[TI] Hengstenkeuring Ghlin, ICS België 11 Maart 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Re: Hengstenkeuring Ghlin, ICS België 11 Maart 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:27

Vindt om eerlijk te zijn van veel hengsten het gangwerk belabberd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:26

Hele topic doorgespit, foto's en filmpjes bekeken. Moet zeggen dat ik Otis te zwaar vind, plus die bovenlijn.. :n Maar dat vind ik bij Stan ook. Moet zeggen dat me dat wel vaker op valt, dat er hengsten (hoog) geprimeerd en goedgekeurd worden met een lichtelijk beroerde bovenlijn... En dan heb ik het nog niet over het gangenwerk. Nou heb ik de scorelijsten niet gezien en beoordeel ik vanaf filmpjes en foto's, maar ik vind er geen 'wow!'-hengst bij zitten. Winnaar bij de vier-jarigen zie ik geen winnaar in :=

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:38

Niemand zag daar een winnaar in inderdaad ;) Voor wat ik meekreeg had iedereen verwacht dat die laatste opgesteld werd, stond die ineens vooraan :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:52

Ik had ook echt een tijdje het gevoel dat er een misverstand moest wezen, en niet alleen omdat ik met de nummer 2 in de bak liep.
Maar goed zo is er altijd wel wat, Ivan is ster en ik heb een leuke dag gehad :)

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:41

blijft toch een jury sport heb het zo vaak gehoord van de keurmeesters zelf met name die uit belgie.
kijk maar eens goed wie altijd een eerste premie of dagkampioen wordt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:43

kwartje valt nu pas over de eerste plaats bij 4 jarige... uhmmm
laten we het erop houden dat de jury waarschijnlijk nieuwe lensen in had, en wij nog niet ;)

idd de dagkampioen, is die niet van iemand uit het bestuur :+ :Y)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:16

ik was niet aanwezig, maar wil wel even voor de jury opkomen ( hoewel ik niet precies weet wie de keurmeesters waren).
Ik heb wel het idee dat het bij het ics-nl nog redelijk eerlijk aan toe gaat, qua keuringen.
Ik hoef het niet altijd eens te zijn met de keurmeesters, maar ik neem aan dat ze genoeg tinkers zien, om te weten wat wel en niet belangrijk is in het totaal pakketje.
Sommige hengsten hebben ze zeer zeker vaker gezien en kunnen wel goed in zien wat er echt in zo een hengst zit, al staat deze op het moment niet in de perfecte keurings conditie.

Zo vind ik otis en stan lichtjes overbouwd uitzien, maar ben wel benieuwd hoe deze hengsten eruit zien als ze iets mee in de spieren en iets minder in vet staan.
Zo vind ik persoonlijk otis beter in proportie dan stan. Maar ik ben geen jury en ik heb niet de kennis die hun hebben. Dus ik zou duidelijk op andere punten letten dan hun.
Dat toevallig een van de keurmeesters iets met de hengst te maken heeft, hoeft niet direct een corruptie situatie te betekenen. Als een hengst goed is, dan is hij dat ongeacht wie de eigenaar/fokker is.
Ik denk echter dat de nakomelingen ook wel iets meetellen in de keuring. Een hengstenkeuring is toch duidelijk bedoeld voor de nakomelingen en zien de jury punten, die in de fokkerij erg goed tot uiting komen, dan ben ik het mogelijk wel mee eens dat de hengst op dit soort punten wel wat hogere scores mag krijgen.
Toch moet de punten score toch enigzins overeenkomen met het plaatsje dat we zien, als we naar de hengst zelf kijken.
Ik heb ook het idee dat sommige afstammelingen van bepaalde hengsten een duidelijk voorkeur genieten op keuringen. Maar ik blijf erbij dat een echt goed gebouwde tinker zijn waardige score krijgt, ongeacht zijn afstamming.
Maar dat misschien de keurings criterea wat uitgebreid moet worden, want af en toe zie ik dingen in tinkers waarvan ik denk dat eigenlijk wel op gelet moet gaan worden in de fokkerij. Dingen zoals een korte rug of een erg lange rug. De ruglijn op zich en ook de verhoudingen van vet en bespiering. Een flinke kont is mooi, maar dit moet wel door aanleg komen of bespiering en niet door een overdaad aan voer en dus vet.
Maar nogmaals, ik ben geen keurmeester en ik leg mij neer bij het oordeel van de keurmeesters, omdat mijn mening maar een mening is en ik toch nog steeds het vertrouwen in hun kennis heb.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:21

Dit was ICS Belgie, met prima keurmeesters overigens.
Het blijven momentopnames en een jurysport.
Er zullen, bij welke jury dan ook, altijd meningsverschillen zijn.
Er deden geen paarden mee van de keurmeesters zelf.

Ik vond Stan (en merkbaar die dag velen met mij) de terechte winnaar van deze dag.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:26

Ha, kijk... ik nam aan dat dit de belgische keuring van het ics-nl was.
Zie eens hoe goed ik ingelicht was ( door mezelf) 8)7
Snowdon, op het gebied van tinkers houd ik jouw mening erg hoog, dus bij deze leg ik mij geheel neer bij de beslissing. Dit was dan overduidelijk een gevalletje van je-had-er-bij-moeten-zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:27

Ik kan me voorstellen dat menigeen een andere mening over een bepaalde winnaar heeft, dat heb je overal en altijd. Maar inderdaad als je er niet bij was heb je geen goede vergelijking met de andere deelnemers.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:38

Valt me op dat de meeste commentaren komt,van mensen die erzelf niet waren, en het dus met filmpjes en foto's moeten doen. Daarbij zijn de insinuaties die gemaakt worden ook niet mis. Voor mij waren Stan en Otis de beste . Voor wat betreft de bouw van de paarden zijn er gewoon cobs tussen waar je de ribben goed kunt voelen, die er desondanks toch erg fors uitzien. Het is op iedere keuring van ongeacht welk stamboek meestal wel iets. Vorig jaar verbaasde ik me nog zo, bij de hengstenkeuring van ICS nederland, dat er een hengst tussen liep die niet draafde , maar toch een negen voor draf kreeg. en een eerste premie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:43

Hoewel je er als je er niet bij bent geweest inderdaad geen beeld hebt van het totale deelnemersveld vind ik dat dit niet doorslaggevend moet zijn in de mate waarop je een hengst als 'goed' beoordeeld. De ruglijn van zowel Stan en Otis wordt immers niet beter of slechter als je er een andere hengst naast zet ter vergelijking. Die vergelijking vindt pas plaats na de totale keuring, op basis van algemene indrukken en punten aantal. Maar de beoordeling van een hengst an sich kan ook gebeuren zonder te vergelijken met andere hengsten. Daar is immers een rasstandaard en dergelijke voor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:44

jullian... ik denk idd dat je gelijk hebt, maar iedereen heeft wel duidelijk aangegeven dat hun mening niet als kritiek op de hensgten zelf, gezien moet worden, maar als observatie die gemaakt wordt naar aanleiding van de foto's en filmpjes.
Dus wij krijgen idd maar de helft van het beeld mee, maar zo zal het overgrote gedeelte niet aanwezig zijn geweest op de keuring en mogelijk met dezelfde vragen zitten als ze de foto's bekijken.
Dus op dat gebied vind ik onze vragen wel gegrond, maar dat neemt NIETS weg van de kwaliteiten van de hengsten zelf. Het is puur een niet compleet beeld dat we hebben en hier uitleg over vragen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:45

Van foto's kun je inderdaad niet altijd oordelen, ze kunnen vertekenen en zijn echt een momentopname.

Ik ben het overigens met Berdien eens dat heel veel toplijnen om te huilen zijn en dat er veel hengsten hoge premies halen met een toplijn waar je niet vrolijk van wordt en die anatomisch gezien niet gezond is al zeker niet voor een rijpaard waar we over het algemeen tinkers/cobs hoofdzakelijk voor gebruiken.
Persoonlijk vind ik dat, dus toplijn en achterhand (croupe/ kruis), een behoorlijk aandachtspunt waar echt wel wat verbetering in te behalen valt. Los van deze HK meer in het algemeen, er lopen echt veel hengsten en merries rond met een behoorlijk weke rug bijvoorbeeld en ook achterhanden zijn regelmatig niet om over naar huis te schrijven. Dat staat los van smaak, da's meer een stukje anatomie en het gezond kunnen functioneren van een paard.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:47

Klopt enigzins Berdien, ik reageerde voornl op opmerkingen zoals die ' irishcobje' plaatste.
Maar dan nog, kan je vanaf foto en evt filmpje niet het totaalpakket juist beoordelen, kan enorm vertekend voorkomen hier. En geen enkel paard is perfect, op elk paard valt wel wat aan te merken.

Men speculeert hier voornl, misschien hebben deze paarden op de genoemde punten ook wel mindere punten behaald en vervolgens is de totaalscore opgekrikt door andere punten. Daar ben ik ook niet van op de hoogte, maar vind ik aannemelijk.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:48

Ik erger me voornamelijk aan deze zin:

Citaat:
idd de dagkampioen, is die niet van iemand uit het bestuur

Verders kan ik me wel vinden in de discussie over de toplijnen :o

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:52

Ik speculeer niet over deze HK, maar ik denk dat het hele "bovenlijnen-issue" meer een algemeen iets is wat geldt op vele keuringen en bij vele tinkers/ cobs en dat dat iets is wat best wel wat extra aandacht mag hebben, i.m.o. in ieder geval. Iedereen wil uiteindelijk een gezond en goed functionerend paard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:56

Klopt helemaal wat je zegt hoor Leon :j maar daarom gaf ik ook al aan dat ik me nu puur baseer op wat ik op de foto's en filmpjes zie. En ik moet wel zeggen dat ik op al het beeldmateriaal wel diezelfde bovenlijn zie.

Kinsealy, de bovenlijning en de keuring hierop is iets waar ik me al heel lang op verbaas. Een lange, weke (holle!! in sommige gevallen) is zowel anatomisch als rastypisch niet gewenst, om van het gebruiksdoel maar niet te spreken. Toch worden dieren met dit soort ruggen geprimeerd met hoge eerste premies. Imo zou dit niet zo moeten zijn. Kan een dier verder nog zo goed zijn, als het anatomisch niet voldoende correct is kan er imo nooit een eerste premie voor gegeven worden. Maar dat is puur hoe ik er over denk hoor :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:57

Kijk nogmaals, ik wil mijn mening niet ondersteunen door negatieve kritieken te leveren op de genoemde hengsten. Maar ik kreeg een kleine punten vermindering op mijn tinker haar voorhand op punten die ik overduidelijk in Stan terug zie. Dat zijn dan de vraagtekens die ik zet bij dit soort dingen.
Maar goed, idd ligt het heel erg aan de keurmeesters, waar hun grote waarde aan hechten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:57

Ariebren schreef:
Hij heeft super sokken.
Maar de manen zijn wel erg dun.

Op de foto lijken ze wel dubbel, dus naar 2 kanten te hangen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:59

De bovenlijnen discussie kan je inderdaad bij elke keuring voeren, daar ga ik ook in mee :j
Manen van Stan hingen dacht ik inderdaad aan 2 kanten, is mij niets bijzonders of minders aan opgevallen verder. Hij is ook nog jong en mag lekker paard zijn, dan sneuvelen er wel eens wat haren.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:02

Ik verbaas me ook geregeld over punten die gegeven worden, of die niet gegeven worden.
Maar dat is niet perse bij Belgie,maar net zo goed bij Nederland! ;)

Wat betreft de manen van Stan , daar is niets mis mee, is een lekkere volle bos, in het echt.
Laatst bijgewerkt door julian op 15-03-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:09

Maar wat stelt de ras beschrijving voor eis aan de bovenlijn ??

Overgenomen van ICS nederland, die de zelfde ras beschrijving volgt als het moederstamboek ICS ltd ierland.

"Algemene Verschijningsvorm (met belijning, skelet en beweging)
De Irish Cob is compact en krachtig, stevig gebouwd wat betreft bespiering en botten, maar toch geschikt als een veelzijdig te gebruiken paard. De ene Irish Cob is wat meer “beknopt” dan de andere.
De Irish Cob is evenredig geproportioneerd, staat rechtop en vierkant en heeft een imposante uitstraling. "

"Rug
Moet kort zijn, recht, goed bespierd en ontwikkeld en schuin oplopen in de richting van de croup."

De rasbeschrijving op ICS Belgie is het zelfde, helaas is de site van Ierland niet meer up to date.

Dus om te voorkomen dat we een heel sterk ras typische eigenschap eruit fokken moet voorkomen worden dat we een lange rug willen gaan zien.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:23

Ariebren, niemand heeft het over een lange rug, volgens mij staat een wat beknoptere rug niet gelijk aan een weke rug. Hoewel te beknopt ook wel weer beperkingen heeft, zeker in gebruik, maar beknopt is niet synoniem aan week of een slechte (als in ongezonde, anatomisch onverantwoorde) bovenlijn. Er is ook nog een hele grote ruimte tussen beknopt en lang, het is niet of/of ;-) Daarnaast kan een lange rug ook week zijn.

Dit alles geheel los van welke keuring dan ook, want het is jammer dat een gewoon gesprek/ discussie soms weer wordt omgeturned in relletje met insinuaties, dat is nergens voor nodig volgens mij....
(Misschien dat doordat de aandacht daar altijd zo erg op ligt het echte doel van keuringen, stamboeken en gesprekken daarover, namelijk het fokken van een gezond, anatomisch verantwoord én rastypisch paard, wel verschoven is naar andere, i.m.o. minder belangrijke, zaken)
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 15-03-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:30

Kinsealy... mocht je insinuaties zien in mijn opmerkingen, dan spijt mij dat. Want zo zijn ze zeker niet bedoeld. Ik kan namelijk geen negatieve opmerkingen vinden in andere hun commentaren.