Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suzanne F. schreef:Uiteraard zijn sport en PROK verschillende keuringen. Ieder een beetje nadenkend paardenhouder weet dit toch? Goedgekeurd voor sport wil niet zeggen dat het ook goed is voor PROK en andersom. Maar een PROK predikaat is altijd wel waardevol bij verkoop. Hetzij met aanvullende foto's dus idd geen OCD op de kogels etc.
Suzanne F. schreef:Uiteraard zijn sport en PROK verschillende keuringen. Ieder een beetje nadenkend paardenhouder weet dit toch? Goedgekeurd voor sport wil niet zeggen dat het ook goed is voor PROK en andersom. Maar een PROK predikaat is altijd wel waardevol bij verkoop. Hetzij met aanvullende foto's dus idd geen OCD op de kogels etc.
besita schreef:en je fokt tenslotte toch voor de sport
ceasario schreef:Dan kan men het halve topic nu opruimen.
en deze Een DA die pijn heeft bij het keuren van zijn eigen dieren.?
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... verdrijven
elllis schreef:Ik fok zelf niet maar probeer ieder jaar wel een leuk gefokt veulen aan te kopen en op te fokken maar kijk dan wel ook naar de predicaten hoemeer prok etlite of sport hoe liever ik koop!! Je hoopt daardoor toch een stukje 'veiligheid' te kopen .
besita schreef:elllis schreef:Ik fok zelf niet maar probeer ieder jaar wel een leuk gefokt veulen aan te kopen en op te fokken maar kijk dan wel ook naar de predicaten hoemeer prok etlite of sport hoe liever ik koop!! Je hoopt daardoor toch een stukje 'veiligheid' te kopen .
dat doe ik net zo maar helaas zoals ik het eerder zei is zelfs 2 of 3 generaties prok of clean geen garantie op prok of clean ...
en stel nou dat je een hele fijne 2.5 jarige hebt waar je voor de sport erg in geloofd ..dan is dat toch geen doodzonde als ze blijkt een bemerking ( als in 1 ocd-tje )te hebben
s0173957 schreef:Ik kan je zo een vb geven van een jong paard uit een superstam, waarvoor ik m'n hand in het vuur steek dat die ooit 1m40 en meer zal lopen, die je nu voor €2000 kan kopen omdat hij een chip heeft in de kogel...
Da's gewoon echt compleet de wereld op z'n kop. Voor de fokker is dat zelfs een geweldig drama, want fok er eentje met chips en je dier is veel minder waard.
Ik zeg dat al jaren, die hele polemiek rond rx is gewoon énorm overtrokken, en iedereen weet dat maar toch blijft het verder gaan...
elllis schreef:Dat ben ik ook met je eens.. een afvakking of ocd hoeft voor mij geen probleem te zijn voor de sport ..maar eerlijk is eerlijk ik heb ze liever schoon
Suzanne F. schreef:En omdat afvlakkingen sowieso geen issue zijn voor de sport hechten ze daar in de fokkerij nu ook minder waarde aan. De strijd ermee aangaan lukt bijna niet dus je kan het maar beter accepteren en nemen voor wat het is. OC komt heel veel voor en heeft geen nadeel voor de sport dus ja... waar maak je je als stamboek dan nog druk om?
Het is de OCD die er zoveel mogelijk uit moet, die zorgt voor de problemen.
[***] schreef:En als OC en OCD nu genetisch hetzelfde is?
besita schreef:ik denk dat dit ook grotendeels komt door het feit dat operaties van ocd in de knie en de sprong bijna altijd kunnen waargenomen worden of althans een groot vermoeden dat ze geholpen zijn geweest en dat is voor OCD in de kogels NIET het geval...
s0173957 schreef:Kan best.
Maar op zich is dat ook niet de bedoeling, je weet dat ze kunnen valsspelen dus controleer je het maar niet... beetje simplistisch uitgedrukt uiteraard, maar daar komt het dan wel op neer.