Meest spectaculair bewegende hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:34

essiesilly schreef:
de discussie van totilas zal waarschijnlijk nooit ophouden maar wat ik altijd vreemd vind is dat mensen roepen waar blijft de achterkant... als totilas niet zo n functionele goed in elkaar zittende achterhand had had hij nooit!! zo kunnen piafferen, passageren, galloperen, pirouettes draaien etc etc
dus wat heb je liever een achterbeen die tot de buik komt maar waar geen verbinding in zit of een achterbeen die in jou ogen minder doet maar in weze veel meer doet omdat de gehele verbinding goed is...

Exact.

Zonder een goed dalende en dus functionerende achterhand is deze balans en een zuiver recht spoor van de dragende benen niet mogelijk.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:29

renatevb schreef:
Verder vond ik Ferro erg goed als hengst, inderdaad verruimen was niet zo super, maar die piaffe en passage :9

Ferro kon - zeker in zijn jonge jaren- zeer goed verruimen, misschien niet met die heffing in het voorbeen zoals we tegenwoordig "mooi" vinden maar wel met heel veel tact, kracht en balans.

Kijk maar eens een filmpje van Quateback, iedereen staat op de banken van zijn voorbeen maar het moet altijd in een hogere versnelling waarbij zijn achterbenen van pure ellende naar buiten draaien omdat hij in een correcte beweging geen kracht heeft en geen kracht = geen balans.. En zijn veulens doen precies hetzelfde.

De toevalstreffer ( in mijn ogen dan ) Totilas heeft die balans weer wel omdat hij kracht heeft. Zoveel kracht dat ze er een hele onnatuurlijke - maar wel spectaculaire - beweging in hebben kunnen rijden.