[KG]Wie heeft er nog meer een Sabino paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:49

wat een heerlijke paarden hier.

Zelf hoop ik vogendjaar een maximum (of bijna maximum sabino) veulen te krijgen.

Papa is bijna wit (als 2 jarige)
Afbeelding

en mama vosbont met sabino tekenen
Afbeelding

Bij de tinkers zeggen we pas eigenlijk blagdon (Sabino) bij ook op het lichaam de uitlopers van het wit zoals
Lexx
http://img515.imageshack.us/img515/1961/lexx3gr.jpg

Leuk topic om eens door te lezen over balgdon/sabino
[TI] Wanneer spreek je van blagdon?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:06

Eigenlijk is dat sedert kort (wetenschappelijk gezien) een hele moeilijke vraag! Waarom: omdat er verschillende Sabino's zijn. Alleen Sabino 1 gen is vastgelegt en kan je op testen, maar de Grote Experts zijn het overeen dat er meerdere Sabino (of Sabino-achtig) genen moeten zijn die inter-active en zelfs misschien 'co-dependant' van elkaar moeten zijn. Er zijn paarden getest die overduidelijk Sabino getekend zijn maar die negatief op SB1 getest zijn. Dus zelfs als je paard negatief test op SB1 dan kan het nog een Sabino zijn.

Grof weg kenmerken die in HEEL minimale expressie of in MAXIMAAL expressie kunnen voorkomen:
- aftekeningen op hoofd
- 'roaning', cq stekelharigheid ... hier kan je enkele haartjes hebben in de lies of zelfs een bijna geheel wit paard ... deze 'roaning' ziet er vaak uit alsof het er opgespoten is (spray painted), afrandingen zijn er bijna niet op te merken.
- 'belly spot' ... maar die hoeft niet altijd aanwezig te zijn ... een enkele witte haartje (ga die is zoeken!) op de onderbuik kan ook
- aftekeningen op benen
- kin vlek ... maar hier ook hoeft niet altijd aanwezig te zijn

Wel kenmerkend voor Sabino is dat de randen van de aftekening zeer gehakt ('jagged') zijn ... nooit mooi afgewerkt of recht. Op de benen zijn ze heel vaak oplopend, eindigen heel vaak in een tip of punt, kunnen heel vaak hoog oplopen (zelfs over de achter knie tot in de lies).

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat blauwe ogen niet bij Sabino voorkomt ... er zijn arabier families getest in de USA die positief getest zijn op SB1, negatief op het Splash ei-wit test EN waarin blauwe oog/ogen in voorkomen. Moet er wel bij zeggen dat in dezelfde test er ook negatief getest waren op SB1, neg. op Splash ei-wit test, EN toch blauwe ogen hadden ... hieruit werdt geconcludeert dat hoogst waarschijnlijk wordt het zg 'Sabino' blauw oog misschien veroorzaakt door een andere Sabino gen (of een andere tot nu toe niet genaamd/ontdekt wit gen).

mysecrets

Re: [KG]Wie heeft er nog meer een Sabino paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:08

Hierbij wat foto's van Beaux, ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of ze Sabino is of niet.

Afbeelding witte haren door de vacht, voornamelijk bij de flank en achterhand, dit is de meest duidelijke die ik heb.

Afbeelding bles en stip op onderlip

Afbeelding 4 witte voeten, dubbelgezoomd en oplopend in een 'punt' op elk been, wel allemaal aan een andere kant.
Afbeelding

Ze heeft ook 2 a 3 witte haren onder de buik, deze krijg ik niet op de foto...

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:25

ChelseaII schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino
Wie heeft er nog meer zo'n mooie toverbal??

Wij hebben zelfs 2 KWPN toverballen op stal staan :D

Een 3 jr vosruin Zavall x Indoctro: splashed sabino (4 hoge witte benen, vlek onder de buik, klein beetje stekelharich en een heeeeele brede bles (witkop), wel gewone donker ogen)
Een merrieveulen: Cantos x Indoctro: donkerbruine sabino, 3 hoge witte benen, ontzettend stekelharig (lijkt wel schimmel), witte vlek onder de buik, bles en witte onderlip en bovenin de staart witte haren. Lijkt qua kleur erg veel op het paad van TS.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:37

Peterina schreef:
Eigenlijk is dat sedert kort (wetenschappelijk gezien) een hele moeilijke vraag! Waarom: omdat er verschillende Sabino's zijn. Alleen Sabino 1 gen is vastgelegt en kan je op testen, maar de Grote Experts zijn het overeen dat er meerdere Sabino (of Sabino-achtig) genen moeten zijn die inter-active en zelfs misschien 'co-dependant' van elkaar moeten zijn. Er zijn paarden getest die overduidelijk Sabino getekend zijn maar die negatief op SB1 getest zijn. Dus zelfs als je paard negatief test op SB1 dan kan het nog een Sabino zijn.

Grof weg kenmerken die in HEEL minimale expressie of in MAXIMAAL expressie kunnen voorkomen:
- aftekeningen op hoofd
- 'roaning', cq stekelharigheid ... hier kan je enkele haartjes hebben in de lies of zelfs een bijna geheel wit paard ... deze 'roaning' ziet er vaak uit alsof het er opgespoten is (spray painted), afrandingen zijn er bijna niet op te merken.
- 'belly spot' ... maar die hoeft niet altijd aanwezig te zijn ... een enkele witte haartje (ga die is zoeken!) op de onderbuik kan ook
- aftekeningen op benen
- kin vlek ... maar hier ook hoeft niet altijd aanwezig te zijn

Wel kenmerkend voor Sabino is dat de randen van de aftekening zeer gehakt ('jagged') zijn ... nooit mooi afgewerkt of recht. Op de benen zijn ze heel vaak oplopend, eindigen heel vaak in een tip of punt, kunnen heel vaak hoog oplopen (zelfs over de achter knie tot in de lies).

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat blauwe ogen niet bij Sabino voorkomt ... er zijn arabier families getest in de USA die positief getest zijn op SB1, negatief op het Splash ei-wit test EN waarin blauwe oog/ogen in voorkomen. Moet er wel bij zeggen dat in dezelfde test er ook negatief getest waren op SB1, neg. op Splash ei-wit test, EN toch blauwe ogen hadden ... hieruit werdt geconcludeert dat hoogst waarschijnlijk wordt het zg 'Sabino' blauw oog misschien veroorzaakt door een andere Sabino gen (of een andere tot nu toe niet genaamd/ontdekt wit gen).

En weet jij waar andere aftekeingen mee te maken hebben? Dus bijvoorbeeld keurige witte voetjes die niet grillig verlopen, een keurig kolletje, geen kinvlek, geen roaning, geen buikvlek. Dan is het geen Sabino?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:34

Met een of meerdere van deze 'aftekening', of gebrek ervan, misschien minimaal Splash of 'slipped Tobiano'.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:50

Dank je voor de duidelijke beschrijving Peterina! :j
Ik krijg haast zin om te gaan testen op het Sabino 1 Gen. Lijkt me toch echt interessant.
Weet jij toevallig wat de kosten van zo'n test zijn en hoe dat in zijn werk gaat?

De Paarden hier hebben Bles, Witte onderlip, buikvlek, behoorlijk stekelharig, minimaal 2 witte, oplopende met dunne streepjes, benen.
Zo op het oog overduidelijke Sabino's dus.
Maar of ze dan wel of niet het gen hebben is dus de vraag.

Echt interessant.

NatashavE Geldersen hebben ook vaak het Sabino uiterlijk toch? Zoals Andante met haar buikveeg.

Hoe zit het trouwens met de overerving van het Sabino?
Is het dominant?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:01

Hier ook een sabino:

Afbeelding

Pony heeft verder vier hoge witte benen en lichte haren op de onderbuik.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:09

mooie foto Laurie!

Reeskees toevallig foto's? :o :D

Laurabyoux: Zo op de foto lijkt Beaux in eerst instantie niet op een Sabino, maar alle details wijzen er toch op.
Leuke vraag dus... ik durf geen uitspraak te doen, ben niet deskundig genoeg geloof ik.

Momo_lover ik heb leuk leesvoer gehad, interessant ook weer over de Blagdon.
Ben heel benieuwd naar je veulen volgend jaar.
Ik verwacht volgend jaar 2 veulens allebeide grote kans op Sabino kenmerken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:17

Heel veel Gelderse zijn Sabino, dat klopt.

Voskleur en 4 witte voeten met een bles is verreweg de meest populaire kleur bij de Gelderse.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:29

Mooie foto, Laurie :) Chique pony :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:31

Ik denk dat deze 2.5 jarige hengst van ons ook Sabino is, maar ik ga hem toch voor de zekerheid testen (op Sabino en Agouti) voordat hij de fokkerij in gaat.
Hij heeft 3 witte sokken, gehakt kanten en oplopend, een mooie bles die ziet eruit als een boom, een witte stipje op zijn onderlip. Ik heb al onder zijn buik gekeken maar kon niets vinden ... en heel lang er onder 'hangen' is moeilijk omdat Beau ook komt kijken wat zooo interessant is! :D
Afbeelding
http://inlinethumb30.webshots.com/47709 ... 425Q85.jpg

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:59

Peterina waar laat jij de paarden testen?
Door haar test of bloed test?

Ik heb even op het internet gesnuffeld en heb hier 1 testlaboratorium gevonden.
Werkt wel over heel europa.

Ik heb geen idee van de kosten, maar als ik nog eens een keer geld over heb..... :D

Leuke hengst trouwens!!!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:12

Buikvlekken: witte vlekken onder de buik van het paard
Aftekeningen aan de benen: witte benen, vaak veel wit of vreemde vlekken, ook punten doorlopend naar boven aan de aftekeningen zijn een duidelijk kenmerk (knifebladesocks, lightning strikes)
Kinvlek: witte vlek op de kin en onderlip, vaak in combinatie met een brede of lang doorlopende bles
Lipvlek: donkere vlek op de bovenlip
Hoofd: onregelmatige of vreemde aftekeningen aan het hoofd
Halsvlekken: witte vlekken op de hals
Roaning: vaak rond de aftekeningen of verspreid over het gehele lichaam, maar het kan zich ook concentreren op aparte plekken, vaak in de flanken of bij de voorbenen.
Inktvlekken: gekleurde pigmentvlekjes op de roze huid met veelal wit haar eroverheen.
Maanogen: blauwe of gedeeltelijk blauwe ogen, het oog kan omringd zijn met witte en/of gekleurde haren.

Even van wikipedia, waaraan je een sabino kan herkennen :)

Mitch heeft een klein wit vlekje op zijn kont, en boven zijn sokken ook 'vlekken'
Hij heeft vier, in een puntlopende, sokken en een witte onderlip.
Hij heeft een nogal onregelmatige bles. Ok krijgt hij in de winter onduidelijke zwarte appeltjes?
Verder geen kenmerken. Hij verkleurd wel ontzettend in de winter/zomer. Ik weet dus niet of Mitch sabino-vos is.

http://94.100.114.81/456600001-45665000 ... Jca_1.jpeg
Je ziet de witte vlekken boven de sok op zijn linkervoorbeen en rechterachterbeen.
http://94.100.114.44/1395750001-1395800 ... _dv6S.jpeg
en zijn hoofd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:45

kaotictjinta schreef:
Peterina waar laat jij de paarden testen?
Door haar test of bloed test?

Ik heb even op het internet gesnuffeld en heb hier 1 testlaboratorium gevonden.
Werkt wel over heel europa.

Ik heb geen idee van de kosten, maar als ik nog eens een keer geld over heb..... :D

Leuke hengst trouwens!!!

Er zijn verschillende labo's die de test doen maar ik ga altijd via de Engelse, http://www.horsedna.co.uk/nexus.html . Zij zijn een dochter bedrijf van Animal Genetics in U.S.A. waar je ook kan laten testen
Snel, betrouwbaar, en redelijk wat prijs betreft: £17.50 per test, wat zo'n +/- 20 euro is. En het is via haar wat het makkelijk maakt ivm opsturen.

Beau is onze grote schat! Hier op de foto zo'n 26 maanden. Wij hopen hem warmblood ggk te krijgen komend jaar.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:53

Afbeelding
Is Kalola dan ook een Sabino? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:56

Peterina schreef:
Beau is onze grote schat! Hier op de foto zo'n 26 maanden. Wij hopen hem warmblood ggk te krijgen komend jaar.

Bij welk stamboek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:10

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:50

Thanks Peterina ga eens kijken of in info kan vinden van hun.
Welk stamboek breng je Beau voor?

SpecialBel jep Kalola is een gave Sabino zo te zien!

Ook de jouw voldoen aan voldoende kenmerken Mitchall.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:52

Oke dankjewel! :D ik vermoedde ook al zoiets,
Paard is nu helemaal donker van kleur, met spierwitte vlekken!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:54

<3 supergaaf.... als je er tijd voor en zin in hebt.... *-:)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:58

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:59

Jaa, ik heb sinds 2 weken ook een Sabino paard:D Heerlijk die aftekeningen!
Aftekeningen been:
LV: geen,
LA: Wit been, loopt in een grillige punt op.
RV: Half wit been
RA: Wit been, loopt in een punt op
Hoofd: Lange doorlopende bles en een witte vlek op zn onderlip.

Hij is nog een veulen (vandaag 7 maandjes *\o/* ) dus nu vroeg ik me af: Het lijkt nu niet of hij een stekelharige vacht heeft, maar kan het wel zo zijn dat dat pas over een jaar/aantal jaren tevoorschijn komt?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:19

@_clau_1991 Naar dat veulen ben ik ook bijna gaan kijken. Heb z'n advertentie wel 50 x bekeken denk ik. Wat een ontzettend knap veulen!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:54

@oscar1996: Hihi, wat toevallig! Dankje, het is idd een knapperd :D Ben erg blij met hem! Ik zal proberen om een foto van hem te plaatsen, maar daar ben ik nog niet zo heel handig in ;)