[TI] mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1972

Re: mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:46

Inderdaad hier ook gewoon besteld bij de honden en katten DA (Mindim: Klaver). Wel verteld dat ik het voor het paard ga gebruiken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:02

gebruiken jullie het ook preventief??de stronghold tegen mijt

fabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:07

Ja, kaal scheren is de enige optie :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:51

fabel schreef:

Dus fabel heeft ook al verstand van Tinker sokken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:41

Sommige mensen hebben overal verstand van :j

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:04

fabel schreef:

Dat lijkt mij een fabeltje....... ;)

Dit is mijn Snor, zijn sokken gaan er nooit af.En hij heeft "veeeeeel"sok, zoals je ziet. Elke drie maand een Strongholdpipet en hij stampt niet meer. Sommige jaren kan ik ook met twee keer toe. Als het een droge zomer is bv.Voor heeft hij zelfs nooit meer last. De pipetten gaan dus alleen nog maar in zijn achtersokken.
Afbeelding

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:20

ff off-topic: maar wat een geweldig paard!

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:40

hallo allemaal,

Kan iemand mij misschien vertellen hoe je de ivomec pour-on het beste kan gebruiken?
Hoeveel gebruik je van de vloeistof, gebruik je de dosering zoals in de gebruiksaanwijzing voor koeien?
Verdun je de vloeistof met water, zo ja, in welke verdunning?

En hoe brengen jullie het aan, wat zijn goede tips?

Alvast bedankt,

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:07

PB " monicees " even, sindy11.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:31

Mijn bonte heeft al weken lang geen jeuk meer!! (Heb persoonlijk op 27 december 2010 in iedere sok 1 pipet Stronghold gedaan)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:12

Fijn om te lezen. Ik ben ook nog steeds zo blij met dat spul!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:58

vraagje: hoe zit dat met resistentie.?
bedoel maar: normaal gebruik je die pipetten dus voor honden van pakweg 40kg.
nu gebruik je 1 pipet per sok : 4 x 40kg = absluut niet aangepast aan het gewicht van het paard

ivomec pour on of andere merken kan je aanpassen naargelang het gewicht van het dier

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:11

Ik denk dat dat niet zo'n heel groot probleem is, als je het idd maar 2x per jaar nodig hebt...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:37

@ frenia, precies daarom gebruik ik cydectin, simpelweg omdat de omvang van een koe veel meer overeenkomt met die van een paard. Ik kan gewoon voor 1000 kilo doseren.
@KMD, juist wel, want je doseert twee keer per jaar enorm onder met spul dat voor honden en katten is gemaakt. Je doet niet na twee weken nog een herhaling om de beestjes die er dan nog zijn alsnog te killen. Ik geloof nooit dat daar alle mijten in 1 keer dood van gaan. Zelfde geldt voor frontline en al die andere kleine huisdieren spulletjes!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:48

Ik geloof dat ik het over herhalen had gehad met zijn verzorgmeisje. Zal het even navragen.
Ben juist zo blij dat ik eindelijk iets heb gevonden waardoor mijn vent geen jeuk meer heeft. Ik zal het met de veearts over resistentie hebben.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:21

ik heb het even nagekeken, de aangewezen hoeveelheid is 1ml product/kg
komt dus niet overeen met de pour-ons voor koeien (10ml/100kg)

mij lijkt dus resistentie een effectieve mogelijkheid
en dat zou jammer zijn als dat door ondoordacht gebruik in de hand gewerkt wordt, waardoor iets wat nu werkt, in de toekomst niet meer gebruikt kan worden.

de spot ons voor honden blijven trouwens maar circa 4 weken werkzaam... (net als de pour ons voor koeien) lijkt me dus érg sterk dat je het maar 2x zou moeten gebruiken per jaar :?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:16

Als er geen herbesmetting volgt, dan is het m.i. onzin om gif te gebruiken. Ik denk dat je niet van het volledige lichaamsgewicht uit moet gaan, want niet het hele lijf heeft last van de mijten, die van mij heeft het niet op de rest van zijn lijf, en de rest van het lijft wordt dan ook niet behandeld, alleen de benen/sokken. Het spul is 4 weken werkzaam, terwijl gemiddeld na 2 weken evt eitjes uitkomen, dan is hij dus nog steeds beschermd......

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:03

Ik maak me helemaal niet druk over resistentie. Je gebruikt het maar minimaal en in kleine hoeveelheden. Ik heb overleg gehad met mijn da en die vond het een geweldig idee. Ik heb het nl zelf bedacht, omdat ik niets, maar dan ook niets, kon vinden wat bij mijn Snor wat hielp. (misschien zijn zijn mijten al wel resistent voor andere middelen ;) ) Pour on heb ik ook gebruikt. Bij Snor viel het haar inclusief huid er met vellen af.

Ik heb Snor al tien jaar en ik gebruik het al minstens een jaar of 6. De eerste keer , toen had hij het heel erg heb ik het vier keer gebruikjt. Maar nu doe ik het maar twee keer per jaar en enkel bij zijn achetsokken. Kan me niet voorstellen dat de mijten resistent worden van dit kleine beetje. Het helpt nu en zolang het helpt blijf ik het gebruiken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:26

Maar en de gewone enting helpt niet voor Snor dan????

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:57

(ik heb niet alle pagina's gelezen)

Mijn drumhorse heeft ook schurftmijt gehad en toen weer een hevige reactie op de medicijnen. TMPSantibiotica, mokzalf, dectomax inspuitbare oplossing, neocidol onder verdoving en als laatste 10 dagen prednisolon.
Waarschijnlijk allemaal door stress van de verhuizing e.d.
Omdat we dit niet nog een keer mee willen maken en we toch helaas weer moeten verhuizen komt woensdag de homeopaat.

Heeft iemand anders ervaring met hoe paarden reageren op homeopatische middelen betreft schurftmijt klachten?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:13

Chaos schreef:
Maar en de gewone enting helpt niet voor Snor dan????

Bedoel je Dectomax? Nee , ik moet zeggen dat ik wel ontworm met Equest afgewisseld met iets met Pyrantel.

Maar Snor laat zich niet zomaar behandelen. Hij is ernstig mishandeld geweest en een dierenarts komt zomaar niet bij hem in de buurt. Als het niet nodig is, dan laat ik hem niet injecteren. Hij is echt dagen van streek en je kan dan bijna niet meer bij hem in de stal komen. Daarom was ik zo blij te lezen op mijn doosje Stronghold voor mijn hond dat dit ook tegen mijten helpt. En toen ik mijn da vroeg of ik het kon proberen bij mijn paard zei hij dat het best wel eens kon helpen. En het helpt, dus waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?