KWPN najaarsonderzoek 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: KWPN najaarsonderzoek 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:14

Is er iemand on the spot?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:27

Zie net dat de score al online staat! Nog bokkers wezen kijken? En een verslagje willen doen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:29

Zag het ook! Dikke score voor de Contango!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:55

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:59

Totaal score stond er gewoon bij. 83 punten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:01

Staat gewoon op de homepage vh KWPN en op horses.nl

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:10

Pletje123 schreef:
Zag het ook! Dikke score voor de Contango!

Ik zie toch liever een 9 voor stap.
FOR GRIBALDI

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:19

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:24

Misschien een stomme vraag, maar ik zie bij in ieder geval 1 hengst staan dat het sperma van matige kwaliteit is (of dat is in ieder geval de verwachting..) Waarom zo'n hengst dan toch goedkeuren? :? Je loopt dan als hengstenhouder toch risico's?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:37

Iemand enig idee of Fimondro (up to date x cavalier x concorde) ook meedoet dit najaar en hoe het tot nu toe gaat?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:21

Volgens mij is Fimondro er een paar weken geleden eruit gegaan. Ik weet niet waarom. Wel jammer want hij was samen met F-one USA mijn favoriet

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:54

Ik was gistermiddag aanwezig :D hier mijn bevinding:

De Johnson was achter verbetert sinds ik hem 6 weken geleden zag. Vind hem een zeer aansprekend paard in een prachtige verpakking. Braaf ook. In beweging goed.
De Painted Black is een prima dier al had ik van een 4 jarige een sterker onderkomend achterbeen verwacht. De hals lijkt me weinig verticaal aangezet, wellicht daardoor lijkt hij iets taai op de hand.
De Uphill was iets minder braaf maar beschikt wel over een mooi front met een gunstige hals. Loopt erg ruim. Model van de achterhand vind ik niet aansprekend, ik vraag me af waar die croupe genetisch gezien vandaan komt (dat is volgens mij niet iets wat uit de Zelma-lijn komt). Iemand hier die het weet?
De Ampere x Jazz is goed dressuurpaard in bouw, uitstraling en gangen. Was erg onder de indruk van de omstandigheden en hield zich daardoor strak in de rug. Verbeterde wel tijdens het rijden. Aansprekend modern dressuurpaard.
De Gribaldi toonde zich een prettig en lichtvoetig sportpaard. Is imo iets horizontaal van bouw (met beknopte halslengte) en dat zie je terug in de beweging (wat vlak, weinig front van zichzelf - ruiter moet dit erop zetten).
De Contango is echt een joekel van een beest. Kan ook werkelijk super galopperen maar stap en draf zijn onder de maat en te kort. Zou hij ook kunnen springen? Amazone reed hem slim en toonde vrijwel alleen galop.
De Ampere x Ferro is gewoon super. Die liep op een volledig ander (hoger) niveau. Veel aanleg tot verruimen én sluiten, zowel draf als galop. Wel sterk maaiend voorbeen en smal in de borst. Maar wat een beestje! Echt genieten om hem te zien gaan.

Dressuurbeoordeling duurde lang. Maar alle paarden werden gereden door dezelfde amazone, die naar mijn mening keurig en eerlijk te paard zat. Ik vind het sterk van KWPN dat ze dit zo doen, al is het dus wel een vertragende factor.

Heb de springpaarden ook gezien. Vond het vooral grappig dat toen het springen was afgerond, de helft van het publiek opstond en vertrok :D Springen is dus duidelijk wel interessanter voor de KWPN achterban dan hier op Bokt merkbaar is :P
De topper van het springen zou imo niet met goed fatsoen door een B-dressuurproef heen kunnen komen - dier kon alleen maar linksom lopen, rechtsom had hij geen buiging. Je ziet het ook terug in zijn bouw. Voor de oplettende kijkers: het is ook te zien op die standfoto. Kennelijk is symmetrisch kunnen buigen geen factor bij het keuren van een springhengst? Maar goed, ik heb verder geen biet verstand van springen, dus het zal wel dat deze hengst extra over het hout kan komen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:18

Dank je Dees voor het verslag.

Wat betreft de croupe van de Uphill: ik heb meerdere nakomelingen van deze hengst gezien met een sterk afvallende croupe en laag in gezette staart... Niet mooi naar mijn mening..!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:54

Cayenne schreef:
Misschien een stomme vraag, maar ik zie bij in ieder geval 1 hengst staan dat het sperma van matige kwaliteit is (of dat is in ieder geval de verwachting..) Waarom zo'n hengst dan toch goedkeuren? :? Je loopt dan als hengstenhouder toch risico's?

Omdat het nog kan verbeteren. De hengsten worden jaarlijks getest.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:30

Dees schreef:
Ik was gistermiddag aanwezig :D hier mijn bevinding:

De Johnson was achter verbetert sinds ik hem 6 weken geleden zag. Vind hem een zeer aansprekend paard in een prachtige verpakking. Braaf ook. In beweging goed.
De Painted Black is een prima dier al had ik van een 4 jarige een sterker onderkomend achterbeen verwacht. De hals lijkt me weinig verticaal aangezet, wellicht daardoor lijkt hij iets taai op de hand.
De Uphill was iets minder braaf maar beschikt wel over een mooi front met een gunstige hals. Loopt erg ruim. Model van de achterhand vind ik niet aansprekend, ik vraag me af waar die croupe genetisch gezien vandaan komt (dat is volgens mij niet iets wat uit de Zelma-lijn komt). Iemand hier die het weet?
De Ampere x Jazz is goed dressuurpaard in bouw, uitstraling en gangen. Was erg onder de indruk van de omstandigheden en hield zich daardoor strak in de rug. Verbeterde wel tijdens het rijden. Aansprekend modern dressuurpaard.
De Gribaldi toonde zich een prettig en lichtvoetig sportpaard. Is imo iets horizontaal van bouw (met beknopte halslengte) en dat zie je terug in de beweging (wat vlak, weinig front van zichzelf - ruiter moet dit erop zetten).
De Contango is echt een joekel van een beest. Kan ook werkelijk super galopperen maar stap en draf zijn onder de maat en te kort. Zou hij ook kunnen springen? Amazone reed hem slim en toonde vrijwel alleen galop.
De Ampere x Ferro is gewoon super. Die liep op een volledig ander (hoger) niveau. Veel aanleg tot verruimen én sluiten, zowel draf als galop. Wel sterk maaiend voorbeen en smal in de borst. Maar wat een beestje! Echt genieten om hem te zien gaan.

Dressuurbeoordeling duurde lang. Maar alle paarden werden gereden door dezelfde amazone, die naar mijn mening keurig en eerlijk te paard zat. Ik vind het sterk van KWPN dat ze dit zo doen, al is het dus wel een vertragende factor.

Heb de springpaarden ook gezien. Vond het vooral grappig dat toen het springen was afgerond, de helft van het publiek opstond en vertrok :D Springen is dus duidelijk wel interessanter voor de KWPN achterban dan hier op Bokt merkbaar is :P
De topper van het springen zou imo niet met goed fatsoen door een B-dressuurproef heen kunnen komen - dier kon alleen maar linksom lopen, rechtsom had hij geen buiging. Je ziet het ook terug in zijn bouw. Voor de oplettende kijkers: het is ook te zien op die standfoto. Kennelijk is symmetrisch kunnen buigen geen factor bij het keuren van een springhengst? Maar goed, ik heb verder geen biet verstand van springen, dus het zal wel dat deze hengst extra over het hout kan komen.

San Remo :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:35

Rivaldo schreef:
Dees schreef:

San Remo :j

Dat was ook mijn eerste gedachte.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:17

Pletje123 schreef:
Cayenne schreef:

Omdat het nog kan verbeteren. De hengsten worden jaarlijks getest.

Ja kan ..Maar vruchtbaarheid is erfelijk..Dus laat ik zulke hengsten altijd aan me voorbij gaan.

Citaat:
De minimale grens van goed gebouwde en bewegende cellen moet minsten 50% zijn. Bij hengsten die de ondergrens niet halen, wil niet zeggen dat ze onvruchtbaar zijn. Ze zijn echter niet zo vruchtbaar als hengsten die 70, 80 of 90% levende zaadcellen hebben.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:25

caro29 schreef:
Volgens mij is Fimondro er een paar weken geleden eruit gegaan. Ik weet niet waarom. Wel jammer want hij was samen met F-one USA mijn favoriet

Ja ik had je reactie van toen gelezen dat "de up to date" eruit was. Alleen waren er 2 dus nu weet ik niet welke haha. Er was ook een up to date x burggraaff

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:20

De Up to date x Burggraaf is teruggetrokken tijdens dit najaarsonderzoek.
Fimondro is volgens mij nog niet aangeboden.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:54

Oke dankjewel :) vandaar dat ik er ook niets over kan vinden. Ben benieuwd hoe het hem vergaat! Al zijn zusjes staan bij mij op stal :p

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:44

Ik was zaterdag ook aanwezig,

Wat ik me nu afvraag is het volgende;
De verrichting topper, de Ampere, wat een gaaf dier! Maar moeten we dit paard nu als vader dier willen?

Ik snap het hele punt van compensatie enz. wel hoor maar 'wij' als merrie houders worden met een drup aan de neus naar huis gestuurd wanneer wij met een een merrie op het straatje komen met deze afwijking aan de voorbenen. Daarbij komt nog dat een merrie maar één veulen in het jaar fokt (embryo daargelaten).

Als je het genetisch bekijk; De moeder van deze Ampere deed het ook al (let op dit waren niet mijn eigen bevindingen, dit hoorde ik van meerdere fokkers op de tribune) Ampere doet het zelf ook en vererft het ook duidelijk. In hoeverre moeten we met deze hengst gaan fokken?
En dan de vraag hoelang duurt het voordat we deze afwijking er weer uit gefokt hebben?

Let op: Ik ben absoluut fan van deze fanatische beweger, ik ben er dan ook van overtuigd dat deze hengst ver gaat komen in de sport (mits hij gezond blijft met deze afwijking en bijkomende slijtage) Maar ik vraag me gewoon af of dit ook een fokhengst is.

Ik ben gewoon benieuwd hoe de rest van bokt hier tegen aankijkt.
Hoop dat ik geen woede los maak bij iemand, ik ben enkel benieuwd of iemand mijn mening deelt. :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:16

De PB had ook zo'n soortgelijke bemerking op het LA been. En je hebt gelijk, moet je hier wel mee willen fokken. Met name omdat onze merrie's er wel zwaar op afgerekend worden op de keuring. Maar die pruduceren nooit zoveel nakomelingen als een hengst.

Aan de andere kant, dit konden ze al zien op het straatje in de 1e bezichtiging dus waarom zijn ze er toen niet al uitgegaan?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:20

Dat heb ik me inderdaad ook afgevraagd. Als mijn merrie dat had, zou ik met vrezen en beven het straatje op gaan bij de stamboekopname. Ik ken ook mensen die een Fries van 3 rooitjes lieten staan om die reden.
Uiteindelijk natuurlijk aan de merriehouder of hij het wil riskeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:20

Ik geloof wel dat ik dat kan volgen, Cindy.
Niet eens zozeer vanwege het zwabberende been maar vanwege de toch wel sterk aanwezige lijnteelt op vaders in de pedigree. Ampere x Ferro x Flemmingh. Merriehouders met merries uit dat bloed kunnen wellicht beter met een grote boog om deze hengst heenlopen - hoeveel inteelt kan een lijn aan voordat het gezondheidsproblemen gaat brengen?

Niet iedere goede sporthengst zal een goed vaderdier zijn. Maar ja, als de nakomelingen van deze Franklin ook zo fantastisch kunnen bewegen... De gok is aan de fokker. Over een jaar of twee zullen we het weten. Ik denk dat de hengst zich volgend jaar wel helemaal suf zal dekken.

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:40

Dat vind ik nou juist het gevaar! Vaak is het zo dat verrichtskampioenen behoorlijk dekkingen krijgen.

Ik hoop echt van harte dat mensen goed na denken en niet maar achter de massa aanrennen en de correctheid uit het oog verliezen. Want op de merrie keuring word nog wel degelijk op het straatje gekeken, dit vraag ik me af op hengstenkeuring als je deze hengst (en de andere Ampere) ziet.

Ik denk dat dit een hoop discussies gaat losmaken bij de aankomende merrie keuringen.

Maar goed zoals Dees ook zegt, het is aan de fokker of je deze hengst gaat gebruiken.