KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:29

fokfanaat schreef:
_San87_ schreef:

Puur uit interesse, mag ik vragen waarom?

er zijn forden en tinkers die z2 plus 1 scoren en dat zijn niet paarden die ik over veel dressuurkwaliteit vind beschikken.
Als je jaaaren netjes doorstudeerd en overgangen, wissels en keertwendingen voor 8-en maakt kun je uiteindelijk wp in het Z2 halen.

eentje die een goede ibopscore loopt, laat zien dat ze bovengemiddeld bewegen en aanleg laten zien.

Bedankt, goede uitleg en ik kan me er helemaal in vinden :). Maar gaat hetzelfde voor jou ook op voor IBOP en GP, bijvoorbeeld?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:29

Albert, echt? Schrok die eigenaar even toen jij hem/haar erop wees dat het een volle zus is :D Of niet?

Buc: bevruchtend vermogen wordt alleen getest in Utrecht. Niet van iedere hengst wordt getest of hij kan bevruchten, alleen als ze aangewezen zijn voor het onderzoek.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:30

Pletje123 schreef:
sarabande schreef:
Bij goede opfokadressen komen de veulens regelmatig in handen, gaan naar de hoefsmid, er komt een DA injecteren etc en wordt het gedrag dagelijks gezien.
Van die verschillende adressen kwamen 2 hengsten prominent naar voren met zeer lastige veulens. Dat zijn toch gegevens waar je als fokker van bewerkbare sportpaarden wat aan zou kunnen hebben.

Alleen maar roepen dat Jazz ze zo lastig geeft daar heb je ook weinig aan

Ja, dan zou je de verschillende opfokadressen moeten selecteren. Maar ik ben bang dat het te subjectief is voor een goede statistiek.

Je zou kunnen werken met keurmerken voor opfokadressen, of bestaan die al?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:31

fokfanaat schreef:
bevruchtend vermogen zou het kwpn zo op kunnen hoesten, elke inseminatie wordt toch door de HH aangemeld?

dat vraag ik me heel sterk af maar al zal dat merrie moet ook makkelijk te bevruchten zijn natuurlijk

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:31

fokfanaat schreef:
bevruchtend vermogen zou het kwpn zo op kunnen hoesten, elke inseminatie wordt toch door de HH aangemeld?

Je moet je hengst voor aanvang van het onderzoek laten testen en vervolgens worden ze jaarlijk gecontroleerd op de kwaliteit. Niet bij iedere sprong/inseminatie worden de waarden naar het KWPN door gestuurd.

fokfanaat

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:33

als ik op mijn kwpn kijk kan ik precies zien bij de merrie op welke data ze gedekt is, dus hoeveel x ze geinsemineerd is dat seizoen.
ze weten ook of ze uiteindelijk drachtig is geworden van die hengst, dus dat zouden ze imo kunnen opleveren, of ze dat willen is een 2e.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:34

Ik zou ook graag zien dat alle prok gegevens, zowel van de hengsten als merries, openbaar worden.
Wat gedrag betreft, dit zit een groot deel in opvoeding en niet altijd in het karakter, sommige paarden zijn gewoon te slim voor hun eigenaar en leren net zo snel de slechte als de goede dingen waarbij het paard geen weet heeft van goed of slecht gedrag.
Een dier zal altijd opportunistisch zijn :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:35

_San87_ schreef:
Bedankt, goede uitleg en ik kan me er helemaal in vinden :). Maar gaat hetzelfde voor jou ook op voor IBOP en GP, bijvoorbeeld?

nee voor mij hebben GP paarden echt wel extra talent, al zullen daar ook wel uitzonderingen te vinden zijn. Bij een ibop wordt het type natuurlijk ook meegenomen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:36

Albert schreef:
Wat gedrag betreft, dit zit een groot deel in opvoeding en niet altijd in het karakter, sommige paarden zijn gewoon te slim voor hun eigenaar en leren net zo snel de slechte als de goede dingen waarbij het paard geen weet heeft van goed of slecht gedrag.

En zijn ze dan al als veulen "verpest"? Sarabande heeft het over opfok, dieren die daar al met 5 mnd staan. zo veel is daar toch niet mee gebeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:37

Albert schreef:
Ik

Daarom zijn gegevens van een bedrijf waar er veel meer staan altijd neutraal

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:37

fokfanaat schreef:
als ik op mijn kwpn kijk kan ik precies zien bij de merrie op welke data ze gedekt is, dus hoeveel x ze geinsemineerd is dat seizoen.
ze weten ook of ze uiteindelijk drachtig is geworden van die hengst, dus dat zouden ze imo kunnen opleveren, of ze dat willen is een 2e.

Een verhaal en ook een bevruchting heeft altijd twee kanten. Dat een merrie niet drachtig werd, zegt niet altijd iets over het zaad van de hengst. Ik ben bang dat mensen verkeerde conclusies gaan trekken als ze zien dat een merrie maar niet drachtig werd. Dat is namelijk het enige wat je uit die informatie kunt opmaken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:38

fokfanaat schreef:

dat gebeurt niet overal hoor ;) ik noem geen namen maar ik heb er ervaring mee..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:40

Pletje123 schreef:
Albert, echt? Schrok die eigenaar even toen jij hem/haar erop wees dat het een volle zus is :D Of niet?

Nee, want ik moest hem ook uitleggen wie Totilas is :D
Overigens een heel normaal vosje, heerlijke buitencrospony volgens hem.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:40

niet als je alle dekkingen neemt, dan krijg je toch een objectief beeld.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:41

Albert: Haha legendarisch! :D

FF: tuurlijk niet. Een merrie die niet drachtig wordt, dat kan meerdere oorzaken hebben. Je wijst nu naar de hengst, maar sommige merries worden gewoon niet drachtig. Dat kan je dan dus niet zien. Je ziet alleen hoe vaak er geïnsemineerd is en of de merrie wel of niet drachtig werd.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:42

Ik denk dat IBOP toegevoegde waarde heeft, maar een merrie die in de sport gelopen heeft, zeg Z2, zegt mij meer. Aan de prestaties een Fjord of Tinker op dat vlak doet dat niets af, maar inzet en doorzetten telt voor mij zeker zo zwaar mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:43

maar elke hengst krijgt gemiddeld toch evenveel slecht bevruchtbare merries.

is hetzelfde met de rontgenscore, jouw hengst zal ook merrie krijgen die zwaar verrot zijn van binnen, dan is het ook neit zijn schuld als er een chippie in het veulen zit, maar die4 telt ook mee. elke hengst krijgt zulke merries, gaat om de tendens, niet om een enkel geval.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:45

Volgens mij is bevruchtend vermogen het makkelijkst te scoren met een microscoop. Gewoon tellen. Hang daar een percentage aan en maak dat openbaar. Voila.
Problemen komen volgens mij vooral door verdunnen, verdunningsmiddelen en invriezen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:46

Bucephalus schreef:
Ik denk dat IBOP toegevoegde waarde heeft, maar een merrie die in de sport gelopen heeft, zeg Z2, zegt mij meer. Aan de prestaties een Fjord of Tinker op dat vlak doet dat niets af, maar inzet en doorzetten telt voor mij zeker zo zwaar mee.

je wilt niet alleen een paard fokken met goed karakter lijkt mij? ik zie genoeg z dieren die kwa ext en beweging alles behalve goed zijn...

ik wil graag een paard die en uitstraling heeft goed ext en goed liefst extra loopt en ook goed tussen de oren is!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:49

Albert schreef:
Volgens mij is bevruchtend vermogen het makkelijkst te scoren met een microscoop. Gewoon tellen. Hang daar een percentage aan en maak dat openbaar. Voila.
Problemen komen volgens mij vooral door verdunnen, verdunningsmiddelen en invriezen.

nou ja is die bevruchtingscategorie, die is al bekend.

nou verteld mijn HH wel dat dat lang niet altijd alles zegt, sommige met een lage telling die ze wel makkelijk drachtig krijgt en vice versa.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:52

Albert schreef:

Het is al openbaar hoor ;)

Bij iedere goed gekeurde hengst komt er een 'label' aan in welke klasse van bevruchtend vermogen ze vallen. Daar horen bepaalde waarden bij en dat kan je gewoon vinden op de site van het KWPN als ik me niet vergis. Onze Floris heeft erg goed zaad en valt in de hoogste categorie "Goed".

Zoals ik al zei: dit wordt voor aanvang van het onderzoek getest en daarna jaarlijks (begin van het dekseizoen).

FF: daar kan je niet vanuit gaan, dat iedere hengst evenveel moeilijke merries krijgt. Dat is mijns inziens te onbetrouwbaar.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:53

fokfanaat schreef:
Albert schreef:

nou ja is die bevruchtingscategorie, die is al bekend.

nou verteld mijn HH wel dat dat lang niet altijd alles zegt, sommige met een lage telling die ze wel makkelijk drachtig krijgt en vice versa.

je moet niet alleen tellen ook hoelang het blijft leven daar zit ook een groot verschil in..

sperma met heel veel cellen kan minder lang goed blijven dan sperma met minder veel.. dus dat zegt dan weer niet alles!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:57

Bucephalus schreef:

Ieder paard kan Z lopen, daarentegen kan niet ieder paard een goede score in de IBOP neerzetten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:59

_San87_ schreef:
fokfanaat schreef:
een hoge ibop heeft voor mij meer waarde dan een Z2

Puur uit interesse, mag ik vragen waarom?

Citaat:
er zijn forden en tinkers die z2 plus 1 scoren en dat zijn niet paarden die ik over veel dressuurkwaliteit vind beschikken.
Als je jaaaren netjes doorstudeerd en overgangen, wissels en keertwendingen voor 8-en maakt kun je uiteindelijk wp in het Z2 halen.

eentje die een goede ibopscore loopt, laat zien dat ze bovengemiddeld bewegen en aanleg laten zien.

Menig Fjord heeft voor de dressuur betere bewegingen dan de moderne dressuurpaarden die als nietmachientjes zonder het voorgeschreven zweefmoment rondgaan.

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:00

lisch schreef:
ik wil graag een paard die en uitstraling heeft goed ext en goed liefst extra loopt en ook goed tussen de oren is!

Nou ik heb op ibop's (iboppen?) handige amazones de grootste etterbakken er doorheen zien vogelen en die kregen ook nog een hoge score, jury punt wat ze zien en gaan niet op het voorterrein kijken. Dus de vergelijking gaat niet op voor beide valt wat te zeggen
Maar sinds ze een door mij gefokte merrie die op haar 7e internationaal Prix liep als 4 jarige te weinig punten gaven omdat ze geen aanleg zou hebben (ze was toen al L2+ met dezelfde amazone) geef ik geen cent meer voor de ibop.
Het systeem zal wel goed zijn, maar de poppetjes zijn niet altijd neutraal.
Dan kan je beter naar de echte sport daar ben je niet afhankelijk van die ene dag en de mensen die daar zitten