Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:23

Een kronkel geloof ik niet zo in, dat is vaak een kwestie van verkeerd aanpakken.
Maar lastige karakters zijn er genoeg en sommigen hebben wel erg lang nodig om te leren.
Overigens zijn er ook wel paarden die braaf door het bos sjouwen zonder daar ooit te zijn geweest.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:26

mijn paarden kunnen ongecompliceert een rondje in t bos lopen, gewoon omdat ze zo BRAAF zijn, omdat er wederzijds vertrouwen is. het karakter is gewoon zo goed!!!!! en ze zijn bij mij geboren, hahaha, en ze hebben nog een prestatie sport predikaat ook. hahaha
ook als je een paard "leert" in t bos te rijden moet t karakter mee willen werken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:28

Bitnummer 185, blz 18, een vraag over paniekbeheersing.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:29

moniquelief schreef:
mijn paarden kunnen ongecompliceert een rondje in t bos lopen, gewoon omdat ze zo BRAAF zijn, omdat er wederzijds vertrouwen is. het karakter is gewoon zo goed!!!!! en ze zijn bij mij geboren, hahaha, en ze hebben nog een prestatie sport predikaat ook. hahaha
ook als je een paard "leert" in t bos te rijden moet t karakter mee willen werken.

Wat leuk geef je even een paar linkjes met de namen en afstamming, is vast leerzaam voor anderen

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:36

GJ9 schreef:
Nou, dan koop jij toch een braaf doorgereden paard? Die zijn best te koop hoor.
Wat maakt het jou uit dat er paarden rondlopen met een kronkel in de kop?
Ik ken ze trouwens ook, die met die spreekwoordelijke kronkel. Het gebrek aan opvoeding is de grootste oorzaak ervan. Uiteindelijk zijn die paarden voor een heel eind goed te krijgen, maar als je een keer een steekje laat vallen kan je weer opnieuw beginnen.

dat is t nou juist, ze zijn niet op te voeden..... je zegt t zelf al, laat je een steekje vallen, kan je weer opnieuw beginnen.....
maar ik wil niet de fokker zijn die ze fokt, snap je.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:39

moniquelief schreef:
dat is t nou juist, ze zijn niet op te voeden..... je zegt t zelf al, laat je een steekje vallen, kan je weer opnieuw beginnen.....

Vandaar verlicht ons en geef de namen en afstamming van jouw geweldige paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:40

_Mike_ schreef:
GJ9 schreef:
Oja, verder las ik nog iets over paarden die van kleine dingen behoorlijk kunnen schrikken op buitenrit, en grote dingen die ze amper op lijken te merken. Dat is helemaal niet vreemd, maar heel natuurlijk, heeft met het gezichtsvermogen van een paard te maken, en het inschatten van diepte. Stond pas een interessant artikel over in de Bit geloof ik. Belangrijk is het paard de kans geven om er recht naar te kijken. En zelf doen alsof er niets aan de hand is.

Die ga ik opzoeken, welk nummer was het? Ik heb inderdaad altijd het gevoel gehad dat mijn paard moeite heeft met het inschatten van diepte (donkere plekken of andere aftekeningen op het wegdek bijvoorbeeld). De grootste wagens, met messen en andere uitsteeksels zijn vaak geen probleem...

Dan gooi je er de eerste paar buitenritten gewoon zo'n dik neusbontje om. Dan kan ie de grond dichtbij niet zien. En wat ie niet ziet kan ie ook niet van schrikken.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:40

moniquelief schreef:

Ieder paard leer je wat, oefeningen, in het bos, langs het verkeer.............dat heet opleiden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:42

moniquelief schreef:
GJ9 schreef:
Nou, dan koop jij toch een braaf doorgereden paard? Die zijn best te koop hoor.
Wat maakt het jou uit dat er paarden rondlopen met een kronkel in de kop?
Ik ken ze trouwens ook, die met die spreekwoordelijke kronkel. Het gebrek aan opvoeding is de grootste oorzaak ervan. Uiteindelijk zijn die paarden voor een heel eind goed te krijgen, maar als je een keer een steekje laat vallen kan je weer opnieuw beginnen.

De paarden die ik bedoel, zijn niet zo geboren. Ze hebben als veulen geen normale opvoeding gehad van oudere paarden, en daar kan je hard tegenaan werken, maar moeilijk helemaal goed krijgen, omdat je nou eenmaal als mens ook weleens fouten maakt, die vervolgens ongenadig hard gestraft worden.

Het ligt niet aan de hengsten waar ze uit komen, want daar lopen ook hele brave van rond.

Ik denk dat een veulen met een aanleg geboren wordt, een soort van range waarbinnen je hem kunt opvoeden tot een al dan niet braaf paard. Niet 100% maakbaar, maar ook niet 100% aanleg.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:44

moniquelief schreef:
[

Nou, Ik heb toch al een zooitje volgens jouw gestoorde Jazzen gereden, en die reed ik ook gewoon in het bos. Als jong onervaren paard nam ik meestal een oude brave merrie voorop mee en geen centje pijn hoor.

En diverse dressuurpaarden die volledig geflipt en verreden waren, die waren de 1ste 10 minuten knettergek in het bos, meestal van onervarenheid, zodra ze hun ei kwijt konden in een prettig galopje, waren het de braafste paarden die er tussen zaten.

Ze moeten wel paard mogen zijn namelijk.
Het is niet voor niets dat Cornellisen, Heuitink en Bartels als dressuurruiters zo benadrukken dat afwisseling voor sportpaarden zo belangrijk is.

GJ9

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:48

Anne_GTI: en dan haal je het bontje eraf en dan schrikken ze alsnog?
Ik neem liever een ervaren paard mee dat voorop gaat, zo heb ik mijn eigen merrie heel braaf gekregen in het bos. 2 jaar geleden flipte ze nog volledig als ze alleen al in de verte een tractor zag, maar door alles gewoon te doen is het helemaal goedgekomen.

Basti: helemaal mee eens. Hoe meer ik afwissel, hoe beter mijn merrie in haar doen is. Bos, weg, weiland, buitenbak, binnenbak, balkje. Ik krijg zoveel cadeau als ik die afwisseling erin houd, heerlijk!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:52

Geen idee, ik heb geen bodemschuw paard om het te testen.
Tractorproof krijgen is een kwestie van vaak voor de stal langs rijden met de tractor.
Ik gebruik het geluid van de trekker soms om het scheerapparaat te overstemmen. :+
Werkt prima.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:53

het is inderdaad zo goed om tijdens het ondernemen van nieuwe dingen zoals eeen bosrit, een rit langs een vrachtwagen of trekker, of trailer laden een ervaren paard het voortouw te laten nemen, dat is het halve werk. het geeft paarden steun en vertrouwen en een ervaren paard kan fungeren als een stootkussen om een evt paniek situatie te voorkomen.
op een wedstrijd terrein ervaar ik het meer lastig omdat ze dan naar elkaar gaan lopen schreeuwen, en de concentratie afneemt.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:55

dus de conclusie tot nu toe is dat het opleiden van paarden een grote rol speelt en niet zozeer de afstamming. als men een braaf gebruikspaard wil fokken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:58

Anne_GTI schreef:
Geen idee, ik heb geen bodemschuw paard om het te testen.
Tractorproof krijgen is een kwestie van vaak voor de stal langs rijden met de tractor.
Ik gebruik het geluid van de trekker soms om het scheerapparaat te overstemmen. :+
Werkt prima.

Zo hebben wij het ook voor elkaar gekregen ja. De stallen zijn midden op het erf, dus om die tractors kunnen ze niet heen.
De veulenweide wordt ook direct aan het erf ingericht, naast de maiskuil. Kan het veulen gelijk wennen aan ronkende tractors.
Ook ga ik regelmatig even de vrachtwagens die komen lossen bij de buren, opzoeken. Heel relaxt er langs kuieren, zo hoop ik dat de vrachtwagenangst er ook uit gaat. Dat gesis vindt ze nog vreselijk.

Moniquelief: jammer dat je de vraag van Sarabande niet beantwoordt. Maar ook wel logisch, nu ik je 180 graden zie draaien in je posts. Eerst leek het alsof jij over het recept tot een braaf paard beschikte, namelijk het gebruiken van die ene hengst. En nu is ineens de opvoeding weer doorslaggevend? Je spreek jezelf nogal tegen. Of je hebt wat geleerd van dit topic :D

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:14

opvoeding/begeleiding, de manier van rijden, bloodstelling aan nieuwe dingen, allemaal zo belangrijk.
het ene paard benader je anders als t andere paard.
maar wat is t toch met die paarden die zich gewoon niet willen geven altijd maar blijven tegen spurteren en vechten, je kunt er niks mee. :( n als je op onderzoek uitgaat blijkt dat het vaker voorkomt bij afstammelingen van bepaalde hengsten.
de vaders:
houston x zuidhorn x utrecht, florestan x ramiro x pretendent, rubels x gomel, baccarav vd gorijon, paledo, en ja we hadden een jazz die we nog net niet door de gehaktmolen hebben gehaald. :o
ik ben zelf van mening dat ik puur om de reputatie van het doorgeven van een lastig karakter bepaalde hengsten niet zal gebruiken, beter het zekere voor het onzekere. ;)
Laatst bijgewerkt door moniquelief op 24-05-11 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:23

Houston _O-

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:23

annelies, ik weet t, laten we zeggen , t karakter komt van utrecht. deze merrie is de goedheid zelve, ik ben 2,5 jaar bezig geweest voor haar een zadel te vinden wat goed past. ze heeft mij geen een keer verwijtend aangekeken.
Laatst bijgewerkt door moniquelief op 24-05-11 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:27

Of je hebt gewoon dat vervelende karakter overwonnen, misschien is het dan toch mogelijk ;)

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:31

nee gewoon goed van karakter. niks meer niks minder. en ze is drachtig van diamond hit.
voor de florestan weet ik t nog niet. deze merrie is heel vlot, snelle reflexen, soms wat te snel, maar braaf en werkt erg graag, voor haar wil ik graag een bewezen hengst die echt echt hele brave ongecompliceerde nakomelingen geeft en sterke lendenen.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:09

dus de conclusie is dat behalve het verkeert omgaan met "brave"gebruikspaarden ook de hengstenkeuze van grote invloed is op het fokken en gebruiken van brave gebruikspaarden......
wie gaat t zeggen.
houston staat er inderdaad om bekent dat hij niet de makkelijkste nakomelingen geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:15

De discussie begint steeds leuker te worden :D .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:54

Kijk en hier lees je maar weer waarom het niveau van de gemiddelde amateur laag is. Ze weigeren kritisch naar zichzelf te kijken en dat is 1 van de langrijkste eigenschappen om goed te leren rijden. Maar blijven wijzen naar de paarden terwijl ze zelf niet de kennis en kunde hebben om een paard op te leiden. En daar komen ze dan later achter en dan is het een rotbok :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:03

sporter schreef:
Maar blijven wijzen naar de paarden

En de hengsten en de fokkers en de opfok en en en......, maar nooit naar zichzelf

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:03

Of naar anderen.