Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:41

colette_007 schreef:
Ze zijn fysiek beperkter dan een hoog op de benen opwaarts gebouwd rijpaard dat klopt.
Je kan een haf gerust piaffe leren. En er zal heus ook wel een haf ZZ kunnen lopen. Maar tussen de rijpaarden die het allemaal wel van nature meer mee hebben, is maar net of je dat zelf wilt...
Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.

Dat is wat ik ook had met mijn paardje. Hij was een kruising met een Fjord. Inderdaad, hij liep zijn proefje super braaf maar miste de swung, dus nooit hoger dan 2e plaats..

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:42

En boven dien heb ik ook nog een nichtje met een halve haflinger. een zwarte pony. supper breed gebouwd, korte beentjes.. zij rijd nu inmiddels ook M. dit vind ik best knap omdat ze de bouw er niet echt voor hebben! :D

& mijn eigen D pony samara is ook supper breed gebouwd, en zit ook hafliner in, ze heeft korte benen, toch is ze M2 geklasseerd en L springen geweest.. je kunt haar zien in topics van my :D

zianka

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:20

Of ik heb niet alles goed gelezen, of iets gemist.
Is het namelijk niet zo fjorden en haflingers voor andere doeleinden gefokt zijn, en in de loop der jaren met ander bloed meer richting modernere bouw souplese en hoger op het been meer richting sport gaat. Ik krijg het idee dat we de werkelijkheid een beetje voorbij gaan ieder heeft een voorkeur, maar vol rond en stevig op de been en werkkracht is toch wat bij deze paarden het beste tot zijn recht komt.
Heb zelf een fjord en een kwpner maar qua bouw doe mij maar wat kouds.

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:15

Elk paard kan dressuren alleen het 1e paard doet het makkelijker dan het andere paard.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:29

Ik reed altijd kwpners :) mooie ook.. goede gangen, en ja wedstrijden gingen gemakkelijk :D
Deze heb ik verkocht en toen kreeg ik het aanbod om twee Friezen uit te brengen op wedstrijd :)

Nou.. Ik heb zeker het gevoel dat ze naar het Z kunnen :) heel bewerkelijke paarden.. En ook nog leuke punten op de wedstrijden

Hieronder een Debuut wedstrijd voor 4 jarige Fries :) best ok

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:34

Ik had een groen tinkertje was zadel mak en thats it.
Ik dacht het wel zelf te kunnen,maar kwam geen steek verder.
Toen prive les,en god wat heeft die juf mij toendertijd de ogen geopend.
Begonnen bij 0 continue bassis stampen,paard recht leren richten.
Alles in harmonie,is je paard los krijg je het nageven cadeau.
En warempel die dikke drol ging nog beter lopen ook.
Oke het strekken is niet dat van een kwpner.
Maar ze is zo wendbaar als de pest en kan op een dubbeltje draaien.
zijgangen is ze goed in,en verzamelen kan ze ook goed.

Dressuur is er voor het paard! dat geld zeker voor mijn tink.
Die blijft er gewoon gezond, los en fit van!

En dan kunnen mensen zeggen tis geen dressuur paard,maar het paard dressuurt wel :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:36

Ik vind friezen prachtig en ook op stal hebben wij een geweldige haflinger staan...met een gangwerk waar je u tegen zegt hoor. Dus geef de moet niet op! go for it girl

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:22

Als je een paard rijd die niet dressuur gericht gefokt is,moet je nog nauwkeuriger rijden.
Deels is het een jury sport deels is het zo dat veel mensen het maar op het ras of de jury gooien.

Ik heb 2 arabische volbloeden,mijn 1e paard was ook een arabier.
Ik weet dat ik rijtechnisch heel precies moet rijden.
Ik ben nu met de training bezig om me paard flitsend te laten lopen.
Geduld is hierbij ook een must, eerst aan het ene werken dan aan het andere.
De eerste ronde bepaald meestal al hoe de jury naar een combi kijkt.

Met mijn 1e arabier kreeg ik van de jury te horen als compliment, dat ik heel netjes me hengst reed en voor een jeugdige ruiter al heel bewust bezig was met het plaatsen van me paard.

Timining, op de letterrijden en luisteren wat er precies gevraagt wordt is een onderdeel daarvan.

Voor in het boekje staat precies beschreven wat ze willen zien;)

Ik heb gelukkig een super fijne instructeur tevens jury lid

Overgins kan ik niet altijd de jury lid plezieren....
Als ze inderdaad niet zo van bepaalde paarden houden.
Heb vaak geschreven en helaas zijn die er ook.

Maar als mijn paard netjes doet wat gevraagt wordt, en het net zo soepel loopt als in de training of beter.
Ben ik al een gelukkig mens:D

zianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:12

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was dat gezien de laatste 15 a 20 jaar er meer stevige rassen hun bekendheid kregen en het doel waarvoor ze eigenlijk gefokt waren bosbouw, karren trekken, landwerkzaamheden, het steunen van de boer en winkellier, het doel wat voorbij gaan,. Tuurlijk vindt ik het geweldig als je super met je paard of pony loopt, maar wat ik jammer vindt is dat de oorsprong het meer warme bloedlijnen erin fokken bouwverandering temprament, eruit gehaald wordt, een echte fries hoort stevig te zijn pompeus vol rond, een haflinger oude type stevig vol korte hals stevige benen, een fjord stevig korte hals. Het is allemaal nu zo slank hoogbening moet alle kanten opgebogen kunnen worden en naar het type paard wordt niet meer gekeken. En ja dan haal je toch het hele ras naar beneden.
ieder zijn keus maar houdt dan rekening met je verwachtingspatroon kijk dan niet naar wat je wilt maar wat je er mee kunt en pas daar je wensen op aan.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:51

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:42

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:55

Superleuk filmpje!!

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:10

Ik hoor regelmatig dat dat soort paarden niet zo gewaardeerd worden in de dressuur, maar dat moet geen reden zijn om niet te proberen. Ik denk dat ieder gezond paard met een goede, gezonde ruiter of amazone op zijn minst heel wat aangeleerd kan worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:12

Tatort schreef:
Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.

Ga eens in de western kijken :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:06

Elk paard heeft een afstamming. De een heeft dressuurders in zijn familie zitten,en de andere weer iets anders. Ik pak even als voorbeeld een dressuur paard en een spring paard. Een dressuurpaard kan je laten springen,maar het zal zich meer thuis voelen en beter presteren in de dressuursport. Met een springpaard is dat ook zo. Je kan er mee dressuren,maar bij springen voelt hij zich meer thuis en betere prestaties. Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een dressuurpaard kan ook prima M springen,maar een springpaard zal sneller die M springen en makkelijker die M springen,als dat dressuur paard. Maar iig ik vind dat een Fjord,Tinker enzovoort ook gewoon kunnen dressuren. Misschien moeten ze er wat meer moeite doen,maar ze kunnen het met de juiste ruiter wel.:)