Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:25

stoffel schreef:
Dat het type niet mee wordt genomen in de beoordeling is grote kolder dat weet je zelf ook wel. Wat betreft de door jouw zo gewenste veelzijdigheid ik denk dat een Wynton gemiddeld genomen beter springt dan een Cabochon.
En welke van de twee het [naam] past is vooral afhankelijk van de merrie.

Ja oké ze nemen het type wel mee. De meest luxe types staan al jaren vooraan.

Bekijk de moederlijn van Cabochon eens. Veelzijdiger vind je ze niet. Ook veel springpaarden!
Bovendien fokt hij hele fijne karakters itt Wynton en is hij qua afstamming veel Gelderser dan Wynton
Maar goed, vergelijk gaat niet helemaal op, dit jaar nog geprobeerd voor een merrie uit de vottiestam maar helaas geen Cabochon sperma meer te krijgen, ook geen Wilson of Zethar
Dus van Wynton kan je in ieder geval zeggen dat hij tenminste beschikbaar is.

Aimee met een rijpaard x Gelder kan je prima naar de rijpaardkeuring hoor. Als voorzitter van de regio GP was dat mss een handigere zet geweest

En dat mensen niet met een veulen naar dat godvergeten Hengelo rijden kan ik helemaal begrijpen daar had ik met mijn Saron veulen ook geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:47

GJ9 schreef:
Ik ben voor het zoeken van een goede balans tussen type en beweging, maar er moet ook gewoon een duidelijke grens zijn wat nog wel Gelders is en wanneer het gewoon RP is.

En inderdaad meer uitleg naar het publiek toe over het gewenste type. Iets in de trant van: deze merrie heeft zeer veel kwaliteit als sportpaard. Ze zou voor een Gelders paard meer maat, formaat en bot mogen hebben, uiteindelijk heeft de kwaliteit de doorslag gegeven en we willen de eigenaar stimuleren om deze merrie terug te dekken met een Gelderse hengst.

Type en beweging oké, maar springcijfers zouden ook meegenomen moeten worden

Uitleg aan publiek oké maar minimaal de helft begrijpt het dan toch niet. En de lezers van de uitslagen van het Kwpn/paardenkrant/horses denken nog steeds dat de bliksem bij ze in de bol geslagen is met al dat rijpaardbloed.

NatasjavE

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:53

Denk dat springcijfers meenemen niet haalbaar is op dit moment. Dan zouden ze eigenlijk het vrijspringen moeten verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:55

Ja dat lijkt me een goed plan om die dressuurinvasie wat in te dammen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:59

Dat vrij springen ben ik wel voor, maar dan moet er wel fatsoenlijk gebouwd worden en niet zoals de afgelopen keer in Didam, dan benadeel je de goede springers t.o.v. de mindere. Dat was werkelijk een aanfluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:01

Vorig jaar ook, begrijp ik ook niks van. Puntje voor de vergadering

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:28

Vorig jaar met een veulen naar Hengelo geweest, maar of ik dat hele eind weer ga afleggen met een evt. toekomstig veulen..ik weet het niet. Zoiezo ga ik dan maar voor een Januari/Februari veulen denk ik.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:35

Aimee schreef:
Het is echter nogal wat om te stellen dat de fokker van de Wynton x Rubus lukraak rijpaardhengsten gebruikt, het is nou niet bepaald de minste fokker van Gelderse paarden :=

Ik ben het verder met stoffel eens. Wynton is waarschijnlijk een stuk veelzijdiger dan Cabochon.
Ik zie het probleem niet hoor, zet op die merrie weer een Gelderse hengst en je behoudt het type. Sterker nog, er kan nog wel een keer een rijpaardhengst op.
Mijn Gelderse heeft een Gelderse vader en dan twee rijpaardhengsten. Meer Gelders qua type kan het niet. Hij heeft als veulen zelfs nog als voorbeeld gediend bij een JongKWPN uitje, over het gebruik van rijpaardbloed en vervolgens terugfokken met Gelderse hengsten.

nogmaals een rijpaard op deze Wynton lijkt mij niet zo'n goed idee als je in het type wilt blijven

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:46

stoffel schreef:
Aimee schreef:
Het is echter nogal wat om te stellen dat de fokker van de Wynton x Rubus lukraak rijpaardhengsten gebruikt, het is nou niet bepaald de minste fokker van Gelderse paarden :=

Ik ben het verder met stoffel eens. Wynton is waarschijnlijk een stuk veelzijdiger dan Cabochon.
Ik zie het probleem niet hoor, zet op die merrie weer een Gelderse hengst en je behoudt het type. Sterker nog, er kan nog wel een keer een rijpaardhengst op.
Mijn Gelderse heeft een Gelderse vader en dan twee rijpaardhengsten. Meer Gelders qua type kan het niet. Hij heeft als veulen zelfs nog als voorbeeld gediend bij een JongKWPN uitje, over het gebruik van rijpaardbloed en vervolgens terugfokken met Gelderse hengsten.

nogmaals een rijpaard op deze Wynton lijkt mij niet zo'n goed idee als je in het type wilt blijven

Denk ook wel dat het dan heel luxe wordt ..
Wij hebben zelf Aristocraat (Democraat uit Jilady (Eusebio X Irak). Dus 2 x een rijpaard maar in Democraat wel een 2e heel allround rij- en springpaard erop. Formeel is Arie dan ook geen gelderse, maar als ik hem zie zou ik niet weten wat het anders zou moeten zijn ;-)
http://www.romviel.net/html/photobooks/Aristocraat.htm

Jilady is ook aantal malen kampioen en reservekampioen geweest in Hengelo jaren terug.
http://www.romviel.net/html/iJilady.htm

Zal toen wellicht ook wel discussie opgeleverd hebben, weet het niet ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-07-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:46

NatasjavE schreef:
Denk dat springcijfers meenemen niet haalbaar is op dit moment. Dan zouden ze eigenlijk het vrijspringen moeten verplichten.

Laten we blij zijn dat de meeste paarden die nu op de keuring komen te beoordelen zijn omdat er al iets aan voorbereiding is geweest, het vrij springen trainen is voor de meeste totaal niet haalbaar, stel je voor dat dat koppel 3jarigen van Ria vorig jaar ook nog over die hindernissen had gemoeten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:47

stoffel schreef:
NatasjavE schreef:

Laten we blij zijn dat de meeste paarden die nu op de keuring komen te beoordelen zijn omdat er al iets aan voorbereiding is geweest, het vrij springen trainen is voor de meeste totaal niet haalbaar, stel je voor dat dat koppel 3jarigen van Ria vorig jaar ook nog over die hindernissen had gemoeten.

Dat was niet gelukt denk ik nee ;-)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:50

Albert schreef:
Dat vrij springen ben ik wel voor, maar dan moet er wel fatsoenlijk gebouwd worden en niet zoals de afgelopen keer in Didam, dan benadeel je de goede springers t.o.v. de mindere. Dat was werkelijk een aanfluiting.

Er is speciaal voor de springers en mede onder druk van het commentaar van vorig jaar een groep mensen uit de rijpaard gelederen gehaald omdat de "gelderse mensen het niet begrepen".

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:54

Gaan er nog mensen van hier naar de najaarsvergadering trouwens? Ik kon op de site nog geen datum ontdekken, maar wil wel graag gaan :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:59

fargo op Jilady was toendertijd inderdaad ook veel commentaar, niet alleen op het paard maar ook op de fokkers die een 180 graden draai leken te maken, van zeer klassiek naar zeer modern.

Verder is de stam van Jilady veel klassieker op gebouwt dan van de Wynton dit zal dus ook eerder terug komen in de nafok, en probeer nu nog maar eens een rijpaard hengst te vinden die net zoveel bot en massa heeft dan Democraat

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:01

Pletje123 schreef:
Gaan er nog mensen van hier naar de najaarsvergadering trouwens? Ik kon op de site nog geen datum ontdekken, maar wil wel graag gaan :)

gezien het commentaar hier kan het nog wel eens een drukke vergadering worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:04

Als het weer in Ermelo is was ik zeker van plan te gaan ja.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:05

Dat zou mooi zijn toch? Betrokkenheid van de fokkers is erg belangrijk. En een vergadering is het moment om vragen te stellen of kenbaar te maken dat je het als fokker ergens niet mee eens bent.

Ik ben nu aan het speuren van de notulen van de vorige vergadering.. daar zou in principe de datum in moeten staan. Als de notulen online gezet zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:06

@stoffel
De fokkers hadden op een gegeven moment 2 lijnen in 2 jilady's (en Kilady).
De Eusebio's (Jilady en Kilady) voor springen en dressuur (maar ook voor de wagen nog wel in te zetten vlgs mij) en Jilady (Goudsmid x Statuur) die met name voor de kar liep (Rilady (Jonker x Statuur).
http://www.romviel.net/html/photobooks/JiladyII.htm

En inderdaad Democraat had natuurlijk veel bot en was veelzijdig, vindt ze nu maar eens .. Maar dat was voor Romviel wel heel belangrijk die veelzijdigheid, heb hem er uren over gehoord (zeer interessant!).
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-07-13 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:08

Heb ik nog niet gezien. Was ook wel benieuwd. Werd toen zelf nog volledig voor de fokkerij ingezet, kind nog niet afgespeend, hoop ik in het najaar toch voor mekaar te hebben.
Heb wel een paar puntjes voor de rondvraag. Als je een briefje of mailtje stuurt krijg je toch maar zeer zelden antwoord of half antwoord

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:10

Ik heb er zojuist een mail uit gedaan met de vraag welke datum we vrij moeten houden. Wordt vervolgd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:14

stoffel schreef:
Albert schreef:

Er is speciaal voor de springers en mede onder druk van het commentaar van vorig jaar een groep mensen uit de rijpaard gelederen gehaald omdat de "gelderse mensen het niet begrepen".

Jammer dat die schijnbaar de instructies krijgen om niet hoger dan cavalleti's te bouwen
Ik heb ze ook iemand voorgesteld, is niet benaderd. Maar die had het ook vertikt om ze alleen balkjes te laten draven :P

Niet voorbereiden, vind ik geen excuus. Als ze daar toch al helemaal zijn kunnen ze ook wel door een lijntje lopen. Je kan een wegstreepresultaat hanteren, onder de 60 punten voor het springen ofzo
Maar als je dat springen voor elkaar hebt kunnen o.a. de Saron nakomelingen zich wat opwaarderen. Die moeten het doorgaans niet van het draven hebben. Die van mij in ieder geval niet. En een veelzijdige klassieke merrie zou zich daarmee ook in de kijker kunnen lopen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:34

[***] schreef:
Heb ik nog niet gezien. Was ook wel benieuwd. Werd toen zelf nog volledig voor de fokkerij ingezet, kind nog niet afgespeend, hoop ik in het najaar toch voor mekaar te hebben.

_O- _O- _O-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:53

gaat vast de opfok in :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:54

Nee joh, opfok is uit den boze. Een gemengd koppel is veel beter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:56

stoffel schreef:
NatasjavE schreef:

Laten we blij zijn dat de meeste paarden die nu op de keuring komen te beoordelen zijn omdat er al iets aan voorbereiding is geweest, het vrij springen trainen is voor de meeste totaal niet haalbaar.

Ja mee eens. :)