Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Qerty schreef:Een veehouder die op sekse fokt omdat er anders de helft van de dieren direct na geboorte de kliko in gaat? Ja.. dan vind ik het een innovatie.
Stiertjes gaan echt niet direct de kliko in hoor
Gloa schreef:@knert; andere sekse is ook welkom hoor. Heb alleen een voorkeur voor merrie en dacht dat dat anno 2021 beter te beïnvloeden was omdat ik het 15 jaar geleden al tegen kwam bij een hengstenhouder. Maar dat blijkt niet zo te zijn.
Shae schreef:Ik vond dit een bijzonder interessant topic om te volgen, maar bewust fokken met een homozygote PSSM1 merrie mag wat mij betreft verboden worden. Als paardenliefhebbers zouden we alles op alles moeten zetten om te zorgen dat deze genen niet meer rondzwerven in het paardenbestand.
Sorry, maar dit kan je in mijn ogen niet recht l*llen.
Knert schreef:Whahahaha das schreeuwen terwijl ze inderdaad niet weet waar ze over praat.
Bulletjes gaan naar de opfok maar mogen de eerste 14 dagen niet vervoerd worden. Dus eerste 14 dagen bij de melkveehouder en daarna naar de opfok.
En nee.. wij fokken niet op sekse. Omdat het slagingspercentage niet heel erg goed is.
Bovendien is elk kalf geregistreerd. Dus elk dood kalf zal je percentage kalversterfte enorm op laten lopen. Daar doet de melkafnemer weer moeilijk over.
Dus geen enkel kalf zal door de boer vrijwillig gedood worden dat is op meerdere fronten enorm nadelig naast dat het meerendeel van de boeren toch degelijk dierenliefhebbers zijn. Alles moet blijven leven ook al is het een stiertje .
Die theorie is dus echt lariekoek eerste klas!!!
Jester_ schreef:En wie zegt dat jij de rest van je leven voor beide paarden kan zorgen en ze dus altijd in goed manegement kunnen blijven? Dan heb je alsnog BEWUST een ziek paard gefokt die daarna misschien wel zijn leven moet lijden
anjali schreef:Jester_ schreef:En wie zegt dat jij de rest van je leven voor beide paarden kan zorgen en ze dus altijd in goed manegement kunnen blijven? Dan heb je alsnog BEWUST een ziek paard gefokt die daarna misschien wel zijn leven moet lijden
Dat dacht ik ook al. Niemand kan zeker weten dat hij levenslang voor zijn \haar paard kan blijven zorgen aangezien er altijd buiten zijn wil om omstandigheden kunnen optreden.En dan moeten de paarden toch verkocht worden,en voor een paard met een aandoening is het moeilijk een nieuwe eigenaar te vinden.