Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:47

Wouter24 schreef:
Citaat:
Ik heb ook flink staan janken toen me eerste zelfopgeleide paard de grote plas overging, dan ga je wel twijfelen of dat geld wel zo zaligmakend was Scheve mond

Kijk, dat bedoel ik en aangezien ik dus bij 1 paard van mij een enorm fatje ben en er dolverliefd op ben gaat ie gewoon niet weg (de andere 3 overigens ook niet) al zijn er meerdere bedragen voor hem geboden maar ik vertik het gewoon Haha! Mijn eerste paard en pony blijven gewoon lekker. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de volgende voor een goed bod wel te koop zijn tenzij dat ik er weer een zwak voor krijg of heel veel potentie in zie.
Even over fokkers en ruiters, ik denk dat ze elkaar nodig hebben

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:08

Wij hebben ooit ons eerste paard moeten verkopen omdat ik naar Londen ging, en daar hebben we nog steeds spijt van. Geniaal beest was het. Ik ben ook blij met m'n huidige paardje, maar die heeft niet het heilige vuur wat in die vorige zat.

Extra wrang is natuurlijk dat het dier bij de volgende eigenaar een auto-ongeluk kreeg (een jeep van achteren op in gereden) en nooit meer herstelt is boven 'rondstap' niveau. Stond hij fijn in de wei bij iemand die er gek mee was en lekker mee reed, dan was het een stuk minder moeilijk om te aanvaarden.

Maar mede daardoor, en ik ben geen pure hobby-ist, ga nu de endurance in en zie ook wel wat toekomst voor mezelf in die sport... mede daardoor zou ik, als ik een paard had dat voor mij helemaal je-dat was, dan zou ik het niet verkopen. Ik ben met m'n neus op de feiten gedrukt dat het ene paard echt het andere niet is. Een fokker zou eventueel een bruikleen-regeling oid kunnen voorstellen (tegen vergoeding of gebruik van een ander paard of weetikveel) maar weggaan zou 'ie niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:16

Als fokkers alleen voor zichzelf zouden fokken zou niemand meer kunnen rijden.
Als fokker zijnde moet je voortdurend keuzes maken, ook keuzes uit financieel oogpunt terwijl je misschien liever anders zou willen.
Het is ook niet zo dat ik iemand ook mijzelf niet, iets verwijt.
Ik stel alleen zoals Anna verwoord hoe is zoiets als talent in kaart te brengen als het niet op de gebruikelijke publieke wijze geexploiteerd wordt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:25

sarabande schreef:
Ik stel alleen zoals Anna verwoord hoe is zoiets als talent in kaart te brengen als het niet op de gebruikelijke publieke wijze geexploiteerd wordt.

Ik zit daar al heel lang over te stoeien en sta open voor elk goed en toepasbaar idee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:25

Mag ik me als kleine fokker aansluiten bij de berichten hiervoor van Sarabande? Ook ik zou het doodzonde vinden als een talentvol door jezelf gefokt paard eindigt als recreactiepaard. Overigens is het natuurlijk ook heel belangrijk dat zo'n dier een goed en paardwaardig bestaan heeft. Als fokker rest je eigenlijk maar een keus vaak en dat is het heft (met alle kosten van dien) in eigen hand houden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:27

LDRD schreef:
Mag ik me als kleine fokker aansluiten bij de berichten hiervoor van Sarabande? Ook ik zou het doodzonde vinden als een talentvol door jezelf gefokt paard eindigt als recreactiepaard. Overigens is het natuurlijk ook heel belangrijk dat zo'n dier een goed en paardwaardig bestaan heeft. Als fokker rest je eigenlijk maar een keus vaak en dat is het heft (met alle kosten van dien) in eigen hand houden.

mee eens..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:31

Ben ik het ook mee eens maar dat moet maar mogelijk zijn
Die ruimte zowel financieel als anderzijds is niet altijd aanwezig.
En zoals gezegd er is goed betaald voor deze merrie, daar drijft een fokkerij weer even op, ook dat is een overweging.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:39

Sarabande, je hebt helemaal gelijk. Bij ons moet het ook maar uit een niet al te grote portemonnaie en je kunt dus gerust wel stellen dat we voor de paarden leven. Ik vind het vaak ook verbazingwekkend dat een hoop mensen menen dat een goed paard voor een schijntje te koop is. Die hebben er geen idee van wat het kost om een goed paard te fokken en hem dan nog op te fokken tot 3 jaar ook nog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:44

LDRD schreef:
je kunt dus gerust wel stellen dat we voor de paarden leven.

Het is verbijsterend hoeveel mensen denken dat fokkers van de paarden leven.

Ik kreeg nog een bericht dat fokken alleen om het geld en de eer ging, dus waar zeurde ik over. Hoe leg je uit dat het liefde, bloed , zweet, tranen, kennis afzien en veel geld kost, maar ook vreugde, passie voldoening en tevredenheid.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:47

Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Het is dat het zo ontzettend leuk is.....

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:53

Pipo schreef:
Ik denk niet dat we nog in een tijdperk leven dat de echt goede paarden nog gewoon op de stal blijven staan bij een recreatieruiter. Die worden gewoon opgekocht en komen bij ambitieuze ruiters terecht.

Bij Omar op stal staat een merrie, uit de elrite stam.
Nooit serieus gereden.
Er wordt vanalles op ge'kwakt' kwa hengst (burggraaf, corland, french buffet, magic ronaldo). (Dit zijn de 5 die ik ken + 1 foutjes veulen). Die van Magic Ronaldo is de beste mocht ik er 1 uit mogen zoeken wordt het die.
Die van Corland was ook leuk, maar beetje te klein gebleven. Die van corland is overigend de enige die verkocht is
De rest is niks bijzonders.

Zonde dat de merrie nooit écht goed gekeurd is (is wel gekeurd, maar ja keurings klaar gemaakt door 2 meiden van 13.....).

De meeste nakomelingen staan er nog en worden niet/slecht gereden.

Als je de merrie (nu een jaar of 13) ziet is het geen schoonheid, maar wat wil je dag en nacht winter en zomer in de bagger, klitten in de manen, nooit gereden en wel bijna elk jaar een veulen....

Dat vind ik wel zonde.
Vond het leuk dat die merrie daar stond hoor, maar die had toch op een betere plek kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:42

Tuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar als een beestje in het B en L word uitgebracht staan op de basiswedstrijden op iedere hoek wel een paarden "headhunter" tegenwoordig.

Het is als fokker super moeilijk om je paarden goed voor te stellen, en financieel niet haalbaar om ieder paard uit te laten brengen in de sport. Maar het lijkt mij toch een zekere voldoening dat het dier gezond en wel een bepaalde leeftijd heeft gekregen en zijn eigenaar veel plezier brengt. Tuurlijk wil je het liefst dat ieder product hoog bovenaan in de ranglijsten staat. Maar realistisch is dat gewoon niet. Zoals Anna42 al aan gaf............een goed gebruikspaard fokken, daar mag je al beretrots op zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 02:12

Anya schreef:

Een dergelijk verhaal kan ik je ook vertellen van een aantal regio-genoten. Voor hun is het door hen gekozen paard in de eerste plaats een huisdier en in de laatste plaats een vertegenwoordigde waarde.

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. De VERHALEN zijn namelijk groot over hoeveel geld wie wel niet voor welk paard geboden heeft. In werkelijkheid is het nog steeds zo...............zolang het geld niet op de bankrekening staat, is er niets geboden Haha!

Ik hoor zovaak wilde verhalen van mensen, die weet ik hoeveel geld voor hun paard hebben geboden gekregen, als ik dan doorvraag naar wat er werkelijk gebeurd is blijkt het vaak puur een spannend "verhaal". Het moment dat er geld geboden word, is een heel ander moment dat er werkelijk geld betaald word. Daarom neem ik deze verhalen graag met een flinke zak zout!

Zo ken ik het volgende verhaal: Meisje verteld..........ze hebben 50.000 gulden voor mijn paard geboden. Dus ik: ZO...........hoezo dat? Nou ze belde op dat ze een paard zochten tot max 50.000 gld. Dus ik heb gezegt dat de mijne dat inderdaad moest kosten. Ow, zijn ze wezen kijken??? Nee ze zijn nooit geweest, maar ze hebben het dus wel geboden. YEAH RIGHT!!!!

Dit soort verhalen worden snel opgehangen! Daarom geloof ik niet in geboden getallen, maar alleen in bankafschriften.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 08:21

Feit blijft Pipo dat een hoop paarden voor gigantische bedragen naar het buitenland vertrekken, dus er zijn genoeg mensen die je bankafschriften kunnen laten zien hoor (of bundels in de achterzak)!
Bovendien lijkt het hier in deze discussie een beetje alsof het automatisch zo is dat wanneer je paard bij een goede ruiter of amazone staat hij het gelijk een stuk minder riant heeft. Dat is natuurlijk ook niet zo, ze kunnen het daar natuurlijk ook best goed hebben. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar dat laatste, want of een paard het zo goed heeft als hij wordt 'doodgeknuffeld' door een koekenbakker waag ik toch ook te betwijfelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:09

Eh... Pipo. In twee gevallen stond ik erbij hoor! In een derde geval is het paard daadwerkelijk verkocht naar Amerika voor erg veel geld (ze kon er een zeer leuke nieuwe auto van kopen) en in het vierde geval betrof het mijn eigen paard.

Dus in de gevallen waar ik het over heb betreft het toch net ff iets meer dan hearsay.

Wat ik niet begrijp Pipo is dat jij niet kunt begrijpen/accepteren dat er kennelijk toch een hoop mensen zijn waarbij de waarde van hun paard vooral wordt gevormd door de emotionele waarde. Mensen dus, die (zoals in dit topic ook meerdere keren is aangegeven) hun paard niet voor een goed bod van de hand doen.

Ik begrijp dat dit voor jou (als zoeker naar goede paarden) het werk wellicht niet altijd makkelijker maakt, maar het is wel de realiteit.

Een van de voorbeelden betreft zelfs het voorbeeld van de merrie van Sarabande. Die mensen willen haar toch ook niet kwijt...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:30

We gaan wel heel erg off-topic Bloos!

Maar goed, ik snap wel wat Pipo bedoelt Anya.
Ik heb ook wel een aantal keren mensen gehad die goed geld boden voor mijn paard(en), die ook zeiden; als je hem ooit weg doet laat het me weten.
Nou heb ik nooit wat met die aanbiedingen gedaan, maar het is ook maar de vraag of het ook daadwerkelijk wat was geworden.
Ze willen er toch een ritje opmaken en het paard moet zich maar net laten narijden. En dat is maar 1 van de facetten van de verkoop.
Altijd dat geouweneuzel over: Ik had hem goed kunnen verkopen... Dat had je nog maar moeten zien.

Verder lopen de meningen nogal uiteen wat nou eigenlijk een goed bod is en wat veel geld is. Zoals in het geval van Anya moet het wel om fijn geld gaan. Maar ik hoor soms ook bedragen Verward
Ik wil er wel weer een fijn paard voor terug kunnen kopen en er nog wat aan overhouden ook, anders schiet ik er niets mee op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:41

Tuurlijk Sjuim, er zullen ook wel onzinverhalen tussenzitten. Dat geloof ik best. Alleen uit mijn eigen ervaring sprekend betrof het iemand die op Lanna had gereden (in de tijd dat ze nog helemaal niet zo fijn liep) en heel erg onder de indruk was van haar gangen (ze stapt bijvoorbeeld gigantisch over). Die heeft zeker een half jaar gezeurd, dat ze Lanna wilde hebben en dat het voor mij toch zonde was. Voor het bedrag had ik 3 leuke paarden kunnen kopen en een aardig autotje.

In het tweede geval betrof het iemand die met haar wilde fokken (ze had toen al twee leuke veulens gehad en ze schijnt een interessante bloedlijn te hebben). Ik heb geen verstand van fokken, maar de betreffende fokker had de hengsten al bijna uitgezocht Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:16

Sjuimpje schreef:
Verder lopen de meningen nogal uiteen wat nou eigenlijk een goed bod is en wat veel geld is. Zoals in het geval van Anya moet het wel om fijn geld gaan. Maar ik hoor soms ook bedragen Verward
Ik wil er wel weer een fijn paard voor terug kunnen kopen en er nog wat aan overhouden ook, anders schiet ik er niets mee op.

Haha! Haha!
Altijd grappig om te horen wat mensen veel geld vinden..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:19

Het grappige is dat in het geval van de merrie waar dit topic over gaat mijn vermoeden dat er gigantisch veel voor betaald is indertijd, direkt en ongevraagd door Jola bevestigd werd toen ze haar opgespoord had, en met de huidige amazone gesproken had.
De enige indicatie die dat mij opleverde was dat de kans op terugkoop zeer klein was. Na gesprek met de eigenaar bleek dat nihil.
Waarom had ik dat gedacht had: de bemiddelaar legde indertijd zo gemakkelijk een zeer goed bedrag voor haar op tafel, dat hij wel een goede koper moest hebben en geen tijd had voor onderhandeling .
Maar twijfelen aan de woorden van anderen lijkt mij off topic.
Het gaat mij hier om de waardebepaling voor een merriestam van hetgeen dat niet geregistreerd wordt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:25

Als je een goed gereden paard verkoopt heb je het volgende dilemma.

A. Degene die érg veel geld kán betalen, kan meestal het laatste niet rijden
B. Degene die érg goed kan rijden kán en wíl het laatste geld niet geven.

Dat is een paardrij-wet.
Succes is in de sport voor een groot gedeelte te koop.
Een mindere ruiter-god móet wel een duur paard kopen om mee te mogen doen in de (sub)top.

Als je het geld wél hebt, mag het aan het materiaal niet liggen zeg ik altijd maar.
Daar denkt Patty net zo over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:29

Heel Juist CGJ
Maar een merrie van 4 jaar die M klaar was 9 jaar later op M niveau terugvinden is zelfs binnen jouw therorie een tegenvaller Scheve mond

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:44

Ik ben een tijd geleden bij de fokker geweest van Harry en die vond het idd heel erg jammer dat hij zo lang recreatief gereden is. Want hij had wel de belofte om het toch aardig te gaan doen in de sport.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:46

Een merrie van 4 die M-klaar is gaat zonder garanties bij mij de deur niet uit.

Ik houd ALLE (gezonde) paarden aan tot en met Z(2).
Mochten ze dat niveau nog niet gehaald hebben als 6/7-jarige, dan neem ik afscheid als blijkt dat ik meer broers / zussen heb die het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vlotter gaan halen. Zoniet, dan plak ik er nog een jaartje aan vast.
(Mocht het om knijpen uitdraaien wat betreft de derde nakomeling schuw ik geen middel en besteed ik een dressuurgefokte merrie met een dressuurindex van 165, die al moeite heeft met een L1-dressuurproefje uit aan een springruiter die hem Z+2 klasseert.
Haha! Kost wat, maar dan heb je ook wat.)

Tegen die tijd is ie trouwens meteen zeker al 3 keer voor de STER keuring geweest, als ie die niet in 1 keer haalde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:00

Die mogelijkheid heb ik niet C ik moet alles laten doen en keuzes maken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:04

Jij hebt Saar toch ook uitbesteed?

Ik ken hier een fokker uit de buurt die ook de merries laat rijden door een goede Z-amazone.
De amazone krijgt als betaling elke keer het eerste veulen naar keuze.
En als fokker kun je toch niet alles houden. Dat zei je zelf al........ Haha!