Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:45

ismy schreef:
ceasario: sorry mijn mening is anders. Ik heb het met beleren graag dat ik zie dat een paard 3 of 4 jaar is. Tegenwoordig worden de paarden steeds jonger beleerd. Sommigen kunnen het inderdaad prima aan. .

Dus waar hebben we het over ...die vos is 3 dit jaar..doet het gemakkelijk en is zelfs voor zijn leeftijd in overconditie..
Dit paard is "getraind" voor de hengstenkeuring dus doe je er iets mee. i.p.v. in een hok wegstoppen...en hem de hele dag op de PC laten spelen. ;)

ismy schreef:
ceasario: sorry hoor maar het paard was al lange tijd 3. vind ik een groot veschil met 2,5 word in april trouwens vier.

Citaat:
ik te weinig tijd heb kom ik er
helaas niet aan toe. Het is een ontzettende knuffel maar helaas staat hij te koop..

geen tijd is een smoes. of angst...om hem iets te leren is wat anders dan een beetje op een ex Z rondhuppelen..!! :+

ismy

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:51

[quote] geen tijd is een smoes. of angst...om hem iets te leren is wat anderts dan een beetje op een ex Z rondhuppelen..!! [/qoute]

Sorry ik heb niks aanvallend bedoeld hoor..
Ik ben een scholier, zit in het examenjaar en ben met moeite dit jaar overgegaan omdat ik teveel naar de paarden ging. De paarden staan niet achter mijn huis, sorry zo luxe heb ik het niet.
Het z paard rijd ik nauwelijks omdat ik er niet aan toe kom.

Ik krijg super begeleiding. Ach ik weet zelf wel beter. Sorry vind je reactie een beetje jammer.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:52

Die paarden komen voor velen van ons niet zomaar "aanwaaien", helaas. En ik vind niet dat dat als argument dan ook tegen je gebruikt mag worden.

Het neemt ook niet weg dat je wel degelijk ingelezen kunt zijn, en dat je artikels leest n.a.v. wetenschappelijke onderzoeken. En als daar dan uit blijkt dat een 2,5 jarige het werk nog niet aan kan fysiek, ook al lijkt het dan licht, het kan tóch schade aanbrengen wat op latere termijn naar boven kan komen. In het werk bijvoorbeeld. Te vroeg belast.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:55

Langcara schreef:
stoffel schreef:
Wat een onzin.

O ja, foutje van mij! De gemiddelde ruiter rijdt keigoed! Net zo goed als de top!

Ik bedoel dat het onzin is dat de fokker moet nagaan of jij wel geschikt bent voor dat paard, de meest hebben net als half bokt 100 jaar ervaring en meer dan 1000 paarden tot GP nivo gereden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:55

ismy schreef:
[Ik krijg super begeleiding. Ach ik weet zelf wel beter. Sorry vind je reactie een beetje jammer.

Die reactie komt voort omdat je maar wat roept...met de massa mee...
Inderdaad een paard dat niet voldoende gevoerd is en geen voldoende conditie heeft en weinig aanleg en 3 jaar is ..moet je laten staan..totdat ie er wel aan toe is bij het baasje..of het baasje er aan toe is... :D

Net als met kinderen. :(:)
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-02-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:57

ceasario schreef:
ismy schreef:
Sorry maar valt iemand niks op dat die jazz x royal dance nakomeling hengst. 2,5 jaar is en nu al zo werkt?
..

Dat is nu een voordeel als je een paard hebt die gefokt is om te "werken" en dan blijkbaar het "werk" als ligt ervaart.
Het is net als met mensen..jeugdigen achter de pc goed door gevoed zullen nimmer 2 km rond de kerk hollen volhouden..laat staan dat het atleten worden...Zo ook met jonge dieren.. :D

geweldige vergelijking en helemaal waar

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:57

stoffel schreef:
Ik bedoel dat het onzin is dat de fokker moet nagaan of jij wel geschikt bent voor dat paard, de meest hebben net als half bokt 100 jaar ervaring en meer dan 1000 paarden tot GP nivo gereden.

Ik heb wel eens een sensibele merrie in de verkoop gehad waar een jong meisje op af kwam. Ze was helemaal verliefd op die merrie. Maar ik heb haar er op laten rijden en het eens aangekeken en besloten dat het geen combi ging worden samen.
Dus je kunt dat best nagaan.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:00

Ik ben meer van rustig oppakken. Ik ben niet angstig, ik vind alleen dat paard en ruiter samen in volle vertrouwen op elkaar in moeten gaan. Naja dit is mijn mening.

Sorry als ik met de massa mee roep en het er niet mee eens ben dat een 2,5 jarig beleerd word.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:01

Langcara schreef:
[Dus je kunt dat best nagaan.

Dat doe ik ook..
Van de 10 stuur ik er 7 weg..Voor dat ze met een hoop kapsones zichzelf goed gaan praten. :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:05

Langcara schreef:
stoffel schreef:

Ik heb wel eens een sensibele merrie in de verkoop gehad waar een jong meisje op af kwam. Ze was helemaal verliefd op die merrie. Maar ik heb haar er op laten rijden en het eens aangekeken en besloten dat het geen combi ging worden samen.
Dus je kunt dat best nagaan.

en vervolgens kwam de buurman van het meisje en die kocht jouw paard.

drie keer raden aan wie hij hem weer verkocht.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:10

ismy schreef:
@linkepink : ik vind het ook ongelofelijk. het was nog maar zijn 5e keer en dan moet ie al zo lopen? Vind het nergens op lijken. Een paard beleer je toch uit rust en veel tijd? Jammer dat het anders gaat. Ik ben niet zo van op die manier met een dier omtegaan. En dan moet er ook nog een hulpmiddel aan worden gebonden, stel hij gaat omhoog of weet ik veel wat?

Ik zie eigenlijk niet echt wat er mis is met het filmpje? Paard loopt lekker door, is braaf en ik vind het een fijn beeld geven. De slof is voor de ruiter alleen maar prettig en het paard heeft al de nodige longeertraining achter de rug dus kent het principe door en door. Die slof brengt geen extra stressfactor met zich mee, en het paard kan het lichamelijk makkelijk doen.

Ik snap dat je 2,5 jaar te jong vind, maar denk dat het een doelloze discussie is. Het feit dat veel paarden al zo vroeg aan de bak moeten heeft ook te maken met de leeftijd waarop het KWPN ze aangeleverd wil zien voor de keuringen. Ik zie ook liever dat ze nog wat langer het land op konden, maar ook ik begin mijn merrie nu op 2,5 jarige leeftijd te longeren voor de keuring voor van het zomer.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:10

ceasario schreef:
Langcara schreef:
[Dus je kunt dat best nagaan.

Dat doe ik ook..
Van de 10 stuur ik er 7 weg..Voor dat ze met een hoop kapsones zichzelf goed gaan praten. :D

Daar heb je groot gelijk in. Als jij ook werkelijk fokt voor de top, dan heb je niets aan een flutruiter die denkt te kunnen rijden en waarbij jouw fokprodukt verdwijnt in de anonimiteit waar je nooit nog iets ervan hoort.
maar goed. Dat doet niet iedereen he.

stoffel schreef:
en vervolgens kwam de buurman van het meisje en die kocht jouw paard.

drie keer raden aan wie hij hem weer verkocht.

Nee. Ze luisterde wel naar mij. En haar vader was mij heel erkentelijk voor mijn eerlijkheid. Zij wilden natuurlijk ook niet een miskoop.

joopie7 schreef:
Ik snap dat je 2,5 jaar te jong vind, maar denk dat het een doelloze discussie is. Het feit dat veel paarden al zo vroeg aan de bak moeten heeft ook te maken met de leeftijd waarop het KWPN ze aangeleverd wil zien voor de keuringen. Ik zie ook liever dat ze nog wat langer het land op konden, maar ook ik begin mijn merrie nu op 2,5 jarige leeftijd te longeren voor de keuring voor van het zomer.

Ja het is een fout die het kwpn in stand houdt omdat die dit zo wenst. En dan komt er nog bij de opfokkosten van een paard. Een jaar méér in de opfok brengt weer temeer kosten met zich mee.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:15

Langcara schreef:
[Daar heb je groot gelijk in. Als jij ook werkelijk fokt voor de top, dan heb je niets aan een flutruiter die denkt te kunnen rijden en waarbij jouw fokprodukt verdwijnt in de anonimiteit waar je nooit nog iets ervan hoort.
maar goed. Dat doet niet iedereen he.

Ik fok niet voor de top...Ik fok wat ik vind hoe een rijpaard moet zijn...
en daar dien je als ruiter je te kunnen bij aanpassen......Valt het kwartje niet...en dat zie je al aan de potentiele voor dat men er op gaat zitten..zeg ik..sorry het is niks voor jouw..
Ik moet dat "gezeik" niet achteraf...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:48

joopie7 schreef:
ismy schreef:
@linkepink : ik vind het ook ongelofelijk. het was nog maar zijn 5e keer en dan moet ie al zo lopen? Vind het nergens op lijken. Een paard beleer je toch uit rust en veel tijd? Jammer dat het anders gaat. Ik ben niet zo van op die manier met een dier omtegaan. En dan moet er ook nog een hulpmiddel aan worden gebonden, stel hij gaat omhoog of weet ik veel wat?

Ik zie eigenlijk niet echt wat er mis is met het filmpje? Paard loopt lekker door, is braaf en ik vind het een fijn beeld geven. De slof is voor de ruiter alleen maar prettig en het paard heeft al de nodige longeertraining achter de rug dus kent het principe door en door. Die slof brengt geen extra stressfactor met zich mee, en het paard kan het lichamelijk makkelijk doen.

Longeren of er echt mee bezig zijn onder de man is nogal een verschil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:14

De meeste toppers komen van de goede fokkers en niet van de ik vind het leuk om een veulentje te fokken, die slag heb ik het over. Als die mensen zich richten op het fokken van een goed gebruikspaard en niet dat top paard willen fokken.

Wie zegt dat een degelijk recreatie paard dat geschikt is voor basissport met een minder goede ruiter en met een goede meer, gebreken heeft? Ik denk dat het juist komt omdat het vaak de afdankers zijn en de net niet goed genoeg paarden die wat goedkoper op de markt komen voor de recreatie. Wat kan de doorsnee recreatie ruiter met een paard met een karperrug of juist met een te weke rug. Die mensen moeten een paard hebben die van zichzelf makkelijk kan dragen en daarbij een dusdanig goed karakter hebben dat het wel tegen een stootje kan.

Nog even wat over de karakters, het zijn de ruiters van spring (en dressuur) paarden die dat zeggen. Het zijn de hoeveelheid sloffen die ik hier op de manege's voorbij zie komen bij eigen paarden van b (net onder zadel) tot hoog niveau. Het zijn de dingen die ik youtube filmpjes zie gebeuren en die ik zie als ik sta te kijken/observeren. Echter ben ik wel van mening dat de meeste dieren best willen samen werken, maar willen ze dit ook met een ruiter die het allemaal net even iets minder snapt. Gaan ze dan door of raken ze in de stress. Of misschien sluiten ze zich wel helemaal af van de buitenwereld en zijn nog amper vooruit te branden. Misschien gaan ze wel bijten/aanvallen om iets duidelijk te maken. Ik heb hier ook wel moeilijke dieren staan die uiteindelijk toch in de les kunnen functioneren als ik de leiding neem en zorg dat ze de dingen krijgen die ze nodig hebben. Waar het ene paard zelfstandig met een beginner aan de gang kan, zoekt een ander steun bij mij. De een heeft geen moeilijker karakter als de ander, maar het groepje mensen die ermee kunnen (samen)werken is wel aanzienlijk kleiner.
Begrijp me dus niet verkeerd wat betreft moeilijker karakter, maar veel paardenleed (kopen verkopen handelaar etc) zou voorkomen kunnen worden als de dieren die geschikt zijn voor de recreatie ook bij zoiemand beland en niet het afgekeurde sportpaard of de paarden met exterieur foutjes. Ik kom gewoon nog heel vaak nieuwe aanwinsten tegen die uiteindelijk waarbij ik mijn twijfels al heb en uiteindelijk tegenvielen. Afhankelijk van de persoon gaat zo'n paard weer door naar een ander of gaat de eigenaar ermee aan het werk, maar of je dan nog een fijn recreatiepaardje voor niet al te veel geld hebt....

Paarden voor de sport gefokt met een dusdanige mentaliteit of die van de iets minder prof fokker uit de niet zo goede combinatie horen mi niet bij een ruiter met te weinig rijervaring om zo'n dier te kunnen rijden/trainen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:29

lailapri schreef:
De meeste toppers komen van de goede fokkers....

Toch raar. Meestal worden fokkers pas als 'goed' ervaren als er ineens een topper van blijkt te zijn gekomen.
Ik denk dat het anders is, dat er pas een topper kan worden geboren nadat de fokker in kwestie al een paar veulentjes heeft kunnen ervaren.
Ook fokken moet je leren door schade en schande. Net zoals die goede fokkers van nu ook regelmatig nog veulens via de achterdeur doen laten verdwijnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:26

Dat is ook wel zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:56

Nou ik ken de fokker van De Sjiem. En ik kan je zeggen...dat is geen groot fokker.
En zo zijn er echt meer.

Dat de grote hengstenhouders, zeker tegenwoordig, meer toppers fokken is omdat ze simpelweg vaak meer merries hebben om mee te fokken en vaak meer echt goede merries.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:10

Men brengt hier steeds discussies opgang, die totaal niet te maken hebben met dit tropic. Natuurlijk lees ik opzich wel waarhied, maar tevens veel onzin :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:20

NatasjavE schreef:
No
Dat de grote hengstenhouders, zeker tegenwoordig, meer toppers fokken is omdat ze simpelweg vaak meer merries hebben om mee te fokken en vaak meer echt goede merries.

Dat is net als heel vele lotjes kopen bij een loterij. DAn heb je ook meer kans dat je prijs hebt.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:41

Er word al een flink tijdje gelet op de gezondheid van de dekhengsten.
En ja er worden meer bloed paarden gefokt.
Deze zijn vaak wat heet en sensibel.
Toch ligt de grootste fout nog steeds bij de ruiters die zich zelf over schatten.
Mensen die denken dat ze het wel even kunnen.
En daar gaat het mis!
Zelfs bij rustige jonge paarden kan het dan mis gaan.
Dit komt ook doordat steeds minder mensen op groeien met paarden.
Dat was ooit vanzelfsprekend.
Ook hete/ sensibele paarden kunnen een buitenrit maken.
Misschien iets minder ontspannen omdat ze elke scheve grasspriet zien.
Maar het kan,als je maar vertrouwen geeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:49

Langcara schreef:
NatasjavE schreef:
No

Dat is net als heel vele lotjes kopen bij een loterij. DAn heb je ook meer kans dat je prijs hebt.

Nee, die hebben veel goede merries die veel goede nakomelingen geven.
Hadden ze veel gewone merrie dan hadden ze veel gewonen en af en toe een goeie.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:07

Zelfs als je met een goede merrie fokt, en een goede hengst, dan nog wil dat niet zeggen dat daar een bijzonder veulen uit komt.
Want waarom zou iemand die maar één merrie heeft om mee te fokken, niet direct dan maar een hele goede merrie kunnen hebben?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:51

"onintelligente buffels van een koudbloeden Ook bij het KWPN wordt geselecteerd op karakter, en een meewerkend intelligent karakter is ook voor een sportpaard een fijne eigenschap waar fokkers op selecteren"

Het is maar wat je onintelligent vindt. Een paard dat zichzelf buiten normaal weet te gedragen er ervoor zorgt dat ie zichzelf niet beschadigt lijkt me verstandiger/intelligenter dan een paard waar het rood voor de ogen wordt en als een kip zonder kop dwars door een hek loopt en blijft galopperen tot zijn hart ermee op houdt. Ik wil niet zeggen dat sommige warmbloeden "dommer" zijn maar de natuurlijke intelligentie om zichzelf heel te houden is er bij sommigen uit gefokt en vervangen door die "sensibiliteit" en volgzaamheid die zo belangrijk is om een paard bepaalde prestaties in de sport te laten uit voeren. Koppige buffels zullen wellicht weigeren om een bepaald kunstje te doen maar zullen meestal wel kalm blijven als ze buiten worden geconfronteerd met een potentieel gevaarlijke/enge situatie.
Dat is overigens helemaal prima..voor elke tak van sport is een ander paard nodig, een wedstrijdpaard hoeft niet perse een paard te zijn dat geschikt is om mee buiten te rijden en een koppige buffel zul je wellicht geen piaffe kunnen laten uitvoeren. Maar probleem is dat de meeste recreatieve ruiters niet begrijpen wat voor soort paard ze nodig hebben om mee buiten te rijden en ook hun eigen kunnen niet goed inschatten. Is hier al gezegd trouwens...
Overigens zijn er genoeg warmbloeden die sensibel zijn en ook nog enigzins koel, die heel geschikt zijn voor recreatief rijden; vooral de wat klassiekere rassen zoals PRE. Dus ik denk niet dat er perse moet worden gefokt op recreatieve paarden...die zijn er genoeg. Denk wel dat er goed moet worden voorgelicht, ook door fokkers en verkopers van paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:10

Dat zichzelf niet beschermen heb ik idd ook wel gezien bij paarden, maar daar speelde ook vaak wel andere dingen een rol als alleen maar genetische aanleg. Denk aan opvoeding, emotionele toestand en eventueel stofwisselings problemen.
Over opvoeding gesproken, dat is natuurlijk ook vaak hetgeen wat misgaat bij niet deskundige mensen.