Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EsConnor

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:43

Jeetje, wat jammer!
Gelukkig zie ik dat jij en je vriendin er wel uit gaan komen, wat een nare fout hebben die mensen gemaakt.En wat betreft al t commentaar en vooroordelen die hier rondgegooid worden.. Als je een dier neemt, bedenk je je altijd van te voren wat voor een dier, wat voor karakter, wat voor ras, en daar betaal je ook voor. Koop je hierna een dier wat niet blijkt te zijn waar je voor bent gegaan dan is het diegenes eigen keuze om het dier te verkopen of te houden, ligt meestal ook aan de emotionele band lijkt me. En laten we eerlijk zijn, paarden zijn ook duur, in de aankoop en in onderhoud etc. Laten we ervan uitgaan dat ze een weloverwogen keuze maakt.<3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:48

Aangezien het dekgeld alleen al 1500 euro is voor een groot paard zou ik er zeker werk van maken richting de ki.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:53

Mocht je hem willen verkopen en je hebt de mogelijkheden, zet hem dan op Duitse sites, mijn ervaring hier langs de grens is dat ze dol zijn op Friese kruisingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:58

Ik denk dat het een heel leuk paard kan worden voor de mensport. Als je een nieuwe eigenaar gaat zoeken, zou ik zeker eens aan die doelgroep denken!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:58

Babootje schreef:
matasja schreef:
Heel benieuwd wie er nu net als jullie zit te kijken naar zijn veulen en denkt, iets klopt hier niet...
Want het zaad van kharamel zal toch geinsemineerd zijn in een andere merrie waarschijnlijk ...

Die krijgt dan waarschijnlijk een mooie Arabofries.

Het hoeft niet perse een 1op1 swap te zijn. Misschien een keer een rietje in een verkeerd bakje gekomen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:32

matasja schreef:
Heel benieuwd wie er nu net als jullie zit te kijken naar zijn veulen en denkt, iets klopt hier niet...
Want het zaad van kharamel zal toch geinsemineerd zijn in een andere merrie waarschijnlijk ...

Hier moest ik ook aan denken....of die denkt een bijzonder mutatie te hebben.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:48

Nee dit hoeft niet perce zo te zijn.
Het dekstation is inmiddels op de hoogte en gaat uitzoeken wat er precies is misgegaan.
(Ik ben mede- eigenaar van de merrie)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:48

Anoniem schreef:
Iris82 schreef:

Lees groene opmerking. :)

De vraag mag toch gesteld worden? Misschien is er wel interesse in het veulen van die kant? Er staat geen oordeel in, waar op gedoelt wordt in de mod-opmerking.

Vervelende situatie TS, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Hopelijk heeft het dan een goede Fries als vader.

Ik had die opmerking helemaal niet gezien via m'n gsm, ik lees niet alles hoor.
Ik volg al een hele tijd de Friezen die te koop staan, ik heb er niet speciaal achter zitten zoeken, want ik zoek er eentje.
Ik wil wel weten hoe groot het veulen ongeveer gaat worden en welk fries bloed erin zit

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:00

Oh wat vervelend voor je TS! Maar ik moet zeggen dat Fries x KWPN volgens mij echt geen slechte combi zou zijn als de ouders elkaar verbeteren, ik zou wel zo'n veulen willen hebben alhoewel ik heb al 2 pony's.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:44

Het kan ook best zijn dat de eigenaar van de dan nu "arabo x fries" de fout niet als zulke herkent heeft en het veulen weggemoffeld...
Ik ben pas sinds 17 jaar in NL maar woon landelijk en heb hier toch het een en andere gezien omdat het niet in het plaatje paste en men niet wilde achter vragen. ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:13

sasja0705 schreef:
Het kan ook best zijn dat de eigenaar van de dan nu "arabo x fries" de fout niet als zulke herkent heeft en het veulen weggemoffeld...
Ik ben pas sinds 17 jaar in NL maar woon landelijk en heb hier toch het een en andere gezien omdat het niet in het plaatje paste en men niet wilde achter vragen. ...

Ik kan hier geen touw aan vastknopen. :o?

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:25

safina schreef:
sasja0705 schreef:

Ik kan hier geen touw aan vastknopen. :o?

Dat het veulen is aangezien als een te luxe / mager / schriel Fries veulen, en de fokker misschien zelfs wel dacht dat het uit erfelijkheid van de merrie kwam,
en het veulen de handel in is gegaan zonder bij het stamboek te registreren, of wel geregistreerd dat kan ook natuurlijk,
maar dat de fokker van een eventueel arabo friesje het niet als zodanig heeft herkend.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:52

Vervelend dat je niet 'gekregen' hebt wat je verwacht had TS!
Lijkt me ook echt naar om achter zoiets te komen.
Hopelijk kan het dekstation de fout achterhalen en kunnen ze meedenken in een oplossing.

Over het Fries x KWPN gedeelte wil ik nog wel zeggen dat het héél erg kan verschillen wat er uit komt/ hoe ze uitgroeien.
Zelf heb ik ook deze kruising, een luxe smalle pony van 1.55 (zie profiel).
Helaas weet je nooit van te voren hoe ze uitgroeien. Mijn pony was juist gefokt als paard....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 03:23

Lastige kwestie en wat een stomme fout. Ik kan je wel begrijpen hoor dat je hem niet wilt houden. Er zit wel een erg groot verschil in maat en bouw. Voor je dochter is een veulen sowieso geen garantie om later te kunnen rijden. Daarvoor moet het paard al geschikt zijn wat echt niet alle paarden zijn en zitten er al paar jaar tussen waarin veel kan veranderen. Dan neem je beter een jong opgeleerd paard waarvan je het karakter en de vergevinsgezindheid onder het zadel al goed kunt beoordelen.
Als het dekstation hem terugneemt zou ik dat doen. Daar hebben ze misschien wel sneller een liefhebber voor dit type veulen. Kun je erna nog uitkijken naar iets wat bij je plannen past. Als je echt graag een kind proof paard wilt zou ik daar wel specifiek naar op zoek gaan. Dit om teleurstellingen te vermijden, want de ene 5 jarige is de andere niet. Dit kun je bij een veulen onmogelijk op voorhand weten. Het kan natuurlijk positief uitdraaien, maar ik zou mij daar niet durven op vastpinnen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:05

Lisaapee schreef:
Vervelend dat je niet 'gekregen' hebt wat je verwacht had TS!
Lijkt me ook echt naar om achter zoiets te komen.
Hopelijk kan het dekstation de fout achterhalen en kunnen ze meedenken in een oplossing.

Over het Fries x KWPN gedeelte wil ik nog wel zeggen dat het héél erg kan verschillen wat er uit komt/ hoe ze uitgroeien.
Zelf heb ik ook deze kruising, een luxe smalle pony van 1.55 (zie profiel).
Helaas weet je nooit van te voren hoe ze uitgroeien. Mijn pony was juist gefokt als paard....

Troost je, voor de rest van de wereld is dat een paard hoor, enkel in Nederland niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:36

Kadanz81 schreef:
Ik vind sommige reacties erg pijnlijk.. Ik heb dagen gehuild bij de weet dat het niet het veulen is wat ik wilde.
Ik wilde gewoon echt heel graag een rank paardje rond de 1.55 zodat mijn dochter er later ook leuk op kan. Dit is voor mij gewoon echt een enorme domper en ik houd ontzettend veel van hem en het gaat echt aan mijn hart.
Ik heb ook enorm getwijfeld maar ik hou gewoon echt niet van brede grote paarden en dan doe ik hem liever nu weg dan dat ik dat doe als hij nog veel ouder is en ik er nog meer aan gehecht ben.
Daarnaast zoek ik echt wel een goed huis voor hem en hij gaat echt alleen weg naar iemand die er wel helemaal gek van is.

De fokker heeft inmiddels gemaild naar het dekstation en aan mij aangeboden het veulen terug te nemen en anders als ik hem verkoop, het verschil terug te betalen.

Ik zou dit gewoon doen, dan ben jij van de gebakken peren af...
Maar wat een belachelijke fout van het station zeg... Jeetje mina!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:39

bobje26 schreef:
Ik zou dit gewoon doen, dan ben jij van de gebakken peren af...
Maar wat een belachelijke fout van het station zeg... Jeetje mina!

Wat is er belachelijk aan deze fout?
Waar mensen werken worden nu eenmaal wel eens fouten gemaakt.
Dat maakt de fout niet goed
Maar om het nou belachelijk te noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:42

Het is vooral schrijnend omdat de merrie er niet meer is en je het niet 'over' kunt doen.
Ik vind het wel een geweldig diertje, jammer dat onze veestapel al vol is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:43

Nou, idd. Kan een verkeerd rietje in een ander canister terecht zijn gekomen, of degene die insemineert heeft per ongeluk de verkeerde gepakt...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:49

Ik vind het toch best een grove fout, tuurlijk het is mensenwerk, maar of een merrie geinsemineerd wordt met een arabier of een fries is toch wel een heel groot verschil voor de uitkomst. En dan had dit veulen ook nog eens een speciale betekenis om meerdere redenen.

Fouten maken is menselijk, maar met zulk werk vind ik dat daar niet te makkelijk over na gedacht mag worden. Zoiets zou 3 dubbel gecheckt moeten worden op zn minst.

Fokkers stoppen er tijd en energie in om een goede combinatie te vinden van merrie-hengst. En dan wordt er zo'n grove fout gemaakt, ja sorry blijft mensenwerk kan gebeuren??
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 11-11-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:50

Ik heb eens even de foto's bekeken en wat een leuk dier zeg. Ik zou die ZO kunnen kopen (als ik op zoek was)

Ik denk echt dat er voldoende markt is voor zo'n kruising. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als de vader alsnog boven water komt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:52

Ohhh het veulen stond op marktplaats toch? Ik vond het een leuk ding, jammer dat ik het geld niet heb. Ik begrijp wel dat als het niet is wat je wilde je de koop terug wilt draaien al denk ik dat ik daar een te slap hart voor heb :+ Maar goed, ik geef geen drol om papier

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:14

Calanddra schreef:
Ik vind het toch best een grove fout, tuurlijk het is mensenwerk, maar of een merrie geinsemineerd wordt met een arabier of een fries is toch wel een heel groot verschil voor de uitkomst. En dan had dit veulen ook nog eens een speciale betekenis om meerdere redenen.

Fouten maken is menselijk, maar met zulk werk vind ik dat daar niet te makkelijk over na gedacht mag worden. Zoiets zou 3 dubbel gecheckt moeten worden op zn minst.

Fokkers stoppen er tijd en energie in om een goede combinatie te vinden van merrie-hengst. En dan wordt er zo'n grove fout gemaakt, ja sorry blijft mensenwerk kan gebeuren??

Natuurlijk is het een grove fout
Echter kan je aan het rietje vaak niet zien of er sperma van een fries of een 'arabier' in zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:17

Zou makkelijk zijn als het zaad ook zwart was ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:23

Shirley schreef:
Zou makkelijk zijn als het zaad ook zwart was ;)

Moet het rietje wel doorzichtig zijn!

Ik weet niet hoe ze dat bij de paarden doen
Maar bij koeien hebben de stieren een andere kleur rietje.