Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Blussem schreef:Maar op deze manier kunnen er veel minder merries worden gedekt en dat brengt veel minder geld in de la van de hengstehouder. Ik denk dat eerder er mee te maken heeft. .
josien_m_ schreef:Ja, dat vind ik gepast, want hoe vaak komt dat nou voor?
Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt
anjali schreef:Jester_ schreef:Kwpn goedgekeurde hengsten mogen niet natuurlijk dekken meer.
Dan wordt het dus uitwijken naar andere hengsten, voor degenen die geen KI willen.
Shae schreef:Natuurlijk dekken klinkt heel snoezig, maar de enige keer dat ik het met eigen ogen heb gezien was gewoon echt sneu voor de merrie. Paarden houden is onnatuurlijk en natuurlijk dekken kan je goed doen, maar ook héel fout.
In mijn geval stond de merrie gekluisterd te krijsen, haar veulen was énorm in paniek en de hengst niet te houden. Dit was gewoon verkrachting. Dan zie ik liever KI rustig gebeuren dan natuurlijk dekken op de manier waarop het veel te vaak gebeurt want doekoes en tijd.
Warmbloedhengsten dekken niet zo vaak meer natuurlijk, dus je levert behoorlijk wat in qua keuzemogelijkheden.
Pareltjes schreef:Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!
Pareltjes schreef:Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!
anjali schreef:Volgens sommigen zit er heel veel vriendjespolitiek bij om je hengst goedgekeurd te krijgen.
Pareltjes schreef:Dat heeft er alles mee te maken. Met natuurlijk dekken is het één merrie per sprong. Met KI wordt de meest gunstigste ( voor de hengstenhouder ) verdunning toegepast. Meerdere dekgelden ( merries ) per sprong. De merriehouder moet het allemaal maar accepteren. Is de verdunning niet te dun? Merries die de oplosmiddelen slecht verdragen en daardoor niet of heel slecht opnemen. Nog afgezien of men daadwerkelijk wel de juiste hengst gebruikt.
Blussem schreef:Pareltjes schreef:Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!
Dat klopt als een huis. Hier alleen maar papier loze paarden die in de praktijk zonder hulp net zo goed presteren als een paard met papier die tijdens de wedstrijd extra hulp krijgen van de fokker
NatasjavE schreef:Pareltjes schreef:Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!
Nee geen garantie nee.
Maar wel veel meer kans op een goed paard.
Want alles is erfelijk. Gezondheid, karakter, prestatie, exterieurkenmerken.
Binnen stamboekverband wordt alles bijgehouden. Hoe fokt een hengst en hoe fokt de familie waar hij uitkomt. Geven ze vaker dan gemiddeld een gezond paard. Of juist niet.
Dat is wat een stamboekpapier zegt. Geen garantie nee. Het blijven levende dieren. Maar wel meer kans op een fijn en gezond paard.
NatasjavE schreef:Pareltjes schreef:Dat heeft er alles mee te maken. Met natuurlijk dekken is het één merrie per sprong. Met KI wordt de meest gunstigste ( voor de hengstenhouder ) verdunning toegepast. Meerdere dekgelden ( merries ) per sprong. De merriehouder moet het allemaal maar accepteren. Is de verdunning niet te dun? Merries die de oplosmiddelen slecht verdragen en daardoor niet of heel slecht opnemen. Nog afgezien of men daadwerkelijk wel de juiste hengst gebruikt.
Als je merrie slecht op de verdunningsvloeistof reageert vraag je gewoon om onverdund vers. Kan je gewoon om vragen.
Dat heb ik voor mijn merrie ook gevraagd. Merrie moet dan wel naar het hengstenstation.
Verder: de verdunning te dun heeft er weinig mee te maken. Er zijn richtlijnen hoeveel levende zaadcellen er in moeten zitten. Er zijn hengsten waar uit een sprong 4 of 5 dekkingen gehaald kan worden er zijn ook hengsten waar maar 2 dekkingen uit een sprong gehaald kan worden.
Pareltjes schreef:Dus jouw stelling van: meer kans op een gezond en fijn paard gaat wat mij betreft niet op. Dat is wel precies wat ze je willen doen geloven. Verstandig fokken buiten een rasvereniging geeft ook gezonde fijne dieren...
want binnen het KWPN is de kans op HKO zeer fors teruggedrongen. Alleen maar door te selecteren op gezonde fokhengsten.
Pareltjes schreef:Er wordt meer dan genoeg gerommeld. En “ gewoon “ vragen is bij sommige hengstenhouders ook vloeken in de kerk. Lastige merriehouders ook altijd... .
Pareltjes schreef:Stamboekverband als in de zuivere zin van documenteren prima. Maar ook de sportstamboeken hebben een ideaalbeeld en zijn daarmee zo goed als te vergelijken met rasfokkerij.