Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dees schreef:Dan is kwpn onder druk van de buitenwereld gezwichtHet was vele malen hoger
Maar goed, het is nog altijd meer dan € 0,00. Andere stamboeken rekenen € 0,00.
Over de kosten van het registreren: Registeren van een rijpaardveulen kan bij NRPS voor € 95,-- als je geen lid bent of niet wilt worden, en voor leden kost het € 70. Dat is dan inclusief btw, chippen, schetsen, paspoort en stamboekbewijs. De registratie van rijponyveulens is nog lager in prijs.
Dees schreef:Voor die 30 euro van AES moet je nog wel zelf de chip erin duwen en een correcte schets maken.
Oftewel: daar komen dierenartskosten bovenop.
Dan is het ineens een stuk duurder geworden en bovendien moet je alles zelf regelen.
Bij NRPS heb je een all-in prijs. Er komt helemaal niets meer bij en het wordt voor de fokker geregeld. Je krijgt ook een keurig NL-paspoort bij je dier.
Dees schreef:.
petraaken schreef:Helaas gebruiken veel hengstenhouders het NRPS om hun bij het kwpn afgewezen jonge hengsten goedgekeurd te krijgen om dan nog dat jaar of het jaar nadien in een veiling te verkopen. Dekhengsten zijn nl duurder dan een niet gekeurde hengst.
amukela schreef:Je hebt dan als lid misschien wel veel bijgedragen aan die database, maar waarschijnlijk heb je er ook veel profijt van. Ik ben er wel voor om de kosten daar neer te leggen waar ze gemaakt worden.
Maar dat geldt dan bv ook voor KWPN-TV, waarvan sommige mensen op Bokt klagen dat dat gratis zou moeten zijn voor iedereen. Daarvan vind ik dat je er voor moet betalen als je bv filmpjes van hengsten wilt zien.
misterA schreef:amukela schreef:Je hebt dan als lid misschien wel veel bijgedragen aan die database, maar waarschijnlijk heb je er ook veel profijt van. Ik ben er wel voor om de kosten daar neer te leggen waar ze gemaakt worden.
Maar dat geldt dan bv ook voor KWPN-TV, waarvan sommige mensen op Bokt klagen dat dat gratis zou moeten zijn voor iedereen. Daarvan vind ik dat je er voor moet betalen als je bv filmpjes van hengsten wilt zien.
Degenen die niets laten keuren dragen niks bij en die hebben het meeste profijt met bijv. de hengstenkeuzes.
janderegelaa schreef:Je hebt gelijk hoor Roodvos. Daarnaast ben jij wél de belangrijkste doelgroep voor de fokker want jij neemt de veulens af die het (waarschijnlijk) niet zouden redden op de hengstenkeuring.
misterA schreef:janderegelaa schreef:Je hebt gelijk hoor Roodvos. Daarnaast ben jij wél de belangrijkste doelgroep voor de fokker want jij neemt de veulens af die het (waarschijnlijk) niet zouden redden op de hengstenkeuring.
En dat zijn dus vrijwel alle veulens. Fokken voor goedgekeurde hengsten en GP paarden is dus niet zinvol. Het is bijvangst. Alleen voor de hengstenopfok, fokmerries en keuringen is het van belang om veel predicaten bij elkaar te harken. En dan is het alleen van belang bij de goedkeuring, dus helemaal aan het eind van de rit. Selecteren lukt me inmiddels ook wel zonder keuringen. Het mooiste en belangrijkste predicaat kost een fokker het minst, Prestatie. Bij verkoop voor de sport hebben predicaten nauwelijks waarde. Er wordt naar het paard gekeken en nauwelijks naar het papier.