bestaat er ook iets om de manen sneller lang telaten groeien?
Chasey
Geplaatst: 18-04-11 09:29
Ik gebruik dit topic ook even om mijn vraag te stellen. (Als dat mag , want anders komt er nog een topic over manen. Vind ik niet nodig ). Mijn Haflinger James heeft niet zulke lange manen.
Nu is mijn vraag: Als ik een paar centimeter van de manen af knip, is er dan een kans dat de manen weer verder groeien? Dit heb ik met mijn eigen kapsel ook. Op een gegeven moment groeit het niet meer (dooie punten ed.). Als er dan weer 5 a 10 cm af gaat, dan wordt het weer langer. Is dit ook het geval bij de manen van een paard? Ik weet dat het tijd heeft om manen te laten groeien. En ik weet ook dat niet elk paard lange manen zal krijgen. (Net als bij mensen moet je er aanleg voor hebben). Wie heeft er tips? Want eerlijk gezegd durf ik de schaar er niet in te zetten. Maar als dit zou helpen om het groeien weer op gang te brengen. Dan wil ik dat wel proberen!
p.s. De welshcob van mijn schoonzus had 2 jaar terug zomer eczeem en zijn hele manenkam was kaal geschuurd. Echt stekeltjes had hij. En nu zijn zijn manen nog langer dan voorheen! Dus zo dacht ik eigenlijk aan het afknippen (bij de cob dus schuren) en het weer op gang brengen van de groei van de manen.
Aartje
Geplaatst: 18-04-11 10:19
Sommige haflingers krijgen nou eenmaal geen lange manen... Dat heb ik bij Anjo ook. Daar heb ik het ook bij opgegeven en na flinke knipbeurten is het nooit langer geworden dan het ooit al was en dat was net iets meer dan een wilde bos op handlengte. Wel is zijn voorpluk na het flink uitdunnen en wat puntjes knippen wel weer voller en iets langer geworden. Het kan succes hebben, maar echt heel veel langer dan het nu is zal het denk ik niet worden. Dat is gewoon genetisch bepaald.
Het wilde korte coupje 2009:
Na meerdere knipbeurten in 2011: Z'n voorpluk komt nu net voorbij zn ogen... dat was het daarvoor bij lange na niet.
Met mijn jongste heb ik dan weer wel mazzel want zijn manen zijn langer dan van die van zijn vader en zijn moeder.
marjanvr
Geplaatst: 19-04-11 22:21
Bij die van mij heeft knippen wel geholpen, maar ik denk dat het ook wel deels genetisch is bepaald. vaak worden de manen na het knippen in ieder geval wel iets voller. ik durfde eerst ook niet de schaar er in te zetten. Uiteindelijk toch gedaan en ik had mazzel dat het werkte.
ik zet bij mijn haflinger vaak de schaar erin hoor! als er dode punten zijn, hoppa stuk eraf. maar dit is zeker wel bepaald hoor! ik heb geluk dat dream vreselijk lange dikke manen heeft, nu met dit weer is dit onprettig want ze zweet enorm! en die irritante paarden vinden het geweldig om eraan te plukken!
Vallo moet ik elke 3 maanden knippen.. groeit als kool!
vian21
Geplaatst: 21-04-11 17:38
demi is een haflingexquarterhorse gelukkig heeft ze de manen van dr moeder =D
Siegridd
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-11 12:12
Ik knip de manen vn mijn paard ook af en toe. Alles weer op 1 lengte..Heb laatst de staart gewassen met zilvershampoo. Maar hij werd nie wit, wel minder geel