Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:34

Ik brei voor de geïnteresseerden nog even verder aan mijn outcross/ lijn- / inteelt truitje..

Hoewel je met een outcross goede resultaten kunt boeken zit er ook een keerzijde aan de medaille. Als je een ras hebt waarbij de genenbasis uitzonderlijk groot is, bestaat het gevaar dat je met een outcross een totaal ander type (welhaast ras) fokt. Op het moment dat via een outcross het gewenste resultaat is bereikt, valt een wijze fokker terug op lijnteelt om de genen in de combinatie vast te houden.
In principe kun je via een bepaalde manier van fokken vooruitgang boeken, maar op een bepaald moment stopt de groei en treedt het verval in. Om deze regressie te vermijden is het goed om te veranderen van fokmethode en weer terug te keren naar de oude op het juiste moment.
Om terug te gaan naar de oude Weederner fokkerij, waar Arabische volbloeds werden gekruisd met Engelse volbloeds, heb je aan het voorbeeld ‘Bavaria’ (zie vorig topic) kunnen zien dat dit paard nauwelijks van uiterlijk veranderde. Dit kwam enerzijds doordat die merries lijn- en inteeltproducten waren en doordat de volbloeds die werden ingezet werden geselecteerd op type, bouw en vorm, anatomische constructie en temperament, waardoor zij goed aansloten bij die fokkerij.
In feite worden de beste resultaten behaald door die fokkers, die uitgebalanceerd fokken.
Zij gebruiken het beste van in- en lijnteelt, outcross en closebreeding. Het lijkt me een goed idee om in zo’n fokkerij gebruik te maken van het beste wat de verschillende fokkerijen te bieden hebben. Of dit nu een Trakhener, Engels volbloed, Shagya-arabier etc. is. Het is totaal afhankelijk van wat voor fokmateriaal je in handen hebt en waarmee je kunt verbeteren.
Ik ben het met Anna eens dat je wel moet weten wat je wilt verbeteren en hoe je dat het beste kunt bereiken. Je mag echter nooit concessies doen aan de bouw, vorm en de constructie, waarbij temperament en karakter net zo belangrijk zijn.

Nicks
Er bestaat ook nog zoiets als geluk. De Engelsen noemen dat een nick. In principe gaat het dan om een gelukkig toeval waarbij het fokproduct beter is dan de ouders en van beiden het goede genenmateriaal heeft gekregen. Dat materiaal wordt bij zo’n positieve nick versterkt en de slechte genen worden uitgebannen.
Het loont de moeite om bij zo’n positieve nick de combinatie te herhalen.
Daarom is het goed om de kunst ook van anderen af te kijken. Sommige hengsten gaven in combinatie met bepaalde merrielijnen hele goede nakomelingen. Op dit topic al eerder genoemd.
Er bestaat echter ook een kans op een negatieve nick. Daarmee wordt bedoeld, dat als je twee uitzonderlijk goede dieren uit hele goede lijnen met elkaar kruist, de fokproducten veel minder in kwaliteit zijn dan de ouders en de lijnen waar ze uit stammen.
Waarschijnlijk zijn genen dan niet ‘compatibel’, ze passen op de een of ander manier niet bij elkaar.
Vaak hoor je dat een fokker kiest voor een hengst die in een bepaalde periode populair is. Dat kan zijn vanwege b.v. zijn sportprestatie.
In feite wordt dan de topwinner gepaard aan de merrie. Dit is natuurlijk absoluut geen garantie voor succes. In feite zou je de top-producerende hengst moeten kiezen, dat geeft een betere garantie. Natuurlijk met eerder genoemde punten in het achterhoofd.
Wat is dan een goed paard? Wat voor de één een goed paard is, is dat voor de ander niet. Wat voor de ander topbloed is, hoeft dat niet voor een ander te zijn. Smaken verschillen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een type paard als dit. Heeft iemand een idee wat voor bloed hier allemaal achter zou kunnen zitten?

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:42

ik zou graag wat meer hals willen zien! en wat minder knieactie.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:50

Hoi Samsam,
Heb je gezien, dat ie aan een los teugeltje loopt? De halslengte lijkt aan de korte kant. Maar hij is het zeker niet. Wat denk jij zit er allemaal achter?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:09

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 11:10

Samsam schreef:
een grote kop?

Is dat voor jou helaas? Als je niet weet wat de voorouders hebben en waarom ze bepaalde elementen fenotypisch en genotypisch hebben wat ga je dan kruisen? Hoe definieer je nu wat je wilt veranderen en wat niet?
Welke elementen wil je wel en niet met de kruising bereiken?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 12:13

Samsam schreef:
ik zou graag wat meer hals willen zien! en wat minder knieactie.

Als het paard van nature geen verzameling toont, wordt ook heel moeilijk om dat eraan te rijden.
De knieactie is absoluut een vereiste bij de piaffe, de passage en de pirouettes.
Stel nu het geheven voorbeen eens gestrekt voor, dan moet het volgens de natuurlijke principes eerst landen op de teen, vervolgens zakt het via het kootgewricht op de verzenen en zo wordt de belasting overgenomen via de pees en de spieren op het bovenbeen. Het ellebooggewricht zakt nu waarbij het steiler komt te liggen. De schoft komt nu naar voren zonder hoogte te verliezen (het paard rolt dus het gewicht niet over het voorbeen) maar verwerkt de zwaartekracht, die nu tweeledig werkt middels massa en de snelheid, via de hals, schoft en de rug.
Bij het heffen van de massa en de afzet (stuwing) van het achterbeen werken het hoofd via de nek en de onderspieren van de hals samen als tegengewicht om de massa in balans te houden. De hals wordt nu hoger en meer gewelfd (een boog kan meer dragen dan een recht lijn) gedragen in combinatie met de schouder en schoft die in deze beweging dusdanig naar achteren geplaatst worden zodat dat het verkorte gewicht van de voorwaartse beweging volstrekt in balans door het hele lichaam gedragen wordt.
Verzamelen is dus niet alleen een kwestie van de achterhand er meer onder brengen maar een harmonisch samenspel van voor-en achterhand.
Derhalve moet de beweging van voor-en achterhand volledig op elkaar zijn afgestemd. Als de knie niet hoog genoeg komt, rijst de voorhand ook niet genoeg om het lichaam in balans te houden. De aanzet van de hals moet dus bij een goed gebouwd sportpaard beginnen bij de uiterste punt van de boeg, dus bij de hoek van de schouder en elleboog, om optimaal het lichaam (massa) te kunnen heffen en als tegengewicht in balans te houden. Derhalve moet de hals dus evenlang zijn als de rug. Iets wat gelijk is, heft elkaar op. De boog in de hals zorgt nu er nu voor dat de massa, tijdens het zweefmoment, in balans kan worden gedragen.
Deze balans is ook noodzakelijk als het paard springt en zowel bij de afzet als de landing de minst mogelijke belasting moet ondergaan.
Anderzijds stelt deze knieactie het sportpaard in de gelegenheid om tijdens het springen de knie en dus het voorbeen naar de hals toe te brengen en wordt dus de boog (rekken) aan de onderzijde van het paard aanmerkelijk groter om de hindernissen zowel in hoogte als in breedte te overbruggen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:33

greetje schreef:
[FA] Bloedaffiniteit.

Hoi Bucephalus heb dit nog even opgezocht Knipoog

Hoi Greetje,

Hartelijk dank! Ik heb het nog even nagekeken, had het niet gezien.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:52

Anna42 schreef:
Stel nu het geheven voorbeen eens gestrekt voor, dan moet het volgens de natuurlijke principes eerst landen op de teen, vervolgens zakt het via het kootgewricht op de verzenen en zo wordt de belasting overgenomen via de pees en de spieren op het bovenbeen. ...............
BLA BLA BLA BLA
....................................... naar de hals toe te brengen en wordt dus de boog (rekken) aan de onderzijde van het paard aanmerkelijk groter om de hindernissen zowel in hoogte als in breedte te overbruggen.

Sjong, sjonge sjonge..... per wanneer ambieer jij een leerstoel op de Faculteit voor bewegingswetenschappen in Utrecht?
Allemachtig, wat een gewichtige taal.
Snap je dat nou allemaal zelf ook? Verward

Het zal wel weer aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:03

Bovengenoemd paard zie ik, afgaand op die ene foto niet graag als sportpaard. Te korte belijning, te weinig functionele halslengte. (hij kan best een langere hals hebben dan je hier ziet Bucephalus, maar blijkbaar weet hij niet wat hij daarmee moet doen!) Ik ben niet vies van een beetje knie-actie maar het moet wel functioneel zijn, de beweging moet vloeiend kunnen blijven "doorrollen" (anders krijgen we het Ferro-effect)

Even een inkopper, maar dit zie ik graag:

Afbeelding

en anders deze wel:

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:16

Ik sluit mij aan bij al die mensen die vragen om door de "deskundigen" zelfgefokte voorbeeldpaarden!! Het is o zo gemakkelijk om van welke wereldtopper dan ook een aantal fouten op te noemen, het perfecte paard bestaat nu eenmaal niet! Want als een paard in bouw volgens jullie perfect is, is er nog altijd een heleboel wat je niet kan zien zoals werklust waar het nog mis kan gaan! Een beetje theoretische kennis bij het fokken kan geen kwaad, maar zo doorslaan als hier is m.i. niet nodig om een goed paard te fokken. Als er mensen zijn die denken dat zij met hun theoriën het perfecte paard kunnen fokken, dan heb ik één vraag: wanneer komt ie op de Olympische Spelen uit??
M.b.t. de reactie van Sjef Jansen, ik kan me levendig voorstellen dat zij doodmoe worden van al die opmerkingen van mensen die nog niet in de buurt komen van hun prestaties. Ook kan ik me best voorstellen dat zij dat gaan afdoen met de gedachte dat mensen jaloers zijn, immers, als ze niet jaloers waren, waarom dan al dat commentaar i.p.v. zelf in de ring tegen Anky te rijden en laten zien dat je het beter kan???

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:17

Hoi Zep,

Wat bedoel je met te korte belijning?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:20

horseyfries schreef:
Ik sluit mij aan bij al die mensen die vragen om door de "deskundigen" zelfgefokte voorbeeldpaarden!!

Hi horseyfries,

Kun je dit uitleggen, ik begrijp het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:23

Paard zit te propperig in elkaar. Weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen. Mag langere lijnen in zijn lijf hebben. Afgaand op het keuringsplaatje verwacht ik dat dit een 3-jarige is dus dat kan nog heel erg goedkomen, maar er zijn ook zat 3-jarigen die al wel voldoende ruimte hebben.

Teruggekoppeld naar de sport: zo'n paard gaat moeite krijgen in de oefeningen waar lengtebuiging gevraagd wordt. (en dat zijn er verdomd veel!)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:26

Bucephalus"]
[quote="horseyfries schreef:
Ik sluit mij aan bij al die mensen die vragen om door de "deskundigen" zelfgefokte voorbeeldpaarden!!

Hi horseyfries,

[/quote]

Simpelweg als jouw theoriën zo goed werken, wat zijn dan de praktijkvoorbeelden? Welke paarden die jij gefokt hebt lopen al in de topsport? Daar ben ik heel benieuwd naar!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:27

Dat van die knieactie en de Passage en Piaff heeft Anna toch wel voor een deel gelijk. Bonfire heeft ook redelijk wat knieactie en iedereen roemt zijn Piaffe en Passage. En inderdaad het karakter speelt een grote rol bij paarden. Ik heb ooit een merrie gekend die op papier het van het was qua bloedlijnen van jumpingpaarden maar het is nooit iets geworden met die merrie. Haar karakter was liever lui dan moe al kon ze het wel als ze wilde en zelf heeft ze ook geen afstammelingen voortgebracht die het goed deden of goed van karakter waren.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:11

horseyfries"]
[quote="Bucephalus"][quote="horseyfries schreef:

Hi horseyfries,

[/quote]

Simpelweg als jouw theoriën zo goed werken, wat zijn dan de praktijkvoorbeelden? Welke paarden die jij gefokt hebt lopen al in de topsport? Daar ben ik heel benieuwd naar!
[/quote]

Ik begrijp de reactie nog steeds niet, maar enfin, dat doet er ook niet toe.
Ik heb nooit geroepen, dat ik het doel heb om een paard te fokken dat in de topsport (gaat) lopen. Ik vraag me overigens af of er één fokker is die dat wel zal roepen. Op dit forum heb ik dat in ieder geval nog niet terug kunnen vinden. Als je mijn profiel zou hebben bekeken had je je overigens die opmerking in mijn richting kunnen besparen. Voor mij is het voldoende een gezond, goed gebouwd paard te fokken met een fijn karakter, dat in staat is om de gevraagde oefeningen met plezier uit te voeren. Hoe dat het beste kan is de issue. Misschien dat jij jouw licht eens daarover zou kunnen laten schijnen? Een beetje variatie in optiek is welkom.
Een goed paard fokken staat niet gelijk aan prestatie op topniveau. Wel een beetje naïef van je. Was het maar zo simpel!
Je kunt alleen maar de voorwaarden scheppen en verder hangt het van heel veel zaken af, of een paard wel of niet de top zal bereiken. Niet in de laatste plaats speelt financiële bagage een rol.
Wat die voorwaarden zijn, daar gaat het in deze hele discussie om. Dat er vervolgens grote verschillen in interpretatie zijn is inmiddels ook wel duidelijk.
Ik zit nog steeds te wachten op een constructieve bijdrage van al die mensen die het niet eens zijn met de visie van Anna, nl. hoe het fundament er van een goed gebouwd sportpaard uit hoort te zien.. Misschien dat jij je geroepen voelt? Ik zou daar graag iets van opsteken! Ik hoor echter alleen maar geroep om namen, alsof dat het ultieme bewijs is of een theorie ergens op stoelt of niet.
Ik zou het fijn vinden als iedereen nu eens afstand zou nemen van de behoefte aan etikettering. Het leidt tot niets en je schiet er helemaal niets mee op.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:14

Hoi Bucephalus,
Jouw voorbeeldpaard spreekt mij wel aan. Volg dit forum met veel belangstelling en voel mij om een of andere reden niet aangetrokken tot de moderne langgelijnde paarden. Als ik kijk naar de foto van Bonfire loopt deze naar mijn idee teveel in 2 stukken. Als je kijkt naar Bonfire met halthouden stond hij altijd met zijn achterbenen achter de massa.
Ik geloof intussen ook niet meer dat medailles in de dressuur nog te maken hebben met de klassieke beginselen. Commentaar op sommige paarden mag dan niet hier maar ik heb een voorbeeld waarbij vast niemand boos wordt. Bonaparte van Heike Kemmer, scoort hoog, volgens zeggen geweldig bewegingsmechanisme maar ik zie er iets aan wat volgens mij niets met de grondbeginselen van dressuur te maken heeft. Voor zover voordat er weer teveel agressie wordt opgewekt op dit forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:24

Lami schreef:
Hoi Bucephalus,
Jouw voorbeeldpaard spreekt mij wel aan. Volg dit forum met veel belangstelling en voel mij om een of andere reden niet aangetrokken tot de moderne langgelijnde paarden. Als ik kijk naar de foto van Bonfire loopt deze naar mijn idee teveel in 2 stukken. Als je kijkt naar Bonfire met halthouden stond hij altijd met zijn achterbenen achter de massa.
.

Dat is mij ook wel eens opgevallen en toch kon Bonfire dan vertrekken in een passage, vanuit dat gestrekte. Dat vind ik toch wel knap, om zo'n conditie te kunnen scheppen.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:37

Maar om eerlijk te zijn lopen er een hoop lelijke paarden aan de top...
Die wel een super beweging of super springvermogen hebben maar volgens mij is dat puur wat een paard voor aanleg heeft daarvoor en hoe je daar mee aan het werk gaat. En als je een lijn kwa fokken te pakken heb waar je een goed paard met super bewegingen en een correcte bouw naar jouw inzien te pakken hebt dan zit je toch goed.

En het is goed dat we niet allemaal de zelfde smaak hebben anders zouden we nooit verder komen. Het is een keuze van smaak...

Ik zie liever een paard met een wat stijle schouder dus ik ga meer richting het oude type... en ander is weer gek op een paard dat een rechter schouder heeft.

Bereikt een paard niet de top dan ligt het eerder aan de ruiter/amazone en/of eigenaar die die top anders heeft ingesteld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:49

petraaken schreef:
Dat van die knieactie en de Passage en Piaff heeft Anna toch wel voor een deel gelijk. Bonfire heeft ook redelijk wat knieactie en iedereen roemt zijn Piaffe en Passage. .

Haha, iedereen behalve Anna en aanhang

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:10

Bucephalus, fokken is veel meer dan alleen maar kijken naar bloedlijnen. Het is een kwestie van je eigen paarden goed kennen, ook van gevoel voor paarden hebben, en laat zich niet vangen in een theoretische uitleg.
Dat is mijn mening en dat probeer ik duidelijk te maken aan al die mensen die hier ellenlange theoretische verhalen ophangen. Want bij paarden komt het nog altijd aan op de praktijk, en daarom vraag ik aan die mensen die denken dat ze met hun theoretische formule het concept hebben voor een toppaard te fokken, waar hun praktijkvoorbeelden dan zijn. En dan wel die ze ZELF GEFOKT hebben!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:46

Hi Horseyfries,

Ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk is fokken meer dan kijken naar de bloedlijnen. Het is altijd en - en en niet of - of. Met gedegen (voor)kennis en toetsen van wat anderen vinden en wat je eigen standpunten zijn, kun je jezelf ontwikkelen. In mijn optiek kun je altijd wel iets van iemand leren ook al is hij/ zij nog zo gedreven. Je hoeft het ook niet altijd eens te zijn. Prima zelfs! Dan houd je een gesprek gaande.
Ik vind dat je niet een grootfokker (qua) aantal te zijn om mee te mogen denken en praten. Juist voor de kleine fokker die vaak maar een paar paarden heeft, is het o zo belangrijk om de juiste keuzes te maken. Zij fokken vaak niet voor de handel, maar het paard blijft een leven lang! Daar mag je dan ook wel jaren plezier aan beleven.
Ik vind het een goed idee om te praten over voorkeuren en keuzes die worden gemaakt, maar geef dan ook altijd wat van jezelf en laat zien waar je zelf voor staat. Dan blijft het een open gesprek. Succesvol fokken hoeft voor mij niet perse hand in hand te gaan met resultaten in de sport op het hoogste niveau. Dat is maar voor zeer weinigen weggelegd en nogmaals: er spelen heel veel factoren een rol waar je als fokker geen of nauwelijks invloed op hebt.
Ik zou het interessant vinden om eens te horen welke selectiecriteria worden gehanteerd. Wellicht kunnen we ook op dit gebied iets van elkaar leren?
Ik ben het zover met Anna eens, dat je eerst moet weten hoe een paard correct beweegt en dat heeft niets met een persoonlijke voorkeur te maken. Het zijn gewoon de wetten van de natuur. Hoe kun je anders weten waar je op moet letten, welke keuzes je moet maken? Wat dat betreft heeft dat alles met de praktijk te maken! Hoe zich dat uiteindelijk vertaalt in een paard, is voor iedereen weer anders. Of dat nou een mooi Gelders paard of een mooie Groninger of een Holsteiner etc. is. Het kan allemaal. Er bestaat, objectief gesproken geen ultiem paard.

Het zou wel fijn zijn, als Anna wat simpeler taal zou gebruiken, zodat het wat gemakkelijker leest. Anna??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:56

We komen er wel.....
Punt is dat zelfs een simpele opmerking als "hoe een paard correct beweegt" al een totaal verschillend beeld kan oproepen bij mensen. Voorbeeld: sommige mensen zien graag een extreem ruime stap, die zeggen dan dat het paard "heel goed stapt" , terwijl ik er als dressuurruiter naar kijk en denkt "die krijg ik nooit klein voor een keertwending o.i.d.". Daarin heb je dus al een verschil tussen keuring aan de hand en onder het zadel. Ook voorbeelden genoeg van paarden die aan de hand super lopen en odhz niets meer laten zien daarvan. Daarom mijn eerdere opmerking dat karakter één van de belangrijkste eigenschappen is en dan een goede bouw is meegenomen, maar dat een paard wat prachtig gebouwd is maar niet wil nergens komt terwijl een paard met een matig exterieur maar enorm werkwillig karakter tot grote hoogte meekan! Daar ligt mijns inziens nog een enorm braakliggend terrein op fokkerijgebied!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:56

Als ruiter en niet fokker wil ik toch iets aan deze discussie toevoegen. Namelijk dat het belang van karakter naar mijn gevoel voor bewegen gaat. Een paard met prachtige gangen met een moeilijk of lui karakter krijg je slechts heel moeizaam aan het lopen. Terwijl een paard met mindere gangen, intelligentie en werklust meer dan normaal kan compenseren voor dat gebrek aan beweging. Er moet natuurlijk een basis zijn. Het paard moet de oefeningen enigszins aankunnen...

Ik vraag me dus af of door de nadruk op het fokken van het passende exterieur (met lende-mechanisme of niet) niet de noodzaak van een goed karakter wordt ondergesneeuwd...?
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-10-03 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:58

Dit was een absoluut geval van telepathie!!