KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:23

Jij bepaald dat. Op het aangifte formulier kan je het aankruisen.
Geef je niks aan registreren ze in de richting van de vader.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:32

Vanavond is mijn nrps merrie geïnsemineerd door een kwpn hengst. Aangezien het al weer 9 jaar geleden is dat wij nog een merrie gedekt hebben ben ik niet echt mee met de nieuwste manier van werken.

Krijg je nog een papieren dekbon of werken ze bij het kwpn enkel nog met digitale dingen? Het veulen wordt toch ingeschreven bij het NRPS.

Ik ben een beetje de draad kwijt hoe het nu zit in dit topic.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:00

KWPN werkt alleen met digitaal aangifte
Mocht je bij het NRPS willen registreren moet je de hengstenhouder om een dekbewijs vragen
Mocht dat een probleem zijn (sommige willen dat niet) neem dan even contact op met het NRPS
Zij kunnen je dan adviseren
Maar let ook op dat je van het KWPN ook een rekening kan krijgen die je niet hoeft te betalen als je bij het NRPS registreerd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:03

KWPN is gehouden om je wel een dekbon te geven voor registratie elders. Je zult daar flink over door moeten vragen want ze doen dat liever niet. Maar mogen dat niet weigeren.
Sommige hengsthouders geven inmiddels overigens zelf dekbonnen af, daar kun je naar vragen.

Bij dekking door KWPN hengst zul je KWPN dekafdracht moeten betalen. Dat is best een klap geld. Bij dekking door een NRPS hengst hoeft dat niet, NRPS rekent geen dekafdrachten meer.

Je bent als fokker volledig vrij waar je je veulen wilt laten registreren. Het maakt daarbij niet uit via welk stamboek de dekking is geregistreerd. Het registreren van een dekking en het registreren van een veulen zijn twee volslagen losstaande handelingen (gek eigenlijk, maar goed, zo zit het).

Je bent alleen veulenregistratie-kosten verschuldigd aan het stamboek waar je het veulen laat registreren. Maar dat is zorg voor volgend jaar.
Wat leuk dat je weer gaat fokken!

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:27

Dekafdracht bij het KWPN is €14,80. Als je dat een beste klap geld vindt, hoe geloofwaardig is dan de rest van je verhaal?

TS: vraag gewoon een dekbon aan de hebgstenhouder en dan kun je altijd nog zien waar je het veulen regstreert. Zangersheide kan ook nog. 60 Euro lidmaatschap, 150 voor het veulen chippen, registreren etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:44

Dan is kwpn onder druk van de buitenwereld gezwicht :D Het was vele malen hoger ;)
Maar goed, het is nog altijd meer dan € 0,00. Andere stamboeken rekenen € 0,00.

Over de kosten van het registreren: Registeren van een rijpaardveulen kan bij NRPS voor € 95,-- als je geen lid bent of niet wilt worden, en voor leden kost het € 70. Dat is dan inclusief btw, chippen, schetsen, paspoort en stamboekbewijs. De registratie van rijponyveulens is nog lager in prijs.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:49

We zijn lid van het NRPS dus blijft ons veulen lekker bij het NRPS stamboek. Al moet ik nog niet teveel op de feiten vooruit lopen. Eerst maar eens zien of de merrie drachtig wordt. Het is voor deze merrie ook al weer 11 jaar geleden dat ze nog eens werd geïnsemineerd.

Ik moet maar eens ergens een briefje ophangen dat ik de hengstenhouder om een dekbon moet vragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:43

Dees schreef:
Dan is kwpn onder druk van de buitenwereld gezwicht :D Het was vele malen hoger ;)
Maar goed, het is nog altijd meer dan € 0,00. Andere stamboeken rekenen € 0,00.

Over de kosten van het registreren: Registeren van een rijpaardveulen kan bij NRPS voor € 95,-- als je geen lid bent of niet wilt worden, en voor leden kost het € 70. Dat is dan inclusief btw, chippen, schetsen, paspoort en stamboekbewijs. De registratie van rijponyveulens is nog lager in prijs.

In 2016 was het 29,30. In 2016 kostte het overigens bij het NRPS ook nog geld. En ook rond dat bedrag als ik het me goed herinner. KWPN is volgend jaar ook niet meer.

Ik heb het idee dat het NRPS zich als een low budget stamboek wil profileren in de hoop daardoor meer leden te krijgen. Ik vind het prima als mensen dat willen. Maar als je dan toch goedkoop wilt; het AES is 30 euro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:08

Voor die 30 euro van AES moet je nog wel zelf de chip erin duwen en een correcte schets maken.
Oftewel: daar komen dierenartskosten bovenop.
Dan is het ineens een stuk duurder geworden en bovendien moet je alles zelf regelen.

Bij NRPS heb je een all-in prijs. Er komt helemaal niets meer bij en het wordt voor de fokker geregeld. Je krijgt ook een keurig NL-paspoort bij je dier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:59

Wat die chip bij het NRPS betreft moet je dan wel in Nederland wonen. Naar België komen ze niet en op de keuring doen ze het niet meer. Dus wat dat betreft zijn wij als belgen wel duurder uit dan de normale nrps leden. paspoort is wel nederlands kunnen we netjes aanvragen bij het nrps.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:03

Dees schreef:
Voor die 30 euro van AES moet je nog wel zelf de chip erin duwen en een correcte schets maken.
Oftewel: daar komen dierenartskosten bovenop.
Dan is het ineens een stuk duurder geworden en bovendien moet je alles zelf regelen.

Bij NRPS heb je een all-in prijs. Er komt helemaal niets meer bij en het wordt voor de fokker geregeld. Je krijgt ook een keurig NL-paspoort bij je dier.

Bij het KWPN is het rond de 90 euro om te registreren. Daarentegen is lidmaatschap van het NRPS 109 euro en bij het KWPN 111 euro. Alleen krijg je bij het NRPS 6 keer een magazine per jaar en bij het KWPN 23 keer. En zo is het overal wel iets. Gewoon registreren waar je je fijn bij voelt. Die paar tientjes maken op een paardenleven ook niet meer uit toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:32

Je leest niet goed Jan.
Als je een paardveulen wil registreren bij NRPS kan dat voor 90 euro en dan hoef je niet lid te worden. Dus géén gedwongen lidmaatschap, zoals je wel lid moet worden van KWPN. Ben je lid van NRPS, dan is het registreren voor paardveulens 75 euro all-in.

Als je lid wil worden van een tijdschrift, dan zul je andere overwegingen hebben. Maar dan zou ik als blad-abonnee ook een blad wensen waarin de artikelen objectief en onpartijdig zijn en dat kun je van geen enkel stamboekblad beweren. Wordt dan lid van de paardenkrant of hoefslag.

Maar een ieder moet zeker doen waar hij of zij zichzelf goed bij voelt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:26

Prijsvechters en daar valt het NRPS nu ook onder...
Dirk Willem Rosie Door Dirk Willem Rosie 23 mei 2014 12:55 (15)
Paspoorten
Foto: Lonneke Ruesink

De slag om de fokker is nu echt losgebroken. Of om het preciezer te zeggen: de slag om de registratie van de veulens. In advertenties laten stamboeken als AES en Zangersheide weten waarom fokkers toch vooral hun veulens bij deze stamboeken in moeten schrijven. Het is een strijd die puur op prijsniveau wordt geleverd. AES en Zangersheide vinden immers beide dat de fokker zelf wel in staat is om naar de kwaliteit te kijken.

Met geld zijn de traditionele stamboeken KWPN en (op een veel kleinschaliger niveau) NRPS ook het makkelijkste te raken. AES en Zangersheide maken veel minder kosten. Vooral het KWPN heeft nog steeds een fikse kostenpost in het overeind houden van een intensieve hengstenselectie en het organiseren van merriekeuringen. Ook de eigen fokwaardeschatting brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Dat zijn allemaal dingen waar Zangersheide en AES de schouders over ophalen.

In tijden van economische groei kunnen de traditionele stamboeken hun schouders ophalen over de kosten die zij zelf genereren. Maar als je zeven jaar op rij elk jaar duizend leden kwijtraakt, moet je op een gegeven moment hetzelfde werk met acht ton minder inkomsten blijven doen. Als die leden vervolgens minder diensten afnemen (er wordt minder gefokt), overschrijdt het tekort op jaarbasis al gauw een miljoen. In deze omstandigheden is het pijnlijk als fokkers weglopen omdat de registratie van veulens elders goedkoper is.

Over deze concurrentiestrijd heb ik dubbele gevoelens. Aan de ene kant hebben AES en Zangersheide gelijk als zij met opzet hun kosten laag houden; de hedendaagse fokker kan zijn boontjes immers zelf wel doppen. Aan de andere kant is het KWPN – om andere redenen dan de stand op de WBFSH-ranglijsten – het beste stamboek ter wereld. Over de uitvoering valt soms te twisten, maar nergens in de wereld krijgen fokkers zoveel informatie over de populatie en de individuele dieren.

Het verzamelen van die informatie kost geld. PROK, verrichtingsonderzoek, lineaire score, fokwaarden, OC, het zijn allemaal projecten waarmee het KWPN vooraan staat in de wereld. Maar waar de penningmeester vandaag de dag een behoorlijke dobber aan heeft. Een bepaalde kritische massa is dan nodig om niet onder water te raken.

Voor de toekomst is er maar één vraag: biedt het KWPN aan zijn fokkers voldoende onderscheidend vermogen? Goed fokken kunnen alle stamboeken wel aan hun leden overlaten, de registratie is vervolgens hun vrije keus. Als het een duur KWPN-papier wordt, móeten daar meer commerciële mogelijkheden aan verbonden zijn. Het KWPN zal de strijd met het registratiekantoor AES op kwaliteit moeten winnen.

Dirk Willem Rosie, hoofdredacteur

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:18

Dank voor het delen van je mening, Jan.
Gelukkig is het maar een mening, en dat maakt het nog niet waar, he?

Ik deel je mening niet.

Wat mij betreft is NRPS gewoon een echt leuke vereniging waar paardenliefhebbers bij elkaar komen, mensen nog meetellen om wie ze zijn als mens en niet om het paard dat ze meenemen en waar je toevallig ook voor netjes geld je veulen kunt registreren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:45

Dees schreef:
.

Gelukkig kijk jij net zo naar het KWPN ;)

Zeurpieten en muggezifters hebben ze bij het NRPS niet nodig denk ik, net als bij het KWPN.

Wat ze wél nodig hebben zijn KWPN gefokte rijpaardhengsten op hun hengstenkeuring. Ieder jaar op rij is 95% (en soms 100) helemaal KWPN gefokt. Met een filosofie waar het KWPN hun leden in faciliteert met alle eerder genoemde onderwerpen. En waar de leden van het NRPS gratis van mij kunnen snoepen. Mijn mening? Het NRPS bestaat (nog) door het bestaan van het KWPN.

Overigens ben ik ook lid geweest van het NRPS en vind het wél fijne mensen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-06-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van aangepast bericht verwijderd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:57

Helaas gebruiken veel hengstenhouders het NRPS om hun bij het kwpn afgewezen jonge hengsten goedgekeurd te krijgen om dan nog dat jaar of het jaar nadien in een veiling te verkopen. Dekhengsten zijn nl duurder dan een niet gekeurde hengst.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:12

petraaken schreef:
Helaas gebruiken veel hengstenhouders het NRPS om hun bij het kwpn afgewezen jonge hengsten goedgekeurd te krijgen om dan nog dat jaar of het jaar nadien in een veiling te verkopen. Dekhengsten zijn nl duurder dan een niet gekeurde hengst.

..en dan rest nog de vraag ;hoeveel hengsten die het KWPN goedkeurt ,zijn werkelijk een aanwinst voor het hengstenbestand..?
Bij veel (vrnl dressuurpaarden) heb ik mijn bedenkingen, zeker ook als ik zie hoe er met hoge cijfers gestrooid wordt !

De tijd zal het leren ! :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:26

Menig NRPS-lid is ook lid van KWPN. Misschien wel om die informatievoorziening. Niets mis mee toch? Dat doen ze bij KWPN ook goed. Maar om daarmee nou gelijk te stellen dat NRPS geen zelfstandig bestaansrecht heeft.... Lang niet iedere fokker heeft alleen maar behoefte aan kwpn. Sommigen willen ook gewoon lid zijn van een leuke vereniging en zo zijn velen lid van NRPS.

NRPS is een OPEN stamboek - dieren van iedere willekeurige komaf (zolang die maar wel bekend is én in het gewenste type staat) zijn welkom bij NRPS. Moet NRPS dan voortaan dieren van KWPN gaan weigeren? Waarom? Gaat KWPN dan ook de in Duitsland gefokte rijpaardhengsten voortaan weigeren dan? Wat ik van de laatste lichting heb meegekregen, vooral bij de spingers..., daar was vaak bar weinig kwpn aan.

Als hengstenhouders hun hengst bij NRPS aanbieden, wordt er naar het dier gekeken en niet naar het geboortebericht. Daarna wordt gewogen of dat dier wat kan toevoegen aan het fokdoel van NRPS. Er worden ook veel hengsten uit de kwpn fokkerij niet toegelaten.

Het is inderdaad jammer dat sommige recent goedgekeurde hengsten verkocht worden.
De dekaantallen zijn voor alle stamboeken de laatste jaren dramatisch laag geweest. Ook recent goedgekeurde hengsten bij KWPN werden verkocht en zelfs gecastreerd omdat ze nog geen handvol mochten dekken. Soms levert een hengst nu eenmaal meer op als sportpaard.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:43

Even een reactie op een (gedateerde) column van DWR. Daarin stelt hij dat de data worden verzameld op kosten van het KWPN.
Twee opmerkingen, allereerst vormen de leden het KWPN.
Daarnaast stelt Rosie dat het KWPN hoge kosten maakt om de database op te bouwen en actueel te houden. Ik ervaar het toch anders. Voor elke dienst, elk wel of niet verkregen predicaat, staan (hoge) kosten voor, jawel, de fokker. 1100 euro voor een 4.5 weekse EPTM, stamboekopnamen, C.K's, IBOP, PROK , D.oc's, eerste bez. enz. Ik heb het idee dat ik de volledige kosten daarvoor zelf betaal. Met andere woorden, van wie is de eigendom van de door het KWPN verkregen data? Van alle leden? Of van de leden die via bovengenoemde activiteiten daadwerlekelijk hebben bijgedragen aan deze database??

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:37

Je hebt dan als lid misschien wel veel bijgedragen aan die database, maar waarschijnlijk heb je er ook veel profijt van. Ik ben er wel voor om de kosten daar neer te leggen waar ze gemaakt worden.
Maar dat geldt dan bv ook voor KWPN-TV, waarvan sommige mensen op Bokt klagen dat dat gratis zou moeten zijn voor iedereen. Daarvan vind ik dat je er voor moet betalen als je bv filmpjes van hengsten wilt zien.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:49

amukela schreef:
Je hebt dan als lid misschien wel veel bijgedragen aan die database, maar waarschijnlijk heb je er ook veel profijt van. Ik ben er wel voor om de kosten daar neer te leggen waar ze gemaakt worden.
Maar dat geldt dan bv ook voor KWPN-TV, waarvan sommige mensen op Bokt klagen dat dat gratis zou moeten zijn voor iedereen. Daarvan vind ik dat je er voor moet betalen als je bv filmpjes van hengsten wilt zien.

Degenen die niets laten keuren dragen niks bij en die hebben het meeste profijt met bijv. de hengstenkeuzes.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:20

misterA schreef:
amukela schreef:

Degenen die niets laten keuren dragen niks bij en die hebben het meeste profijt met bijv. de hengstenkeuzes.

Hmm, dat ben ik niet helemaal met je eens mister A. Ik ben al 27 jaar lang lid van het KWPN, en heb de eerste 21 jaar daarvan alleen maar ruinen op stal gehad. Tja, en met een ruin valt niet veel keuringseer te behalen. En hengstenkeuze maken is ook niet nodig trouwens :Y) .

Maar ik heb wel al die jaren via mijn lidmaatschap bijgedragen aan de KWPN organisatie, mede met als doel om via deze beschieden bijdrage jullie fokkers de mogelijkheid te geven voor mij fijne gebruikspaarden te fokken.
Het voelt voor mij niet goed als je dan zegt dat ik dan geen toegang zou mogen hebben tot die database. Daar heb ik toch ook gewoon voor betaald?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:43

Je hebt gelijk hoor Roodvos. Daarnaast ben jij wél de belangrijkste doelgroep voor de fokker want jij neemt de veulens af die het (waarschijnlijk) niet zouden redden op de hengstenkeuring.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:40

janderegelaa schreef:
Je hebt gelijk hoor Roodvos. Daarnaast ben jij wél de belangrijkste doelgroep voor de fokker want jij neemt de veulens af die het (waarschijnlijk) niet zouden redden op de hengstenkeuring.

En dat zijn dus vrijwel alle veulens. Fokken voor goedgekeurde hengsten en GP paarden is dus niet zinvol. Het is bijvangst. Alleen voor de hengstenopfok, fokmerries en keuringen is het van belang om veel predicaten bij elkaar te harken. En dan is het alleen van belang bij de goedkeuring, dus helemaal aan het eind van de rit. Selecteren lukt me inmiddels ook wel zonder keuringen. Het mooiste en belangrijkste predicaat kost een fokker het minst, Prestatie. Bij verkoop voor de sport hebben predicaten nauwelijks waarde. Er wordt naar het paard gekeken en nauwelijks naar het papier.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:21

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

En dat zijn dus vrijwel alle veulens. Fokken voor goedgekeurde hengsten en GP paarden is dus niet zinvol. Het is bijvangst. Alleen voor de hengstenopfok, fokmerries en keuringen is het van belang om veel predicaten bij elkaar te harken. En dan is het alleen van belang bij de goedkeuring, dus helemaal aan het eind van de rit. Selecteren lukt me inmiddels ook wel zonder keuringen. Het mooiste en belangrijkste predicaat kost een fokker het minst, Prestatie. Bij verkoop voor de sport hebben predicaten nauwelijks waarde. Er wordt naar het paard gekeken en nauwelijks naar het papier.

Maar dat weet je dus ook wie al die dingen feitelijk voor een groot gedeelte betalen Adri, de afnemers van jouw veulens. Toch?