dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:36

Jessica24 schreef:
Als een jong dier dit met gemak laat zien denk ik dat je best kan spreken over een in balans gaand
paard.

Dat hoeft niet zo te zijn wanneer er een ruiter op zit..
Een paard dat in balans door een bak gaat kan in onbalans zijn met een ruiter er op..maar ook weer in balans met een andere ruiter..
Kortom: Er is geen paardenprobleem maar een ruiterprobleem. |(

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:43

ceasario schreef:
Jessica24 schreef:
Als een jong dier dit met gemak laat zien denk ik dat je best kan spreken over een in balans gaand
paard.

Dat hoeft niet zo te zijn wanneer er een ruiter op zit..
Een paard dat in balans door een bak gaat kan in onbalans zijn met een ruiter er op..maar ook weer in balans met een andere ruiter..
Kortom: Er is geen paardenprobleem maar een ruiterprobleem. |(

Ha ha, ja daar ben ik het zeker mee eens.
Dit is zeker afhankelijk van verschillende factoren.
Toch zie je ook onder goede ruiters genoeg verschillen in balans en aanleg van een jong paard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:54

Jessica24 schreef:
[Toch zie je ook onder goede ruiters genoeg verschillen in balans en aanleg van een jong paard.

Dat zijn 2 verschillende dingen waar men kan over discusseren..
"goede ruiters" en aanleg.

nl. men vind zich snel een goede ruiter...en dan ontbreekt het bij het paard tot aanleg.
Beter is om het eens andersom te bekijken..nl. het paard wil altijd in balans gaan. :(:)

DDW1190

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:14

Leuke discussie, ik lees mee!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:10

Nou er zijn paarden die van nature echt niet in balans gaan. Die komen al als uit duikboot hun moeder uit. Paarden die als jong dier bij het los bewegen al meer op de voorhand lopen dan dat ze zichzelf dragen. Daar wil je dus al helemaal niet op gaan zitten tenzij je houdt van 100 kilo in je handen. Als je daar achter zou staan zie je het zadel al helemaal niet meer, zo hoog is de croupe.

Een in balans gaand jong paard vind ik een paard wat van nature al veel zelfhouding heeft en snel een horizontaal evenwicht vindt. Een paard wat makkelijk schakelt, naar voren en terug en daarbij zichzelf mooi sluit en niet het gewicht op de voorhand gooit. Deze paarden zijn van nature ook licht in de hand omdat ze als jong paard niet de steun en balans op de hand hoeven te vinden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:58

Jessica24 schreef:
Zo weer even het hele topic door gespit want dit blijft een interessant onderwerp.
Moet zeggen dat ik niet zo zeer kijk naar op of neerwartse romp.
kijk eerder naar het in balans en tact gaande paard en het schakelen.
paard.

Ceasario schreef:
Citaat:

Wat is de definitie van in balans gaan?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:03

Suzanne F. schreef:
Nou er zijn paarden die van nature echt niet in balans gaan. Die komen al als uit duikboot hun moeder uit. Paarden die als jong dier bij het los bewegen al meer op de voorhand lopen dan dat ze zichzelf dragen. Daar wil je dus al helemaal niet op gaan zitten tenzij je houdt van 100 kilo in je handen. Als je daar achter zou staan zie je het zadel al helemaal niet meer, zo hoog is de croupe.

Een in balans gaand jong paard vind ik een paard wat van nature al veel zelfhouding heeft en snel een horizontaal evenwicht vindt. Een paard wat makkelijk schakelt, naar voren en terug en daarbij zichzelf mooi sluit en niet het gewicht op de voorhand gooit. Deze paarden zijn van nature ook licht in de hand omdat ze als jong paard niet de steun en balans op de hand hoeven te vinden.

+:)+ In balans gaan is altijd het gevolg van de bouw.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:13

Een paard wat in balans gaat kan zijn gewicht over zijn vier benen verdelen. Een paard wat bergop gaat kan een groter gedeelte van zijn gewicht op zijn achterhand dragen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:00

Rivaldo schreef:
Een paard wat in balans gaat kan zijn gewicht over zijn vier benen verdelen. Een paard wat bergop gaat kan een groter gedeelte van zijn gewicht op zijn achterhand dragen.

Afbeelding

Stravinski xx

Afbeelding

Suzanne F. schreef:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:27

Wat wil je daarmee Ceas? Wil je nou beweren dat Stravinsky wel in balans gebouwd was? Want dat was hij natuurlijk totaal niet.

Dat was geen in balans gebouwd dressuurpaard. Het was een volbloed, gefokt voor de renbaan. En wat Annelies aanhaalde; door een fantastisch karakter omgeschoold tot dressuurpaard maar tot een bepaalde grens. En dat merkte je gewoon met rijden. Hij had vele positieve dingen maar ook mindere punten omdat hij de bouw en natuurlijke aanleg van een topdressuurpaard miste.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:31

Wil je me zeggen dat ie niet in balans loopt want daar hebben we het nu over..?

En alle verhalen nu toegevoegd zijn niet relevant

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:33

Ehm ja dat zeg ik. Echt in balans liep hij niet, in ieder geval niet uit zichzelf. In galop droeg hij zichzelf het meeste en daar voelde hij zich ook als een vis in het water. In draf was de balans erg moeilijk. Stukjes gingen vaak goed maar dat kostte erg veel moeite.
Dus liep hij in balans? Nee niet zoals ik bedoelde in de quote die jij aanhaalde.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:36

Dus dit is geen balans foto dan weten we dat ook weer en blijkbaar zeggen foto's niks.. :D .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:40

ceasario schreef:
Dus dit is geen balans foto dan weten we dat ook weer.

Nee dit is geen balansfoto. Croupe blijft te hoog, moet meer met de schoft omhoog, meer natuurlijke zelfhouding.

Maar nogmaals, ik had het over jonge paarden. Daar kan je de natuurlijke aanleg tot balans het beste beoordelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:56

Suzanne F. schreef:
ceasario schreef:
Dus dit is geen balans foto dan weten we dat ook weer.

Nee dit is geen balansfoto. Croupe blijft te hoog, moet meer met de schoft omhoog, meer natuurlijke zelfhouding.

.

Ik wil altijd leren, maar een foto zegt niks.

Afbeelding

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:06

ik vind dit heel interesant topic.

Wat ik wil zien aan een jong paard is inderdaad hoe sluit een paard. hoe gebruikt die het achterbeen.
het is wel makkelijk dat de hals wat verticaler op de hals staat dan een horizontale hals.

http://stalsaskiameijer.nl/verkocht_det ... duct_id=48
deze heb ik laatst zelf gekocht. dit paard heeft een fijn karakter (bijna te gretig) en een goed achterbeen gebruik.

http://stalsaskiameijer.nl/tekoop_detai ... duct_id=47
deze heb ik zelf verkocht 2 weken geleden. bij deze kan je ook zien dat die veel meer moeite moet doen.

Ff over scandic. Jan greve had zelf ook nooit meer gedacht dat die het zo goed zou doen. Patrik kan gewoon heel goed rijden. die kan volgens mij van een ezel nog een grand prix paard van maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:11

Een minder gebouwd paard kan onder de juiste ruiter een heel best paard worden en het ver brengen in de sport, een helemaal juist gebouwd paard kan onder een onervaren ruiter ( zeg er even bij met geen gevoel/talent) niet verder komen dan de B!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:20

Ik voel me zeer gevleid dat je mij en Stravo naast Ed en Totilas neerzet maar die vergelijking gaat natuurlijk in de verste verte niet op. Oh ja toch, ze zijn allebei zwart. :+

Nee zonder gekheid. De foto's lijken zo idd wat op elkaar maar dat kan je niet vergelijken hoor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:28

Suzanne F. schreef:
De foto's lijken zo idd wat op elkaar maar dat kan je niet vergelijken hoor.

Natuurlijk niet..de bewegingen op de foto lijken totaal niet op elkaar...al was het maar om de balans toch...?
De ene is blij met de oortjes er op en de andere ziet het niet meer zitten..

Afbeelding
Suzanne het is net als met de crisis..men praat elkaar maar na... :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

Ik durf alleen maar te dromen hoe de andere zwarte hengst voelt. Het verschil zal vast meer te voelen zijn dan te zien vanaf een foto.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

setteke schreef:
Maar vooral de vraag "of omdat ze niet te rijden zijn"?

Via PB kreeg ik de vraag wanneer een paard dan niet te rijden is. Dat kan te kijkerig zijn, te traag, slecht bewerkbaar, etc. Natuurlijk is veel met africhting op te lossen. Toch bestaan er paarden die zich erg slecht laten rijden. Wie je er ook mee aan het werk zet en wat diegene ook doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:40

Onder slecht te rijden versta ik (het gebrek aan) looplust en (het gebrek aan) werkwilligheid. De instelling moet goed zijn, naar voren denken ten alle tijden en een instelling van mee willen werken ipv liever lui dan moe.
Alhoewel slecht te rijden ook het lijf kan liggen. Een minder correct gebouwd paard is ook veel minder fijn te rijden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:58

ceasario schreef:
Wil je me zeggen dat ie niet in balans loopt want daar hebben we het nu over..?

En alle verhalen nu toegevoegd zijn niet relevant

Afbeelding

Welnee hij koopt helemaal niet in balans en draagt veel meer gewicht op dragende voorbeen dan op het diagonale achterbeen. Het is duidelijk dat jij niet weet waar het in balans gaan voorstaat. Bij een in balansgaand paard ligt het zwaartepunt te allen tijde in het midden en niet tussen de voorbenen. Om in balans te kunnen gaan, moet het paard de achterhand kunnen laten dalen en dat is het gevolg van een evenwichtige bouw. Volbloeds kunnen dat niet met hun hoge achterhand die buitengewoon geschikt is om te racen maar niet om het gewicht in balans te kunnen verplaatsen.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:03

Arie53, dat zeg je nu ook alleen maar omdat Suzanne F. aangaf dat het paard op de voorkant liep...

Kom eens met iets van jezelf.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:14

Dees schreef:
Kom eens met iets van jezelf.

arie53 schreef:
[Ook Parzival is neerwaarts gebouwd en draagt teveel gewicht op de voorhand.

Afbeelding