adriana schreef:Karel bleef naar mijn menign anders zeer fatsoenlijk en het is net zoals Art_Uma zegt dat er is genoeg belangstelling voor de clinic voor de mensen die dat interessant vind.
En degenen die zijn begonnen met zuchten zitten hier wel op bokt, en tja als er 1 schaap over de dam is volgen er meer.
Ik ben nu van mening dat we geen paarden anders moeten gaan vormen in de zin van exterieurmatig.
Hoeveel veulens zie je wel niet die zich bokbenig gaan ontwikkelen, als we steeds meer die kant op gaan fokken, krijgen we alleen maar meer van die veulens.
We willen allemaal een goed paard fokken, maar het moet niet ten koste gaan van het paard.
En als we dan zo nodig wel iets moeten gaan veranderen laten we dan eerst goed kijken naar de nadelen die de volbloed met zich mee neemt.
Namelijk die gooit de kont omhoog en doet waar die goed in is.
En wij willen de kont naar beneden hebben, iig aan de grond.
Ik zeg niet dat we de volbloed helemaal moeten gaan weg schuiven.
Maar ik vind de hengst Cantus nog steeds een prachtig voorbeeld, weinig volbloed maar wel 5 kinderen op een wereld beker finale.
En zijn moeder en oma hebben op een goed niveau gesprongen en daar zit nog minder volbloed in.
De moederlijn van Calido, Idem Dito.
Levert toch internationale en nationale paarden.
Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Inderdaad...kuddevorming, dat constateer ik hier ook regelmatig.
Ik denk dat je vergeet wat voor goede eigenschappen de volbloed ons wél brengt in de fokkerij. Natuurlijk zijn niet alle volbloeds geschikt, en zijn ze niet bergopwaarts gebouwd, maar ik vind ze onmisbaar. Ook tijdens het symposium werd de invloed van de Engelse volbloed als ernstig onderschat omschreven (oa. Emile Hendrix).
Ik ben een voorstander van het gebruik van de Engelse volbloed in de fokkerij, ben dan ook erg blij met mijn merrie (ruim 68% volbloed). Ook Arnold Kootstra gaf aan veel bloed bij de merries te willen zien. Zoals ik al zei is niet elke volbloed geschikt voor de warmbloedfokkerij, dit verklaard ook het feit dat er een groot aantal volbloeden in onze fokkerij al snel weer werden afgekeurd. Maar noem een Ladykiller xx, een Lucky Boy xx of een Courville xx, dan moet het toch duidelijk zijn dat zulke hengsten van bijzonder grote waarde zijn geweest voor de fokkerij. Sterker nog: zulke hengsten zijn onmisbaar.