bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:15

Een veulen kan ik echt niet vergelijken met een volwassen paard! Heb al vaak mooie veulens gezien die uiteindelijk niet zo goed ontwikkelen, en andersom ook!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 01:16

Maar zeg eens welke van al die foto's heeft het beste skelet???

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:56

Jan_VT schreef:
Een veulen kan ik echt niet vergelijken met een volwassen paard! Heb al vaak mooie veulens gezien die uiteindelijk niet zo goed ontwikkelen, en andersom ook!

Je hoeft de paarden niet te vergelijken alleen de bewegingsvorm, houding, skelet?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:00

Leuk topic dit qua inhoud, maar niet qua proces. Licht die foto's nou ook eens een keer toe Anna, dan wordt het pas echt leerzaam.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:33

Samsam schreef:
Jij wou deze twee toch vergelijken:

Afbeelding
Afbeelding

Het verschil zit denk ik in de lijn sprong/knie. Bij de bovenste sluit hij aan op de bovenrand van de hals, bij het veulen bijna aan de onderkant van de hals. Maar eh ben geen meetwonder hoor, dus misschien zit ik er wel helmaal naast.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:42

Nu met lijntjes (hoop dat ik dat goed gedaan heb!)
Afbeelding
Afbeelding

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:15

Dat veulen heb ik gepakt aan de binnenzijde van het spronggewricht en dan zo naar het kniegewricht richting hals. Daar zal de fout bij mij wel zitten en ik heb het verkeerde been gemeten Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:35

Maar ook hier zie je weer een heel ander moment van de draf dus hoe correct zijn de lijnen dan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:36

Anoukie schreef:
Maar ook hier zie je weer een heel ander moment van de draf dus hoe correct zijn de lijnen dan?

Volgens mij is dit hetzelfde moment van draf, alleen heeft het eerste paard voilgens mij meer knieactie

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:11

Volgens mij niet, kijk maar eens naar de stand van het achterbeen (schuinte). Dat scheelt nogal! Het veulen is al meer vertrokken terwijl het paard op de 1e foto nog meer moet doortreden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:02

Anoukie schreef:
Volgens mij niet, kijk maar eens naar de stand van het achterbeen (schuinte). Dat scheelt nogal! Het veulen is al meer vertrokken terwijl het paard op de 1e foto nog meer moet doortreden.

Kijk maar eens naar het achterste voorbeen, die staat wel gelijk, ik denk dat het veulen een wat meer voorwaartse, uitgestrekte draf toont, terwijl het paard, wat "verzamelder" wat opgevangener draaft

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 20:02

Himyar schreef:
Ben ik even blij dat ik into Quarter horses ben! Daar worden Volbloeden gelukkig (nog?) niet aan de kant gezet Haha! . En reken maar dat die Quarter horses de achterhand onder het lichaam moeten zetten .

http://www.steyskal.com/articles/iron_rebel.cfm

Afbeelding

Aan deze Volbloed, die wellicht is goedgekeurd voor de Qurter horses, kun je ook duidelijk zien dat we hier te maken hebben met een sprinter. En deze sprinters hebben dus een achterhand die geschikt kan zijn voor het werk van de QH. Voor een sportpaard heb een dragende achterhand nodig en daarom is de huidige EV nou net niet het paard. Temmeer omdat we in de rijpaarden als zoveel EV (en dus het niet dragende skelet) in de merrielijnen hebben. met alle negatieve gevolgen van dien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 20:24

Samsam schreef:
Tja, ik vind het er met deze indeling (en breed scherm) er eerlijk gezegt niet veel duidelijker van geworden, en van de paarden in stand, kan ik niet veel meer zeggen dan hoe de hals is ingeplant en of hij mooi gevormd is.

Van de paarden in beweging kan ik wat meer zeggen, ik ben heel benieuwd wat je van die losse bruine (met peesbeschermers) vind, ik vind dat nl een Plaatje, met m.i. een uitstekend achterbeengebruik heeft (hij buigt zijn gewrichten goed en brengt het achterbeen ver onder de massa)

Toch is een op stand beoordeling uiterst belangrijk. Omdat op stand je precies kunt zien of het paard correct gebouwd en dat moet ook exact tot uitdrukking komen in de beweging. Probeer eens te kijken aan de hand van het diagram bij welke paarden het zwaartepunt voor of achter de massa ligt en wat hiervan de oorzaken zijn. Overigens mijn compliment voor je reactie. Ik had namelijk gedacht dat de Bokkerfokkers en masse zouden reageren maar ben hoogst verbaasd dat zelfs de 'rechthoekfokkers' niet reageren op datgene wat nl het meest essentiele is voor een sportpaardenfokker. Dat is nl de bouw of zo je wilt het skelet van een sportpaard. Als fokker heb je de verplichting tegenover het paard dat je een paard fokt dat fysiek (zonder allerlei fysieke problemen en langdurig) kan voldoen aan de hoge eisen in de sport. Als fokker heb je voorts de verplichting dat het sportpaard mooi moet zijn met een optimale harmonie in alle verhoudingen. Zowel in stilstand als in de bewegingen. Mentaal moet je als fokker ervoor zorgen dat het sportpaard de verlangde prestaties met plezier doet, met een hoge werkinzet en doorzettingvermogen. Tezamen vormen deze elementen de bouwstenen voor een sportpaard waar het ras van uitstraalt, die nog mooier wordt in de bewegingen (zowel in de dresuurring als in het springparcours) en volkomen gestroomlijnd over de hindernissen kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:34

Gedeeltelijk ben ik het wel met je eens Anna, een paard moet met een functioneel exterieur gebouwd worden omdat je daarmee het paard het makkelijkst kan rijden, en het voor het paard vergemakkelijkt om de oefeningen te doen die nodig zijn.

Maar je ziet vaak dat ieder paard zijn tekortkomingen heeft, en daar moet je als ruiter juist mee om kunnen gaan. Als ik de ids lees met daarin het stukje over het dressuurpaard........en dan het commentaar van Anky lees.....moet ik eigenlijk wel lachen. Ze zegt ook duidelijk over tekortkomingen, sommige paarden kunnen daar heel goed mee werken. En daar zie je in beweging maar heel weinig van terug. Ook bespiering rijdt je er toch voornamelijk op, daar worden ze mooier van. Ik beoordeel ook liever een paard in beweging. En het allerliefst als ik erop zit, en deze enkele maanden rijd.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 20:52

Anoukie schreef:

Een paard dat in balans (dus tactmatig) draaft, vertoont nooit een verkeerd moment op de foto. Alleen paarden die niet balans lopen, vertonen met name op de foto die onbalans omdat het blote (ongetrainde en zelfs het getrainde) oog deze actie in de draf vaak niet meer signaleert. Bij een actie als hier getoond door dit veulen lopen beeld en geluid niet sychroom. De hersenen leggen het eerste moment vast, terwijl het oog de laatste actie van onbalans vaak mist en derhalve niet meer doorgeeft aan de hersenen. Zo wordt deze actie in de bovenkamer niet meer geregistreerd. Alleen als we die onbalans op een foto terugzien, zeggen wij he.... dat had ik nooit gezien. Dus zoeken we een verklaring en dan ligt het aan de foto. Maar alles wat het paard op de foto toont, doet het paard ook in werkelijkheid en dat ontgaat ons nog al eens.
Omdat we graag het ene zien willen en vergeten daarbij dat dit ene misschien wel niet de juiste bewegingsafloop is. Dit veulen lijkt heel spectaculair te gaan. Waar denk je dat het rechterachterbeen op grond terecht komt? Probeer eens een verticaal lijntje te trekken bij de heffende achterbenen en stuwende achterbenen. Wat kan dit veulentje met een achterbeen dat ver achter de massa staat nog dragen? Welk been bij deze paarden landt het eerst op de grond? Voor-of achterbeen? Het veulentje kan nooit een zweefmoment vertonen en blijft altijd met een voorbeen (dus alle gewicht dragend op de voorhand en nog erg scheef veroorzaakt hoge slijtage) aan de grond.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:50

Anna42 schreef:
Er misten een paar foto's. Maar nu moet het hele circus compleet zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste rij foto's zien we duidelijk een paar Volbloeds met een ander paard dat sterk aan een Volbloed doet denken maar in dit geval noch vlees noch vies meer is.
Allereerst de Volbloeds. Als we een diagram maken van deze paarden dan zien we dat het zwaartepunt achter de massa ligt. De schoft van deze paarden staat bijna vertikaal of helemaal vertikaal boven de voorbenen. Daarbij ligt de schoft ver naar voren maar loopt niet ver in de rug door.
De schoft moet ver in de rug doorlopen. Enerzijds om de klappen bij het neerkomen van de voorbenen via de schouder, schoft door de rug te laten afvloeien , anderzijds zorgt een lange doorlopende schoft ervoor dat de ruiter midden op het paard komt te zitten en zo natuurlijk meer boven het zwaartepunt komt te zitten. De hals en rugverhouding bij deze paarden is incorrect. Omdat de volbloed geen of praktisch geen oprichting voor de renprestatie nodig heeft, wordt de hals dus korter. De hals hoort bij een sportpaard in evenwicht evenlang te zijn als de rug van de schoft naar de staartwortel. De hals is in verhouding met de voorbenen en de romp veel te kort. Deze paarden kunnen onmogelijk nog met de beide voorbenen rechtstandig voer van de grond opnemen en moeten te allen tijde dus nu een voorbeen achterwaarts of voorwaarts zetten. Dit gaat altijd gepaard met meer slijtage omdat een been de volle belasting in stand moet dragen. De verhouding tussen benen en romp is zoek. De benen moeten evenlang zijn als de rompdiepte. De elleboog ligt bij deze paarden even hoog als het kniegewricht en dit gaat ten koste van de heffende werking en stuwende werking van het kniegewricht. De rompdiepte is minimaal en van een behoorlijke flankdiepte is al helemaal geen sprake meer. Paarden met voldoende rompdiepte zijn altijd rondgeribd. Een rondgeribd paard is noodzakelijk voor de hulpen maar zorgt bij het stuwende van de in het midden ondertredende achterbeen voor het noodzakelijk evenwicht. Ook voor de zijwaartse gangen is een rondgeribd paard aanmerkelijk in het voordeel boven een lang en platgeribd paard. Alles wat gelijke lang, breed of hoog is, heeft evenwicht. Als we dus naar de skeletverhoudingen kijkt dan zien we dus dat de schouder weliswaar lang maar veel te steil is en de hoek van de elleboog veel te klein. Dit gaat ten koste van de knieactie. De hoeken van darmbeen en kniegewricht zijn veel te groot en dat gaat ten koste van de heffende en stuwende werking. Als laatste zijn de pijpbenen voor een sportpaard veel te lang. De belasting die een voor sportpaard veel meer op de pezen aankomt dan bij een renpaard verlangt dus een korte pees. Het vouwen van een korte pijp kost minder tijd dan van een lange pijp. Bij voldoende knie-en schouderactie komen de benen bij het springen tegen de hals aan de liggen en worden niet half onder het lichaam gevouwen. Dit vergt minder krachtinspanning van het paard en hoeft het dus minder hoog te springen. In tijd gerekend, is dit paard altijd in het voordeel in vergelijking met een paard dat hoger moet springen om zijn half onder het lichaam gevouwen benen over de hindernis te brengen. Een renpaard rent maar een paar mininuten en dan is de show voor de longen, benen en spieren over. Een sportpaard moet in tijd gerekend aanmerkelijk langer en veel wisselender presteren en dat vergt veel meer van de longen. Een goede flankdiepte is noodzakelijk voor een goede ligging van de darmen, de darmwerking en voor de merrie voor voldoende ruimte van het rondgeribde veulen. Ten slotte is de kruisligging voor een sportpaard te laag en een aflopend kruis gaat ten koste van het lendenmechanisme.

Het zgn springgrichte KWPN paard heeft dus alle nadelen van een Volbloed door de sportpaardenbril gezien. Daarbij komt nog dat dit paard een veel te korte en een absoluut verkeerde hals heeft voor een springpaard. De hals dient bij een spring-en dressuurpaard als balanceerstok van het lichaam en dient vrij vertikaal op lichaam te staan. Bij een dressuurpaard weer essentieel om de verheven oprichting te verkrijgen. Deze korte en veel te laag aangezette hals ontneemt het paard die mogelijkheid. Bij het springen moet niet de hals naar de voorbenen gebracht worden, maar moeten de voorbenen naar de hals gebracht worden. Een paard maakt geen fouten met zijn hals maar met zijn benen. Qua lichaam vertoont dit paard alle fouten die bij een sportpaard uiterst nadelig werken. Kortom een paard dat mijlenver afstaat van de qualificatie sportpaard of het nu om springen of dressuur gaat. Ben benieuwd wie nu verder de overige paarden onder de sportpaardenloep gaat nemen. Ik ga`er in ieder geval morgen verder
aanwerken.

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:10

Wat ik nou niet snap is dat er nu niemand meer reageert op dit onderwerp ik vind het nu net zo interesant worden. Ik begin nu ook veel beter de verhalen van Anna te begrijpen maar zelfs Anna reageert niet meer. Gaat de clinic nu nog door???
En ik denk dat we over dit onderwerp nog lang niet uitgepraat zijn mensen kom op met jullie kennis want hier leren heel veel mensen van

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:13

Mee eens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:14

mayrom schreef:
Wat ik nou niet snap is dat er nu niemand meer reageert op dit onderwerp ik vind het nu net zo interesant worden. Ik begin nu ook veel beter de verhalen van Anna te begrijpen maar zelfs Anna reageert niet meer. Gaat de clinic nu nog door???
En ik denk dat we over dit onderwerp nog lang niet uitgepraat zijn mensen kom op met jullie kennis want hier leren heel veel mensen van

Nou mayrom, laat je licht eens schijnen over dit topic!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:02

ik heb een tijdje dit topic gevolgd,en zal ook maar eens reageren.

Anna42 schreef:
De belasting die een voor sportpaard veel meer op de pezen aankomt dan bij een renpaard verlangt dus een korte pees. Het vouwen van een korte pijp kost minder tijd dan van een lange pijp.

Een renpaard rent maar een paar mininuten en dan is de show voor de longen, benen en spieren over. Een sportpaard moet in tijd gerekend aanmerkelijk langer en veel wisselender presteren en dat vergt veel meer van de longen.

Tjsa..Ik denk niet dat je je realliseert dat voordat een renpaard meeloopt in een koers heel wat heel wat training aan vooraf gaat...

Wat betrefd de pezen...Ik denk(weet zeker) dat als je met een warmbloed een training van een renpaard mee laat draaien die snel door z n pees gaat. Hetzelfde geldt voor de longen. Je kan niet zo maar met een volbloed de baan opgaan en eens flink gas geven. dan heb je zo een blessure.

Ik train(samen met een vriendin) mijn paard niet alleen op de renbaan. We gaan 2 a 3 keer in de week naar de heide. daar is het zand best wel mul en moeten ze best wel hard werken,maar dat is ook eerst opgebouwd.
ik kan je garanderen dat als bv een getraind springpaard dat rondje mee moet lopen in dat tempo dat hij het waarschijnlijk niet eens zal halen,en de dag daarna wel ergens last van zal hebben..

Je hebt bij de renpaarden niet ook niet voor niets de zogenaamde longbleeders...dit komt meestal als het paard iets mankeerd(een onschuldige hoest of verkoudheid) of als de longen niet voldoende 'getraind'zijn,bij overbelasting dus.
ook weer een voorbeeld dat de longen van een renpaard meer belast worden dan een dressuur/springpaard.

Ik vind het dus wel erg makkelijk gezegd allemaal wat betrefd de longen en de pezen.

een renpaard loopt in een koers gemiddeld een snelheid van 65km/u, denk je niet dat de pezen zwaarder worden belast dan bij het gemiddelde spring-of dressuurpaard die zijn wedstrijd loopt??

Verder vind ik het een beetje vermoeid, dat gemiep over de volbloed als veredelaar en als sportpaard. Een bv Roven springt een parcours van 1.m40,met of zonder gebruik van het lendenmachanisme,korte hals renskellet etc etc....In mijn ogen is dat een prima springpaard.....

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:09

Nou Samsam ik zal inderdaad maar reageren want daar vraag je mij om.
Sinds ik dit onderwerp volg ga ik inderdaad heel anders kijken naar paarden. Ik ben zelf wedstrijdsecretariaat van een hele grote rijvereniging en als ik de " toppers" in de huidige sport is het werkelijk huilen. de Paarden worden niet meer in de natuurlijke mechanica gereden maar allemaal met hun kop tusssen hun voorbenen en dat noemen ze dan laag en rond. Bij een aantal paarden zal dit gerust werken, maar niet bij paarden met arabisch bloed. Deze bloedpaarden kunnen hun bekken beter kantelen omdat hun een beter lendenmechanischme hebben.
De meeste mensen praten over een paard met bloed als of het een scheldwoord is. Ik ben er nu zo langzamerhand zeker van dat je niet zonder bloed kunt. Ik denk dus voor de mensen die het nog niet snappen lees dit topic nog een keer en als het nodig is nog een keer maar dan begrijp je ook dat Anna wie zij ook is nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik zie alleen dat in de huidige wedstrijd sport constant als het paard 7 of 8 jaar oud het paard uit de sport wordt teruggetrokken omdat het paard dan op is.Ik denk dat als we het paard inderdaad anders gaan fokken dat dat de kwaliteit en kwantiteit alleen maar ten goede komt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:18

Met de kop tussen de benen zegt toch meer over de ruiters dan over de paarden??

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:26

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:57

Ik kan me enorm vinden in het antwoord van Mayrom. Ook ik zie weinig "toppers"op de plaatselijke wedstrijdterreinen. Terwijl ze daar toch ook te vinden zouden moeten zijn.
Het zijn allemaal "leuke paardjes"maar de echte knallers, nee, die heb ik niet gezien op een enkeling na en een die ik me daar nog heel goed van kan herinneren is een Voltaire nakomeling (weet de moederlijn niet maar ik zal eens vissen). Die had beweging, die kon lopen en had alles mee!
Maar waar ligt dat nou allemaal aan en daar zouden mensen idd eens goed over na kunnen denken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:29

Lieve mensen, hoeveel toppaarden zullen er zijn en hoeveel topruiters met toptrainers?
En in hoeveel gevallen zullen die drie elkaar vinden en heeft men ook genoeg geld? Sorry hoor, maar in de hoogste regionen presteren, is maar heel weinig combinaties gegund. Echt super goede paarden zijn onbetaalbaar. Bij de Volbloeden brengen de toppers miljoenen op (Dollars, Ponden of Euros) en alleen oliesheiks en wat voor poenige lui nog meer kunnen dat betalen. En dan kosten de trainers ook nog een smak geld. Voor warmbloeden ligt dat misschien anders, maar de Anky's (met super prive trainers) vind je niet in grote getalen en het geld blijft een probleem. Als het allemaal zo simpel zou zijn, was het allemaal wel anders geweest. En daarbij: ook de paarden van Anky voeren het nodige Volbloed. Natuurlijk draait alles om de juiste combinatie van vader en moeder, maar om alles wat er mis is (of zou zijn) nu aan de Volbloed te wijten, is niet fair. En alles wat er goed is, nu aan de (Shagya) Arabier te wijten, is ook niet fair.
Droom lekker verder..............