Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:Een hengst heeft wel degelijk meer invloed, in een seizoen heeft een gemiddelde hengst minstens 3 keer zoveel nakomelingen als een hele beste merrie in haar hele leven.
Omdat een hengst meer nakomelingen verwekt. Maar een merrie zet veel meer haar stempel op een nakomeling.
En waren word er van merries dan minder gevraagd? Daar zijn er veel meer van, dus zou je juist scherper op moeten selecteren!
[/quote]
De wereld op zijn kop Pipo. Kijk uit met het door elkaar halen van gevolg en oorzaak. Denk maar eens na over de praktische haalbaarheid van wat je voorstelt. Dan praat ik niet als topfokker, maar als beheerder van een populatie..
).
), en dat is niet bepaald gunstig. Bovendien is ook zijn voorbeengebruik niet helemaal uit het boekje (maar das wel bij meerdere hengsten zo). We moeten juist in de fokkerij proberen hengsten goed te keuren met zo weinig mogelijk minpunten. Een moeilijke opgave, absoluut. Maar ik blijf erbij dat ik het een goede zaak vind om een hengst als PB niet goed te keuren, hij voegt dan (waarschijnlijk) te weinig toe. En als PB de 1.64 haalt is het knap, ik heb er mijn twijfels bij (en het blijft vreemd dat er dan wordt geadverteerd met 1.67 m...).