Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:20

NatasjavE schreef:
xSogno schreef:
En hoe wil je dat met recreatieparken doen dan? .

Dam you autocorrect? :') :')

Haha ja sorry! Recreatiepaarden that is. Zit op m'n mobiel vandaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:21

[***] schreef:
amyz schreef:
Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.

Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn

Dat soort opmerkingen dus. De zwarte was geen goede geweest als hij met vooropgezet plan zwart gefokt was. En aparte kleuren zijn niet doordacht gefokt?

Ik denk dat er steeds meer "kleurenfokkers" zijn die wel doordacht fokken. Denk dat jij daar zeker er een van bent Janne. Petrina ook. Maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen. Die perse een haflinger door een welshcob laten dekken. Vanwege het kleurtje.

Soms al uit de serie die merrie is echt niet geschikt voor de fok.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:22

xSogno schreef:
Haha ja sorry! Recreatiepaarden that is. Zit op m'n mobiel vandaar.

Geen sorry, kan gebeuren toch.

Ik zat echter eerst te lezen huh :? ,...waar heeft zei het nou weer over :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:24

GJ9 schreef:
anneliesdj schreef:
Je kunt bij een veulen echt al wel zien of die gewoon loopt of dat hij goed loopt.
En uitslagen op keuringen vind ik dan niet vergelijkbaar, want daar speelt veel meer mee dan alleen de beweging.

Ja als hij als veulen een sterk achterbeen heeft, en een ruim grijpend voorbeen, is dat niet ineens weg bij een volwassen paard.

Maar of een paard bijv. makkelijk gaat schakelen, en het verschil tussen 'goed' en 'apart' vind ik lastiger te voorspellen.

Maar dat zijn weer dingen waar meer meespeelt, want bedoel je apart in de weide, of apart onder het zadel? Is ook weer een wereld van verschil.
Juist het schakelen en de soepelheid vind ik als veulentje wel goed te zien. Sterk achterbeen kan idd bedriegend zijn.

amyz schreef:
Ook oudere stamboeken hebben soms een heel bijzonder goedkeuringsbeleid hoor :+

Vertel, vertel :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:26

Grappig deze openingspost die ik vandaag voor het eerst zie. Ik kan het er alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik vind het ook zo zonde dat veel erkende met goede papieren merries van welk ras dan ook met een of andere pown of paard gedekt wordt van een afwijkend ras. Vind ik vaak zo zonde waarom heb je dan gekozen voor een bepaald ras? Er zijn al genoeg bastaardjes en / of slecht gefokte paarden/ ponies.
Daarnaast zullen er echt wel mensen zijn die wel naar alles kijken en goed doordacht fokken ook al gebruiken ze een hengst van een ander ras of van helemaal geen ras of zoeken ze vooral naar een speciaal kleurtje.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-04-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:26

Even heel offtopic; Anneliesdj: jouw onderschrift. _O- met het te lezen speelde zo het "filmpje" in mijn hoofd af en schoot ik in de lach. :')

Zijn er ook niet rassen die zich "meer" of "minder" lenen tot kruisingen... Ik kan me voorstellen dat bv een welsh zich beter "leent" tot kruisen dan bv een Belg.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:27

Ik denk dat voor iedere fokker het belangrijkste fokdoel een gezond duurzaam paard moet zijn.
Een paard dat 30 kan worden zonder ernstige slijtage aan de rug of benen omdat die er niet op gebouwd is om lang mee te gaan in de sport.
Een gezond en duurzaam paard heeft geen afwijkingen, staat netjes op de benen en zit harmonieus, in verhouding, in elkaar.

Dus heb je een merrie en hengst nodig die beiden die eigenschappen ook hebben. En die dicht bij elkaar liggen, zodat de kans dat je die eigenschappen aan het veulen mee geeft, zo groot mogelijk is.

Om daarnaast extra doelen te stellen, bijv. topsportpaard, of juist veelzijdig paard, geschikt voor endurance of juist dressuur, bijzondere kleur, bepaalde maat, etc. is helemaal goed.

Maar hoofddoel hoort een correct, gezond paard te zijn, en wordt vaak aan voorbij gegaan. Dan zie je inderdaad een haf x Welsh met een apart kleurtje, of een Mini x KWPN, of een bokbenige merrie die met 45 punten voor het exterieur naar huis werd gestuurd waar Jazz op moet, want Jazzen zijn goede dresuurpaarden, of een merrie met zeer ongelijke voorvoeten waar een zwarte modehengst op wordt gezet in de hoop op een aparte topper. Valt bij mij allemaal onder dezelfde noemer: ondoordacht fokken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:30

anneliesdj schreef:
GJ9 schreef:

Ja als hij als veulen een sterk achterbeen heeft, en een ruim grijpend voorbeen, is dat niet ineens weg bij een volwassen paard.

Maar of een paard bijv. makkelijk gaat schakelen, en het verschil tussen 'goed' en 'apart' vind ik lastiger te voorspellen.

Maar dat zijn weer dingen waar meer meespeelt, want bedoel je apart in de weide, of apart onder het zadel? Is ook weer een wereld van verschil.
Juist het schakelen en de soepelheid vind ik als veulentje wel goed te zien. Sterk achterbeen kan idd bedriegend zijn.

Ja klopt. Er zijn veel factoren die uiteindelijk maken dat een paard een toppaard kan worden, we vergeten de belangrijkste: karakter.
En inderdaad, een paard dat los heel apart beweegt kan onder het zadel heel anders zijn, een keuringspaard is ook nog geen sportpaard.

Met apart bedoel ik 'zeer goed bewegend sportpaard' en dat is lastig voorspellen als veulen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:31

Of ze het maken als sportpaard wordt ook nog eens bepaalt door wie er op komt. :)
Je mag nog zo'n topper fokken met geweldige bewegingen en een fijn karakter, krijg je er niet "de juiste ruiter" op komt ie er ook niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:32

Ayasha schreef:
Even heel offtopic; Anneliesdj: jouw onderschrift. _O- met het te lezen speelde zo het "filmpje" in mijn hoofd af en schoot ik in de lach. :')

Omg haha je bent serieus de eerste en ik heb dit onderschrift al wel een jaar denk ik :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:36

GJ9 schreef:
Ja klopt. Er zijn veel factoren die uiteindelijk maken dat een paard een toppaard kan worden, we vergeten de belangrijkste: karakter.
En inderdaad, een paard dat los heel apart beweegt kan onder het zadel heel anders zijn, een keuringspaard is ook nog geen sportpaard.

Met apart bedoel ik 'zeer goed bewegend sportpaard' en dat is lastig voorspellen als veulen.

Ja klopt helemaal.
Maar gaat het hier echt om toppers, of gewoon om fijne gebruikspaarden?
Ik las net iets over 'zo krom dat ie niet rechtuit kan'. Zo slecht heb ik ze nog niet gezien.
En als ze zo krom zijn, dan heb je 't ook niet over gewoon lopen, maar afwijkingen aan de benen waardoor hij zo raar loopt? (ik probeer me nu een paard voor te stellen wat niet rechtuit kan lopen :') )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:39

anneliesdj schreef:
GJ9 schreef:

Ja klopt helemaal.
Ik las net iets over 'zo krom dat ie niet rechtuit kan'. Zo slecht heb ik ze nog niet gezien.
En als ze zo krom zijn, dan heb je 't ook niet over gewoon lopen, maar afwijkingen aan de benen waardoor hij zo raar loopt? (ik probeer me nu een paard voor te stellen wat niet rechtuit kan lopen :') )

Dat was ik ook.. :o Ik stelde het een beetje "extreem". Maar dan bedoel ik dus meer: De paarden die zo overbouwd zijn dat ze onmogelijk maar enigszins correct kunnen lopen bv. :) Of een erg weke rug waardoor ie met wat pech voorbestemd is om rugproblemen te krijgen en dat soort dingen. :) Dat zijn dingen die je imo niet "moet willen fokken". Heb ooit een merrie gezien die dusdanig "doorgezakt" was in de rug dat je er nog niet af kwam als je zou willen... Kijk daar kan je opzetten wat je wil.. Als die merrie dat van veulen af aan heeft, zie ik niet hoe er een hengst dat gaat kunnen verbeteren. Eender welke hengst. :) Dat vind ik dan persoonlijk "erger" als daarmee gefokt wordt (nog even buiten het feit dat die merrie vermoedelijk ook gewoon last zal hebben tijdens de bevalling enz) dan dat iemand een leuk kleurtje er uit haalt. :)

Enneh... Ik hoor nu ook steeds "She's not my girlfriend, she's a girl, and my friend." in mijn hoofd. _O-

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:45

anneliesdj schreef:
GJ9 schreef:

Ja klopt helemaal.

Ik fok zelf het liefst gewoon een fijn gebruikspaard, dus een paard dat gezond is en goed in elkaar zit en het karakter heeft om te willen werken, als het toevallig een sport topper wordt ben ik natuurlijk heel blij.

Denk dat er genoeg afwijkingen te noemen zijn die je niet wilt fokken.
Denk dat je bij ondoordachte kruisingen die alleen om het kleurtje gemaakt worden, vooral kans maakt op te korte hals en lange benen bijv, waardoor ongelijke voorvoeten ontstaan, of verkeerd gehoekte achterbenen, overbouwd, niet in verhouding, dat soort afwijkingen.
En die afwijkingen kan je zeer zeker wel zien als veulen al!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:45

GJ9 schreef:

Denk dat vooral het stukje (top)sportpaard lastig te voorspellen is.

Het zijn niet altijd de super bewegende paarden die toppaard in de ring worden.

Er speelt nog een stukje mee. Namelijk het karakter. Een topspringpaard moet snelel reflexen hebben, patent van de grond springen maar ook willen, het houd vreten zeg maar. Voorzichtig zijn, mee denken.

Voor een dressuurpaard moet gelden dat hij trainbaar moet zijn. Steeds dezelfde oefening weer doen zonder in protest te gaan, net zoals totdat de oefening goed is. Dat naast tot inderdaad het vermogen tot schakelen.

Valegro was geen super bewegend paard als veulen. Net als veel Negro's een tikkie klassiek. Maar zeer trainbaar, werkwillig.

Dat is vaak nog belangrijker dan het laatste aan beweging.

Wat overigens alle toppaarden met elkaar gemeen hebben is dat ze wel zeer correct op de benen staan, goede gevormde voeten hebben, en een goede lange croupevorm hebben.

Top sport paarden, de echte aparte imo, hebben kwaliteiten die zeer zeker erfelijk zijn maar heel moeilijk meetbaar op de keuring.

Dat was denk ik uiteraard datgene wat Daffie(?) bdedoeld met bewezen sportpaarden gebruiken voor de fokkerij.

En dat is iets wat je in andere fokkerijen ook terug ziet, Ik denk dan even aan Dravers en Volbloeden. Die moeten ook willen winnen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-04-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:48

Ayasha schreef:
Of ze het maken als sportpaard wordt ook nog eens bepaalt door wie er op komt. :)
Je mag nog zo'n topper fokken met geweldige bewegingen en een fijn karakter, krijg je er niet "de juiste ruiter" op komt ie er ook niet...

Dat klopt helemaal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:55

[***] schreef:
amyz schreef:
Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.

Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn

Dat soort opmerkingen dus. De zwarte was geen goede geweest als hij met vooropgezet plan zwart gefokt was. En aparte kleuren zijn niet doordacht gefokt?

Dat wil ik beslist niet zeggen, begrijp me niet verkeerd! Ik geloof zonder meer dat er ook genoeg fokkers zijn die heel doordacht een goed paard mét een kleurtje fokken (en inderdaad, das de kers op de taart!). Maar dat is vaak maar een heel klein groepje helaas.. Bij veel ''fokkers'' gaat kleur voor conformatie en dat zou niet zo moeten zijn, het jammere is dat qua reputatie de goeden dan weer onder de kwaden lijden. Ik denk dat niemand zal beweren dat er geen goede kleurtjes zijn, maar ze zijn wel eerder uitzondering dan regel...

Anneliesdj; je kent het wel.... grote namen krijgen een hogere premie ondanks een berg bemerkingen op de benen, een ontzettend goed paard een lagere premie want hij is ''ouderwets'', zeer correcte paarden die echt iets kunnen toevoegen aan het ras krijgen helemaal geen premie omdat ze geen zeepaardenkoppie hebben.... Weet er zelfs te noemen die hier niet geprimeerd werden en in Duitsland prompt een gouden premie kregen en inmiddels zelfs zijn goedgekeurd voor meerdere rassen.
Er is zeg maar gewoon geen peil op te trekken :+ De primering van een ander buitenlands stamboek zegt mij al helemaal niks meer, daar kunnen ze met genoeg punten op t hoofd een eerste premie halen, dat het lijf dan bagger is maakt niet zo veel uit.... Bij de sportpaarden rijden er veel op papier, maar bij de Arabs hebben we tegenwoordig alleen maar hoofden op stal staan en das nog veel erger... Jammer, want het is zo'n mooi en veelzijdig ras maar op deze manier, met die rare primeringen, gaat het langzaam maar zeker natuurlijk gewoon naar de knoppen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:57

Heb niet alles gelezen maar ik ben het wel eens...
Het nakijken perse willen hebben met een speciaal kleur pony/paard ook al staat ie krom op zijn benen :')

Ik ken er nu ook deel die aan het kijken zijn voor een hengst en dan afkomen met een 'fout' gebouwd paard maar wel Cremello, Classic Champagne ofzo :)

Ik heb liever een correct gebouwd paard dat nergens last van heeft, goed loopt met een saai kleurtje dan andersom ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:00

amyz schreef:
Anneliesdj; je kent het wel.... grote namen krijgen een hogere premie ondanks een berg bemerkingen op de benen, een ontzettend goed paard een lagere premie want hij is ''ouderwets'', zeer correcte paarden die echt iets kunnen toevoegen aan het ras krijgen helemaal geen premie omdat ze geen zeepaardenkoppie hebben.... Weet er zelfs te noemen die hier niet geprimeerd werden en in Duitsland prompt een gouden premie kregen en inmiddels zelfs zijn goedgekeurd voor meerdere rassen.
Er is zeg maar gewoon geen peil op te trekken :+ De primering van een ander buitenlands stamboek zegt mij al helemaal niks meer, daar kunnen ze met genoeg punten op t hoofd een eerste premie halen, dat het lijf dan bagger is maakt niet zo veel uit.... Bij de sportpaarden rijden er veel op papier, maar bij de Arabs hebben we tegenwoordig alleen maar hoofden op stal staan en das nog veel erger... Jammer, want het is zo'n mooi en veelzijdig ras maar op deze manier, met die rare primeringen, gaat het langzaam maar zeker natuurlijk gewoon naar de knoppen.

Ja daar heb je helemaal gelijk idd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:07

Ik heb tot nu toe 2 veulens gefokt die toevallig beiden zilverappel zijn. (50% kans) Maar goed ik heb rocky mountain horses en daar is zilverappel eigenlijk een "gewone" kleur.
De hengsten heb ik gekozen om hun karakter, bouw en gangen, kleurtje is een bonus. Ik had namelijk ook voor een homozygoot zilveren hengst kunnen kiezen dan heb je gegarandeerd een zilverappelveulen, maar ik heb gekozen voor de hengst die me op alle vlakken het meeste aansprak, dan dus maar de kans op een zwart veulen. En natuurlijk ben ik superblij dat ik mijn droom merrietje (zilverappel, zonder aftekeningen) heb gekregen, maar belangrijker vind ik dat ze compleet voldoet aan de verwachtingen qua bouw, karakter, gangen en hoogte.

Maar ik ben het wel eens dat het soms vooral nog om de kleur lijkt te gaan. Zo zie je bij ons nu ineens regelmatig champagne verschijnen en ik ben over het algemeen niet weg van de bouw van rockies in die kleur.
Zo zie ik bij de mini's ook heel vaak zilver x zilver terwijl dat bij ons een beetje een no-go is vanwege de kans op ASD (oogafwijking). Ik vraag me dan wel vaak af of het gebrek aan kennis is of een overwogen keuze omdat je grotere kans hebt op zilver.

Maar al met al zie je ook een hoop slecht gefokte paardjes en kruisingen zonder bijzondere kleurtjes. De hengst van de buurman gebruiken omdat..... zul je altijd wel houden.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 22-04-14 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:08

Ach ik heb elke dag een leuke verassing wat me staat te wachten na het poetsen :D

Afbeelding

Naar dit
Afbeelding

En 2 dagen erna
Afbeelding

Het houd het spannend zeggen we dan maar :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:11

Mag ik wel wat zeggen hier met onze few spot appaloosa mini die we hebben laten dekken door een palominokleurige hengst? :D

Spreekt het nog enigszins in ons voordeel dat de merrie ster is, uit een ster preferente moeder komt en dat de vader keur preferent is en 4-voudig kampioen bij zijn stamboek (NAS), en dat we deze merrie hebben laten dekken door een sterpreferente hengst die meervoudig kampioen in zíjn stamboek (NMPRS) en dat beide vaderdieren echte stempelhengsten in eigen stamboek zijn?

En dat het valkpanterbonte fokproduct van deze kleurtjeskermis inmiddels goedgekeurd is met 1ste premie bij beide stamboeken en ook kampioen jonge jaargang bij het NAS? :+

Bij de minis gaat het overigens idd veel meer om kleurtjes en dat ze klein zijn dan om de kwaliteit bij de meesten. Maar lang niet alle minifokkers willen alleen maar een kleurtje fokken hoor, er wordt door de serieuze fokkers wel degelijk ook naar kwaliteit gekeken. :)

Overigens heeft het KWPN op de HK wel degelijk jarenlang de vossen met veel wit eruit geselecteerd, want niet goed voor de handel. En inmiddels heeft iedereen een zwarte, en de vossen met veel wit zijn ineens weer geliefd. :+

Mensen willen gewoon altijd wat ze niet makkelijk kunnen krijgen.

anneliesdj

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:13

Maar een mini hoef je ook niet op te rijden dus dan is functionaliteit een stuk minder belangrijk.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:16

Ja vossen zijn stom.

Dan gaat men liever naar een zwarte modehengst, dat die gigantisch maait met een voorbeen nemen we maar voor lief.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:20

anneliesdj schreef:
Maar een mini hoef je ook niet op te rijden dus dan is functionaliteit een stuk minder belangrijk.

Niet voor ons.

Minis worden overigens steeds meer aangespannen ingezet, waarbij functionaliteit zeker wel op 1 staat.

Verder is functionaliteit ook een stukje degelijkheid. Goede gezondheid, hardheid, soepele bewegingen en correcte fundamenten en verdere bouw waarborgen bij ieder dier, of het nou 70 of 170 cm is, dat het gezond oud kan worden en zijn werk kan doen. :)

Voor ons staat dat samen met het karakter bovenaan. Eerder fokte mijn man NRPS ponys en het fokdoel is niet veranderd, alleen beetje kleiner formaatje. :Y)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 22-04-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:23

Ik zou best wel een valk friesje willen zien , of een appaloosa fries :') . Nee zonder gein zitten flink veel kleuren op bokt tegenwoordig..