'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:25

Ayasha schreef:
En daarmee en je dus net hetzelfde als een boel mensen die ook allemaal denken anders te zijn. Echt, zo stoer, en raar is het niet.. :) Jullie maken toch buitenbeentjes van jezelf? En dan maar zeiken op de warmbloed ruiters... tis gewoon een paard net als die "saaie" vossen en zwarten

Ik weet niet of dit tegen mij is... maar...

Zo voel ik het haha.
Ik heb helemaal niks met 'het standaard sportpaard' (al hoewel... er zijn wel eeeeerg knappe hoor!)
Maar als ik lol heb omdat mijn paard net iets anders is, mag ik daar toch lol om hebben.

Persoonlijk zou ik niet komen als iemand destijds tegen mij had gezegd 'eh jij met die haflinger, jij bent'...
Dan kwam de innerlijke blondie weer naar boven :P

En op die manier wil ik inderdaad zelf een 'buitenbeetje' zijn, als je het zo wil noemen.
En niet alle koudbloed wedstrijdruiters zeiken op warmbloeden hoor.
Het is alleen heel gaaf als je met je haffie eerst wordt tussen al die 'sportpaarden'.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 12-09-15 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:25

Joh dan ga je niet en raak je je startplek kwijt. Dat is dan toch echt jouw probleem en niet dat van de organisatie.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:27

Ayasha schreef:
Joh dan ga je niet en raak je je startplek kwijt. Dat is dan toch echt jouw probleem en niet dat van de organisatie.

Dit is mijn mening.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:30

Ik vind het geen bal uitmaken welk ras eerste wordt := vind een haflinger op de eerste plek, niet stoerder dan de kwpn op plek 1

Goed zal wel even gek opkijken als een D pony een Z springparcours tussen de paarden wint :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:31

Esaqar schreef:
Ayasha schreef:

Dit is mijn mening.

en mijn reactie is gewoon een feit, als ze jou roepen en jij gaat niet om eender welke reden dan ben je je startplek kwijt. Simple as that. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:47

Esaqar schreef:
Waar je je druk om maakt haha.

Reed met mijn haflinger altijd ponyclub wedstrijdjes en dat vond ik he-le-maal geweldig omdat het zo'n macho was/is! En dan zie je allemaal van die saaie bruine, vossen en zwarten om je heen, die bijna niet uit elkaar kan houden. En kom jij aan met zo'n maf ding! x'D

Ben ook van plan, als ze er aan toe is, om met mijn barock pinto te gaan starten. Iets luxere bouw dan de haf maar nog steeds veel bekijks.

Sorry maar ik vind het gewoon echt geweldig om anders te zijn :')

edit: typfout.

Dat je het geweldig vind om anders te zijn, helemaal prima maar om dan de andere saaie beesten te noemen? Zeg veel meer over jou dan over al die andere mensen. Wie heeft er hier nu een minderwaardigheidscomplex? Ik ga er geen uitspraak over doen maar denk dat het wel duidelijk is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:58

vuurneon schreef:
Ik vind het geen bal uitmaken welk ras eerste wordt := vind een haflinger op de eerste plek, niet stoerder dan de kwpn op plek 1

Goed zal wel even gek opkijken als een D pony een Z springparcours tussen de paarden wint :P

Die zou ik dan wel willen zien springen, want da's hele dure D pony dan!
Met springen gewoon lastiger, je zit met de afstanden.
Dressuur geen probleem.

Overigens is het toch niet raar dat je bij kenmerken van je paard wordt genoemd als mensen je naam niet weten?
Dan is het in ieder geval duidelijk.
Bij 3 zwarten zal het zijn, he jij met je bruine tuig, of jij met je shabrak met groen randje, loopt er dan een schimmel dan is het jij daar met die schimmel, dus jij daar met die fjord, tinker, bonte, haflinger etc. is ook niet zo heel raar.

Overigens heb ik niets tegen sportpaarden wil er steeds 1, maar het lot beslist dan weer anders _O- , dat heb je wel eens...

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:38

Ik heb het ook lang erg moeilijk gevonden.
(Start nu subtop dressuur met mijn haf)

Maar het is nu eenmaal part of the deal: je valt op als je met iets anders komt. De jury's zijn door de bank genomen heel eerlijk, en daar gaat t om. Ik ben me op een gegeven moment alleen nog maar gaan richten op de band en contact met mijn paard en heb zo het publiek buiten gesloten. En als je hoger gaat rijden, wordt t ook anders, dan heb je je al een stuk bewezen ofzo...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:20

evelien11 schreef:
Qua punten heb ik geen negatieve opmerkingen gehad over het ras. Het had ook wel zo zn voordelen, zo kon degen die mij voorlas gewoon in de stromende regen met een paraplu langs de ring staan, bij storm, sneeuw en hagel geen verandering in aandacht :-)

Toch heb ik wel eens bij jou geschreven en toen zat de jury te mopperen dat het een fjord was en dat ie niet geschikt was. Ik natuurlijk heel wijs mijn mond houden ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:31

Dorine92 schreef:
evelien11 schreef:
Qua punten heb ik geen negatieve opmerkingen gehad over het ras. Het had ook wel zo zn voordelen, zo kon degen die mij voorlas gewoon in de stromende regen met een paraplu langs de ring staan, bij storm, sneeuw en hagel geen verandering in aandacht :-)

Toch heb ik wel eens bij jou geschreven en toen zat de jury te mopperen dat het een fjord was en dat ie niet geschikt was. Ik natuurlijk heel wijs mijn mond houden ;)
Heeft deze jury toen ook, in jouw ogen, lager gepunt dat wat de combinatie verdiende?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 06:44

Grit schreef:
Dorine92 schreef:
Heeft deze jury toen ook, in jouw ogen, lager gepunt dat wat de combinatie verdiende?

Nee dat niet. En ik snapte op zich het "probleem" wel.. Hij is erg op de voorhand gebouwd, wat natuurlijk de hele proef terugkomt. Dit maakt het jureren erg lastig. Want als een ander paard een stukje wat bergaf toont, krijg je daar aftrek voor. Maar wat doe je dan met eentje die de hele proef dit beeld geeft, omdat ie echt niet anders kan vanwege zn bouw? Het was een zeer ervaren jurylid, maar ook die komen nog wel eens in een situatie waarin ze het even niet weten.. Ik snap dat heel goed. Ik zou het als jury ook lastig vinden. Net als wat voor punt je geeft voor een (koudbloed) paard die niet genoeg kan uitstrekken. Want je wilt die combinatie niet voortrekken tov andere combinaties, maarja als je voor het draf en galop uitstrekken beide kanten op 4en geeft (wat dat zelfde jurylid bij mij wel eens heeft gedaan bij de tinker) dan sta je al 8 punten onder een winstpunt daardoor. Daar kun je dan wellicht niet meer tegenop rijden, omdat er geen spektakel in de proef zit die eens een 8 oplevert. Het is gewoon moeilijk om zulke dingen te jureren

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 06:50

Sammyoo schreef:
ZZ zwaar met een koudbloed! :D
[RIJ-ITP] Haflinger Rebel in training

Daar kom je niet als er vooroordelen tegen koudbloeden zouden zijn.

Wat een dier zeg! :D Hier heb ik dus enorm veel respect voor, omdat ik weet dat ze toch altijd wel harder moeten trainen om dat niveau te halen :)

Edit: Ik zie dat saral hier ook gereageerd heeft, heel gaaf hoor! :D

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:13

mimp3 schreef:
Ik vind als je met een koudbloed tussen de paarden gaat starten, dan maak je een bewuste keuze waarbij je weet dat je er harder aan moet werken dan de rest.Dan bedoel ik rijtechnisch maar ook je eigen voorkomen. Als ik vaak om me heen kijk op wedstrijden zie ik ook veel combinaties met een koudbloed waarvan ik denk" Mijn hemel wat doet dit hier!". Rijtechnisch is het drama en dan ook de verzorging is prut. Dit zijn in mijn ogen vaak de amazones die thuis komen met 160 punten waarvan de jury de schuld krijgt.

Toevallig gister met mijn instructeur gehad over "nadelen" van het starten met een niet dressuurpaard.
Hij gaf ook aan, om de Fries maar even als voorbeeld te geven, dat het aan meerdere dingen ligt als je slechte punten hebt.
Bepaalde onderdelen kunnen ze idd meer moeite mee hebben, bijv een uitgestrekte draf. Dit kan in het begin meer opgooien dat uitstrekken zijn, hier zul je harder op moeten trainen. Maar als je slordige fouten maakt zoals niet genoeg op de letter rijden etc wordt je net zo hard gestraft als een bijv een kwpn'er. Je moet je proef gewoon voor elkaar hebben. En om maar in de Friezen te blijven... of je met een Fries in de ring komt die hoog op zijn benen staat en een mooi voorkomen heeft of je komt met een Fries met korte benen, lange rug, een niet zo heel chique uiterlijk... Hij gaf aan dat ze daar idd minder van gecharmeerd kunnen zijn.
Maar op de eerste plaats moet het "plaatje" kloppen net zo goed als bij de dressuurpaarden.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:23

Bedenk eens voor jezelf: waarom start ik überhaupt? Hopelijk kom je dan uit op antwoorden als: voor lol met mijn knol, om mezelf te ontwikkelen, om te zien of we ergens anders ook kunnen presteren etc. Door je aandacht te verleggen naar zaken buiten jezelf kun je je niet meer focussen op wat echt belangrijk is:je je taak! Hoge bomen vangen veel wind, een vreemde eend in de bijt wie boven het maaiveld uitsteekt... etc. Zorg dat je focus ligt op wat belangrijk is! Je kunt het toch nooit voor iedereen goed doen! Zorg dat ze niet om jullie kunnen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:23

Masi1 schreef:
En om maar in de Friezen te blijven... of je met een Fries in de ring komt die hoog op zijn benen staat en een mooi voorkomen heeft of je komt met een Fries met korte benen, lange rug, een niet zo heel chique uiterlijk... Hij gaf aan dat ze daar idd minder van gecharmeerd kunnen zijn.
Maar op de eerste plaats moet het "plaatje" kloppen net zo goed als bij de dressuurpaarden.

Mijn Fries (overigens zijn dat geen koudbloeden, maar dat terzijde) is 1.59m, inmiddels 18 jaar oud en dus het oudere type en daar rij ik nu ZZ-Licht mee. Ik vind absoluut niet dat de hoogte of het type (of kleur, of ras, of beenlengte of....) van het paard mee mag spelen! Daar kun je toch niets op trainen. Dan kan ik maar beter gewoon thuis blijven.
Je rijdt een proef, die proef moet correct zijn. De oefeningen moeten juist uitgevoerd worden. Ik snap dat de oefeningen mogelijk makkelijker gaan als je een paard hebt wat correcter gebouwd is, maar dat wil niet zeggen dat je met een minder correct paard of een paard met wat meer lichamelijke uitdagingen niet net zo goed hoge punten kunt scoren.

Dat zou dus niet mogen afhangen van wat een jury mooi vindt qua type paard...
Als ik qua type en uiterlijk gescoord wil worden, dan ga ik wel naar een keuring ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:58

ik rijd ook op een standaard minder graag gezien paard :), maar ik ben het totaal niet eens met de ts.
ik denk dat wat joj voelt en ziet in jou hoofd een stuk negatiever word getromken dan het daadwerkelijker is..
Bij mij word ook omgeroepen he jij met de pony.. En ja dat zal ik dan wel zijn want time is kleiner dan de rest :) Daarna tijd ik een proef bedank de jury beloon mijn paard ( als ie op 4 benen is gebleven) hasl mojn punten en ga naar huis.. die keren dat ik zelfs onder de 170 heb gereden heb ik nooit geweten aan de jury die vast liever niet kijkt naar sensibile, stoute lelijke schimmelbonte pony tussen de paarden. Lees het commentaar en probeer er wat aan te doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:04

Dorine92 schreef:
Grit schreef:

Nee dat niet. En ik snapte op zich het "probleem" wel.. Hij is erg op de voorhand gebouwd, wat natuurlijk de hele proef terugkomt. Dit maakt het jureren erg lastig. Want als een ander paard een stukje wat bergaf toont, krijg je daar aftrek voor. Maar wat doe je dan met eentje die de hele proef dit beeld geeft, omdat ie echt niet anders kan vanwege zn bouw? Het was een zeer ervaren jurylid, maar ook die komen nog wel eens in een situatie waarin ze het even niet weten.. Ik snap dat heel goed. Ik zou het als jury ook lastig vinden. Net als wat voor punt je geeft voor een (koudbloed) paard die niet genoeg kan uitstrekken. Want je wilt die combinatie niet voortrekken tov andere combinaties, maarja als je voor het draf en galop uitstrekken beide kanten op 4en geeft (wat dat zelfde jurylid bij mij wel eens heeft gedaan bij de tinker) dan sta je al 8 punten onder een winstpunt daardoor. Daar kun je dan wellicht niet meer tegenop rijden, omdat er geen spektakel in de proef zit die eens een 8 oplevert. Het is gewoon moeilijk om zulke dingen te jureren
Herkenbaar geschreven en ik kan mij er ook helemaal in vinden. En als het niet al bij voorbaat puntaftrek geeft, dan heb ik er geen problemen mee dat de jury niet gecharmeerd is van mijn paard en dat in de auto benoemd, het zijn net mensen :D .
Ik wist dat ik mijn punten moest verdienen op andere gebieden dan de verruimingen en wist dat als ik een 6 kreeg voor de uitgestrekte draf ik daarmee "gematst" was. Met een stukje inleving naar de jury toe, kun je ook begrijpen dat het lastig is om koudbloeden te jureren met het oog op onder andere de door jou genoemde punten.
En dat is dan een andere insteek als staan miepen dat je wordt benadeeld omdat je met een koudbloed start.

Uitzonderingen daargelaten, de jury die zo dom was -2 te geven vanwege het ras is echt een enorme flapdrol :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:10

Musiess schreef:
Heb ooit met een friese hengst gestart in de dressuur. En scoorde 172.
Gigantisch fijne proef. Beter dan de proef die ik starte met mijn kwpn'r scoorde ik 199, die alles deed wat god verboden had.. Maar uiteindelijk scoorde ik met de fries extra laag omdat er " -2, wij zijn niet gecharmeerd van friezen" stond.
Hier ben ik als 'lieve rel schopper' natuurlijk flink mee aan de slag gegaan.
Maar het is onzin.

Zo :wow:
Daar zou ik me toch een partijtje nijdig van worden...
Ik vind Friezen in de dressuur geweldig, en het wordt bij ons op stal ook wel heel erg gewaardeerd.

TS: Niks van aantrekken, ik heb het hier met mijn verzorgpaard, is een tuiger en niemand lijkt hem te waarderen, hoor ze achter mijn rug om praten maar recht in mij gezicht doen ze aardig, ja joh...
Tis verder echt een geweldig beest, maar er zijn gewoon mensen bang van, wat ik nog steeds niet snap B-)

Ik vind het echt gaaf om Fjorden tussen dressuur te zien lopen, ze hebben zo'n dikke, barokke hals, prachtig <3
En die koudbloeden trekken ook wel goed bekijks, geloof me,

Niks van aantrekken en ook niet op reageren, tenzij het natuurlijk niet anders kan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:56

Sanet schreef:
Masi1 schreef:
En om maar in de Friezen te blijven... of je met een Fries in de ring komt die hoog op zijn benen staat en een mooi voorkomen heeft of je komt met een Fries met korte benen, lange rug, een niet zo heel chique uiterlijk... Hij gaf aan dat ze daar idd minder van gecharmeerd kunnen zijn.

Mijn Fries (overigens zijn dat geen koudbloeden, maar dat terzijde) is 1.59m, inmiddels 18 jaar oud en dus het oudere type en daar rij ik nu ZZ-Licht mee. Ik vind absoluut niet dat de hoogte of het type (of kleur, of ras, of beenlengte of....) van het paard mee mag spelen! Daar kun je toch niets op trainen. Dan kan ik maar beter gewoon thuis blijven.
Je rijdt een proef, die proef moet correct zijn. De oefeningen moeten juist uitgevoerd worden. Ik snap dat de oefeningen mogelijk makkelijker gaan als je een paard hebt wat correcter gebouwd is, maar dat wil niet zeggen dat je met een minder correct paard of een paard met wat meer lichamelijke uitdagingen niet net zo goed hoge punten kunt scoren.

Dat zou dus niet mogen afhangen van wat een jury mooi vindt qua type paard...
Als ik qua type en uiterlijk gescoord wil worden, dan ga ik wel naar een keuring ;)

Ja maar die van jou toont als een malle met de hengstenuitstraling.
:P haha

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:34

Ik start ook met mijn fjord tussen de paarden en merk er eigenlijk nooit wat van dat ik scheef wordt aangekeken. Tuurlijk is een jury wel eens niet zo gecharmeerd van ons, maar dat had in mijn ogen net zo goed zo kunnen zijn met een kwpner, aangezien we niet de beste zijn. Van mederuiters krijg ik juist vaak wel leuke reacties! :) Ik kan me wel voorstellen dat het voor jury's soms idd lastig kan zijn wat betreft het punten geven. Wij zijn ook zeker niet de beste dus dat komt er ook niet uit, maar toen het uiteindelijk aardig ging in de L1 en L2 heb ik evengoed een aantal keer wat prijsjes binnen gesleept en dus helemaal nooit het gevoel gehad dat de keren dat ik lage punten had aan het feit lag dat ik met mijn fjord start.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:46

Weinig last van hoor. Mijn haffies lopen gewoon hun punten en ook regelmatig plaatsing , selecties en kampioenschappen bij de paarden hoor.
Maar dat je opvalt is zeker, alleen maak je daar blijkbaar zelf een groter probleem van dan het is.

De mening van iemand anders is toch volstrekt onbelangrijk.
Lekker rijden en plezier hebben op wedstrijd ;)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:25

Je moet ook reeel zijn naar jezelf toe. Als ik met mijn haflinger een fijne proef heb gereden in de klasse Z1 tussen de rijpaarden. Dan moet ik niet verwachten dat ik de eerste prijs haal. Ik rijdt puur voor de punten, en vind het fijn dat een jury het net zo waardeert als ik. Ook ben ik blij als de proef niet geheel naar mijn zin gaat, maar dan toch een winstpunt haal. De meningen van anderen hebben mij juist sterker gemaakt. En ja ik heb heel vaak gehoord " Waarom verkoop je je paard niet en begin je weer met een jonge" Of " IK snap niet dat je nog op wedstrijd gaat, ga toch lekker met dat dier het bos in" Let wel, dit was met mijn rijpaard KWPN die erg sensibel was en vaak moeilijk te rijden. Van dit paard heb ik zoveel geleerd en ben uiteindelijk redelijk succesvol met haar Z1 gestart. Heb er 13 jaar over gedaan, maar al degenen die deze opmerkingen hebben gemaakt. Deze mensen hebben het nooit gered. Uiteindelijk ben ik ook met meerdere haflingers gestart..Ik heb nooit geen opmerking gehad of rare blikken. Het is zelfs zo dat ik juist de wedstrijden opzoek waarvan ik van andere haflingerruiters hoor dat je daar of bij die jury absoluut niet moet rijden. Ik vind dat een uitdaging om daar zo goed mogelijk voor de dag te komen. Er was zelfs een jurylid bij ons in de kring waarvan ik met mijn KWPNer nooit geen punten kreeg. Man zit bij het KWPN en is een echt dressuurpaardenfokker. Ik dacht wel eens dat mijn rijpaard nooit iets goed bij hem kon doen. Later moest ik met mijn haflinger bij hem in de ring rijden in het Z1 en dacht..o jee en nu,dit komt niet goed. Ik heb gereden met het mes tussen mij tanden, het was erop of eronder. Hierdoor een paar grove fouten gemaakt, maar...ik had drie tweeen voor mijn fouten. Maar ook meerdere achten voor de eenvoudige wissels en appyementen. Dus ook deze man heeft heel correct gejureerd.
En ja, ik heb ook eens gehad dat ik met mijn haflinger op het losrijterrein voor de Z combinaties kwam. Waar ik werd geweigerd omdat ik volgens de ringmeester op een ander losrijterrein moest zijn..hilarisch toch. ik heb er vreselijk om gelachen. En als iemand zegt.." hee jij met die haflinger, jij bent aan de beurt. Dan weet ik dat het mijn beurt is en geen haar op mijn hoofd die denkt aan discriminatie. Tuurlijk heb je er ook wel snobs tussenzitten die menen dat de hele wereld van hun is en jou minachtend aankijken en je paard onderhand van je kont rijden. Maar dat is niet alleen met een koudbloed hoor. Dat heb ik met mijn KWPNer ook meegemaakt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:37

Ess_Ramona schreef:
evelien11 schreef:

[ Video ]

Haha, grappig! Maar dat heeft niks met het ras te maken. Mijn brave Haflinger is doodsbang voor een paraplu! Nooit af kunnen leren.[/quote]

Haha vond t wel grappig om te laten zien inderdaad.
Mijn Draver hobbelt gewoon langs paraplu's, en dat terwijl die best sensibel is :')

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:18

En zo hebben mensen over en weer altijd wel wat te zeuren over elkaar... Gewoon niet meedoen met zeuren en je er niks van aantrekken...

Zo heb ik een keer een buitenrit met een groep koudbloeden gereden... Ik was de enige met een warmbloed paard... Er werd gezegd: mijn paard werd daar knotjes-paard genoemd... Ik maak me niet druk over zoiets... Moet er eigenlijk om lachen... Paard is een hongaarse nonius... En dus niet bepaald het type wat je veelvuldig in knotjes op een wedstrijd ziet...

Gewoon doen wat je fijn vind is het belangrijkste... Mensen kunnen nou eenmaal in iedere situatie iets bedenken wat "negatief" is... De kunst is om positief te denken...

esmmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:05

Lekker genieten van je paard je proef en je punten. Of je met manegepaard, haflinger of 'sportpaard' komt. Je komt toch gewoon om te laten zien hoever de combinatie is in de training. En ja daar hoort volledige concentratie bij, dus niet luisteren naar publiek of ruiters, maar lyisteren naar de signalen van je paard.