtig type <3

Voor mij de enige die door mag. Jameson x Jazz heb ik twijfel en de rest heeft een 'minnetje' op mijn papiertje.

Een echte wat? :D

Deze hebben wij gefokt, blijft toch superleuk om ze dan zo terug te zien :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:53

Zo, de eerste die ik zie...is gelijk de beste die ik tot nu heb gezien...444 Lantanos x Glamourdale...Prachtig type, mooi lang gelijnd, paard met hals en nek, mooie schoft/schouderpartij, goed achterbeen, goede galop en stap.

Uitslag: Hij is door, samen met de 390 Toto jr/ x Apache, kreeg voordeel van de twijfel, was erg gespannen. Heb hem niet zien bewegen, wel mooi langgelijnd type voor een Toto.

Alle Kilians niet door. De tweede Lantanas was ook een mooi gebouwd type. Maar heb ik niet zien bewegen.

Wat ik bij veel KWPN paarden mis is een mooi gewelfde hals en nek, hebben jullie dat ook?
Laatst bijgewerkt door manubres op 16-12-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:55

Stral schreef:
manubres schreef:
387...ja, we hebben weer een echte. Mss mag achterbeen in draf nog wat meer naar voren gebracht...maar wat een prachtig type <3

Voor mij de enige die door mag. Jameson x Jazz heb ik twijfel en de rest heeft een 'minnetje' op mijn papiertje.

Een echte wat? :D

Deze hebben wij gefokt, blijft toch superleuk om ze dan zo terug te zien :)

Haha...een echte is eentje die gelijk aanspreekt, een compleet en goed gebouwd paard met charisma en overtuiging in de beweging. Van HARTE met zo'n mooi fok product! :)F

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:40

Zal voor jullie mijn bevindingen even delen:

424 Kaygo x Expression tweede bezichtiging (had ik net gemist)

441 Ladignac x Galaxie
Mooi type, mooie hals/nek, goede stap, maar in draf/galop op de voorhand en blijft hoog in het kruis, galop weinig sprong.

Niet door. Jury: Hoog in kruis en te weinig souplesse.

445 Lantanas x Jazz
Sterk gebouwd, kortbenig, goed gebruik achterbeen, mist maat.

Jury: tweede bezichtiging

442 Ladignac x Dream Boy
Langgelijnd, mooie hals/nek, actief achterbeen, mist kracht en balans, stap matig.

Niet door. Jury: moet met meer gewicht op achterbeen en schoft omhoog.

446 Lantanas x Negro !!
Prachtig gebouwd, langgelijnd, beweegt met souplesse en schwung, mooie hals/nek, mooie schoft/schouderpartij, goede stap, actief buigend achterbeen mag soms nog iets meer onder de massa komen. Was wel erg angstig.

Jury: tweede bezichtiging.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

534 Vaderland x Desperados
Goed gebouwd, mooie schoft/schouderpartij, korte hals/nek, gaat op de voorhand, weinig sprong in galop, matig achterbeen, weinig souplesse, stap matig.

Niet door. Jury: blijft te horizontaal in beweging, mist souplesse.

539 Vivaldi x Ampere
Langgelijnd, korte hals/nek, actief ondertredend achterbeen, gaat wel op de voorhand, vlug voorbeen, blijft hoog in kruis, blijft vlak in beweging, stap redelijk.

Niet door. Jury: moet meer door lichaam bewegen.

512 So perfect x Gribaldi
Jeugdige hengst, hoogbenig, mist bespiering en kracht, lang achtrebeen, goed actief en buigend achterbeen dat vrij goed naar voren komt, maar blijft op voorhand met stekerig voorbeen, korte hals/nek en drukt iets onderhals eruit.

Jury: tweede bezichtiging (snapte ik niks van).

523 Total Mc laren x Rouseau
Langgelijnd, korte hals/nek, blijft hoog in kruis, achterbeen weinig actief en ondertredend, weinig sprong in galop, vlak in voorbeen.

Niet door. Jury: zou in draf en galop meer moeten overtuigen (lekker algemeen).

532 Vaderland x Sambuka !!
Mooi gebouwd, goede hals/nek, mooie schoft/schouderpartij, de schoft loopt wel enorm door en daardoor (lijkt het) vrij korte rug, actief ondertredend achterbeen, souplesse, goede voorbeen met veel schoudervrijheid, goede sprong in galop, beweegt met schoft omhoog en stijgt op aan de hand. Stap zou beter kunnen.

Jury: tweede bezichtiging.

533 Vaderland x Ferdeaux
Sterk gebouwd, mooie schoft/schouderpartij, mist nek, blijft in beweging hoog in het kruis, weinig sprong in galop, weinig actief achterbeen.

Jury: tweede bezichtiging (snapte ik niks van).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo, zijn jullie een beetje op de hoogte.

Mijn conclusie: Lantanas gaf de meest uniforme mooie complete types! Ik had die hengst niet in mijn hoofd, nu wel :D

De paarden met !! erachter waren voor mij 'echte'.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:24

428 Kjento, zeer grote voshengst met veel maat en voormaat. ERg sjiek ook.

311 Ook een voshengst van Bordeaux. Sjiek dier.

439 Kjento x Don Romantic. Jeugdig dier wat nog maat mist. Heeft een beetje een hertenhals. Gewoon een niet zo knap dier :=

De eerste 2 heb ik even vluchtig gezien maar waren allebei erg knap zo op het eerste oog.

Earth

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:32

505 So Perfect X Trafalgar. Hengst met veel maat en formaat. Iets neerwaartse romp. Heeft wel veel front. Neigt iets naar een onderhals. Is niet zo braaf, staat graag op de achterbenen. Staat voor iets week gekoot.

431 Kjento X Ampere. Jeugdig dier die ook niet zo heel braaf is. Wat mindere bovenlijn, hoog kruis. Hoge halsaanzet., onderstandig voorbeen. Lijkt zich op te waarderen in beweging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:37

434 Kjento X Sir Sinclair. Zwarte jeugdige hengst, mist nog wat maat. Onderstandig voorbeen. Ook niet een sterke bovenlijn. Hoekig achterbeen dat iets buiten de massa staat. Is wel weer braaf vergeleken met de twee voorgaande :P Mist echt wat front en uitstraling.

339 Dynamic Dream X Vitalis. Zwarte langgelijnde hengst met voldoende maat. Voldoende front, iets onderstandig voorbeen. Kan denk ik goed bewegen. Ook weer erg braaf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:44

429 Kjento X Rousseau. Zwarte sjieke hengst met veel front. Wel een kort voorbeen en neerwaartse romp. Heeft voldoende lengte in de bovenlijn.

513 So Perfect X Johnson. Grote zwarte hengst met veel maat. Heel hoekig lang achterbeen. Kort voorbeen en iets week gekoot.

Valt me op dat de Kjento's die ik tot nu toe zie allemaal wel wat brutaal zijn. :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:50

*435 Kjento X Governor. Zwarte hengst met veel body. Ook deze is wederom niet heel meewerkend :=
Veel frond en uitstraling. Een van de betere Kjento's in bouw. Wel iets beknopt in de lengte. Draaft direct met veel expressie.

433 Kjento X 00 Seven. Zwarte kleine hengst. Kort voorbeen, mist echt een pak uitstraling. Neerwaartse romprichting.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 14:57

522 Total Mclaren X Vivaldi. Sjieke hengst met veel front en maat. Iets kort voorbeen en neerwaartse romp. Iets gezonken rug en iets overbouwd. Lijkt in beweging wel interessant.

504 So Perfect X de Niro. Grote langelijnde zwarte hengst. Iets lang achter de massa achterbeen. Paard met veel front en uitstraling, iets kort voorbeen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:06

432 Kjento X Andretti. Grijze schimmelhengst. Ook weer een wat kort voorbeen en neerwaartse romprichting. Staat achter iets week? Beetje aparte stand. Lijkt zich in beweging op te waarderen.

507 So Perfect X Negro. Jeugdige kleine hengst. Mist wat body en maat. Is ook niet heel braaf. Staat voor week. Waardeert zich op in beweging.

Kjento X Bordeaux/ Zwarte hengst die nog wat maat mist. Draaft wat kort. Ook deze heeft een weer wat kort onderstandig voorbeen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:12

436 Kjento X Governor. Voshengst met veel front. Sterke bovenlijn.

*509 So Perfect X Geniaal. Bruine hengst met veel body en heel veel front. Oogt als een complete volwassen hengst.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:18

475 Lloyd X Silvano N. Bruine hengst met veel body. Iets gezonken bovenlijn. Neerwaartse romp. Lijkt wat maat te missen.

511 So Perfect. Donkerbruine hengst. Lange hals, kort lijf. Onderstandig kort voorbeen. Lang achterbeen wat buiten de massa staat. Ook nog wat overbouwd. Waardeert zich op in beweging.

Jammer dat ik ze straks niet kan zien in de kooi, want er zitten wel een paar interessante paarden bij. Wel veel met kort voorbeen, is echt opvallend.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:26

430 Kjento x Rousseau. Schimmelhengst met veel front en uitstraling. komt met een actief stappend voorbeen binnen, alsof ie over balkjes loopt. Wederom een iets kort voorbeen en een wat lang achterbeen wat neigt naar achter de massa staan. Neerwaartse romprichting.

508 So Perfect X Gribaldi. Zwarte hengst die imo wat uitstraling mist. Paard met hoge halsaanzet, ook weer een kort voorbeen, lang achterbeen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:30

520 So Perfect x Everdale. Bruine hengst met veel front en uitstraling. Sterke bovenlijn. iets wat lang achterbeen kort voorbeen (ik lijk wel een langspeelplaat).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:41

Waarom was de 427 Kilian x Olivi niet door?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:55

De galop en stap

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 16:16

Sommige mensen hebben de fout gemaakt om hun zwarte hengst te kort voor de tijd te scheren. Daar worden ze echt niet mooier van :=

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:23

Iemand toevallig 506 op het straatje gezien?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 16:24

Citaat:
*435 Kjento X Governor. Zwarte hengst met veel body. Ook deze is wederom niet heel meewerkend :=
Veel frond en uitstraling. Een van de betere Kjento's in bouw. Wel iets beknopt in de lengte. Draaft direct met veel expressie.

Echt ook al een complete hengst. Beweegt mooi bergop, met schoudervrijheid. Heeft ook veel takt en balans. Heel veel lichaamsbeweging in draf, galop iets minder maar niet zo strak als de Jamesons van gisteren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 16:29

Earth schreef:
428 Kjento, zeer grote voshengst met veel maat en voormaat. ERg sjiek ook.

Deze heeft ook al zoveel body. Veel front ook. Laat zich alleen niet zo goed zien, doordat ie met van alles bezig is behalve wat ie moet doen :P Kruipt echt wat in elkaar, zonde, want hij lijkt kwaliteit genoeg te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:01

Bedankt voor de samenvattingen, ik kon helaas door omstandigheden niks zien vandaag.

Zo te lezen waren de Lantanas uitschieters? Nog meer uitschieters?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:49

Lantanas x Negro
Vaderland x Sambuka
Kjento x Governor (435)

Waren mijn enige 'echte' van vandaag.
Viel me vreselijk tegen vandaag. Kjento's en So Perfects vielen echt tegen.
Kjento echt mooie types bij, maar missen vrijwel allemaal een actief en ondertredend achterbeen. Ook blijven ze vrijwel allemaal vlak in beweging.

So Perfect geeft rare modellen, ze zijn niet in verhouding. Heel hoogbenig, korte hals, rare halsaanzet, rare keeluitsnijding, soms lelijk hoofd, lang achterbeen, wel vaak actief en goede buiging achterbeen, niet altijd goed ondertredend en blijven vlak in beweging. Er is geen verbinding tussen achter en voor lijkt het en missen vaak balans.

Verder viel op dat vrijwel alles van van Olst doorging, ook als het mijns inziens niet terecht was. Maar er waren zeker een aantal mooie van hem erbij!