Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:33

Uhm ja, mijn reactie is ook omdat jij zegt: Goed inlezen is een kunst.. mijn reactie: fatsoenlijk feedback geven blijkbaar ook :+

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:36

Jotoma schreef:
Uhm ja, mijn reactie is ook omdat jij zegt: Goed inlezen is een kunst.. mijn reactie: fatsoenlijk feedback geven blijkbaar ook :+

Oooh, nou je had iets anders dikgedrukt, dus de relatie tussen wat ik zei en wat jij zei kwam niet goed op me over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:52

Valencia2002 schreef:
Qua opvoeden vind ik dat hengsten zoals bijvoorbeeld Tinkers of warmbloeden een groot verschil zijn.

Mee eens. En het refentiekader dat je voor ogen hebt kan je mening zeer zeker kleuren. Ik heb ook de nodige hengsten om me heen (gehad) die redelijk onder appel stonden van de eigenaar, maar waar je toch mee uit moest kijken als je als vreemde er ineens mee om moest gaan. Het is een groot verschil of jij je hengst op een stal hebt staat waar verschillende mensen mee omgaan (en die hij allemaal uit kan proberen) of dat je hem thuis hebt staan, in een gemengde kudde met merries die hij ook dekken mag, en waar de verhoudingen duidelijk zijn.

Het probleem is dan alleen dat je je maar moeilijk voor kunt stellen dat het elders anders er aan toegaat, dat je je eigen referentiekader als maatstaf gaat gebruiken hoe anderen met andere hengsten (rassen en individuen) om dienen te gaan.

Ik kan hier ook een filmpje neerzetten van een Haltershow bij de Quarter Horses, paard loopt nog net niet te pitten. Het enige wat je ziet (en wat de jury zien wil) is een mooi paard, of ze bewegen kunnen doet er verder niet toe....

http://www.youtube.com/watch?v=sRT79xoLrGo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:05

Jotoma schreef:
Edit: mijn vraag is in ieder geval beantwoord. De discussie gaat nu inderdaad meer over wie het meeste verstand van de hengsten heeft en ik vind het vrij onrespectvol hoe sommige met elkaar om gaan. Ik stuur een berichtje naar moderator dat topic gesloten kan worden.

Omdat een discussie een kant opgaat die jou niet zint moet er meteen een slotje op een topic?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:24

worden er ook hengstenshows gegeven bij de Quarters of worden alle hengsten gewoon in de sport uitgebracht en krijgen ze daar dan hun dekkingen van?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:27

op het moment dat een hengst zijn eigen moet laten zien en hij ''misdraagt'' zijn eigen moet er meteen worden ingegrepen.....de manier waarop is soms niet de goeie (vind ik) als het echt uit de hand drijgd te lopen dan kan men soms niet anders......
een hengst moet thuis al goed zijn opgevoed,zo niet dan is dat onverantwoord om er mee in een ring te komen. en al helemaal niet waar nog eens andere paarden in rond lopen.

een hengst die thuis heel braaf is kan binnen 5 tellen (in de ring) helemaal anders worden door verschillende factoren,maar een beetje hengstenhouder oefend thuis al het voor brengen. met andere paarden in de buurt.
tuurlijk moet een hengst zijn mannelijkheid uitstralen op de keuring,maar het mag nooit een krankzinnige worden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:29

petraaken schreef:
worden er ook hengstenshows gegeven bij de Quarters of worden alle hengsten gewoon in de sport uitgebracht en krijgen ze daar dan hun dekkingen van?

In Amerika zijn de afstanden zo groot dat je het van de sportresultaten hebben moet, of van filmpjes op het internet/youtube. Heel het land doorreizen om een hengst thuis te bekijken, of heel het land doorreizen om met een hengst aan een hengstenpresentatie mee te doen, wordt daar niet op grote schaal gedaan.
In Nederland worden er weleens hengstenshows gehouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:43

Nog een filmpje, hier wordt met een zogenaamde lip chain gewerkt, hengstenketting op het tandvlees, net onder de bovenlip. Om het dier onder appel te houden. Andere optie is ketting door de mond (op 2 minuten). Voor het oog gebeurt er weinig, is echter zeer gevoelig voor het dier. Vinden jullie dit een fijn gezicht?

http://www.youtube.com/watch?v=LyYxZxJk ... re=related

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:48

Cassidy schreef:
Nog een filmpje, hier wordt met een zogenaamde lip chain gewerkt, hengstenketting op het tandvlees, net onder de bovenlip. Om het dier onder appel te houden. Andere optie is ketting door de mond (op 2 minuten). Voor het oog gebeurt er weinig, is echter zeer gevoelig voor het dier. Vinden jullie dit een fijn gezicht?

http://www.youtube.com/watch?v=LyYxZxJk ... re=related

Paard is igg wel erg braaf en gaat niet met het vrouwtje aan de haal :Y)

Overigens zie ik een rustig paard met de oortjes naar voren, dus zo erg zal het ook niet zijn.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:56

zie toch wel een onrustige mond. Verbaasd mij eigenlijk dat dit wordt toegestaan. Lijkt mij toch minder vriendelijk dan een bit (Snaffle in dit geval).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:59

Ketting mag over de neus, onder de kaak, of door de mond/over het tandvlees. Officieel toegestaan.
Denk dat je met een lip chain net wat meer in te brengen hebt dan met een snaffle. En ook bij de Quarters zijn ze niet allemaal zo zoet als op de getoonde filmpjes...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:44

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:58

Cassidy schreef:
Ketting mag over de neus, onder de kaak, of door de mond/over het tandvlees. Officieel toegestaan.
Denk dat je met een lip chain net wat meer in te brengen hebt dan met een snaffle. En ook bij de Quarters zijn ze niet allemaal zo zoet als op de getoonde filmpjes...

Wat ik wel ken, zelf nog nooit nodig gehad, maar dat is even een touwtje door de mond.
Zelfde principe.

Heb er geen problemen mee, gaat toch pas in werking als het dier te hard trekt, of wanneer de voorbrenger op een bepaald moment ingrijpt.

Kan me voorstellen dat het bij de filmpjes van Cassidy nodig kan zijn, het wordt toch allemaal aan het halster geshowd, dat zal ook in de regels staan...
Je laat wel prachtige beesten zien :9

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:06

Ik heb een hekel aan een ketting in de mond. Dan mist er echt iets in de opvoeding van degene die het paard vast houd (waarschijnlijk word het overheerst door angst) en de opvoeding van het paard. Toen mijn paard niet wilde laden bij de kliniek, dacht zo'n meisje ook wel dat als ze de ketting in zijn mond zou doen en flink zou rukken hij er vanzelf wel in zou lopen. Dan heb je het over een 3-jarige hengst. Sjongejonge zeg...

Meteen paard uit handen gepakt, en ketting eruit gehaald. Die mensen zijn echt niet goed in hun pannetje, en moet nog heel wat leren. Het is trouwens ook een feit dat heel veel mensen puur en alleen BANG zijn voor hengsten/paarden. En daarom naar al die nare dingen grijpen.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:17

Ik denk ook niet dat zo'n ketting helpt om een paard in de trailer te krijgen nee... Even een ruwe ho, bij een paard dat lastig te handelen is, oké...
Maar ze gaan er vast niet harder van lopen nee... :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:23

Vienna2007 schreef:
Ik heb een hekel aan een ketting in de mond. Dan mist er echt iets in de opvoeding van degene die het paard vast houd (waarschijnlijk word het overheerst door angst) en de opvoeding van het paard. Toen mijn paard niet wilde laden bij de kliniek, dacht zo'n meisje ook wel dat als ze de ketting in zijn mond zou doen en flink zou rukken hij er vanzelf wel in zou lopen. Dan heb je het over een 3-jarige hengst. Sjongejonge zeg...

Meteen paard uit handen gepakt, en ketting eruit gehaald. Die mensen zijn echt niet goed in hun pannetje, en moet nog heel wat leren. Het is trouwens ook een feit dat heel veel mensen puur en alleen BANG zijn voor hengsten/paarden. En daarom naar al die nare dingen grijpen.

Bij een dierenkliniek werken artsen, aankomend artsen en misschien verzorgers maar geen trainers. Daar al eens over nagedacht? Ze zullen vaker met compleet geflipte en groener dan groene paarden te maken krijgen. Safety first, voor henzelf. Het zijn kundige artsen, maar verwacht geen heldendaden van ze, of oplossingen van opvoedkundige missers, hiaten en fouten...
En als jouw paard niet laden wilde, scheelde er idd wat aan de opvoeding van het paard ja....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:02

Heb je er ook weleens over nagedacht dat er stagaires lopen, en dierenartsen niet zelf met een paard gaan zitten lurren?

Niet concluderen, vragen, dan concluderen, dan vinden mensen je vast minder irritant. Of wat minder achter internet een grote mond opentrekken met 58000 berichten :') maar echt naar buiten toe gaan. Waar de zon schijnt, en de lucht blauw is.

Dan ben ik wel weer bereid om met jou te praten, nu ben je niet meer dan een opgeschoten meisje achter internet, dat wel even concludeert hoe het gegaan is, en moet gaan zonder erbij geweest te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:11

Bokt heeft me gedurende mijn overigens fantastisch betaalde werk door menig rustig uurtje heengeholpen....het aantal berichten dat ik geplaatst hebt is geen indicatie dat ik geen leven heb of niet weet waar ik het over heb. Bouwjaar is 1965, bijzonder opgeschoten meisje btw.
Stagairs vallen bij mij ook niet onder volleerde trainers.
En mag ik het compliment dat ik concludeer zonder door te vragen met dezelfde vaart teruggeven? :D

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:19

Het is wat, dat je mensen moet pakken om dat ze gebruiken wat jij zegt...

Opgeschoten meisje... :=
Nou nou nou Cassidy... :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:31

Dames dames geen persoonlijke beledigingen gaan gooien hé. Dit is een interessante discussie dus laten we het zo houden.