De moeder van Henkie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:27

GJ9 schreef:
Vind mijn eigen merrie qua bouw ook dicht bij mijn ideaalplaatje komen:
[ [url=m/4wh4Vz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een verschil van mening over hoe een Gelders paard eruit moet zien is prima, iedereen kan fokken wat hij zelf mooi vindt. Dat heb je binnen andere fokrichtingen net zo goed. ALS er maar gefokt wordt, dat is veel belangrijker, want al die liefhebbers die hun eigen type voor ogen hebben en dus ook fokken, zijn degenen die de Gelderse fokkerij in stand houden.

Wat een prachtig dier, ze komt voor mij ook aardig overeen met het beeld wat ik heb van een Gelderse. Ik kan me trouwens wel herinneren dat vroeger toen ik veel bij een hengstenhouderij kwam waar ze oa een aantal geldersen hadden. Het type "basis" paard er anders uit zag...grover hoofd, vaak wat lange rug en plat kruis. Bij de EHK staat een "gelderse" merrie die nog in dat plaatje valt. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de fokkerij van de geldersen ook wat gemoderniseerd is.

NatasjavE

Re: De moeder van Henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:26

Dat klopt hoor Elisa. De tijd dat het een platte vos was met een ramskop is wel zo'n beetje voorbij.

Elegant gaf ze heel mooi. Mooie sprekende hoofden en een duidelijk herkenbaar tupe. Dijk van een merrie die van GJ.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:11

Elegant heb ik vaak van dichtbij meegemaakt,..erg veelzijdige hengst die ook goed kon springen. {bij de hengstenshows sprong ie over hindernissen en andere paarden heen haha}

L"Invasion heeft sowieso een erg grote invloed gehad op de kwpn fokkerij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:34

Ja Elegant sprong zeker goed, deed hij ook niet heel succesvol mee in de hengstencompetitie tussen de springhengsten onder Pieter Geersink?

L'Invasion zit in heel veel Gelderse paarden, vaak zijn dat wel de paarden die ik een mooi type vind hebben.

Elisa, dankje. Welke hengstenhouderij kwam je veel, Donkelaar toevallig?
Je hebt altijd de wat meer tuigtypische (wat jij basis noemt) en de meer deftige types gehad. Google bijvoorbeeld eens op Karin, dat is een heel deftige merrie met oud bloed. Dus ik denk niet dat de fokkerij alleen de laatste jaren gemoderniseerd is, Gelders paard is altijd al een deftig paard geweest, en de Geldersen die nu niet deftig zijn zit vaak veel TP bloed in (Ahoy, Pygmalion, Fortissimo, etc).
Het grappige is dat mijn merrie ook vreselijk oud bloed heeft, Eleganten zijn er nog wel in de directe lijn, maar Heemraad en Folio zijn echt al heel lang dood, die hengsten kom je amper meer tegen in de 2e of 3e generatie.

Art-Uma: De BB die afgelopen najaar ggk is vind ik niet op de Geldersen passen, ondanks dat hij meer massa heeft dan een gemiddeld rijpaard.

Coloured, goed gevonden trouwens, die foto's. Welke zijn de eerste twee hengsten na de volbloeds? Ik vind die beiden een mooi type hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:39

Kathleen Kirsan heeft goede stukken geschreven over lijnteelt etc.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 26-12-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:42

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:26

GJ9 schreef:
Coloured, goed gevonden trouwens, die foto's. Welke zijn de eerste twee hengsten na de volbloeds? Ik vind die beiden een mooi type hebben.

De eerste is de Hannoveraan Wettstreit, de tweede is de Hannoveraan Grundstein I. Kijk maar eens naar de pedigree van Franziskus op http://www.sporthorse-data.com/d?i=10706055 Daar staan die foto's ook bij.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 12:41

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 12:46

Coloured schreef:
GJ9 schreef:

De eerste is de Hannoveraan Wettstreit, de tweede is de Hannoveraan Grundstein I. Kijk maar eens naar de pedigree van Franziskus op http://www.sporthorse-data.com/d?i=10706055 Daar staan die foto's ook bij.

Toch had Goldfisch II ook een aardige dosis bloed, hij zit twee maal achter Grundstein.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=6956 ... =10&quota=
Achter de oude Hannoveranen zat vaak ook al een flinke scheut:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1812 ... =10&quota=
Laatst bijgewerkt door Himyar op 26-12-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:49

Himyar schreef:
Achter l'Invasion zit behoorlijk wat draver bloed.
http://www.sport-horse-breeder.com/gait ... -gene.html

Wat communiceer jij toch raar in dit topic :')

Los daarvan vind ik het wel bijster interessant. De eerste hengst na de volbloeden die Coloured noemt, vind ik een erg mooi paard. Ga er eens even over lezen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:53

Himyar schreef:
Achter l'Invasion zit behoorlijk wat draver bloed.
http://www.sport-horse-breeder.com/gait ... -gene.html

Je kan paarden van pakweg 100 jaar geleden niet met een bril van nu bekijken. Menig ras / type heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Als jij zegt dat er draverbloed achter l'Invasion zit, dan klopt dat uiteraard. Alleen, zet een draver van de vorige eeuw naast een van nu en je ziet twee compleet verschillende typen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 12:53

Het is een feit dat er veel draver achter zat. Over draver genen heeft Kathleen Kirsan ook geschreven, die gaven vaak veel springvermogen.
Die zelfde genen hebben veel invloed gehad op het springvermogen van de Selle Francais.
Als je zijn pedigree uitklapt naar 9 generaties, dan zie je heel wat keren trotter staan. http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1854?levels=9
Achter deze in zijn afstamming zit bijvoorbeeld deze: http://www.sporthorse-data.com/d?i=3723 ... =10&quota=
Waar deze weer achter zit: http://www.sporthorse-data.com/d?i=1030 ... =10&quota=
Laatst bijgewerkt door Himyar op 26-12-16 13:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 13:14

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:54

Die dravers die achter LÍnvasion zaten zijn echt anders qua bouw en beweging dan de hedendaagse dravers. Ze gaven dus ook andere kenmerken voor.
Die dravers leken veel meer op het Yorkshire coachhorse die ook gebruikt werden om ze mee te fokken.
Anglo-Normand is een destijds gebruikte naam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:53

GJ9 schreef:
Ja Elegant sprong zeker goed, deed hij ook niet heel succesvol mee in de hengstencompetitie tussen de springhengsten onder Pieter Geersink?

L'Invasion zit in heel veel Gelderse paarden, vaak zijn dat wel de paarden die ik een mooi type vind hebben.

Elisa, dankje. Welke hengstenhouderij kwam je veel, Donkelaar toevallig?
Je hebt altijd de wat meer tuigtypische (wat jij basis noemt) en de meer deftige types gehad. Google bijvoorbeeld eens op Karin, dat is een heel deftige merrie met oud bloed. Dus ik denk niet dat de fokkerij alleen de laatste jaren gemoderniseerd is, Gelders paard is altijd al een deftig paard geweest, en de Geldersen die nu niet deftig zijn zit vaak veel TP bloed in (Ahoy, Pygmalion, Fortissimo, etc).
Het grappige is dat mijn merrie ook vreselijk oud bloed heeft, Eleganten zijn er nog wel in de directe lijn, maar Heemraad en Folio zijn echt al heel lang dood, die hengsten kom je amper meer tegen in de 2e of 3e generatie.

Art-Uma: De BB die afgelopen najaar ggk is vind ik niet op de Geldersen passen, ondanks dat hij meer massa heeft dan een gemiddeld rijpaard.

Bij Donkelaar inderdaad, de Foliohoeve.. bij Barosso {v Bordeaux} die bij van Uytert staat zit Folio nog in de derde generatie. Ik heb zijn halfbroer gereden v. Gribaldi uit dezelfde moeder Saros x Folio dat was een paard met enorm veel massa waarvan ik altijd dacht dat dat van Folio kwam.

Bedoel je Karin van Apollo? van de Karin stam? ik kan me niet meer herinneren of Elegant mee sprong in de hengstencompetitie, ik was nog een kind toendertijd dus heb niet alles mee gekregen. Maar dankje voor je uitleg, dan zijn dat dus de paarden met veel TP bloed die onder het type "basispaard" vielen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 15:02

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:08

Elisa2 schreef:
[Maar dankje voor je uitleg, dan zijn dat dus de paarden met veel TP bloed die onder het type "basispaard" vielen.

Dat is ook weer in welk tijdsvlak je kijkt.

Heel vroeger waren Gelders gefokte paarden zadelpaarden voor de cavalerie. Later werden het vooral koetspaarden weer later landbouwtuigpaarden die op zaterdag mee gingen naar de landelijke wedstrijden. (door de weeks voor de ploeg, op zaterdag op concours en op zondag voor het koetsje naar de kerk)

Zoals GJ al zei bleek Oregon zijn tuigende gang zeer sterk te vererven en is hij eigenlijk de stamvader van de Tuigpaarden.

Maar op Wittenstein werden altijd al rijpaarden gefokt die ook voor de ploeg liepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:35

Interessant om te weten, de fokkerij is natuurlijk altijd onderhevig geweest aan de tijd en het doel van de paarden. Nu zegt iedereen dat de Geldersen altijd zo braaf zijn/ waren maar als ze echt 7 dagen per week zo veelzijdig werkten. Zou daar niet ieder paard braaf en rustig van worden? {even zomaar een hersenspinsel van mij hoor}

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:00

Als ze voor de kunstmest strooier liepen en kregen die harde kunstmestkorrels tegen hun kont aan, dan waren ze niet allemaal even braaf :+ ondanks dat ze genoeg uren per dag werkten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:26

Elisa2 schreef:
Interessant om te weten, de fokkerij is natuurlijk altijd onderhevig geweest aan de tijd en het doel van de paarden. Nu zegt iedereen dat de Geldersen altijd zo braaf zijn/ waren maar als ze echt 7 dagen per week zo veelzijdig werkten. Zou daar niet ieder paard braaf en rustig van worden? {even zomaar een hersenspinsel van mij hoor}

Ik weet of ze jaarond 7 dagen in de week werkte hoor. In de winter waren er al geen wedstrijden bijvoorbeeld. En als te land bevroren was hadden ze ook vast el een dagje vrij. Het land wordt ook niet de iedere dag bewerkt.
Stonden vast vaak genoeg te verstoffen in de wei.

Maar ik denk wel dat je een punt hebt. Veel zwaar werk worden ze braaf van. Vrijwel ieder paard.

Overigens na 17 jaar Gelderse paarden weet ik wel dat Gelders braaf iets anders is dan een slome trapzak zijn. Een Gelderse hoort heel wakker te zijn. Fris voorwaart maar wel bedienbaar voor een mindere ruiter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:27

cobiie schreef:
Als ze voor de kunstmest strooier liepen en kregen die harde kunstmestkorrels tegen hun kont aan, dan waren ze niet allemaal even braaf :+ ondanks dat ze genoeg uren per dag werkten.

Ohhhhh.....ik kan me er alles bij voorstellen :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:42

Mijn vader heeft vroeger nog met de paarden het echte land werk gedaan, hij vindt het erg leuk om jaren later weer Gelderse in de wei te hebben staan.

Genoeg oude boertjes uit de buurt die altijd bij het langsrijden nog even blijven staan kijken als de Gelderse weer eens met de staart erop door de wei gaat showen, dan spreken ze mijn vader vaak weer aan wat een pracht beest het is en komen al die verhalen van vroeger weer op tafel. :+

Het werk wat ze vroeger deden was veel arbeidsintensiever, daar werd in de winter ook nog genoeg met het paard gewerkt indien het enigsinds mogelijk was.

Weinig boeren hadden meer dan 1 paard, dus vaak moest mijn vader met het paard nog bij collega boeren werken indien het paard daar kreupel was bijv.

Spullen en dieren lenen was in die tijd makkelijker lijkt het wel als ik soms die oude verhalen hoor.
Weet dat mijn vader in die tijd een arrenslee wedstrijd won, waarbij het bellentuig, arreslee en vrouwelijke bijrijder geleend waren, alleen het paard was van hunzelf. :Y)

Weet dat mijn opa zeker niet blij was dat mijn vader bij de rijvereniging ging en het paard dus ook nog eens op zaterdag de gehele dag weg was wanneer er in de buurt wedstrijd was.

En voor vrijetijd in de echte winter waren wedstrijden arretikken. :+ https://www.facebook.com/CeesBerkelaarF ... 293835205/

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 17:13

Dat Gelderse paarden cavalerie paarden waren, kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Ik heb een paar foto's van familieleden die vroeger bij de cavalerie waren en waar ze op het paard zitten en die paarden zijn heel andere types. Deze zien er ook niet Gelders uit: http://www.sabels.net/index.php?Itemid=12

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:30