jaarling voor 750 euro?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:56

x_Milou schreef:
Wat leuk dat je m gekocht hebt! Succes ermee :)
Kennis van ons verkocht voor 1000 euro een 3jarige hengst. Helemaal geröntgend, goed op de benen, goed springbloed, netjes springen. Wel niet mooi, maar oke, het is een springpaard. Niks mis met dat paard, hij kon er gewoon voor een hogere prijs niet vanaf komen.

nu wordt het kaf van het koren gescheiden...zeker als een springpaard de beweging mist plus nog hengst zijn en "eventueel" een chip.
Is 1000,- euro nog goed betaald. want zo werkt marktwerking.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:29

besita schreef:
ach , of het een topper wordt weet je pas binnen een jaar of 6-7 ..en dan is het niet de 750 of de 3750vd aankoopprijs die het verschil gaan maken ..want al die tijd goed opfokken en dan netjes beleren en opleren kosten het meeste geld ..en ook nog eens gezond blijken ..
ik zou er bang van zijn want die handelaar heeft altijd dieren staan met een "super " papier voor heel weinig en in veel gevallen klopt er dan iets niet ..
@Ts heb je het beestje ook op stal in de gaten gehouden dat ie niet weeft of luchtzuigt
gebit even nagekeken ivm overbeet oid
maar misschien heb je wel een klavertje vier gevonden :D

Beperk jij je nu maar tot de aankoop van alleen maar dieren, want dan zit je wel altijd goed.... ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:43

ik snap je post niet Langcara
het eerste deel van mijn post was een antwoord op Peterina haar post

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:32

besita schreef:

Waarom zou een goedkoop paard persé iets moeten mankeren?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:38

Langcara schreef:
besita schreef:

Waarom zou een goedkoop paard persé iets moeten mankeren?

persé niet maar het roept toch vragen op lijkt het mij als een jaarling verkocht wordt onder de dekprijs ..zelfs in moeilijke tijden !!
dus gewoon extra opletten op de kleine verborgen gebrekjes lijkt me geen overbodige luxe ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:46

Veulens kosten nog erg veel in onderhoud en je kan er nog niet mee rijden, dus ze raken ze bijna niet kwijt in deze tijden, dan gaan de prijzen laag zitten voor de veulens. Niks raars aan hoor.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:50

Ragdollcat schreef:
Veulens kosten nog erg veel in onderhoud en je kan er nog niet mee rijden, dus ze raken ze bijna niet kwijt in deze tijden, dan gaan de prijzen laag zitten voor de veulens. Niks raars aan hoor.

dat vind jij misschien.. maar een beetje fokker , fokt niet met een "betere merrie " en een "betere hengst " om het veulen voor minder dan de helft van het dekgeld en laat staan alle kosten weg te doen als het een goed veulen is ( en zeker geen merrie ) dan stopt ie gewoon met fokken ... :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:53

Ik snap jou helemaal niet.

Het is gewoon zo, veel veulens staan voor lage prijzen te koop. Dat het helemaal niet raar is. Want nog langer aanhouden om voor de hogere prijs weg te kunnen doen, kost ook geld.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:58

besita schreef:
Ragdollcat schreef:

dat vind jij misschien.. maar een beetje fokker , fokt niet met een "betere merrie " en een "betere hengst " om het veulen voor minder dan de helft van het dekgeld en laat staan alle kosten weg te doen als het een goed veulen is ( en zeker geen merrie ) dan stopt ie gewoon met fokken ... :)

Dat klopt helemaal. Dat was ook een beetje mijn 'zorg'. Maar je kunt geluk hebben en een stuk lager uitkomen dan het dekgeld. Hopelijk is dit zo'n situatie en kan Ts. nog lang geniet van haar paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:07

besita schreef:
dan stopt ie gewoon met fokken ... :)

Wordt lastig als hij er nog wel 10 heeft staan waar ie graag van afwil. :)

Rare draai hier in het topic. Ts heeft het dier voor zover het kan onderzocht en gekocht. Weinig zin om nog te gaan 'wat alsen'. Dat zien we over 3 jaar wel weer.. Of niet.

Er gaat momenteel veel 'goeds' weg voor (te weinig) centen. En daar hoeft niks mis mee te zijn.

Eeen paard van drie jaar voor 5.000 euro gaat eigenlijk ook gewoon onder de 'kostprijs' weg. Terwijl we dat dan wel een gemiddeld acceptabele prijs vinden voor een drie jarige.

Gemmeke

Re: jaarling voor 750 euro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:15

Wat een leuk veulen heb je gekocht!
Veel plezier met haar

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:29

Sammie schreef:
Eeen paard van drie jaar voor 5.000 euro gaat eigenlijk ook gewoon onder de 'kostprijs' weg. Terwijl we dat dan wel een gemiddeld acceptabele prijs vinden voor een drie jarige.

Daar gaat het niet over ..en denk dat 5000 voor een "normaal paard " van 3 jaar veel minder verlies oplevert dan dit veulen ...met een beetje "geluk " heb je net je kosten terug voor je 3 jarige als je hem verkoopt aan 5000 € ( dekgeld 1000 € en 3 jaar opfokken aan +- 1200 € per jaar
ik wil helemaal geen rare wending geven aan het topic maar reageerde gewoon op de uitspraak " over drie jaar knallen met je topper die je maar 750 betaald hebt " ...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:48

besita schreef:
persé niet maar het roept toch vragen op lijkt het mij als een jaarling verkocht wordt onder de dekprijs ..zelfs in moeilijke tijden !!
dus gewoon extra opletten op de kleine verborgen gebrekjes lijkt me geen overbodige luxe ;)

Dan weet jij niet hoe vaak dit aan de orde is! En niet alleen met jaarlingen maar ook met drie jarigen!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:51

besita schreef:

Wat gevonden wordt op dit forum, en wat blijkt uit de feiten en de realiteit zijn twee verschillende dingen.
Je kunt een veulen beneden de dekprijs verkopen, of aanhouden tot de drie, en vervolgens ook beneden de waarde verkopen. En dan is de verliesmarge nog groter.

En met dat laatste wat je zegt daar sla je nu juist de spijker op z'n kop. Want nee, nog steeds blijven mensen gewoon door gaan met fokken.

En dat je dát niet kunt begrijpen dat snap ik. Want ik begrijp dat ook niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:35

het beestje komt ook niet van de fokker hé LC ..maar zit al in de handel !!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:42

besita schreef:
het beestje komt ook niet van de fokker hé LC ..maar zit al in de handel !!

Deze jaarling van de ts was te koop via handelaar? Dan kun je nagaan dat de fokker er nog minder voor gekregen heeft....

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:34

Je weet ook niet hoe de fokker de dekking van de hengst heeft verkregen, misschien wel voor niks. :D Misschien wel in de kroeg, ofe geruild met iets, zeg het maar :D

Veel plezier ermee, de prijs doet niks af aan de kwaliteit, je bent voor het paard gegaan omdat het je aansprak, dus word vast een topper. :D

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:32

Aangezien het dekgeld van de henst 1250 euro is, willen ze er OF heel graag vanaf, of er mankeert wat aan. Een ding kan ik je wel adviseren, laat geld nooit de beslissende factor zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:14

Tegenwoordig zijn de dekgelden niet meer in verhouding met wat een veulen of jaarling oplevert. Dus heel vaak mankeert zo'n beestje echt niets.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:19

Haha, tja dat zijn hele normale prijzen voor nu hoor ;) Een kennis van mij verkocht er laatst een voor nog minder, ook met stamboekpapier.
Als je een paard wilt verkopen hoef je je in de meeste gevallen niet rijk te rekenen op dit moment.

En inderdaad veel mensen stoppen ook gewoon met fokken of gaan in ieder geval minderen met het bestand fokmerrie's.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:07

Voor de geinteresseerden, Gatina is ondertussen thuis aangekomen en maakt het heel erg goed. Iedereen vindt het echt een knap beestje. Ze is ook echt heel erg braaf, ze liep zo de trailer in.

hier nog enkele foto's nu ze bij ons staat
Afbeelding
Afbeelding

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:54

Ze is dat geld echt wel waard geweest zo te zien.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:31

daar ben ik het helemaal mee eens

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:34

Gefeliciteerd, ik hoop dat je er nog een hoop plezier mee gaat beleven (en dat je over een paar jaar foto's plaatst onder het zadel ;) ).

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:36

Langcara schreef:
Ze is dat geld echt wel waard geweest zo te zien.

Zo denk ik er ook over ;)