Merriekeuring 2014.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:49

Ik zal idd eens navraag doen bij het kwpn.
De punten A en B geloof ik wel, maar punt C snap ik niet.. of kan ik haar alleen in het stamboek op laten nemen na de IBOP met goed resultaat?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:57

Nee niet persé. Of zij moet al gepresteerd hebben op keur niveau maar dat kan wegens haar leeftijd sowieso niet. Het hangt ook van de prestaties van haar vader af of sportindex of nakomelingen. Gewoon even het KWPN bellen, kunnen zij zo voor je nakijken. :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:06

Ik zit ook te twijfelen of ik met Eliana naar de keuring zou gaan. Ze is een 4.5 jarige Tuschinski x Vincent.
Afbeelding
Heb nog geen standfoto van haar.

edit:
Ik snap trouwens niet zo veel van die tarieven lijst op kwpn.nl :+
stamboekkeuring is dat nou alleen maar "inschrijfgeld keuring"?
En bij de thuiskeuring zitten er dus ook nog een heleboel voorrijkosten bij of niet? Of is thuisinspectie weer wat anders?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:21

Ik heb trouwens contact gehad met het KWPN :j

En ik citeer even hun antwoord:
Citaat:
De nakomelingen van Carosso VDL dienen alleen nog aan een voldoende verrichting ( IBOP, EPTM of voldoende sportresultaat) te voldoen om te kunnen worden opgenomen in het stamboek van het KWPN.
U kunt haar aanmelden voor een stamboekkeuring, ze wordt dan echter onder voorbehoud van een voldoende aanlegtest gekeurd ( op het moment van de stamboekkeuring is er dan nog geen nieuw predikaat mogelijk).

Pas als ze aan deze voorwaarde heeft voldaan dan kan ze stamboek of eventueel ster worden.

Dus heeft het voor mij geen zin om eerst naar de stamboekkeuring te gaan en een maand later de IBOP, maar kan ik beter de IBOP rijden en nadien gelijk aanbieden voor stamboek opname.. ;)

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:44

Ik wil mijn 4jarige, zelfgefokte merrie, Florencio x Sultan x Amor graag meenemen naar de stamboekkeuring afd Zuidoost Brabant. Vorig jaar vond ik haar nog teveel Puppy. Voor mij is dit ook nieuw, maar ik wil graag weten wat ik gefokt heb.
Longeren etc kent ze al. Ik begin 3 maanden voor de keuring met bijzet en dubbele lijnen en balkjes. Ze is nog niet zadelmak.Verder goed opletten met haar gewicht, want ze gaan medio april de weides weer op. 4u per dag.
Ze krijgt nu 1 3/4 kg Pavo Condition en 1 schep Cavalor muesli per dag, naast haar ruwvoer.
Wat voeren jullie aan je paard als deze enkel gelongeerd wordt?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:34

Verschillend per paard vind ik. Ene paard is andere niet, goed kijken wat ze nodig heeft :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:19

Ik twijfel of ik een van mijn merries nogmaals voor ga stellen op de stamboekkeuring. Ze is als 3-jarige al opgenomen in het stamboek, ze had toen 70 punten voor haar exterieur en 65 punten voor het springen.

Weten jullie hoe dat zit, moet zij helemaal opnieuw beoordeelt worden of hoeft ze alleen maar vrij te bewegen en vrij te springen?

Ze kan natuurlijk ook nog ster worden via de sport, het enigste probleem is....ik spring niet met haar, ik heb haar omgetoverd naar een dressuurknol :D Ik neem aan dat zij als springpaard geen ster wordt als ze Z2 +5 is?

Het gaat om deze merrie, ze heeft als afstamming: Orame x keur pref.prest. v. Creool x ster. v.Zeno

Afbeelding

Tevens heb ik een dochter van haar staan, die wil ik ook op laten nemen. Dat is een 4-jarige Canturano, die was vorig jaar nog veels te jeugdig voor de keuring. Bij haar twijfel ik tussen de SK of toch via IBOP???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:26

Er mooi paard. Denk dat je daarvoor even met het KWPN moet bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:05

Beide IBOP denk ik, of merrietest voor die jonge merrie

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:32

Je kan dan wel sportpredikaat dressuur aanvragen volgens mij Moratoetje

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:42

Ik ga hier een beetje mee lezen. Heb een 5 jarige merrie, sorento x olivi, ik heb zelf weinig/geen verstand van keuringen. Ik kreeg de tip van iemand die er wel veel verstand van heeft haar mee te nemen naar de keuring. Maar hoe of wat, ik heb geen idee :+

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:53

Moratoetje schreef:
Ik twijfel of ik een van mijn merries nogmaals voor ga stellen op de stamboekkeuring. Ze is als 3-jarige al opgenomen in het stamboek, ze had toen 70 punten voor haar exterieur en 65 punten voor het springen.

Weten jullie hoe dat zit, moet zij helemaal opnieuw beoordeelt worden of hoeft ze alleen maar vrij te bewegen en vrij te springen?

Ze kan natuurlijk ook nog ster worden via de sport, het enigste probleem is....ik spring niet met haar, ik heb haar omgetoverd naar een dressuurknol :D Ik neem aan dat zij als springpaard geen ster wordt als ze Z2 +5 is?

Het gaat om deze merrie, ze heeft als afstamming: Orame x keur pref.prest. v. Creool x ster. v.Zeno

Tevens heb ik een dochter van haar staan, die wil ik ook op laten nemen. Dat is een 4-jarige Canturano, die was vorig jaar nog veels te jeugdig voor de keuring. Bij haar twijfel ik tussen de SK of toch via IBOP???

Ster worden via de sport is niet mogelijk. Ster kun je alleen via een stamboekkeuring worden, of aansluitend aan een 75 punten of meer IBOP of EPTM. Voor keur moet je wel of via de sport M+5 (springen), een EPTM van 75 punten of hoger, of op een IBOP slagen met 75 punten of meer.
Hou er wel rekening mee dat die 70 voor exterieur over het algemeen niet meer hoger zal gaan worden. Als je haar nu nogmaals voor zou brengen op de keuring, speelt het wel in haar voordeel mee als ze in de sport al goede resultaten heeft behaald, of dat ze zich als fokmerrie al heeft bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:55

Nieuwe regelementen lezen, ster worden via de sport is al jaren mogelijk bij min. 70 aan exterieur via stamboekopname of thuiskeuring

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:17

Meld zich, mijn 5 jarige ster prok merrie gaat dit jaar voor de ibop en voorl keur

Ze is met nette cijfers ster geworden en loopt fijn onder het zadel dus we gaan een stapje hoger proberen ;)
We hopen natuurlijk op elite maar ster prok ibop zou eerst ook heel leuk zijn

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:29

Ik ga dit jaar met 2 paarden de IBOP dressuur rijden waarvan er een ook voor de stamboek opname moet.
De ene merrie is een 11 jarige Jetset D x Havidoff x G.ramiro Z deze gaat alleen voor de IBOP. Is als 5/6 jarige opgenomen in het stamboek.
De andere merrie is een 5 jarige westenwind x Variant x manza buitenzorg deze merrie gaat voor de IBOP en de stamboek opname.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:38

Ik hab mijn vraag ook gesteld aan het KWPN en ik heb inmiddels antwoord gekregen :j

Antwoord: "Ze zal compleet beoordeeld worden op de stamboekkeuring tenzij de merrie een voldoende verrichting (IBOP of EPTM) of een sportpredicaat in die fokrichting heeft (in dit geval dus springen). Het hoogste resultaat zal altijd blijven staan. Deze merrie kan niet door middel van een sport predicaat in de dressuur alsnog Ster worden. Dit worden ze namelijk in hun eigen fokrichting, een sportpredicaat Springen (of IBOP/EPTM) zou wel tot een Ster predicaat toekenning kunnen leiden. U zou bijvoorbeeld een IBOP kunnen rijden in deze richting om het Ster predicaat springen te behalen.

Stel dat u nu met uw merrie het sportpredicaat dressuur behaald (Z2+1) en haar in die richting wil laten opnemen, Ster laten worden, dan moet u haar volledig opnieuw aanbieden als dresssuurpaard. Dit mag ook alleen als de merrie eerst een prestatie heeft geleverd in de andere fokrichting zoals het predicaat of een aanlegtest. Wel moet u hierbij wel rekening houden met de verschillende exterieur eisen, wat bij de twee fokrichtingen wel verschillend is."

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:33

[***] schreef:
Nieuwe regelementen lezen, ster worden via de sport is al jaren mogelijk bij min. 70 aan exterieur via stamboekopname of thuiskeuring

Uh, ik denk dat je dit advies beter zelf ter hand kunt nemen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:34

is dus wel zo, alleen is het dus afhankelijk vand e richting waarin ze aangeboden is en dr 70 pnt exterieur heeft behaald.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:41

Precies, maar dat is dus bij dit springpaard dat als dressuurpaard fungeert niet het geval.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:06

Ik ga me eens verdiepen in de IBOP, hoe hoog zal ze dan moeten springen....ik doe het al bijna in mijn broek bij de gedachte alleen al :=

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:10

De 4 jarige zal 90-100 moeten springen.. ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:24

Ik heb het over de oudere merrie, ze wordt dit jaar 11

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:28

Mijn ervaring is dat zij echt niet hoger bouwen dan 1m/1.10m. Gaat vooral om de techniek, vermogen en lichaamsgebruik. Misschien kun je een fijne springruiter lief aankijken. Het beste kun je dan iemand zoeken die vaak ibop rijdt die weten precies wat men wilt zien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:04

Ik heb mijn merrie inmiddels aangemeld voor de keuring. Het duurt nog even, maar dan is het aanmelden iig klaar.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:03

Hoe zit het eigenlijk met de leeftijdscategorie?
Mijn merrie wordt 6 juli 4 en de keuring is 30 juni. Gaat het per kalenderjaar of valt ze tijdens de keuring gewoon nog onder de 3 jarige?