Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:39

Maar op deze manier kunnen er veel minder merries worden gedekt en dat brengt veel minder geld in de la van de hengstehouder. Ik denk dat eerder er mee te maken heeft.

Ik ben trouwens zeker met je eens en vindt het heel bijzonder dat er zoveel mensen zijn die normaal vinden om een merrie te laten verkrachten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:39

Kwpn goedgekeurde hengsten mogen niet natuurlijk dekken meer.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:03

Een oprechte vraag aan ts.

Wat is jouw eigen gedachtegang achter het natuurlijk dekken?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:19

Blussem schreef:
Maar op deze manier kunnen er veel minder merries worden gedekt en dat brengt veel minder geld in de la van de hengstehouder. Ik denk dat eerder er mee te maken heeft. .

Dat heeft er alles mee te maken. Met natuurlijk dekken is het één merrie per sprong. Met KI wordt de meest gunstigste ( voor de hengstenhouder ) verdunning toegepast. Meerdere dekgelden ( merries ) per sprong. De merriehouder moet het allemaal maar accepteren. Is de verdunning niet te dun? Merries die de oplosmiddelen slecht verdragen en daardoor niet of heel slecht opnemen. Nog afgezien of men daadwerkelijk wel de juiste hengst gebruikt.

KI is voor het gemak en gewin van de mens. Niet voor de zogenaamde gezondheidsvoordelen van het paard. Als die er al zijn dan toch hoofdzakelijk voor de hengst. De merrie blijft achter met een hele polonaise aan dr lijf.

De overheden stimuleren het maar wat graag. Zo krijgen ze inzicht en kontrole over een stuk paardenhandel. Maar voor bestwil van het paard? Laat me niet lachen....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:41

Uiteraard, het idee dat natuurlijke voortplanting ontzettend ongezond en risicovol zou zijn is absurd.
Hier in IJsland worden alle merries natuurlijk gedekt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:43

josien_m_ schreef:
Ja, dat vind ik gepast, want hoe vaak komt dat nou voor?

Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt :)

Mijn merrie in 2015 nog na een natuurlijke dekking, blij dat we gescand hebben.
Jaar erna op ei gescand, wederom 4! grote rijpe eitjes klaar om te springen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:56

Jester_ schreef:

Dan wordt het dus uitwijken naar andere hengsten, voor degenen die geen KI willen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:06

Daarnaast werken stamboeken ook erg graag mee. Want een hengst goedgekeurd te krijgen en op een dekstation te moeten plaatsen is uiterst kostbaar. Dus voor happy few met ruim voldoende financiele middelen. Zo voorkom je dat Bep van de boerderij om hoek ook een leuke hengst heeft staan die dekkingen wegsnoept.

Het cirkeltje van mensen met GG dekhengsten is daardoor héél erg klein. Die verdienen bakken met geld. Maar zover het geld.. Doordat het voor zo weinig mensen haalbaar is een GG dekhengst te realiseren wordt de genepool steeds kleiner. Imo steeds meer mensen fokken met dezelfde lijnen. Genetische variatie vermindert steeds verder. Uitermate onwenselijk op de lange termijn.

Daarnaast wat heb je aan een strakke hengstensceening als de merries dat niet hoeven te ondergaan? Het is allemaal zo lek als een mandje en paardenlievend NL trapt er massaal in. Massaal wordt er geloofd dat als er maar met die éne kampioenshengst wordt gedekt zij automatisch ook een kampioen zullen krijgen. Dáár spelen de hengstenhouders massaal op in.

Dan komt er nu ook nog eens het hele DNA onderzoek bij. Afwijking zus, erfelijke ziekten zo. En de genenpool wordt nóg dunner! Er komt een dag dat we ons achter de oren moeten krabben en concluderen: misschien hadden we dat “ minderwaardig “ erfelijkmatiraal toch niet helemaal moeten afschrijven.

Dek met de hengst JOU aanspreekt. Bekijk of het exterrieurmatig geen conflicten oplevert en de rest is geluk, opfok en opvoeding. Wil je op veilig spelen met hele dure dekkingen? Neem dan een hengst van 20 jaar. Dan weet je wat zijn gebreken zijn, of hij die doorgeeft. Jonge aanstormende talenten geven veel te veel onzekerheden. Goedkoper dekgeld weegt niet op tegen een levenlang gedokter.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:09

anjali schreef:
Jester_ schreef:

Dan wordt het dus uitwijken naar andere hengsten, voor degenen die geen KI willen.

Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:12

Natuurlijk dekken klinkt heel snoezig, maar de enige keer dat ik het met eigen ogen heb gezien was gewoon echt sneu voor de merrie. Paarden houden is onnatuurlijk en natuurlijk dekken kan je goed doen, maar ook héel fout.

In mijn geval stond de merrie gekluisterd te krijsen, haar veulen was énorm in paniek en de hengst niet te houden. Dit was gewoon verkrachting. Dan zie ik liever KI rustig gebeuren dan natuurlijk dekken op de manier waarop het veel te vaak gebeurt want doekoes en tijd.

Warmbloedhengsten dekken niet zo vaak meer natuurlijk, dus je levert behoorlijk wat in qua keuzemogelijkheden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:13

Volgens sommigen zit er heel veel vriendjespolitiek bij om je hengst goedgekeurd te krijgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:15

Shae schreef:
Natuurlijk dekken klinkt heel snoezig, maar de enige keer dat ik het met eigen ogen heb gezien was gewoon echt sneu voor de merrie. Paarden houden is onnatuurlijk en natuurlijk dekken kan je goed doen, maar ook héel fout.

In mijn geval stond de merrie gekluisterd te krijsen, haar veulen was énorm in paniek en de hengst niet te houden. Dit was gewoon verkrachting. Dan zie ik liever KI rustig gebeuren dan natuurlijk dekken op de manier waarop het veel te vaak gebeurt want doekoes en tijd.

Warmbloedhengsten dekken niet zo vaak meer natuurlijk, dus je levert behoorlijk wat in qua keuzemogelijkheden.

Dat heeft niets met natuurlijk dekken te maken maar alles met een lompe hengstenboer. Heb nooit ook maar één merrie hoeven kluisteren. En al had dat gemoeten had ik de dekking afgeblazen. Laat geen paard verongelukken ook niet van een ander. Daarnaast veulens weg tijdens de dekking! Maar de merrie eigenaren moet ook eens leren merries LEEG te laten en niet op 10 dagen weer geforceert opnieuw dekken. Allemaal centen kwestie!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:03

Pareltjes schreef:
Dat heeft niets met natuurlijk dekken te maken maar alles met een lompe hengstenboer.

Behalve dat dit wel kan gebeuren bij natuurlijk dekken en niet kan gebeuren bij KI natuurlijk. ;)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:04

Pareltjes schreef:
Een stamboek papier is geen garantie op een kwalitatief goed paard. Een stamboek papier levert wat extra centen op bij verkoop. Het paard wordt er niet beter of slechter van in de sport!

Dat klopt als een huis. Hier alleen maar papier loze paarden die in de praktijk zonder hulp net zo goed presteren als een paard met papier die tijdens de wedstrijd extra hulp krijgen van de fokker :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:14

Pareltjes schreef:

Nee geen garantie nee.

Maar wel veel meer kans op een goed paard.

Want alles is erfelijk. Gezondheid, karakter, prestatie, exterieurkenmerken.

Binnen stamboekverband wordt alles bijgehouden. Hoe fokt een hengst en hoe fokt de familie waar hij uitkomt. Geven ze vaker dan gemiddeld een gezond paard. Of juist niet.

Dat is wat een stamboekpapier zegt. Geen garantie nee. Het blijven levende dieren. Maar wel meer kans op een fijn en gezond paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:23

anjali schreef:
Volgens sommigen zit er heel veel vriendjespolitiek bij om je hengst goedgekeurd te krijgen.

Die sommige zijn dan weer vaak de eigenaren van hengsten die het net niet zijn.

Bij het KWPN zijn er legio mogelijkheden om je hengst goedgekeurd te krijgen.

Mocht het niet lukken via de reguliere keuring dan vraag je herkeuring aan.

Mochten ze om wat voor een rede niets in zien op de reguliere of her-keuring dan kan je hem via een traject in de sport goedgekeurd krijgen.

Bij een bepaalde sportstand(afhankelijk van de fokrichting) kan je voor erkenning gaan.
Daar kan al geen vriendjes politiek bij komen kijken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-02-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:30

Pareltjes schreef:
Dat heeft er alles mee te maken. Met natuurlijk dekken is het één merrie per sprong. Met KI wordt de meest gunstigste ( voor de hengstenhouder ) verdunning toegepast. Meerdere dekgelden ( merries ) per sprong. De merriehouder moet het allemaal maar accepteren. Is de verdunning niet te dun? Merries die de oplosmiddelen slecht verdragen en daardoor niet of heel slecht opnemen. Nog afgezien of men daadwerkelijk wel de juiste hengst gebruikt.

Als je merrie slecht op de verdunningsvloeistof reageert vraag je gewoon om onverdund vers. Kan je gewoon om vragen.

Dat heb ik voor mijn merrie ook gevraagd. Merrie moet dan wel naar het hengstenstation.

Verder: de verdunning te dun heeft er weinig mee te maken. Er zijn richtlijnen hoeveel levende zaadcellen er in moeten zitten. Er zijn hengsten waar uit een sprong 4 of 5 dekkingen gehaald kan worden er zijn ook hengsten waar maar 2 dekkingen uit een sprong gehaald kan worden.

Blussem schreef:
Pareltjes schreef:

Dat klopt als een huis. Hier alleen maar papier loze paarden die in de praktijk zonder hulp net zo goed presteren als een paard met papier die tijdens de wedstrijd extra hulp krijgen van de fokker :=

Das dan gek dat de WBFS lijsten allemaal gedomineerd worden door de grote stamboeken. En dat er maar heel weinig stamboekloze paarden in de top meedraaien.
En nee het is niet verboden om aan die wedstrijden mee te doen met een stamboekloos paard. Dat mag gewoon.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-02-20 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:35

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:

Nee geen garantie nee.

Maar wel veel meer kans op een goed paard.

Want alles is erfelijk. Gezondheid, karakter, prestatie, exterieurkenmerken.

Binnen stamboekverband wordt alles bijgehouden. Hoe fokt een hengst en hoe fokt de familie waar hij uitkomt. Geven ze vaker dan gemiddeld een gezond paard. Of juist niet.

Dat is wat een stamboekpapier zegt. Geen garantie nee. Het blijven levende dieren. Maar wel meer kans op een fijn en gezond paard.

Daar ben ik het niet mee eens. Een dierenarts heeft mij ooit eens gezegd: een van de slechte dingen dat een dier ( soort ) kan overkomen is een stamboekvereniging. Er wordt op uitgeselecteerde kenmerken gefokt. Dat ook nog eens onderhevig is aan een modebeeld. Ik ben het met hem eens. Heel veel stamboeken hebben dieren verslechterd ipv verbeterd. Legio te over.

Dus jouw stelling van: meer kans op een gezond en fijn paard gaat wat mij betreft niet op. Dat is wel precies wat ze je willen doen geloven. Verstandig fokken buiten een rasvereniging geeft ook gezonde fijne dieren...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:39

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:

Als je merrie slecht op de verdunningsvloeistof reageert vraag je gewoon om onverdund vers. Kan je gewoon om vragen.

Dat heb ik voor mijn merrie ook gevraagd. Merrie moet dan wel naar het hengstenstation.

Verder: de verdunning te dun heeft er weinig mee te maken. Er zijn richtlijnen hoeveel levende zaadcellen er in moeten zitten. Er zijn hengsten waar uit een sprong 4 of 5 dekkingen gehaald kan worden er zijn ook hengsten waar maar 2 dekkingen uit een sprong gehaald kan worden.

Er wordt meer dan genoeg gerommeld. En “ gewoon “ vragen is bij sommige hengstenhouders ook vloeken in de kerk. Lastige merriehouders ook altijd... Daarnaast zijn er merries die het hele ritueel nodig hebben. Er zijn voorbeelden genoeg van merries die niet drachtig te krijgen zijn met KI maar bij de hengst in 1x keer opnemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:41

Pareltjes schreef:
Dus jouw stelling van: meer kans op een gezond en fijn paard gaat wat mij betreft niet op. Dat is wel precies wat ze je willen doen geloven. Verstandig fokken buiten een rasvereniging geeft ook gezonde fijne dieren...

Ben ik benieuwd wie jou dierenarts was :) want binnen het KWPN is de kans op HKO zeer fors teruggedrongen. Alleen maar door te selecteren op gezonde fokhengsten.

Overigens ben ik absoluut niet voor rasfokkerij. Ik ben zelfs tegen rasfokkerij. :)

Ik heb het over fokken binnen een stamboekverband.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:44

Pareltjes schreef:
Er wordt meer dan genoeg gerommeld. En “ gewoon “ vragen is bij sommige hengstenhouders ook vloeken in de kerk. Lastige merriehouders ook altijd... .

Wat bedoel je met er wordt meer dan genoeg gerommeld?

Mijn hengstenhouder stelde het zelf gewoon voor. Was op geen enkele manier moeilijk.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:45

Stamboekverband als in de zuivere zin van documenteren prima. Maar ook de sportstamboeken hebben een ideaalbeeld en zijn daarmee zo goed als te vergelijken met rasfokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:55

Pareltjes schreef:
Stamboekverband als in de zuivere zin van documenteren prima. Maar ook de sportstamboeken hebben een ideaalbeeld en zijn daarmee zo goed als te vergelijken met rasfokkerij.

Behalve dat de populatie waar uit je fokdieren kan kiezen vele malen groter is waardoor je altijd een wapen hebt tegen inteelt.(al is het wel iets wat helaas wel speelt binnen een aantal fokrichtingen)

En het verschilt uiteraard per stamboek.

Maar bij het KWPN wil men een exterieur wat het mogelijk maakt om het gevraagde werk te kunnen uitvoeren en niet omdat iets mooi gevonden wordt.

Andersom juist. Iets is “mooi” omdat het functioneel is. Daarom wordt er bij de sportstamboeken bijvoorbeeld niet geselecteerd op iets als een mooi hoofd, een bepaalde kleur of veel behang.

Maar goed...we gaan nu off-topic.

Het ging erom welke KWPN dressuurhengsten natuurlijk dekken. 0 dus.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:03

Als we over de laatste decennia kijken binnen het KWPN is uiterlijke schoonheid toch steeds belangrijker geworden. Weinig foei lelijke bokken meer. Maar wellicht dat schoonheid iets toevoegt aan kwaliteit.....?

Maar idd offtopic....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:48

Kan je een voorbeeld van een kenmerk noemen binnen de KWPN fokkerij waar er meer op schoonheid dan functionaliteit gekeken wordt?