Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:52

misterA schreef:
Ik beweer ook niet dat je niet moet fokken met jouw merrie.
Zelf fok ik ook met een merrie waarvan de d.a. zei dat ze waarschijnlijk prok-waardig zou zijn maar net niet dus.
Dan denk ik ook om in de KWPN-filosofie m.b.t. de hengsten te blijven, als de merrie veel compenseert in beweging, of sportaanleg,, waarom ook niet?
Maar je weet wel waar je mee bezig bent.

Natuurlijk chargeer ik, ik wil de discussie wat duidelijker hebben.
Na een aantal opmerkingen zou een buitenstaander haast gaan geloven dat een merrie zonder papieren, waar men dus niets van weet veruit te preferen is boven
een merrie waar veel van bekend is, maar bijv. net niet prok of net geen ibop maar verder wel veel andere kwaliteiten.

Wat hinderlijk is in een discussie als deze is dat er altijd veel voorbeelden bij gesleept worden van (meestal) een eigen paard
dat dan net niet past in het totale beeld van wat bekend is van de vererving van hengsten en merries.
De zo spreekwoordelijke super brave Jazz. := bijv.

En verder, wat ik in het begin van dit topic al opmerkte, de nadenkende fokkers denken er heel anders over dan wat ts stelt.
Het aantal dekkingen is aanmerkelijk minder dan 2 jaar geleden.
Ik zie dat ze KWPN in de openingspost heeft verwijderd. :D

Okey, duidelijk. Dan had ik je verkeerd begrepen. Excuus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:58

Jessica24 schreef:
Vind het prokken erg belangrijk.
Helaas ging dit voor mijn merrie niet op omdat ze een Engels Volbloed is.
Dus de foto's zijn gemaakt, maar niet in gestuurd.

Dat begrijp ik niet als je er toch een KWPN hengst op zet waarom zou je haar foto's dan niet kunnen laten beoordelen, is geen kritiek hoor ik weet het gewoon niet.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:30

leuke discussie hier. Ook vooral de term nadenkende fokkers. Ik kan me haast niet voorstellen dat de fokkers die goudhaantje een welsh pony die met staatsgoedkeuring rond 1960 ook nadachten deze op hun warmbloed merrie te gebruiken, maar goudhaantje is wel terug te vinden in de merrielijnen van het kwpn en olimpische paard komt er uit. en tevens een hanoveraan merrie stam met naam. totaal andere tijden toen. Kan even niet meer op de naam komen van die goed springende internationale hengst die regelrecht uit een tuigmerrie komt. Zou die fokker ook gedacht hebben dat hij in combinatie met een springhengst uit zijn tuiger een topper zou halen? Al dat op elkaar gestapel van die goede paarden ik weet het niet of dat slim is. Ik heb in iedergeval niet echt een mening, maar fokkers of vermeerderaars, zijn alle 2 gewoon fokkers die het niet weten.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:05

Waarom zouden die fokkers niet nagedacht hebben over het gebruik van Goudhaantje? Rond 1960 kwam er waarschijnlijk meer en meer behoefte aan goede rijponies voor de ponysport, iets wat in Nederland in die tijd nog maar in de kinderschoenen stond. En op die behoefte hebben een aantal fokkers handig ingesprongen met de middelen die ze in die tijd hadden.

Bedoel je niet Kuchengirl? Geen hengst zoals je uit de naam al kan aflezen maar wel uit een tuigpaardmerrie.
Tja iedere fokker hoopt natuurlijk op die ene topper. Met alleen maar lukraak opeenstapeling van goede paarden kom je er ook niet.

NatasjavE

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:15

Kuchengirl was ook een zeer doordachte combinatie. De moeder van Kuchengirl was ook al een een nationaal springpaard en kwam uit een hele goede Gelderse stam waar diverse sportpaarden en goedgekeurde dekhengsten uit voortkomen. Oa de Gelderse dekhengst Olivier (Grand prix dressuur)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:26

kitbits schreef:
Tja iedere fokker hoopt natuurlijk op die ene topper. Met alleen maar lukraak opeenstapeling van goede paarden kom je er ook niet.

Bovendien is het ook altijd maar afwachten hoe de "samensmelting" uitpakt :D
Je kunt nog zo vaak terugdekken, maar in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst ;)

Maar daar heb ik niet zoveel problemen mee. Dergelijke mensen weten waar ze mee bezig zijn, zij zijn in mijn ogen bezig met fokken.

Het zijn diegene die lukraak een hengst uitzoeken vanaf een plaatje, op een simpele stamboekmerrie, zonder uit te zoeken waar ze kunnen verbeteren of behouden.
Merries met een karakter die niet te rijden zijn, maar inzetten voor de fokkerij etc.
Dat is vermeerderen en daar word niemand beter van!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:06

Kaja schreef:
Bovendien is het ook altijd maar afwachten hoe de "samensmelting" uitpakt :D

En wat waarschijnlijk uiteindelijk het allerbelangrijkste is, bij wie komt het veulen na het afspenen terecht? Hoe verloopt het hele management (opfok, opleiding etc) om het dier heen??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:22

Ja precies....
Er zit een karakter in, maar dat word ook gevormd door de omgeving.
En dan met name de mensen die ermee omgaan.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:25

Galoubet A is uit een draver moeder...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:36

ptiteblue schreef:

Wat heeft de merrie nog meer gebracht?
Of de lijn van de merrie?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:41

galoubet was inderdaad uit een dravermoeder, is trouwens een mogelijke manier om bloed in de stapels te brengen, maar voor mij is dat geen vermeerderen maar experimenteren en dus een bewuste keuze. Voor mij is vermeerderen: zo maar wat bij elkaar zetten zonder doel. Dat heeft inderdaad geen zin in deze tijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:48

ptiteblue schreef:

Met de beste (meest invloedrijke) springvererver ooit als vader. En de franse dravers sluiten qua bloed nog aan bij Alme. (die vrij vooraan nog Anglo -Normand bloed heeft staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:50

ptiteblue schreef:

Je wilt de huidige fokkerij vergelijken met de keuzes die in 1971 gemaakt werden :?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:51

sarabande schreef:
Jessica24 schreef:
Vind het prokken erg belangrijk.
Helaas ging dit voor mijn merrie niet op omdat ze een Engels Volbloed is.
Dus de foto's zijn gemaakt, maar niet in gestuurd.

Dat begrijp ik niet als je er toch een KWPN hengst op zet waarom zou je haar foto's dan niet kunnen laten beoordelen, is geen kritiek hoor ik weet het gewoon niet.

Heb altijd begrepen dat dit niet mogelijk was omdat ze een E.V is.
Dus aangesloten bij het N.D.R.
Zou het anders zo doen.
Vond dit toen ook erg jammer omdat de foto's zo goed waren.
Merrie kan ook niet naar de keuring terwijl haar kinderen gewoon naar een halfbloed keuring kunnen.
Laatst bijgewerkt door Jessica24 op 10-03-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:01

Jessica24 schreef:
Merrie kan ook niet naar de keuring terwijl haar kinderen gewoon naar een halfbloed keuring kunnen.

Ik denk dat je haar gewoon op een keuring kan aanbieden, ik kan het ook mis hebben maar ik zou er een e mailtje aan Versteeg@kwpn.nl aan wagen

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:04

Jee dank je wel Saar, ga ik zeker doen.
Heb het meteen gedaan :D laat het antwoord wel even weten.
Maakt het allemaal erg interessant.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:20

Jessica24 schreef:
Dus aangesloten bij het N.D.R.
Zou het anders zo doen.

Je kan het allicht eens navragen. Een PROK-certificaat wordt door het KWPN toegekend en komt ook op de stamboom te staan. Maar als je merrie niet ingeschreven is bij het KWPN gaat dit dus niet. Ik weet niet of overschrijven nog voordelen biedt.

Naar aanleiding van het ondoordacht fokken: Ik weet niet of je nadenken of niet nadenken/ keuze of geen keuzes wel zo kan stellen. Een ieder die zijn merrie dekt denkt altijd hier over na. Al neemt hij de hengst van de buurman. Ook hier is over nagedacht en is ook een keuze. Alleen als de hengst over het hekje springt is er niet nagedacht. Maar dan lijkt het wel of ieder zegt; de eigenaar van de merrie kan er niks aan doen maar kijk eens wat een leuk veulen daar toch nog is uit voortgekomen.

Punt is dat bij het fokken van paarden een heleboel emotie komt kijken. Maar het is mijns inziens ook de taak van de fokker om te kijken of er wel een commerciële behoefte is aan het te fokken paard. Die informatie kan hij/zij nooit alleen vergaren daarvoor heeft hij altijd de hulp van een overkoepelende organisatie nodig. Het stamboek is daar de aangewezen plek voor.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:25

kitbits schreef:
Punt is dat bij het fokken van paarden een heleboel emotie komt kijken. Maar het is mijns inziens ook de taak van de fokker om te kijken of er wel een commerciële behoefte is aan het te fokken paard. Die informatie kan hij/zij nooit alleen vergaren daarvoor heeft hij altijd de hulp van een overkoepelende organisatie nodig. Het stamboek is daar de aangewezen plek voor.

:j Mooi omschreven, ben ik het ook helemaal mee eens!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:38

kitbits schreef:

Een stamboek zal eventueel voorzichtig zeggen alleen met kwaliteit te fokken, maar zelden om minder te fokken, dat is namelijk tegen het eigen belang in.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:05

Daar heb je wel een punt. Een stamboek zal wel alles eraan doen om de kwaliteit te verbeteren.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:14

sarabande schreef:
ptiteblue schreef:

Je wilt de huidige fokkerij vergelijken met de keuzes die in 1971 gemaakt werden :?

Neen, zeker niet, maar iemand hier vroeg naar een hengst uit een tuiger.
Draver is niet echt tuiger, maar ook niet echt springpaard.

Uiteindelijk zijn er in Frankrijk premie om de dravers merries uit de fokkerij te halen.
De eigenaar krijgt 2000€ om nooit met zijn draver merrie te fokken, die wordt dus administratief "ruin".

En als er iemand daar toch mee fokt, dan zijn dat papierloze paarden, en als er achter gekomen wordt, ook een goede boete!

(er zijn natuurlijk strenge voorwaarden aan die premie maar die ken ik niet goed)

Daarmee proberen ze ook het vermeerderen van kruising draverx SF te vermijden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:29

Om hier nog even op terug te komen.

sarabande schreef:
Is dat zo?
Niemand kan garanderen dat het veulen dat hij/zij fokt altijd in zijn/haar bezit zal blijven, dus in wezen fok je altijd voor een ander.
En als dat veulen nu eens heel anders wordt dan je in je hoofd hebt????
En waarom zou je voor jezelf met minder genoegen nemen, op gebied van bewezen zaken zoals gezondheid etc terwijl je op daar de markt uit kan kiezen.

Waarom zou je een persé een veulen moeten fokken dat commercieel aantrekkelijk is? Als je eigen smaak, voorkeur niet is wat er tegenwoordig op de markt verwacht wordt? En dan heb ik het nog niet eens over karakter.
Ik hoef namelijk die ruim bewegende paarden niet. Ik wil een simpel dier en klein, 1m62-63 is ruim genoeg, beetje barokkig qua uitzicht zonder zwaar te zijn en met normale gangen, zodat hij/zij nog een beetje uit te zitten is als hij op wandeling z'n kop erop zet en vertrekt.
Wat ik mooi en aangenaam vind, zijn de dieren die nu 'klassiek' gevonden worden. Niet die reusachtige langpootmuggen met arabieren-hoofdjes waar me nu zo mee wegloopt. :o
Voor mij is dat niet 'genoegen nemen', maar het eigenlijk doel. Binnen de warmbloedstamboeken vind je overgings geen hengsten meer die aansluiten bij mijn beeld. (Uitgezonderd misschien enkele oudere BWP-springhengsten zoals Codex. Die heeft veulens die mij wel aanspreken, alleen te groot.) De hengst die ik nu gekozen heb voor mijn merrie is daarom uit een ander stamboek. Tja, en't veulen wordt dan inderdaad papierloos.

Als ik wél commercieel zou fokken, dan zou ik dat inderdaad niet zonder papieren doen en wel degelijk naar de markt.
Maar ik geloof toch echt dat er een wezenlijk verschil is tussen voor jezelf 1 veulentje fokken of echt fokken.
Ik heb de indruk dat sommige mensen ondertussen zo ver van die situatie afstaan, dat ze zich dat niet meer voor kunnen stellen?
Dat niet alles draait om 'kwaliteit' en dat emotie voor velen een veel grotere rol speelt?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:35

ik ben het niet met je eens, want waarom zijn er dan mensen die shetlanders fokken? het kost alleen geld, en de meeste boeren kijken er niet eens naar om! waarom fokken we dan uperhaupt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:44

Luckystory schreef:
Waarom zou je een persé een veulen moeten fokken dat commercieel aantrekkelijk is? Als je eigen smaak, voorkeur niet is wat er tegenwoordig op de markt verwacht wordt? En dan heb ik het nog niet eens over karakter.
Ik hoef namelijk die ruim bewegende paarden niet. Ik wil een simpel dier en klein, 1m62-63 is ruim genoeg, beetje barokkig qua uitzicht zonder zwaar te zijn en met normale gangen, zodat hij/zij nog een beetje uit te zitten is als hij op wandeling z'n kop erop zet en vertrekt.
Wat ik mooi en aangenaam vind, zijn de dieren die nu 'klassiek' gevonden worden. Niet die reusachtige langpootmuggen met arabieren-hoofdjes waar me nu zo mee wegloopt. :o
Voor mij is dat niet 'genoegen nemen', maar het eigenlijk doel. Binnen de warmbloedstamboeken vind je overgings geen hengsten meer die aansluiten bij mijn beeld. (Uitgezonderd misschien enkele oudere BWP-springhengsten zoals Codex. Die heeft veulens die mij wel aanspreken, alleen te groot.) De hengst die ik nu gekozen heb voor mijn merrie is daarom uit een ander stamboek. Tja, en't veulen wordt dan inderdaad papierloos.

Als ik wél commercieel zou fokken, dan zou ik dat inderdaad niet zonder papieren doen en wel degelijk naar de markt.
Maar ik geloof toch echt dat er een wezenlijk verschil is tussen voor jezelf 1 veulentje fokken of echt fokken.
Ik heb de indruk dat sommige mensen ondertussen zo ver van die situatie afstaan, dat ze zich dat niet meer voor kunnen stellen?
Dat niet alles draait om 'kwaliteit' en dat emotie voor velen een veel grotere rol speelt?

Is het echt nodig om hetgeen jij niet mooi vind zo denigrerend te omschrijven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:20

sarabande schreef:
Is het echt nodig om hetgeen jij niet mooi vind zo denigrerend te omschrijven.

Nee, maar je snapt wel meteen in enkele woorden welk type ik bedoel. ;)
Moest ik het helemaal op een begrijpbare manier willen beschrijven, zou ik wel wat meer tekst nodig hebben.