NatasjavE schreef:xSogno schreef:En hoe wil je dat met recreatieparken doen dan? .
Dam you autocorrect?![]()
Haha ja sorry! Recreatiepaarden that is. Zit op m'n mobiel vandaar.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[***] schreef:amyz schreef:Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.
Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn
Dat soort opmerkingen dus. De zwarte was geen goede geweest als hij met vooropgezet plan zwart gefokt was. En aparte kleuren zijn niet doordacht gefokt?
GJ9 schreef:anneliesdj schreef:Je kunt bij een veulen echt al wel zien of die gewoon loopt of dat hij goed loopt.
En uitslagen op keuringen vind ik dan niet vergelijkbaar, want daar speelt veel meer mee dan alleen de beweging.
Ja als hij als veulen een sterk achterbeen heeft, en een ruim grijpend voorbeen, is dat niet ineens weg bij een volwassen paard.
Maar of een paard bijv. makkelijk gaat schakelen, en het verschil tussen 'goed' en 'apart' vind ik lastiger te voorspellen.
amyz schreef:Ook oudere stamboeken hebben soms een heel bijzonder goedkeuringsbeleid hoor
anneliesdj schreef:GJ9 schreef:
Ja als hij als veulen een sterk achterbeen heeft, en een ruim grijpend voorbeen, is dat niet ineens weg bij een volwassen paard.
Maar of een paard bijv. makkelijk gaat schakelen, en het verschil tussen 'goed' en 'apart' vind ik lastiger te voorspellen.
Maar dat zijn weer dingen waar meer meespeelt, want bedoel je apart in de weide, of apart onder het zadel? Is ook weer een wereld van verschil.
Juist het schakelen en de soepelheid vind ik als veulentje wel goed te zien. Sterk achterbeen kan idd bedriegend zijn.
GJ9 schreef:Ja klopt. Er zijn veel factoren die uiteindelijk maken dat een paard een toppaard kan worden, we vergeten de belangrijkste: karakter.
En inderdaad, een paard dat los heel apart beweegt kan onder het zadel heel anders zijn, een keuringspaard is ook nog geen sportpaard.
Met apart bedoel ik 'zeer goed bewegend sportpaard' en dat is lastig voorspellen als veulen.
) anneliesdj schreef:GJ9 schreef:Ja klopt. Er zijn veel factoren die uiteindelijk maken dat een paard een toppaard kan worden, we vergeten de belangrijkste: karakter.
En inderdaad, een paard dat los heel apart beweegt kan onder het zadel heel anders zijn, een keuringspaard is ook nog geen sportpaard.
Met apart bedoel ik 'zeer goed bewegend sportpaard' en dat is lastig voorspellen als veulen.
Ja klopt helemaal.
Maar gaat het hier echt om toppers, of gewoon om fijne gebruikspaarden?
Ik las net iets over 'zo krom dat ie niet rechtuit kan'. Zo slecht heb ik ze nog niet gezien.
En als ze zo krom zijn, dan heb je 't ook niet over gewoon lopen, maar afwijkingen aan de benen waardoor hij zo raar loopt? (ik probeer me nu een paard voor te stellen wat niet rechtuit kan lopen)
Ik stelde het een beetje "extreem". Maar dan bedoel ik dus meer: De paarden die zo overbouwd zijn dat ze onmogelijk maar enigszins correct kunnen lopen bv.
Of een erg weke rug waardoor ie met wat pech voorbestemd is om rugproblemen te krijgen en dat soort dingen.
Dat zijn dingen die je imo niet "moet willen fokken". Heb ooit een merrie gezien die dusdanig "doorgezakt" was in de rug dat je er nog niet af kwam als je zou willen... Kijk daar kan je opzetten wat je wil.. Als die merrie dat van veulen af aan heeft, zie ik niet hoe er een hengst dat gaat kunnen verbeteren. Eender welke hengst.
Dat vind ik dan persoonlijk "erger" als daarmee gefokt wordt (nog even buiten het feit dat die merrie vermoedelijk ook gewoon last zal hebben tijdens de bevalling enz) dan dat iemand een leuk kleurtje er uit haalt. 
anneliesdj schreef:GJ9 schreef:Ja klopt. Er zijn veel factoren die uiteindelijk maken dat een paard een toppaard kan worden, we vergeten de belangrijkste: karakter.
Ja klopt helemaal.
Maar gaat het hier echt om toppers, of gewoon om fijne gebruikspaarden?
Ik las net iets over 'zo krom dat ie niet rechtuit kan'. Zo slecht heb ik ze nog niet gezien.
En als ze zo krom zijn, dan heb je 't ook niet over gewoon lopen, maar afwijkingen aan de benen waardoor hij zo raar loopt? (ik probeer me nu een paard voor te stellen wat niet rechtuit kan lopen)
GJ9 schreef:Met apart bedoel ik 'zeer goed bewegend sportpaard' en dat is lastig voorspellen als veulen.
[***] schreef:amyz schreef:Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.
Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn
Dat soort opmerkingen dus. De zwarte was geen goede geweest als hij met vooropgezet plan zwart gefokt was. En aparte kleuren zijn niet doordacht gefokt?
De primering van een ander buitenlands stamboek zegt mij al helemaal niks meer, daar kunnen ze met genoeg punten op t hoofd een eerste premie halen, dat het lijf dan bagger is maakt niet zo veel uit.... Bij de sportpaarden rijden er veel op papier, maar bij de Arabs hebben we tegenwoordig alleen maar hoofden op stal staan en das nog veel erger... Jammer, want het is zo'n mooi en veelzijdig ras maar op deze manier, met die rare primeringen, gaat het langzaam maar zeker natuurlijk gewoon naar de knoppen. 

amyz schreef:Anneliesdj; je kent het wel.... grote namen krijgen een hogere premie ondanks een berg bemerkingen op de benen, een ontzettend goed paard een lagere premie want hij is ''ouderwets'', zeer correcte paarden die echt iets kunnen toevoegen aan het ras krijgen helemaal geen premie omdat ze geen zeepaardenkoppie hebben.... Weet er zelfs te noemen die hier niet geprimeerd werden en in Duitsland prompt een gouden premie kregen en inmiddels zelfs zijn goedgekeurd voor meerdere rassen.
Er is zeg maar gewoon geen peil op te trekkenDe primering van een ander buitenlands stamboek zegt mij al helemaal niks meer, daar kunnen ze met genoeg punten op t hoofd een eerste premie halen, dat het lijf dan bagger is maakt niet zo veel uit.... Bij de sportpaarden rijden er veel op papier, maar bij de Arabs hebben we tegenwoordig alleen maar hoofden op stal staan en das nog veel erger... Jammer, want het is zo'n mooi en veelzijdig ras maar op deze manier, met die rare primeringen, gaat het langzaam maar zeker natuurlijk gewoon naar de knoppen.
anneliesdj schreef:Maar een mini hoef je ook niet op te rijden dus dan is functionaliteit een stuk minder belangrijk.

. Nee zonder gein zitten flink veel kleuren op bokt tegenwoordig..