Dressuur, middel of doel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:09

Anna, ik heb nog een conclusie voor je:
4. er zijn beduidend meer paarden evenwichtig gebouwd dan verondersteld. Laten we er van uit gaan dat het niet evenwichtig gebouwde paard een uitzondering is.

LouNa

jaja,... dus in galop hebben zijn paarden minimaal 2 benen aan de grond.. zoohoo.. knap werk hoor

Missouri

Dat deed-ie heel zijn leven al Lou!!! Haha!

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:10

Missouri schreef:
Dat deed-ie heel zijn leven al Lou!!! Haha!

wat deed ie zijn hele leven al? Verward

Anna42

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Citaat:
Wel heb ik er een hekel aan als iemand met zulke onzinnige theorieen en halfbakken foto's van een bewegingsmoment iets probeert te bewijzen wat niet eens kan.

Iets duidelijker i.v.m. het verwisselen van personen.

Ik dacht dat Anna probeerde aan te tonen dat zijn paarden nooit op 1 voorbeen staan in beweging?
Dat is gewoon onmogelijk. Net zoiets als "mijn grote teen raakt de grond niet als ik loop". Onzin.
[/quote]

Nee dat doet Anna niet omdat Anna weet dat er verschil in de beenzetting
is tussen de draf en de galop!
Landt jij in het vervolg maar als je loopt en rent op je hakken en ga eens kijken hoe lang je dat volhoudt.

Missouri

Lovely schreef:
Anna, ik heb nog een conclusie voor je:
4. er zijn beduidend meer paarden evenwichtig gebouwd dan verondersteld. Laten we er van uit gaan dat het niet evenwichtig gebouwde paard een uitzondering is.

Ah, net zoiets als dat misvormde Welshje dat op de Hedelse markt stond... jaja, steeds meer duidelijkheid hier!! Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:13

Anna42 schreef:
Landt jij in het vervolg maar als je loopt en rent op je hakken en ga eens kijken hoe lang je dat volhoudt.

Nu draai je het weer om... de beenzetting is uiteraard anders, maar overeenkomst is het zweefmoment.
Ook jouw paarden staan op 1 voorbeen in een bepaald moment van de draf (want daar ging het hier over).

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:15

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:

Nu draai je het weer om... de beenzetting is uiteraard anders, maar overeenkomst is het zweefmoment.
Ook jouw paarden staan op 1 voorbeen in een bepaald moment van de draf (want daar ging het hier over).
[/quote]

en over beenzetting na de sprong waarop ik zo even terug kom

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:17

Missouri schreef:

Aangezien de draf een diagonale beweging is en de impuls uit de achterbenen komen landt een goed gebouwd paard niet op een voorbeen.

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

allemaal foto's van veschillende paarden hun beenzetting na de sprong.. en wat kunnen wij hieruit concluderen?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:18

ceasario"]
[quote="sarabande schreef:
Over lezen gesproken er staat uiteindelijk zijn het de fokkers en gebruikers die uitmaken..... etc

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws.php?id=562
Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
[/quote]

Kan me topics herinneren van een bepaald persoon die om de haverklap met dergelijke links kwam,... Copycat???

Sorry voor mijn offtopic reactie, maar dit heeft er echt niets mee te maken en is m.i. ook geen bijdrage aan de discussie.

Als gebruiker en niet als fokker zeg ik: doe mij maar een paard wat gezond is, wat ik kan gebruiken voor de doeleinden die ik voor ogen heb en waar ik fijn mee om kan gaan.

Het lijkt mij dat de fokker kijkt wat de markt wil en wat hij/zij zelf wil. Ik vind persoonlijk dat het KWPN daarin behoorlijk slaagt. En met mij blijkbaar meer mensen gezien ook de grote vraag naar KWPN paarden in het buitenland.

Overigens vind ik dat dressuur een middel en een doel tegelijk is, door dat middel bereik je je doel, wat dat ook mag zijn. Want geen paard dat je door een parcours met hindernissen kunt rijden als de dressuurmatige basis niet in orde is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:20

LouNa schreef:
allemaal foto's van veschillende paarden hun beenzetting na de sprong.. en wat kunnen wij hieruit concluderen?

Dat Arjan er niet uitziet op die Quilot... Haha!

Goh, ze landen allemaal op 1 voorbeen... was de sprong niet een vergrote galopsprong?

petraaken

swops, ben ik even een kwartiertje van bokt af en er onstaat hier een heel erg pittige discussie. Zucht, Anna ik heb met alle mogelijke denkpatronen een paard proberen te zien die loopt zoals jij zegt dat een paard loopt maar mijn hoofd wil dat echt niet zien. Graag Cheese! van de paarden die zo lopen zoals jij zegt of nog beter videofilmpje graag. Want ik snap er echt niet veel meer van.

LouNa

Citaat:
...Want geen paard dat je door een parcours met hindernissen kunt rijden als de dressuurmatige basis niet in orde is.

en daar bennik het helemaal mee eens! OK dan!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:21

Bucephalus"]
[quote="Missouri schreef:

Aangezien de draf een diagonale beweging is en de impuls uit de achterbenen komen landt een goed gebouwd paard niet op een voorbeen.
[/quote]
Wie had het over landen? Ik niet hoor. Maar dat "op 1 voorbeen staan" doet ieder paard wel degelijk!!!

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:23

Missouri"]
[quote="LouNa schreef:

Dat Arjan er niet uitziet op die Quilot... Haha!

Goh, ze landen allemaal op 1 voorbeen... was de sprong niet een vergrote galopsprong?
[/quote]

wat betreft nr.1: Inderdaad
wat betrefr nr.2: ook goed
wat betreft nr.3 : nee helaas, het was een echte reallife sprong!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:23

petraaken schreef:
Zucht, Anna ik heb met alle mogelijke denkpatronen een paard proberen te zien die loopt zoals jij zegt dat een paard loopt maar mijn hoofd wil dat echt niet zien. Graag Cheese! van de paarden die zo lopen zoals jij zegt of nog beter videofilmpje graag. Want ik snap er echt niet veel meer van.

(en ook voor Anoukie) je hebt van die mensen... en dan ook nog gewoon niet willen nakijken of het misschien echt zo is he!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:24

LouNa schreef:
[
[/quote]

Dat er verschillende paarden zijn. OK dan!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:24

LouNa schreef:
wat betreft nr.3 : nee helaas, het was een echte reallife sprong!

Ik had het over de sprong in het algemeen... iedere sprong is slechts een in meer of mindere mate vergrote galopsprong Kusje

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:29

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

Ja hoor ze landen op 1 achterbeen in de draf en niet op het voorbeen en staan ook niet met het volle gewicht op 1 voorbeen te balanceren.
Dat is nl het verschil tussen de voorbeenlopers en de evenwichtlopers.

De eerste groep wordt door Jan en Alleman gezien als zijnde bewegers omdat ze er niet over nadenken hoe een paard met die bewegingsvorm ooit een passage of een piaffe moeten uitvoeren. Die groep trekt dan de nl de trukkendoos open en het arme paard wordt het slachtoffer.

De tweede groep wordt door de eerste groep als malloten gezien omdat ze proberen na te denken over wat goed is voor een paard en wat de natuur bedacht heeft. Waar je samen met het paard als ruiter een resultaat kunt behalen dat fysiek geen afbreuk doet aan het paard maar zijn algehele constitutie, welzijn en levensduur bevordert.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:30

Missouri"]
[quote="petraaken schreef:
Zucht, Anna ik heb met alle mogelijke denkpatronen een paard proberen te zien die loopt zoals jij zegt dat een paard loopt maar mijn hoofd wil dat echt niet zien. Graag Cheese! van de paarden die zo lopen zoals jij zegt of nog beter videofilmpje graag. Want ik snap er echt niet veel meer van.

(en ook voor Anoukie) je hebt van die mensen... en dan ook nog gewoon niet willen nakijken of het misschien echt zo is he!
[/quote]
Bloos help ik word verafgood. meid je geeft mij teveel krediet. kan nochtans echt Blond zijn bij momenten ook al ben ik bruin van haar.

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:31

Missouri"]
[quote="Bucephalus"][quote="Missouri schreef:

[/quote]
Wie had het over landen? Ik niet hoor. Maar dat "op 1 voorbeen staan" doet ieder paard wel degelijk!!!
[/quote]

neej, ik vind het idd geen landing, maar het is wel zo dat hij, op dit moment (volgens anna) beiden benen aan de grond zou moeten zetten, maar hij zet eerst het voorbeen... het achterbeen komt er vrijwel direct achteraan:

nu word het beetje vreemd omdat ik 3 verschillende foto's heb, maar wel degelijik van hetzelfde paard... even kijken offik het goed zeg:

Afbeelding
zweefmoment.. beetje onduidelijk, maar paard is met 4 benen van de grond

Afbeelding
hij zet voorstebeen neer...

en vrijwel direct daarna land het achterstebeen..
Afbeelding

ik geloof dat ik het nu goed heb uitgelegd!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:32

Anna42 schreef:
[De tweede groep wordt door de eerste groep als malloten gezien omdat ze proberen na te denken over wat goed is voor een paard en wat de natuur bedacht heeft. Waar je samen met het paard als ruiter een resultaat kunt behalen dat fysiek geen afbreuk doet aan het paard maar zijn algehele constitutie, welzijn en levensduur bevordert.
[/quote]

En je denkt net zo als die spookrijder dat jij groep 2 bent Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:32

Anna42, van balanceren als krachttoer is geen sprake zolang er nog beweging is. Stilstaan op een been is heel wat anders dan hinkelen denk ik.

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:33

even voor de duidelijkheid, tijdens deze foto's liep mijn paard gewoon zelf, zonder dat ik mer ermee bemoeid heb de 1e en 3e aan de hand de 2e onder het zadel maar zonder me ermee te bemoeien (dus alleen been)