Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:22

ceasario schreef:
anneliesdj schreef:
of hebben ze hem wat gegeven? ;)

Ik heb dit dier gehele keuring gevolgd..Blijkbaar mag men vooroordelen hebben over zo'n dier en doet men snel af met offtopic..
Terwijl men op andere direkt hakketakt..
Ze hebben hem niets gegeven.. :(:)

Wat heb je? Ik hakketak of heb vooroordelen?
Je moet wat beter gaan lezen :(:) > terug

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:24

janderegelaa schreef:
Zo op het filmpje wel ok maar ben toch bang dat hij qua beweging niet veel gaat toevoegen. Niettemin wel mooi van Joop dat hij probeert om hier nieuw bloed heen te krijgen.

Denk dat je hier veel meer aan hebt dan dat gezwaai en getrek, daar hoor je later niets meer van.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:06

anneliesdj schreef:
staat mij wel aan hoor en wat een heerlijk mak dier

Mij staat ie ook wel aan :j En idd een heerlijk mak dier!

anneliesdj schreef:
Denk dat je hier veel meer aan hebt dan dat gezwaai en getrek, daar hoor je later niets meer van

Daar ben ik het mee eens. Ik zie ook liever "degelijke" bewegingen en later onder het zadel kunnen ze nog genoeg met hun voorbeentjes zwaaien...

s0173957 schreef:
Klopt toch wat caesario zegt, dekbeperkingen zijn geen optie, je kan moeilijk verwachten dat de controleurs dan bv in Tsjechië naar een 3jarige gaan kijken om te zien of de hengst mag dekken... en als er dan enkel hele goeie merries geselecteerd worden door de hengstenhouder geeft dat ook weer zo'n krom beeld...

Beide opties vind ik idd niet echt geschikt vanwege deze redenen...

Bij de quarters selecteren de fokkers trouwens ook... Iedereen met een hengst mag gewoon met zijn hengst gaan dekken en na verloop van tijd word er ook geselecteerd. Hengsten die geen goede nakomelingen geven, worden gewoon niet meer gebruikt door de fokkers...

petraaken

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:02

Moderatoropmerking:
Dit topic verliep goed en constructief dus graag zo houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:18

Nu niet meer dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:26

Antwoord op de vraag van TS wordt door Rosie op Horses gegeven
Hengsten die zelf in de top meedraaiden geven top producten, dus een hengst die in de top presteert altijd het voordeel van de twijfel geven

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:48

sarabande schreef:
Hengsten die zelf in de top meedraaiden geven top producten, dus een hengst die in de top presteert altijd het voordeel van de twijfel geven

Hij is hoofdredacteur bij de Paardenkrant hoor, geen lid van de hengstencommissie bij het KWPN.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:57

sarabande schreef:

Geven top producten? Of geven misschien mogelijk kans op top producten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:59

De hengsten die de top uitmaken van vaders met de meeste topproducten, zijn zelf ook top prestatie sportpaarden geweest.
Ze tellen niet de misschien producten, lijkt me ook erg lastig

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:04

janderegelaa schreef:
sarabande schreef:

Hij is hoofdredacteur bij de Paardenkrant hoor, geen lid van de hengstencommissie bij het KWPN.

Hij weet ook dat koffiedik kijken bij de rituelen in de paardenfokkerij hoort. _/-\o_

Elke gladjanus zet jaarlijks vijf-, zeshonderd veulens op de wereld! Bevredigen? Aan het eind van het liedje laten deze producten de dromen van hun ruiters en eigenaren – voor zover dat triomfen in de Grand Prix betreffen – niet in vervulling gaan.

Bron: Rosie
http://horses.nl/opinie/gladjanussen/

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:08

Zoveelste off topic reactie en dit is ook niet het artikel waarin de lijst van de topleveranciers onder de Europese hengsten besproken wordt.

:evaw:

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:12

Dit is niet off topic Het is gewoon wat er staat..
Grand Prix koffiedik kijken..Oudere hengsten, instromers kun je laten vallen onder dit artikel..bv. Lingh e.a.
Krack C heeft zijn tijdperk al ver achter gelaten en was geen instromer.( Waar je naar toe wilt waarschijnlijk)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:16

sarabande schreef:
dit is ook niet het artikel waarin de lijst van de topleveranciers onder de Europese hengsten besproken wordt.

Dan was het netjes geweest de Url te plaatsen. :j

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:50

volgens mij zijn er 3 bepalende factoren die tot succes moeten leiden:
1)aanleg (incl. gezondheid)
2)karakter
3)opleiding (incl leefmilieu > dus externe factoren)

Daarnaast is het de unieke combinatie van de 3 die tot succes kunnen leiden.

ad 1)Volgens mij hebben we allemaal een beeld van de "aanleg" die we willen fokken.
ad 2)Wanneer we het hebben over het karakter vraag ik me af hoe helder het doel is wat we hebben. Een goed karakter is bijv. naar mijn mening eentje die net dat beetje extra voor je wil geven en niet afhaakt, terwijl ik deze uitleg zelden tegenkom bij "goed". Meestal zijn het omschrijvingen als "braaf" of "bewerkbare" of "bomproof".
ad 3) De opleiding moet naadloos aansluiten op het pakketje van 1 en 2. Nog nooit heb ik gelezen dat in het fokdoel een element zit over "kunnen passen in een bepaald opleidingssyteem".

Het jammere is dat je voor een succesvol en daarmee talentvol jong paard niet per se dezelfde eigenschappen nodig hebt als voor een succesvol en daarmee bewezen sportpaard.

maar goed, om te bepalen of een gp hengst waardevol is voor je fokdoel moet je dus eerst weten wat je uiteindelijke fokdoel is (jong en talentvol / uiteindelijk presteren). Een gp hengst heeft in ieder geval aangetoond over ad 2) te beschikken. Waar het in mijn ogen uiteindelijk ook om draait en dus ben ik van mening dat het een goede zaak is dat ze erkend worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:58

Maar je zegt zelf dat je een bewezen moederlijn wilt hebben als je een hengst gebruikt. Wat nu als een hengst erkend wordt die uit een moederlijn komt die helemaal niets gepresteerd heeft, zowel keuringstechnisch als sporttechnisch?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:17

een bewezen moederlijn geeft een betrouwbaardere verwachtingswaarde. Daarnaast is het op de langere termijn commercieel gezien niet handig voor je stam wanneer dat niet het geval is. Maar ook dat speelt alleen maar bij een bepaald fokdoel.

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die een fijn sportpaard heeft waar een opvolger uit gefokt gaat worden, geen boodschap heeft aan de bewezen moederlijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:13

Wat is dan de definitie van een bewezen moederlijn?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:27

een lijntje waaruit een groot deel van de nakomelingen dat kenmerk heeft waarop jij selecteert