Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:15

OsMo schreef:
Dus ja Desiree het fokken van een paard met een goed karakter is een hele uitdaging als je kijkt naar de diversietijd van de potentiële toekomstige ruiters.

De meeste ruiters hebben het liefst een paard met karakter van Ahoy en de sportcapaciteiten van Jazz. Of laat ik het zo zeggen, ze willen die sportcapaciteiten maar lijden vaak aan zelfoverschatting.
Ik denk wel dat de vraag naar bravere paarden zal toenemen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:21

Heeft zich nog niet kunnen bewijzen naar op vlak van zijn nakomelingen, maar in deze video bewijst hij een fijn karakter!

Hier is hij 3 jaar

Kijk vooral op het einde van het filmpje!
Laatst bijgewerkt door webster543 op 10-01-16 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:49

[naam verwijderd] schreef:
Ik denk wel dat de vraag naar bravere paarden zal toenemen.

Ik denk dat er een splitsing in vraag gaat komen.
Er is grote vraag naar paarden voor de SPORT en die ruiters maakt het doorgaans echt geen bal uit of het beest braaf met een los teugeltje door het bos kan. Zolang de dieren maar willen werken en wat heter is daarbij zeer gewenst.
En er is grote vraag naar paarden die wel met een los teugeltje door het bos kunnen gaan waarbij juist dat wat hetere niet perse gewenst is.

Ik denk dat de eerste groep kopers zich zal blijven richten op de sportgefokte warmbloedpaarden en dat die andere groep zich, nog meer dan ze nu al doen, zal gaan richten op de niet-sportgerichte fokkerij, zoals die van bijv. Groningers, Tinkers, Fjorden... Tuurlijk zeggen die stamboeken ook voor de sport te fokken, maar het is toch iets anders dan wat de Warmbloedpaardenfokkerij nastreeft.

Waarmee ik terugkom op jouw fokwens met je Gran Corrado merrie: die is geschikt voor sportgerichte warmbloedfokkerij en zal aanleg hebben tot wat heter zijn. Daar kun je een lauwe koudbloedhengst op zetten en dan kun jij daar tzt heus wel mee in het bos hobbelen.
Wil je het veulen interessant (!) kunnen verkopen, dan is het wellicht veel handiger om je boshobbel-aspiraties niet mee te nemen in je overwegingen maar gewoon een goede sporthengst te selecteren.

Desiree

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:11

Ja, dat is wat ik tot nog toe ook wel gedaan heb. Ik kan er inderdaad ook geen gelders paard of groninger op zetten, want ik denk niet dat er dan vraag zal zijn naar het veulen.
Ik heb er nu twee x een veulen van Tangelo van de Zuuthoeve uit gefokt. Mooie merries, maar ja, de vorige nakomelingen waren óok erg mooi.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:25

Ik moet zeggen dat ik Duits bloed ook veel paarden vind met een braaf, nuchter karakter. Paarden die eerst kijken en denken voor ze weg rennen, die geduldig zijn en mee denkend. Gewoon net dat hete randje eraf. Heeft natuurlijk ook met een stukje opvoeding nodig, maar in duitsland hadden we allemaal brave paarden die graag werkte maar niet zo heet/rillerig waren. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:27

Joscaa schreef:
Ik moet zeggen dat ik Duits bloed ook veel paarden vind met een braaf, nuchter karakter. Paarden die eerst kijken en denken voor ze weg rennen, die geduldig zijn en mee denkend. Gewoon net dat hete randje eraf. Heeft natuurlijk ook met een stukje opvoeding nodig, maar in duitsland hadden we allemaal brave paarden die graag werkte maar niet zo heet/rillerig waren. :)

Deutsche punktlichkeit he. Duitsers zijn hiërarchischer en eisen toch nog net meer gehoorzaamheid denk ik. En dan is het belangrijk dat een paard een beetje braaf is.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:28

vur schreef:
Ik heb een aantal Van Gogh's gezien bij de basis. Super fijne bewerkbare paarden. Ik weet niet of hij beschikbaar is of überhaupt nog dekt? Oscarbloed is super, maar volgens mij niet meer beschikbaar. Uphill wel en is een nakomeling van Oscar. Misschien is Coverstory nog wel beschikbaar? Ook een nakomeling van Oscar, maar helaas niet meer in leven.

Van Gogh staat volgens mij ter dekking bij de Wiemselbach!

Zelf heb ik een Van Gogh nakomeling, heb hem sinds zijn vierde. Hij was nog geen half jaar onder het zadel, maar na een week reden we al lekker buiten met hem, terwijl hij toch in een drukke omgeving staat. Buiten en in de omgang is hij zo goed als bomproof, echt een heerlijk dier! Met rijden was hij in eerste instantie wat lui en lachoniek, maar nu wil hij echt werken en zit er ook wel pit in, op een fijne en werkbare manier. En een groot pluspunt: Van Gogh geeft over het algemeen erg veelzijdige nakomelingen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:33

Van gogh staat hier dus in de buurt. Ik weet dat hij van Numero Uno is. Maar dat Libero bloed lijkt mij ook niet de gemakkelijkste.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:02

Heb de indruk dat ik in het lege heb gepost...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:40

webster543 schreef:

Ik ook. Ik heb een springengefokte merrie en iedereen komt met dressuurhengsten. Maar kennelijk zijn er meer brave dressuurhengsten dan springhengsten?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:47

Heb je al aan Verdi gedacht? En Eldorado van de zeshoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:50

En mijn suggesties? Zijn toch echt springhengsten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:14

Desiree schreef:
webster543 schreef:

Ik ook. Ik heb een springengefokte merrie en iedereen komt met dressuurhengsten. Maar kennelijk zijn er meer brave dressuurhengsten dan springhengsten?

Haha, ja juist..

Ben geen expert in springhengsten, ken daar alleen de oude generatie zoals contender, montender, argentinus, ..
Misschien in de bloedlijn balou de rouet kijken?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:17

Ultimo , ik ken daar alleen maar brave paarden van en Calvados, die worden zadelmak geboren, zit je bij beide wel aan diepvries..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:29

Flemmingh geeft over het algemeen ook fijne karakters...en Donnerhall bloed, en de hengsten die hier al genoemd worden..al heb ik mn twijfels over United.

Maar persoonlijk vind ik ook veel paarden gruwelijk braaf als je idd op wedstrijd kijkt wat ze allemaal te verstouwen krijgen soms aan "rijderij/trukerij".

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:30

Uit mijn merrie is een x eerder een Calvados uit gefokt. Die loopt nu internationaal onder Andrew Ramsay.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:35

Desiree schreef:
Uit mijn merrie is een x eerder een Calvados uit gefokt. Die loopt nu internationaal onder Andrew Ramsay.

Ik mis de vind ik leuk knop... wat let je om het nog eens te proberen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:40

martichr schreef:
Desiree schreef:

Ik mis de vind ik leuk knop... wat let je om het nog eens te proberen?

Ik heb het wel eens overwogen. IK heb het ook nog niet uitgesloten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:55

Elisa2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik ook veel paarden gruwelijk braaf als je idd op wedstrijd kijkt wat ze allemaal te verstouwen krijgen soms aan "rijderij/trukerij".

Precies, er wordt hier eerder opgemerkt dat ze geen staker willen, maar het gros is zo braaf met al dat groffe gerij, dat is gewoon vreselijk.

Staken doen ze met een reden, meestal willen ze je wat vertellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:56

R12312 schreef:
Elisa2 schreef:

Precies, er wordt hier eerder opgemerkt dat ze geen staker willen, maar het gros is zo braaf met al dat groffe gerij, dat is gewoon vreselijk.

Staken doen ze met een reden, meestal willen ze je wat vertellen.

Nou inderdaad..

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:38

Haarlem gaf ze altijd heel braaf.....maar is wel even geleden...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:40

Natuurlijk, een paard heeft recht om te staken als daar reden toe is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:34

kevinsky schreef:
Percy schreef:
Heel herkenbaar Kavinsky :j Behandel hem niet verkeerd want dan pakt hij je terug maar als je eenmaal zijn vertrouwen hebt gaat hij inderdaad door het vuur voor je. Heb geen aandelen in hem overigens :D

Ed is mijn eerste jonge paard die ik zelf heb opgeleid. En ben echt niet de beste ruiter die er is. Maar weet me er toch goed mee te redden :j
Echt dood braaf en simpel zijn ze niet, maar hé welk sportgefokt paard is dat tegenwoordig nog wel?

Daimler is ook het eerste jonge paard wat mijn dochter heeft opgeleid. Ze was 15 toen ik hem voor haar kocht. Wel dagelijks begeleiding gegeven maar dat is prima gegaan. Vorige eigenaresse kon er echter niet eens meer in de buurt van een hindernis mee komen.

Ik vind braaf in het bos juist ook voor het sportpaard een heel belangrijk iets. Zeker voor mijn dochter die eventing rijdt. Die paarden moeten niet overal van verschieten.

Wat dat betreft zijn springpaarden en eventingpaarden toch vaak cooler in het hoofd dan dressuurpaarden. Zal denk ik ook wel veel met de ruiters te maken hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:42

Nou Percy, dan snap jij wat ik een beetje bedoel.
Een paard mag gerust staken als een ruiter niet eerlijk is. Maar het hoeft de ruiter niet op alles af te rekenen als die nog veel moet leren. Snel beledigd zijn en dat soort dingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:18

Ik hou juist van recht door zee, snel beledigde dieren.
Dat is voor mij een heel fijn karakter omdat je dan altijd weet of je paard ergens ontevreden over is.