NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:27

Rivendell schreef:
The President was al goedgekeurd vorig jaar.
Vond de kwaliteit van de A tjes goed dit jaar. Degene die er uit gingen, was over het algemeen terecht.
Jammer dat het hengstje van Amity (weet niet welke Wormgoor het is :P) eruit ging. Was een mooi dier.

deze Wormgoor is dat. Dank je. Hij is te koop mits hij naar een adres gaat.

Eilinora

Re: NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:31

vond het ook wel erg jammer van lavell,ik vond hem toch best wel in het straatje passen.
had best de plaats van een andere hengst mogen innemen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:51

Eigenlijk vraag ik mij wat af...
Waarom komen er zoveel hengsten te koop wanneer ze niet goedgekeurd worden? Als je gelooft in een hengst en je ervan overtuigd bent dat hij wat kan toevoegen in de fokkerij dan bied je hem aan bij het NWPCS. Vervolgens bepaalt een jury in een moment dat zij hem niet goed vinden, waarom dan niet laten dekken als basisboekhengst / licentiehengst? Valt iedere hengsteneigenaar ineens van zijn geloof af in een hengst?

Laten we eerlijk zijn; die paar dekkingen die een goedgekeurde hengst meer krijgt dan een basisboekhengst.... Daar zit de winst niet aan ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:55

idd,ik dek net zo makkelijk met een niet goedgekeurde hengst als een wel goedgekeurde hengst.
zelfs met een jonge hengst die nog niks gebracht heeft.

heb tot nu toe niks te klagen gehad..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:59

uryanne schreef:
Eigenlijk vraag ik mij wat af...
Waarom komen er zoveel hengsten te koop wanneer ze niet goedgekeurd worden? Als je gelooft in een hengst en je ervan overtuigd bent dat hij wat kan toevoegen in de fokkerij dan bied je hem aan bij het NWPCS. Vervolgens bepaalt een jury in een moment dat zij hem niet goed vinden, waarom dan niet laten dekken als basisboekhengst / licentiehengst? Valt iedere hengsteneigenaar ineens van zijn geloof af in een hengst?

Laten we eerlijk zijn; die paar dekkingen die een goedgekeurde hengst meer krijgt dan een basisboekhengst.... Daar zit de winst niet aan ;)

Ze vaak na goedgekeurd ook verkocht worden (door sommige) en daardoor vaak nog meer opleveren..

En je hebt mensen die gewoon niet willen dekken met een niet goedgekeurde hengst, dan heb je keuze zeg maar "stal opvulling" of de volgende staat al te wachten om klaar gemaakt te worden..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:47

het komt ook steeds meer voor dat jonge hengsten worden klaargemaakt voor de hk om ze juist daar te kunnen verkopen. Je hebt daar een groot publiek dus dan is verkopen daar makkelijker dan thuis. Reden van verkoop kan natuurlijk ook zijn dat een hengst te nauw verwant is aan de merries van de eigenaar en daarom dus wordt besloten om te verkopen.

Verder weer leuke en gezellige 1,5 dag beleefd op de hk. Trots op de goedkeuring van The Hitman, Red Flyer en Heartbeat. Valt altijd te discuseren over 1 meer of minder maar dat zal nooit veranderen. Krijg wel steeds meer moeite met het commentaar van de juryleden. Buiten spreken ze je aan en preizen ze je de hemel in omdat je de hengst er geweldig op hebt staan en de volgende dag is hij in ene te vet. In al die jaren nog nooit meegemaakt dat de hengsten in 1 nacht tijdens de CHK groeien. Door het reizen, spanning en het hele gebeuren verliezen ze juist eerder aan gewicht en omvang dan dat het erbij komt.

Bolero publieks lieveling. Echter van achteren ben ik er toch echt geen fan van en blijf het een rare weg vinden die deze hengst door de jaren heen heeft bewandeld. Werd nu zelfs kampioen gemaakt terwijl hij nog geen premie ontvangen heeft en nog verplicht onder het zadel moest verschijnen. In het verleden werden ze op de hk beoordeeld en geplaats. Nu was het slechts een demonstratie die heel wat leek door alle bandages, peesbeschermers en springschoenen.

Dit jaar eens meer keus in de sectie C. Persoonlijk had de zwarte van mij vrijdag al de hoed gekregen. De vos die er nu uitging was totaal niet klaar voor de keuring. Geen conditie en het toillet had ook beter gekunt. Hengst leek nu erg hoog benig en misschien nog wel erger, kokervormig in zijn middenstuk. Komt wel een goede familie maar of de jury dat ook weet?! De Nebo vos was in de baan vrijdag echt niet goed achter. Buiten op het straatje en bij de veterinair was hij wel correct vandaar dat hij zaterdag alsnog de baan mocht betreden. Helaas was hij binnen opnieuw niet zuiver dus viel voor hem op dit moment het doek.

In mijn ogen kon de Cob de goedkeuring niet ontlopen. Had misschien wat luxer in het front mogen zijn en denk dan ook dat The President daarmee het kampioenschap heeft binnen gehaald.

B kampioen echt een schitterende hengst. Kennen hem natuurlijk al iets langer en had daardoor verwacht dat hij nu wat meer postuur zou hebben. Persoonlijk zou ik ook graag iets meer cm's in de hoogte zien. Vandaar ook mijn belangstelling voor de Stougjeshoeve hengst. Zippo wel schitterend in zijn bovenlijn, rasuitstraling en beweging. Helaas moesten enkele intereassant gefokte B hengsten de baan verlaten. Wellicht dat hun bewegingsvorm het grote struikelblok vormde.

Over de goedgekeurde A hengsten weinig commentaar. Een meer of minder kan altijd en verschil van smaak in type blijf je houden. Denk dat er dit jaar voor iedereen wat bij zat. Al hoef je je keuze natuurlijk niet te laten afhangen van het feit of de hengst die je kiest voor je merrie een goedgekeurde stamboekhengst is of niet. Mijn favorieten waren toch wel Heartbeat, Bucattie en de Springbourne hengst.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:48

yorick schreef:
Rivendell schreef:
The President was al goedgekeurd vorig jaar.
Vond de kwaliteit van de A tjes goed dit jaar. Degene die er uit gingen, was over het algemeen terecht.
Jammer dat het hengstje van Amity (weet niet welke Wormgoor het is :P) eruit ging. Was een mooi dier.

deze Wormgoor is dat. Dank je. Hij is te koop mits hij naar een adres gaat.

Wil je hem zelf niet gebruiken?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:51

Melanie, verdiep je even in zijn afstamming !

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:54

hij zal denk ik behoorlijk verwant zijn aan de merrie,s?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:55

patrick76 schreef:
Melanie, verdiep je even in zijn afstamming !

Zit op telefoon dus kan niet opzoekwn
Maar te nauw verwant denk ik dan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:58

bingo

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:09

Caesar schreef:
Bij de 11 hengsten die doormochten, vond ik de nummer 1 ook wel verrichtingswaardig. Jammer dat hij na de eerste schifting er toen nog uitvloog.
Mooie hengst inderdaad en ik denk dat als de stokmaat een aantal centimeters kleiner was geweest hij zeker wel had mogen blijven.

patrick76 schreef:
Nu was het slechts een demonstratie die heel wat leek door alle bandages, peesbeschermers en springschoenen.
Helemaal mee eens! Hier zouden de zelfde eisen gesteld moeten worden als ik een dressuurproef.
Een paard wat correct beweegt heeft die bescherming niet nodig!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:19

Nouja, je hebt het wel over een stel jonge hengsten samen, enorme drukte, eentje die schrikt en raar wegspringt en zn been aantikt, kun je wel een vervelende blessure krijgen, dus ik snap het van de kant van de ruiters wel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:37

BlackDevils schreef:
Caesar schreef:
Bij de 11 hengsten die doormochten, vond ik de nummer 1 ook wel verrichtingswaardig. Jammer dat hij na de eerste schifting er toen nog uitvloog.
Mooie hengst inderdaad en ik denk dat als de stokmaat een aantal centimeters kleiner was geweest hij zeker wel had mogen blijven.

Ja, dat denk ik ook. Dacht eerst dat ik compleet miszat toen 1 eruit gooiden. . Had al wel door dat er maar 4 á 5 overbleven, maar de bruine en de nr. 28 zaten daar niet tussen....

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:41

De reden van het te koop aanbieden van Lavell heeft niks te maken met het feit dat hij niet goed gekeurd werd. Ik kan me wel vinden in het niet goed keuren( niet om de reden die de jury aangaf). Lavell gaat echt niet zomaar weg. Hij zal ,als hij geen super tehuis krijgt, gewoon een mooi showleven krijgen bij ons, alleen niet meer tijdens de Hk dan waarschijnlijk.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:05

Ik ben het wel eens met het feit dat de jonge nwr hengsten ohz zonder bescherming getoond mogen worden. Ik vond Bolero erg tegenvallen, hij viel niet op tussen de andere twee hengsten die een jaar jonger waren. Daarnaast vond ik dat de palomino als enige door het lijf bewoog en gereden werd. De bruine hengst bleef ietsje rennerig, maar zeker een goeie als hij de spanning weet te hanteren. Wel jammer dat er niet geplaatst werd, was benieuwd naar wat de juryleden er van hadden gemaakt..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:15

Ben ik helemaal met je eens LdJ. Sowieso is de gang van zaken omtrent Bolero natuurlijk wel apart. Begreep dat hij wel volop in buitenland kon showen, maar hier niet. Daarnaast vond ik inderdaad alleen de palomino fijn lopen. Lekker ontspannen en vriendelijk plaatje.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:26

inowa schreef:
blackdevils; bij de partbreds hanteren ze de nwr standaard,ook ik vind dat erg jammer natuurlijk want een partbred is letterlijk alles wat met een zuivere welsh is gekruist.
dat houd in van minipaardje tot fries.

heel jammer als het resultaat van een kleine maat rijpony x welsh heel geslaagd blijkt te zijn,dat je er een plaatje van een B of C pony uit hebt die vervolgens niet op keuringen kan verschijnen.

maar iemand kon mij vertellen dat dat misschien gaat veranderen.

van mij mag er best een kleine maat WPBR en een grote maat WPBR zijn.

Wij hadden vorig jaar een welsh cob met een grote maat hackney gekruist, helaas is de merrie geslacht maar ik was wel heel benieuwd naar het veulen geweest.
Mogen part breds ook tuigpony's zijn of moeten het echt rijpony's zijn ?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:38

Volgens mij is er toch niet echt een type gebruikspony dat er moet zijn? Volgens mij werd er afgelopen najaarsshow van de wpcv een partbred tussen de a en b maat in geshowd. Zowiezo vind ik het ook vrij apart dat er in engeland een heleboel bonte partbreds lopen en in nederland dat niet toegestaan is naar mijn weten..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:03

jammer, maar hier is men ook niet zo gek op bont heb ik de indruk, heb je daar meer lijkt wel

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:06

Cemlys schreef:
jammer, maar hier is men ook niet zo gek op bont heb ik de indruk, heb je daar meer lijkt wel

Toch een mooie goede bonte pony hengst zie je bijna niet.. En dat geeft eens variatie in de kleuren :D Ik ben voor haha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:07

Ik ook nu de rest nog. maar zijn ze zo gewild voor de sport dan? weet dat op de veiling de prijzen soms de lucht inschieten bij een bonte :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:29

BlackDevils schreef:
Caesar schreef:

patrick76 schreef:
Nu was het slechts een demonstratie die heel wat leek door alle bandages, peesbeschermers en springschoenen.
Helemaal mee eens! Hier zouden de zelfde eisen gesteld moeten worden als ik een dressuurproef.
Een paard wat correct beweegt heeft die bescherming niet nodig!

Volgens mij las ik in het boekje zelfs dat bandages etc niet waren toegestaan en een dekje de vorm van het zadel moest hebben. Weet het niet zeker maar heb het recent nog ergens gelezen. Raar dat ze zich er dan niey aan houden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:01

zowiezo om aan te ergeren tegenwoordig, ook op wedstrijden, ontzettend veel bling, aparte dekjes, de grootste beenbeschermers, en als je pech hebt ook nog alles even in lakleer -O-
Wat is er mis tegenwoordig met de gewone cap van vroeger, rijbroekje in beige of wit en normaal vest erboven :)
Ook op gewone keuringen mag het trouwens niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:07

't Is toch ook gewoon belachelijk, bovendien, waar komen de meeste blessures vandaan? En bij welke paarden? Vaak toch degene die het meest in de beschermers of bandages gezet worden, bijv. als ze 'per ongeluk' dat spul niet dragen. Zonde!

Precies Cemlys, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Immers draait het met name op de keuringen toch om de pony en niet om de cap van € 300,- van de ruiter. :+