Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
simpie94 schreef:Mag ik vragen wat jullie kwijt zijn voor de prok-keuring? Ik wil mijn 6-jarige misschien ook nog laten prokken, omdat ik er wel een keer mee wilt fokken.
Heb wel gezocht maar kan geen echte duidelijkheid verkrijgen.
jentel schreef:Hallo,
We hebben en merrie van 6 jaar met naar mij weten goeie papieren ( canturano x goodtimes).
Nu lees ik zo nu en dan weleens iets over een keuring.. Dit lijkt me leuk om te doen, gewoon eens kijken wat er uit komt en misschien ooit handig als ik een veulen wil fokken.
Nu is mijn vraag, hoe werkt dit van A tot Z?
En hoe kan ik haar voorbereiden op zoiets?
Hieronder een foto van de merrie, inmiddels een stuk uitgegroeid.
Ze is niet heel groot, namelijk 163.
http://www.mijnalbum.nl/Album=RVD6UJAF
http://www.mijnalbum.nl/Album=RVD6UJAF
Vulina schreef:Jentel:
Je begint met de voorbereiding: Trainen en voeding. Het is heel verschillend hoe men traint en voert, dus dit is een beetje persoons en vooral paards gebonden.
Oefen een aantal keer de dingen die gevraagd worden tijdens de keuring: Het stilstaan/opstellen, draven en stappen aan de hand en vrij bewegen en/of springen.
Je kan je paard ook weg laten brengen om keuringsklaar te laten maken.
Vaak wordt er voor een keuring veel gelongeerd en minder/niet gereden.
Je kunt op de KWPN site vinden waar bij jou in de buurt een keuring is. Daar kun je je voor opgeven.
(dit wordt vrij duidelijk aangegeven hoe het moet op de site) Ook kun je op de site van het KWPN vinden wat je paard moet doen op de keuring en hoeveel punten ze moet scoren om STB, ster of evt voorl. keur te worden. Ook het vervolg traject voor andere predicaten staan hier goed en duidelijk beschreven ( http://www.kwpn.nl/over-kwpn/fokkerij/p ... n-merries/ ) Je merrie moet 1.58m zijn om STB te worden en vanaf 1.60m kunnen ze STER worden.
Op de keuring kun je iemand vragen je merrie voor te brengen, je mag het ook zelf doen.
Je merrie wordt eerst gekeurd op exterieur, waar je haar aan beide kanten moet opstellen op een harde ondergrond, waarbij alle 4 benen zichtbaar zijn. Daarna stap je van de jury af en weer terug. Dat herhaal je in draf. Daarna gaan ze de kooi in om vrij te bewegen en de springers vrij te springen. Hierna gaan alle merries van je groep de kooi in en stappen een ronde, waarbij de jury de merries nogmaals bekijken. Nadat je merrie is gekeurd, op exterieur en beweging, krijg je punten. Deze punten staan op een 'certificaat'. Heeft je merrie genoeg punten gescoord om voorl. keur te worden dan kan het zijn dat ze door mag naar de CK (centrale keuring).
Iemand aanvullingen? Of misschien andere ervaringen?
denisesilver schreef:Ik heb wel nog een vraag![]()
Moet het opstellen zegmaar de benen aan de kant van de jury de buitenste benen zijn en de benen aan de andere kant van de jury de middelste of maakt dat niet uit?
Van zowel het opstellen als van de vrij bewegen..
auto correct
Wij zijn ook weer van de partij, vorig jaar onze Vivaldi merrie vlot 'keur' gekregen.
hallo, _Elke schreef:Heehallo,
Mag ik wat vragen, ik wil eigenlijk mijn merrie dit jaar ook voor stamboek laten keuren voor evt veulentje.. Maar ze valt dit jaar onder de acht jarige. Ik zou dan haar willen laten keuren als spring paard .
Ze is een democraat x riverman
Heeft dit zin of ben ik te laat?
Vulina schreef:Ashleytjuhh schreef:Hoi hoi,
Ik mijn merrie voor het eerst laten keuren (springen) dit jaar voor stamboek en daarna ster als het kan.
Als je naar de merrie keuring gaat, ga je neem ik aan gelijk voor ster/voorl. keur? Of wil je een thuis keuring doen?
Niet geschoten is altijd mis!