KWPN en Anglo Arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:47

bvdb schreef:
des te beter dat ze dat niet heeft maar hoeveel geberaties zijn daar over gegaan om uw merrie te hebben en hoe snel ben je dat mooie weer kwijt?

De hele merrielijn is zo. :) Steeds zijn er weer de juiste hengsten bij gezocht om het juiste type en beweging te krijgen. Dat heb ik uiteraard niet gedaan maar de voorouders waren steeds in handen van zeer kundige fokkers. (oa Cees Hoogendoorn en van Eck en nu Hekkert) Ik weet echt wel waarom ik die merrie gekocht heb.

De meeste Gelderse merries zijn niet lomp, grof of wat dan ook. Dat wordt vaak gedacht maar dat is niet zo.
De gemiddelde Gelderse mist wel vaak het laatste aan souplesse, galopeer vermogen en dat laatste stukje uithoudingsvermogen voor de topsport. Daar kan je als je dat wil met een goede volbloed wel wat bereiken.

o...en Alexadro geeft hele mooie koppies en veulens met stiekjes in de knietjes :D

Afbeelding

Andere moederlijn maar een zelfde soort bloed combinatie. Alexandro P x Tajirma ster van Laurentz x Jirma ster van Zep x Commandant

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:00

Niet om l*llig te doen, maar omdat we het hier over (top)sportpaarden (dressuur, springen, eventing) hebben, hoeveel hebben deze paarden in de sport gedaan en doen ze nog? Niet om af te kraken, want ik vind het prima paarden.
Wereldwijd lopen er massa's Volbloeden in de sport, wat echter hier tegen ze wordt gebruikt, is dat er niet zoveel in de topsport lopen. Dat zelfde geldt naar mijn mening ook voor Gelderse paarden. Ik denk persoonlijk dat de belangrijkste reden in beide gevallen simpelweg de keuze is die bij de topruiters ligt (en niet zo zeer bij de paarden). Om de een of andere reden kiezen topruiters toch veelal het liefst voor ander bloed.

Bij ons op stal wordt ook een veulen verwacht van Alexandro P.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:10

Himyar schreef:
Niet om l*llig te doen, maar omdat we het hier over sportpaarden (dressuur, springen, eventing) hebben, hoeveel hebben deze paarden in de sport gedaan en doen ze nog? Niet om af te kraken, want ik vind het prima paarden.

Gelderse Paarden doen het prima in de topsport. De populatie is maar zeer klein(300 actieve fokmerries) en toch doen ze gewoon mee. Dat terwijl ze vaak niet bij topruiters terecht komen. Veel staan door het KWPN fout geregistreerd. Staan ze als rijpaard ofzo.

Het bekendste voorbeeld is denk ik Tepic la Silia. Veel weten niet dat dat een Gelders Paard is. Hij heeft nog 3 broers die ook Grand prix springen zijn. Maar er zijn er veel meer hoor.
Nietje in het span van Koos de Ronde. de hengst Olivier Grand Prix dressuur in de US, Tyara Grand prix dressuur, etc, etc, etc.

Niet in de Eventing...neu...dat niet. Denk dat ze daar echt iets tekort voor komen...
maar ja...die tak van sport is hier ook niet erg groot. Het fokdoel is niet eens topsport maar gewoon een veelzijdigheids paard met een fijn gewillig karakter.

Maar goed...we dwalen af...het gaat niet over Gelderse maar over hoe we aan geschikte volbloeds komen voor de warmbloed fokkerij.

Het getoonde veulen staat overigens bij een paralympische Amazone(gaat in China) die in dit veulen haar toekomst paard ziet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:14

Himyar schreef:
Niet om l*llig te doen, maar omdat we het hier over (top)sportpaarden (dressuur, springen, eventing) hebben, hoeveel hebben deze paarden in de sport gedaan en doen ze nog? Niet om af te kraken, want ik vind het prima paarden.
Wereldwijd lopen er massa's Volbloeden in de sport, wat echter hier tegen ze wordt gebruikt, is dat er niet zoveel in de topsport lopen. Dat zelfde geldt naar mijn mening ook voor Gelderse paarden. Ik denk persoonlijk dat de belangrijkste reden in beide gevallen simpelweg de keuze is die bij de topruiters ligt (en niet zo zeer bij de paarden). Om de een of andere reden kiezen topruiters toch veelal het liefst voor ander bloed. Bij ons op stal wordt ook een veulen verwacht van Alexandro P.

Je had er nog wat bijgetikt...
En dat zou best eens waar kunnen zijn. :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:46

juliomariner schreef:
Maar waarschijnlijk niet beschikbaar voor warmbloed gezien het dekgeld.
Daarbij zal hij waarschijnlijk alleen via natuurlijke dekking beschikbaar zijn.
Bij de volbloeden is KI namelijk niet toegestaan.

Wel toegestaan maaaaar er is een hele, echt HELE, papierenwinkel aan vastgesteld (voor en na de dek).

juliomariner

Re: KWPN en Anglo Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:59

Volgens mij bij volbloed x volbloed niet toegestaan, dat bedoelde ik eigenlijk

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:16

WBFSH ranking for stallions

http://www.wbfsh.org/?GB/Rankings/Stall ... 02010.aspx

bloed in de 5 eerste generaties

Dressuur;
Jazz:Furioso xx, Levalblanc xx, Koridon xx, Anblick x, Pericles xx, Hessel trk, Heristal trk
Donnerhall: Der Lowe xx, Manolete xx, Foudroyant II xx
Rohdiamant: Angelo xx, Inshallah AA, Foudroyant II xx
Michellino: Michelangelo trk, Furioso XX, Pericles xx x2
De Niro: Der Lowe xx, Abglanz trk, Waidmannsdank xx, Wiesembaum xx

Jumping;
Darco: Der Lowe xx, Cottage Son xx
Carthago: Cottage son xx x 3, Ramzes AA x 2, Rantzau xx, Marlon xx
Quidam de Revel: Orange Peel xx x 3, Ultimate xx, Furioso xx, Harphortas xx, Bois de Clessy xx
Caretino: Rantzau xx, Furioso xx, Cottage Son xx, Manometer xx, Ramzes AA, Anblick
Baloubet du Rouet: Orange peel xx x2, Ultimate xx, Rantzau x2, l'Avenir xx

Eventing;
Heraldik xx
Master imp xx
Cruising: Nordlys xx, Water Serpent xx , Brownie xx
Cavalier Royal: Rantzau xx, Furioso xx, Ladykiller xx, Cottage Son xx, Anblick xx, Ramzes AA
Fines xx

Ik denk dat dit aantoond dat bloed niet overbodig is om topsporters te fokken in eender welke discipline.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:17

Maar bij de dressuur en springen geen een direct van een volbloed. Geen een van de laatste 20 jaar. Van Jazz en Darco kan ik net zo goed zeggen dat het komt door het Gelderse bloed wat er in zit.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:39

NatasjavE schreef:
Van Jazz en Darco kan ik net zo goed zeggen dat het komt door het Gelderse bloed wat er in zit.

Je kunt beter zeggen ondanks het gelderse bloed

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 18:04

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:30

juliomariner schreef:
NatasjavE schreef:
Van Jazz en Darco kan ik net zo goed zeggen dat het komt door het Gelderse bloed wat er in zit.

Je kunt beter zeggen ondanks het gelderse bloed

Tja...dat wordt dan een gebed zonder end..ik denk namelijk dat die paarden zo goed zijn ondanks het volbloed bloed.
Wat net zo goed onzin is. Ik had al gezegt dat Tepic een van de vele goede Gelderse is, toch?

Een paard word gevormd door al zijn voorouders dus ook zijn Gelderse. De combinatie is het die het hem doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:33

Himyar schreef:
Himyar schreef:

In ieder geval geen Gelderse die hem dat na doet ;) :o .

Nee, daar zijn ze met de beste wil van de wereld niet geschikt voor.
En dan moet ik direct aan die Apeldoorn verzekeringen reclame denken :D
Die van dat renpaard...

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:10

NatasjavE schreef:
Maar bij de dressuur en springen geen een direct van een volbloed. Geen een van de laatste 20 jaar. Van Jazz en Darco kan ik net zo goed zeggen dat het komt door het Gelderse bloed wat er in zit.

Het is toch ook niet de bedoeling om ze in de eerste generatie terug te vinden. Binnen de warmbloed fokkerij dienen ze om een goede bloedlijn op te bouwen.
Jazz en Darco zouden aardappelen aan het rooien zijn zonder volbloed.
Heraldik xx was de enigste hengst met een directe nakomeling in dressuur, jumping en eventing WEG 2010.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:38

Absoluut, zonder de volbloeden was het KWPN niet geweest wat het nu is. Dat staat buiten kijf denk ik. Het gaat er alleen om of een volbloed in dit stadium van fokkerij nog kan verbeteren en wat voor merrie dat dan zou moeten zijn. Ik denk dat we dan eerst meer Gelders bloed toe moeten voegen en dan weer volbloed. Kost jaren, maar ik denk dat dit de enige juiste manier is om echt goede resultaten te boeken als je weer volbloeden in wilt zetten voor de fokkerij. Let wel, ik heb het hier alleen over de dressuurpardenfokkerij, hoewel het misschien voor het springen ook zou kunnen, maar daar zit ik zelf niet/nauwelijks in.

(mijn mening natuurlijk ;) )

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:17

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:16

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:18

Amiro Z noch een voorbeeeld van een volbloed gekruist met een super moeder volle zuster van Ratina Z.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:20

In het springen is het veel makkelijker om een geschikte volbloed te vinden dan voor de dressuurrichting vind ik. Dat zie je dus ook duidelijk terug in de sportprestaties van volbloeden en halfbloeden, die doen het over het algemeen veel beter in het springen dan in de dressuur. :)

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:02

Dat is zeker uiteindelijk vraag je in dressuur het tegengestelde aan een paard dan waarvoor een volbloed geboren is. Alhoewel een hengst zoals Lauries Crusader xx een van de beste volbloed verervers is voor dressuur.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 08:18

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:45

De meeste dressuurpaarden hebben al veel xx, daarom zijn ze ook zo bloederig vaak om te zien. :) De vraag is of je daar dan op een bepaald punt nog meer bloed aan toe moet (blijven) voegen en hoe je dat dan het best kunt doen met welke hengst. :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:54

Yep, dat is de vraag ;) .
De tijd zal het leren.

bvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:10

Lante schreef:
De meeste dressuurpaarden hebben al veel xx, daarom zijn ze ook zo bloederig vaak om te zien. :) De vraag is of je daar dan op een bepaald punt nog meer bloed aan toe moet (blijven) voegen en hoe je dat dan het best kunt doen met welke hengst. :)

Dat is het nou net, men moet bloedtoevoegen als het nodig is. het heeft geen zin om bijna volbloeden te fokken voor de dresssur of jumping maar een regelmatige bloedtoevoering om dit bloederige te behouden zonder telkens van nul te moeten vertrekken op deze manier moet een volbloed enkel zin innerlijke kwaliteiten zoals gezondheid, intelligentie, bloed en reactiviteit toevoegen zonder dat hij rijpaardeigenschappen moet meebrengen want als het goed is heeft de moeder die eigenschappen goed verankert in haar bloedlijnen. Op deze manier wordt de keuze aan volbloeden veel groter!
Ik probeer in m'n eigen merrielijnen rond de 75 % volbloed te hebben (ik fok voor eventing www.harasdesconcessions.be) maar op deze manier heb ik een heel grote keuze aan hengsten zelf met te weinig bloed.